Hm.. Omdat iedereen zo dapper is het te vertellen..
Afgelopen zondag voor het eerst zelfstandig zeilen met mijn vriend. We hebben van alle lessen meer dan de helft op de Sigma 38 gevaren, dus nu op de Spirit 28 voelen we ons wat onwennig. De laatste keer is ook alweer 10 weken geleden (les 4 ofzo).
De box uitvaren gaat in eerste instantie al onhandig: de wind staat dwars op de boot en mijn vriend neemt de helmstok voor deze manoeuvre. Daar is hij al onhandig in en nu zonder stuurwiel is hij het hele gevoel kwijt. Na wat gedoe schreeuw ik dat ie terug vooruit moet en neem de helmstok over. Dan lukt het samen om de boot netjes eruit te draaien en varen we de haven uit.
Nou, dat belooft wat.. We varen een stuk de haven uit, nemen samen door wat we zo doen en wie wat doet en hijsen de zeilen. Dan lijkt alles ok en hebben we het gevoel dat we lekker zeilen. Totdat we aan de andere kant van het Haringvliet komen: de wind neemt iets toe en we willen de fok wat kleiner maken. Eerst overstag en dan een stuk inrollen was het plan. Door de onervarenheid, het langzaam donker worden, de toenemende wind en het sterk hellen van de boot loopt de overstagmanoeuvre niet zoals gepland: ik ben me niet bewust van de kleinere ruimte in de kuip en het lager hangen van de giek en krijg de punt vol op mijn rechter slaap... Een paar tellen ben ik totaal gedesorienteerd en de fok klappert aan de voorzijde omdat ik het overstag gaan niet kan afmaken. Lichte paniek, ik voel me beroerd en besef dat dit nou niet echt de ideale plaats is. Al snel
beslissen we dat ik de helmstok over neem en dat hij de fok vast zet. Aan de helmstok merk ik dat ik totaal gedesorienteerd ben en geen idee heb waar de haven is. En het wordt steeds donkerder.. En ik wil terug. Snel maak ik duidelijk dat ik dit niet lang volhoud en varen wd z.s.m. richting haven terug.
Ondanks de pijn en het beven leggen we de boot in de box volgens onze traditionele rolverdeling. Misschien was het omdat ik niet veel kon nadenken over het indraaien en dergelijke, het ging bijna vanzelf
De schrik zat er wel behoorlijk in. Achteraf denk ik dat we zelf rustig de tijd hadden moeten nemen om iets beter te kijken hoe alles werkt. Dat hadden we wel gedaan in de box, maar duidelijk te kort. Daarnaast waren de omstandigheden misschien niet helemaal juist voor een eerste zelfstandige tocht.
Inmiddels heb ik nog steeds last van de plek waar de giek mijn hoofd raakte, eenmaal thuis zondag had ik niet het gevoel dat het ernstig was. Ach, gaat wel over voor ik een jongetje ben