Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 11 nov 2011 09:04 #239531

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
tonsr,

Dat bleek niet uit jouw verhaal, maar ok. elukkig maar, zijn toch nog sociale mensen op het water ;-)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 11 nov 2011 12:48 #239579

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
sietse-ten schreef :
van de andere kant, als iemand zo zijn motor en bilge pomp behandelt , dan is die eind opmerking niet zo vreemd, meer als hij zinkt vang ik meer dan bij verkoop. misschien vond hij het wel jammer dat je hem niet total los had gevaren :evil:
edit: dit doet me weer denken aan wat mij veel jaren geleden is overkomen.
ik had in belgie gewoond(1978) en had daar een nieuwe caravan gekocht, die had ik mee genomen naar nederland als "huisraad" maar kreeg er in nederland problemen mee bij de invoer keuring, bleek een andere as onder te zitten dan de nederlandse uitvoering. nu kwam ik nog wel eens op een auto sloperij waar veel mensen in caravans woonden, dus probeerde ik hem daar te slijten. ze kwamen kijken en vonden hem te klein. ze stelden een rare vraag, hoe dat ding verzekerd was, al risk en voor de nieuwprijs.

twee dagen later hoorde ik een ziekmakende klap, mijn sleurhutje helemaal kapot, heb je niet zo n grote klap voor nodig. stond een huurbusje tegen aan met twee jongens die zich heftig verontschuldigden, hadden even naar een mooi meisje gekeken.

verzekering betaalde, maar toen ik weer op de sloperij kwam heb ik wel wat extra geld bij me gestoken. :evil:

Voor de eigen bijdrage bij schade aan de huurbus en stapgeld voor de kampers, tja... Het is mooi op de Canarische Eilanden. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 11 nov 2011 13:26 #239591

Proost schreef :
e

Voor de eigen bijdrage bij schade aan de huurbus en stapgeld voor de kampers, tja... Het is mooi op de Canarische Eilanden. :laugh:

nee dit was in gorredijk, dat ligt in friesland, waat een onderdeel vormt van nederland. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 11 nov 2011 14:44 #239611

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
sietse-ten schreef :
Proost schreef :
e

Voor de eigen bijdrage bij schade aan de huurbus en stapgeld voor de kampers, tja... Het is mooi op de Canarische Eilanden. :laugh:

nee dit was in gorredijk, dat ligt in friesland, waat een onderdeel vormt van nederland. :whistle:

En ik maar denken dat het de noodzakelijke reden was van je huidige verblijfplaats. ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 11 nov 2011 22:21 #239739

Proost schreef :

En ik maar denken dat het de noodzakelijke reden was van je huidige verblijfplaats. ;)

kryptisch: misschien is mijn grootste blunder in mijn leven wel de reden waarom ik nu in tenerife woon, maar dat heeft niets met zeilen te maken.
ik heb geen spijt van het wonen hier. :whistle:
verdere uitleg geef ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 dec 2011 20:14 #246191

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Ik heb vorige week isolatiebuis door m'n kuipafvoer gestoken als vorstbescherming. Paste er prima in!

Toen ik echter thuis was realiseerde ik me dat ik één fout had gemaakt... Ik had de isolatie boven de kuipvloer uit laten steken! Op die manier kan er natuurlijk helemaal geen water in het hart van de isolatiebuis komen om weg te stromen! De isolatie past strak in de afvoer, dus er buiten omheen kan ook niet.

Ach... dacht ik nog... het water zal wel een beetje door de zaagsnede kunnen sijpelen en zo in het hart kunnen komen, dus ik besloot het weekend er op dan maar weer te gaan kijken. Afgelopen zondag was er ik dus weer... en trof dit aan:




:S

Blijkt dat de zaagsnede helemaal niet doorloopt tot het hart (die moet je zelf doorsnijden als je de isolatie om een leiding wilt plaatsen) en het dus gewoon helemaal waterdicht was! Nog een paar goeie buien en het was de bakskist ingestroomd. Het brugdek is nog wat hoger, dus de kajuit was wel veilig...

Ik heb er nu dus twee grote openingen in gesneden, zodat het water direct weg kan stromen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 dec 2011 20:32 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 dec 2011 21:00 #246201

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Heb je geen last van blaadjes die de boel kunnen laten verstoppen?
Zo te zien niet, maar puur om ommdit topic niet te veel te laten vullen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 dec 2011 21:03 #246204

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Ik denk dat dat wel meevalt, maar ik ga heus nog wel een paar keer terug! Is het niet om te zeilen, dan wel om te controleren! :woohoo:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 06 dec 2011 21:03 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 dec 2011 21:31 #246214

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Hen3, je moet al die goedbedoelde adviezen op dit forum ook nooit serieus nemen, en al helemaal niet opvolgen. Je ziet wat er dan van kan komen :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 dec 2011 21:42 #246219

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nou, ben ik blij dat mijn loosgaten boven water zitten, anders had ik dit draadje ook al vervuild, dit was namelijk ook net iets voor mij geweest...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 07 dec 2011 12:21 #246338

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
@beewee: als je een keer in de haven bent, voel je dan vrij om een keer een kijkje in de kuip te nemen bij mijn boot... :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 07 dec 2011 12:21 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 mrt 2012 21:39 #268159

schopje ^

afgelopen zondag 3 mrt

Ersten (Erwin) komt langs om de slinger van onze VP MD2 te lenen.

Ik wil hem onze motor even lopend laten zien/horen dus onder het luik de afsluiter van het koelwater open en de dieselkraan open draaien. ow die gaat niet verder stond zeker nog open. Koude start procedure, motor slaat aan en na een paar seconden ook weer uit. :huh: Niet meer willen starten. Na dat Erwin weg is gegaan mijn andere klusje afgemaakt ( inbouw sterling acculader) en nog maar eens onder het motor luik gekropen. :ohmy: Nog niet willen starten, dus eerst maar alles controleren. tank is vol genoeg, geen lekkages die duiden op eventuele valse lucht, diesel kraan staat echt open hij draait niet verder. :blink: ontluchtings nipppel op het filter open en pompen met het opvoerpompje... geen diesel en geen gesputter... :pinch: toch nog eens naar die dieselkraan kijken eerst maar eens dicht draaien. huh :ohmy: :huh: huh?? hij draait niet dicht????

@#$%%$!%#@#@grmbl kraan stond helemaal niet open maar potje dicht B) B) :woohoo: :woohoo: :woohoo: :evil: :blush: :blush: :blush: :blush:
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 mrt 2012 23:31 #268180

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Dat is een bekende foutje, een checklist of checkword is daar een goed hulpmiddel om dat te voorkomen.
Hier een voorbeeldje (serieuze motor).
- brandstofcontrole (peilstok)
- oliecontrole
- brandstofkraan open
- tankkeuze
- gas en koppeling startpositie (neutraal)
- contact aan
- magneten aan
- evt 2e brandstofpomp / koelwaterpomp aan
- choke aan/uit
- ´start´
- choke uit + gas naar ralenti
- oliedruk/omwentel controle
- opwarmen
- instrumenten check (olie, inlaat, kop)
- motor checks (toeren, ralenti, koppeling, pompen, ontsteking)
- afvaren
- op koers pomp 2 uit

Een beetje uitgebreid, snij weg wat niet nodig en je houdt denk ik 6 items over. Misschien staat er 1 nuttige bij waar je nog niet aan had gedacht.
Maar een vaste routine volgens lijstje wordt een ´geheugenspier´ en helpt je in een noodsituatie snel en zeker de motor te starten. Ook als je dan handelt zonder checklist. Je zult maar de motor nodig hebben om snel uit een moeilijke situatie te komen -en hij slaat af om iets onbenulligs.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2012 23:38 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 mrt 2012 05:11 #268184

T1 team OSD schreef :
Dat is een bekende foutje, een checklist of checkword is daar een goed hulpmiddel om dat te voorkomen.
Hier een voorbeeldje (serieuze motor).
- brandstofcontrole (peilstok)
- oliecontrole
- brandstofkraan open
- tankkeuze
- gas en koppeling startpositie (neutraal)
- contact aan
- magneten aan
- evt 2e brandstofpomp / koelwaterpomp aan
- choke aan/uit
- ´start´
- choke uit + gas naar ralenti
- oliedruk/omwentel controle
- opwarmen
- instrumenten check (olie, inlaat, kop)
- motor checks (toeren, ralenti, koppeling, pompen, ontsteking)
- afvaren
- op koers pomp 2 uit

Een beetje uitgebreid, snij weg wat niet nodig en je houdt denk ik 6 items over. Misschien staat er 1 nuttige bij waar je nog niet aan had gedacht.
Maar een vaste routine volgens lijstje wordt een ´geheugenspier´ en helpt je in een noodsituatie snel en zeker de motor te starten. Ook als je dan handelt zonder checklist. Je zult maar de motor nodig hebben om snel uit een moeilijke situatie te komen -en hij slaat af om iets onbenulligs.

Ik mis de allerbelangrijkste, check of er koelwater uit de uitlaat komt. :dry:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 mrt 2012 08:58 #268219

Erik de Ruijter schreef :
schopje ^

@#$%%$!%#@#@grmbl kraan stond helemaal niet open maar potje dicht B) B) :woohoo: :woohoo: :woohoo: :evil: :blush: :blush: :blush: :blush:

Haha kan bij mij niet , zit een kogelkraan in de diesel leiding. daarbij is het altijd duidelijk hoe hij staat. :P
Tenzij de spindels afgedraaid is natuurlijk. :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 mrt 2012 10:30 #268233

@ noballast die checklist, in verkorte versie loop ik ook na.
Alleen werd ik op het verkeerde been gezet door de vrije slag van de schroefkraan van de diesel tank. Ik kon een klein stukje ccw draaien en toen had ik weerstand. Daar had ik dus doorheen gemoeten :blush:
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 mrt 2012 15:46 #268311

Hier ook een blunder van mijn kant:

Een mooie zonnige dag vorig jaar ergens augustus..

Toplampje is kapot, mast gestreken, netjes alle lijnen en schoten aan de mast. Keurig voor elkaar. Biertje uit de koelkast.. Gezelligheid op de vereniging...

Volgende dag op de vrouwe Catharina.. Lampje verwisseld.. Werkt weer. Deze reis geen 35 gloeibol maar een led lampje erin.. Super!!

Alles weer klaar gemaakt op gaan hijsen.. Sprenkel erin, check. Voorstag aan de sprenkel, check. Lierkabel aan de sprenkel, check. Hijsen maar...

Rustig aan lierend alles loopt vrij.... En dan op het moment dat ik de sprenkel langs mijn neus zie gaan.. $%#^$£¥+# die stag zit niet gezekerd aan de ankerlier!! En jawel opdat moment vliegt de Voorstag van de sprenkel en het enkele wat ik nog kon roepen was van onderen!!! Daar ging de mast weer naar beneden! Deze reis had wat schade met zich mee!! Mik overleden deuk in het schuifluik vleugel afgebroken.... mast gelukkig niet kapot, deze alleen weer goed in de lak.

Ik heb hiermee een goede les geleerd.

Voordeel, alles is weer nieuw gemaakt!!

Gr. Randy
Schipper Vrouwe Catharina (lunstroo zeeschouw)
Kpt Sansible (sleepvlet)
Iltchi (12 voets jol, nr295)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 mrt 2012 18:56 #268340

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Wel een blunder inderdaad. Gelukkig geen persoonlijk letsel zo te lezen. Dit overkomt je niet nog eens. Dank voor het delen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 mrt 2012 17:07 #272204

Mooie nieuwe stuurautomaat gekocht. Ok, rib uit mijn lijf maar het moest er maar eens van komen. Afgelopen weken alles op zijn plaats gemonteerd en aangesloten. Vandaag de boel gekalibreerd met de seatrail methode.
Dus eerst netjes aan de steiger controleren of alles goed is aan gesloten. Als je op +10 drukt moet het roer naar stuurboord bewegen (check).
Dus op het water. Kompas deviatie calibreren(check) Kompas uitlijnen met koers (check). Auto learn functie inschakelen (che.....) hè.. Nog e een keer alles calibreren. Auto learn functie inschakelen (che...) GoX@XXer boot vliegt alle kanten op. Nog een keer alles calibreren. Auto learn functie inschakelen (che...) XX#@&**er Kl### :angry: .
Ik handleiding nogmaals doorlezen. Tja zou toch echt zo moeten werken. Installatie procedure nogmaals nalopen. OK dus als je op +10 drukt moet het roer naar stuurboord bewegen (che...) wacht Rudder is niet Tiller :unsure:. Toch maar even de draadjes naar de drive omgedraaid :blush: :blush:
Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 mrt 2012 17:14 #272207

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Haha, ja, dat is de standaard instinker he, en er zijn er genoeg die er intrappen.

Of zoals ondergetekende de boot op de stuurautomaat zetten om het dek even te schrobben, en zich afvragen waarom de boot nu alweer een graad of tig anders stuurt als toen de stuurautomaat werd ingesteld. Misschien omdat hij, toen hij de stuurautomaat instelde, er net de puts (met stevige stalen beugel) bij had gezet? Oeepsssss..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 mrt 2012 18:13 #272230

  • Levant
  • Levant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1341
beewee schreef :
Haha, ja, dat is de standaard instinker he, en er zijn er genoeg die er intrappen.

Ah, ik ben dus niet de enige :pinch:
Oude forumnaam Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 01 apr 2012 11:55 #273736

grr , nou trap ik er toch nog in... :silly:
krijg ik een whatsapp van mijn dochter, papa we staan bij ikea en nu doet de auto het niet meer....
heel gedoe met doorgeven wegenwacht nummers...

inderdaad... 1 april... :blush: :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 01 apr 2012 18:37 #273811

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
hahaha....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 apr 2012 19:40 #278509

Een blunder? Nou ja, een opeenstapeling van onhandigheden toch wel...

Dit najaar voor het eerst de boot winterklaar gemaakt. Alle topics op het forum erop nagelezen, er kon echt niks fout gaan.
- Antivries in de motor: check!
- Watertanks leeg: check!
- Vuilwatertank leeg: check!
- Boiler leeg: check!
- Antivries in alle afsluiters: check!
Laat die vrieskou maar komen. En die kwam...

De boot het water weer in (even spannend natuurlijk) en alles werkte weer naar behoren B)

Twee weken later: hé, de slang hangt weer op de steiger, dus we kunnen de watertanks weer vullen. Eerste tank (100 liter) vol, binnen de kraan aan om helemaal door te spoelen, intussen tweede tank (ook 100 liter) vullen en vervolgens ook doorspoelen. Tegelijk weer de eerste tank vullen. Pfff, de waterpomp maakt overuren. Even uit.
Ik hoor nog steeds water stromen?!? :blink:

Waterdruk eraf en het stopt. Druk erop, en ja hoor, ik hoor het weer! Komt ergens vanachteren vandaan. Even onder de vloer kijken: 20 cm water in de bilge!!! Paniek! :evil: Is gelukkig schoon water, geen diesel :sick: of buitenwater.
Afijn, na het onnodig eruit schroeven van een paar panelen blijkt de oorzaak achter een luikje te zitten. De buitendouche is lek en spuit water naar binnen, onder de stuurboord achterhut door de bilge in. :unsure:

Die was ik dus even vergeten leeg te laten lopen en/of van boord te halen en is kapot gevroren, grrr. :evil:
Nu de beurt aan de bilgepomp om overuren te maken... Weer een klusje erbij. Beetje onhandig dat ik de kraan binnen nu niet kan gebruiken, omdat de buitendouche niet apart af te sluiten is. Kan ik nog steeds geen koffie zetten. Lekker handig, not. :angry:

De volgende dag zit ik nog eens naar de mengkraan (warm/koud) van de buitendouche te kijken. Toch wel vreemd dat je die niet kunt uitzetten, anders dan op de douchekop. Stond dus het hele seizoen druk op. Toch nog eens aan morrelen. Ah, als je die draaiknop omhoog duwt staat ie uit... :blush:

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Laatst bewerkt: 19 apr 2012 19:41 door paalsteek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 apr 2012 19:57 #278512

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Hmm, helaas erg herkenbaar. Ook bij ons is de douchekop stukgevroren, die zat alleen binnen in de natte cel (die na het aanzetten van de waterpomp zijn naam zeer waar maakte).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.978 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl