Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 05 sept 2011 20:28 #219937

ilcigno schreef :
@Noballast: dit topic heet Je grootste blunder? Welke is dat nou?

Dat is lastig. Ik kan kiezen uit een groot scala. Misschien onder verdelen in categorieen, zoals:

aanvaringen
ankeren
navigatie
klussen
zeilen
bijboot
enz.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 sept 2011 20:28 #219938

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Nieuwe masttop, waar de voorstag niet meer gedeeltelijk in verdwijnt zoals in de oude inbouw-sheaveboxes, maar iets voor hangt (a la moderne T-top). Valschijven wat hoger geplaatst, en vooral veel groter dan vroeger.

Als eerste hesen we een ouwe genua, om de gleuven van het rolfok profiel schoon te vegen. Die genua was de pees achteraf aangenaaid zag ik later - een zeiltje van voor de rolfok nog dus. Ik had 'm misschien 1 of 2 keer eerder gebruikt. Misschien is het wel de originele, van 35 jaar oud. Smoezelig en vermoeid zeiltje, prima voor een 'testhijs'.

Afijn, ik had even geen zin om de schroeven van de sluitingen aan de valwartel en de trommel los te draaien (elke keer weer bang dat ze overboord vallen), dus ik doe een graai in de bus reserve onderdelen en hang het zeil met twee losse sluitingen aan die ogen.



In een handomdraai zat het zeil eraan, en hijsen maar. Goh wat loopt die val lekker soepel. Es kijken of we het voorlijk nu wat makkelijker op spanning krijgen. Jahoor, netjes! Nog een klein stukkie... *kloenk*.

Eh, wat nou *kloenk*?

Een blik naar boven leert... (kunnen jullie invullen wat hier misging? Mensen met voorkennis mogen niet reageren ;) )
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 20:32 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 03:42 #219950

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
web schreef :

Een blik naar boven leert... (kunnen jullie invullen wat hier misging? Mensen met voorkennis mogen niet reageren ;) )

Hmmm, da's jammer.....
Wie genoeg betaald verklap ik het antwoordt :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 04:58 #219973

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Noballast schreef :
ilcigno schreef :
@Noballast: dit topic heet Je grootste blunder? Welke is dat nou?

Dat is lastig. Ik kan kiezen uit een groot scala. Misschien onder verdelen in categorieen, zoals:

aanvaringen
ankeren
navigatie
klussen
zeilen
bijboot
enz.
Dit lijstje geeft gewoon aan dat je je tot de meer ervaren zeilers kunt rekenen! :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 05:30 #219985

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Wroeff, ik ben intussen zo ingeburgerd hier dat er ook 1 van mij op moet vind baas.
Eerste maal samen met mn tweevoeter mee om wat hij noemt "solo"te gaan. Nonsens natuurlijk want ik ben er bij en let wel op 'm.
Na een paar uurtjes de helmstok bewaakt te hebben worden we door de motor keurig netjes achterwaarts de bench van Procyon in getrokken.
Voorstaarten vast en tweeevoeter loopt naar de kont van de drijfmachien om de twee staartjes vast te maken. Daarbij gaat die sufkop op de steiger zitten en daar loopt opeens zomaar een andere hond over MIJN stuk steiger.
Vlak achter MIJN baas langs!!
Dat kan niet dus ik neem een reuzensprong....Vergeet dus dat "baas" me vastgelegd heeft aan de lange lijn die opeens klem zit....
SNUKK en ik wordt afgestopt, midden in mijn mooiste sprong ooit, maar natuurlijk wel net boven water.....PLONSSS
Baas zo slim om meteen de drijfmachien weg te duwen en hij opeens op 4 poten op de steiger en sleurt me aan mn halsband omhoog .Ik krijg mijn voorvoetjes in een U balk geperst en baas trekt me op t droge.


Zeilen is best leuk, maar nu wacht ik wel totdat baas zegt dat t veilig is om van drijfmachien af te stappen

HUND
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 05:36 #219987

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
:laugh: :laugh:
@Hund: let je wel een beetje op de rug van die tweevoeter? En zwemmen is best leuk, zo kom je nog eens een leuk teefje tegen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 05:40 #219989

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Woef, ik ben verliefd.
Maar dan moet ze wel droog zijn
www.zeilersforum.nl/media/kune...r_Sennen_kwispel.gif
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 12:26 #220140

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
en dan eerst even doorkomen met de voorpoten voor we de grote sprong wagen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 06 sept 2011 13:02 #220149

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
web schreef :
Eh, wat nou *kloenk*?

Een blik naar boven leert... (kunnen jullie invullen wat hier misging? Mensen met voorkennis mogen niet reageren ;) )
... de valwartel compleet van het rolprofiel af gehesen! :ohmy: Val los... geen effect, genua bleef strak staan. Op de steiger van een afstandje gekeken... jahoor, de wartel hangt scheef en duidelijk naast het profiel. Zucht...

Jaja...
- een opgerekt oud zeil wat altijd al wat aan de lange kant was (dateert van voor de rolfok)
- een heel soepel lopende nieuwe val lekker strak aangehaald, die hoger de mast in gaat dan vroeger en dus niet meer stopt bij de vroegere ingang...
- een rolprofiel wat nu dus aan de korte kant is, en al enige tijd z'n "dop" miste.

En de blunder:
- effe gauw zonder nadenken twee flinke sluitingen erbij, die samen toch 8cm lang zijn! Waardoor de wartel zomaar nog eens 8cm hoger kwam.

Daardoor kwam de wartel dus veel te hoog te hangen, en viel-ie zo van het profiel af. Ja, daar hangt-ie dan - zeiltje strak en klemvast. Rollen ook geen optie meer. Hoe gaan we die nou weer naar beneden krijgen?

Oja, het is NU bladstil, maar over een uurtje of twee komt een dikke onweersbui!

Eerst maar ff rondbellen voor een bootsmanstoeltje. Dat kon gelukkig geregeld worden, over een uurtje ofzo.

Ondertussen de spanning van het zeil gehaald door de sluiting onderaan los te maken. Vervolgens wat hengelen met de val en het zeil. Kreeg met veel geluk de wartel weer recht, en min of meer voor het gat... joehoe! Met meer geluk dan wijsheid kwam de genua gelukkig weer zonder schade naar beneden :blush:

Tja, eigenlijk heb ik dus een stuk profiel erbij nodig, en zo'n stop, zodat het niet weer kan gebeuren. Zal eens informeren bij een dealer of dat nog te koop is voor een oude Profurl...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 sept 2011 18:13 #224161

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2344
Op verzoek van Tox:

Twwe jaar geleden een hagelnieuwe webasto airtop2000 ingebouwd. Na een dag klussen in allerlei bochten de kachel gestart net met het moment dat de zon lekker ging schijnen. Hevig transpirerend maar heel tevreden het ding weer afgezet en naar huis gegaan maar dat was niet de blunder.

Een half jaartje later toen het dus verrekte koud was vol goede moed het knopje omgedraaid en je raad het al niets. geen oplichtend ledje in het bedieningsknopje helmaal niets. Dikke trui aangedaan en onverrichterzake naar huis.

Weekend daarna de installatie dunnetjes over gedaan en ja waar begin je dan? Zekering, check, dieselleiding check. Toch maar eerst het boekje er bij.

Van allerlei circuits doorgemeten en inmiddels twwe uurtjes later. Nog eens nadenklen bakje koffie. Toch nog maar eens meten overal staat de vereiste spanning op maar geen ledje. In het boekje staan allerlei foutmeldingen nmaar die vereisen toch steeds een opgloeiend ledje (lieft knipperend want dan weet je wat er mis is.

Ledje losgemaakt en van stroom voorzien, gloeit mooi op, dat is het niet. Dan maar de draad naar de kachel helemaal volgen beginnend bij de zekering onder het mompelen van: hier staat nog spanning op, en hier staat dus ook nog spanning op. dat levert wel op dat ik allerlei luiken moet losschroeven.

In de bakskist aangekomen eerts alle meuk er uit de bedrading ligt onde de aldaar vastgeschroefde vlonders: hier staat nog s[panning op ....hier staat nog steeds spanning op.

Rond een uur of drie kom ik bij het kacheltje aan. Er staat nog steeds spanning op het voedingsdraadje voor zover ik weet. Maar wat is dat?

de warme luchtuitlaat hangt op half zeven. het is een kunststof soort van trechter die met de wijde kant over het kacheltje zit geklikt en waar aan de smalle kant de leiding overheen zit met een slangklem. Terug geduwt. Mezelf uit de claustrofobische bakskist gewurmd en de zon begint nu echt lekkker te schijnen. Knopje om ledje brandt en al snel klinkt het vertrouwde geraas van de kachel.

Hevig zwetend de kachel toch maar even laten lopen en het kapje met wat tiewraps beter gezekerd.

Onderweg naar huis heb ik in de auto zitten bedenken dat er aan mij geen storingsmonteur verloren is gegaan :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 sept 2011 18:16 #224163

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
ah lekker, ff genieten van andermans missers.
Bedankt voor het delen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 sept 2011 18:49 #224174

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zo kreeg je het zonder kachel toch nog een beetje warm, met al dat gezoek. Wel heel herkenbaar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 08:52 #226097

  • willby
  • willby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Gisteren lekker in het zonnetje een doorgang aan het zoeken geweest om in mijn nieuwe aanlegplaats voor volgend jaar te geraken. De diepte is daar namelijk krap gemeten, maar het was dan toch gelukt. De aanvaar route is dan bijna meter voor meter met de gps opgetekend en na enkele malen proberen ging het perfect. Zodus dat was opgelost. Dan mijn bootje daar aan een steiger vastgemaakt om te kijken voor de op en afstapmogelijkheden, en zodoende sla ik mijn been over de reling naar de steiger toe en blijf een beetje achter iets haken. Gelijk daarna hoor ik "plons" :ohmy: en kijk om maar zie dadelijk niets, tot mijn blik naar de reling gaat en mijn handmarifoon er niet meer hing :huh: . Wist ik gelijk wat "plons" betekende :S . Was maar enkele maanden oud en nu vissenvoer en kunnen ze zelf de sluis oproepen om er door te gaan. Weet ik weer waarvoor ik kan sparen. Marifoon en een lichte ketting. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 08:59 #226099

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
willby schreef :
Weet ik weer waarvoor ik kan sparen. Marifoon en een lichte ketting.
Ik zou gaan sparen voor een drijvende handmarifoon en de ketting achterwege laten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 08:59 #226100

Aah! Dat is echt balen he? Vooral als je hem net nieuw hebt. Elke bootbezitter overkomt dat wel eens en er gaan jaarlijks toch weer zoveel dingen overboord. Je zou denken dat we het ooit afleren om alles overboord te gooien, maar helaas. Deze zomer is bij mij, toen ik de hond van boot af tilde, zo mijn zilveren armband in de plomp gevallen. Gewoon de sluiting open geschoten en afgegleden. Eigenlijk moet je sieraden aan boord ook niet dragen, maarja als je hem altijd draagt valt het niet meer op. Ik koop geen nieuwe meer, is gewoon niet aan mij besteed. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:05 #226103

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Scharrelaer schreef :
Eigenlijk moet je sieraden aan boord ook niet dragen, maarja als je hem altijd draagt valt het niet meer op. Ik koop geen nieuwe meer, is gewoon niet aan mij besteed. :laugh:

Ben ook al aardig wat kwijt geraakt in het verleden. Tegenwoordig heb ik de gewoonte horloge, portemonnee en mobiel in een tas of in een met rits afgesloten zak te doen voor ik op de steiger kom en daarna in een laatje aan boord te leggen. Enige nadeel is dat ik daarna vaak mijn mobiel niet hoor, maar dat is ook wel lekkker rustig ;)

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:14 #226106

snelem schreef :
Scharrelaer schreef :
Eigenlijk moet je sieraden aan boord ook niet dragen, maarja als je hem altijd draagt valt het niet meer op. Ik koop geen nieuwe meer, is gewoon niet aan mij besteed. :laugh:

Ben ook al aardig wat kwijt geraakt in het verleden. Tegenwoordig heb ik de gewoonte horloge, portemonnee en mobiel in een tas of in een met rits afgesloten zak te doen voor ik op de steiger kom en daarna in een laatje aan boord te leggen. Enige nadeel is dat ik daarna vaak mijn mobiel niet hoor, maar dat is ook wel lekkker rustig ;)

Groet Erik

Hahaha! Dan zal je zien dat je gewoon in eigen persoon struikelt en van de steiger af valt :laugh: ! Maar dat is inderdaad een beter idee. En gewoon goed nadenken bij alles wat je doet scheelt ook al. Maar het zal waarschijnlijk altijd wel blijven gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:19 #226110

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Mijn grootste blunder van de laatste tijd is op kantoor zitten en niet meedoen met de 200 Myls solo. Niet veel wind maar wat een prachtig weer hebben ze nu. Had graag weer meegedaan.

Baal baal baal!

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:20 #226112

Wat heb je trouwens gedaan met die marifoon?
Direct uit het water halen( het is tenslotte niet diep daar zoals je zegt) en daarna direct de accu eraf.Daarna operschroeven en een tijdje laten weken in gedestilleerd water en weer opdrogen kan soms wonderen doen. Is mij al eens gelukt met een kortegolf radiotje.
En die doet et nog steeds.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:22 #226114

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
willby schreef :
Gelijk daarna hoor ik "plons" :ohmy: en kijk om maar zie dadelijk niets, tot mijn blik naar de reling gaat en mijn handmarifoon er niet meer hing :huh: . Wist ik gelijk wat "plons" betekende :S . Was maar enkele maanden oud en nu vissenvoer

Je hebt niet een poging gedaan om hem op te duiken, als het niet al te diep is kun je vaak met je voeten stukje bij beetje aftasten, zo heb ik mijn gsm eens terug gehaald.

Electrisch apparatuur overleeft zo een zwempartijtje meestal nog vrij aardig.
Je moet na he topduiken zoveel mogelijk demonteren, daarna meteen goed spoelen en naspoelen met bij voorkeur DEMI water (hier zitten geen zouten/kalken in die wel funest zijn voor de apparatuur) daarna goed drogen op een warme plek, dit kun je versnellen met bijv een haarfohn op halve kracht (niet te heet !)

Msn gsm deed het op die manier weer prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:26 #226115

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Idem met pocket fototoestel (goedkoop digitaal prulletje) die eens een nacht in de regen op de tuintafel is blijven liggen, het water droop er uit...
Accu eruit, 2 dagen drogen, accu er in en klaar.
Zelfs nu 2 jaar later werkt hij nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:29 #226117

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Doet me ergens aan denken, aan een ver verleden. In de aanloop naar de vakantie gauw wat spullen aan boord gebracht. Waaronder een kartonnen doos, met daarin een boormachine en een heleboel ander spul. Ik stond op de boot, en mijn vader gaf de doos aan.
Nu kun je zo'n doos niet vertrouwen, maar ja, er passen ook geen 4 handen aan de onderkant. Ik pak 'm dus bij de hoeken. Halverwege de boot wordt die doos opeens een heel stuk lichter. Ja, de sinaasappelen bleven wel drijven, maar die boormachine niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 09:37 #226123

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Vorige week bij het Vuurtoreneiland bij Durgerdam even iets te ver buiten de vaargeul. Een behoorlijke beuk op keien die daar onder water liggen. Het moet een zeer plaatselijke ondiepte geweest zijn, want ik vaar daar altijd zonder problemen. We lagen ook niet vast (wel stil, aan lager wal vlak bij de oever :laugh:). Wellicht hebben ze een stapeltje keien laten vallen bij het aanleggen van de beschoeiing. Nouja we zien deze winter wel wat de schade is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 11:47 #226168

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Kwa overboord: afgelopen zomer met Web zondagavond nog even naar de boot, even iets opmeten aan de masttop en zo.
We komen in gesprek met de passant een paar boxen verderop, en op een gegeven moment wapper ik een lastige vlieg bij mijn hoofd weg. Plons, zegt mijn bril... met een mooi boogje over de balustrade, in het water voor de jachthaven :S
Gelukkig was het bladstil, geen scheepvaart, heb ik 'm uit mijn ooghoek het water zien raken, hebben we die plek onmiddellijk gemarkeerd met een touwtje, en blijkt een duiker no-cure-no-pay diensten aan te bieden in Lelystad-Haven. Na een telefoontje en een ochtendje wachten komt het verlossende telefoontje: gevonden, na amper een kwartiertje zoeken. Dat was de vijftig euro cure-and-pay meer dan waard!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 sept 2011 12:00 #226173

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Apae schreef :
Plons, zegt mijn bril...
Hoe kan dat nou... de keren dat ik je gezien heb had je volgens mij altijd een touwtje aan je bril!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.778 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl