Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 05:37 #208594

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
White Sands schreef :
Sorry, maar dit klopt niet.
Je ademreflex krijg je ten gevolge van het opgebouwde stikstof.
Als je hyperventileerd verlaag je de stikstofdruk waardoor die reflex later komt.

Die reflex blijft uit omdat op diepte de partitiele stikstofdruk t.g.v. De omgevingsdruk nog lager is en dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat je een reflex krijgt op de weg naar boven waardoor je een z.g.n. 'shallow water blackout' oploopt.

Sorry marcelm, ook helemaal fout!!

Bondig gesteld:
Door geforceerde ventilatie (hyperventilatie)tracht je een reserve van O2 in het lichaam aan te leggen maar verlaag je tevens de CO2-concentratie in het bloed.

Een hoge CO2-concentratie en een lage O2-concentratie geven "ademnood"= alarmsignaal dat zuurstoftekort dreigt.

Dus door hyperventileren voorafgaand aan een duik schakel je één alarm uit (hoge CO2-concentratie). Het tweede alarm zal worden ingeschakeld door O2-tekort maar dit O2-tekort is ook de oorzaak van "desoriëntatie/black-out" waardoor de duiker mogelijks onjuist reageert op het zuurstoftekort.

Sietse-ten heeft dus overschot van gelijk als hij stelt dat dit een zeer risicovol maneuvre is.

Dat was mijn blunder dus :)
Geen stikstof maar CO2 zorgt voor de ademprikkel..
en inderdaad de pO2 neemt snel af waardoor je ineens (bij afnemende omgevingsdruk) een te lage pO2 overhoud en een blackout krijgt.

Het risico is overigens wel juist ;) er is bij free diving altijd een 2e man/vrouw aan de oppervlakte om je in het geval van een Shallow Water Blackout met je hoofd uit het water te tillen (en te houden)

maar goed, willen we er meer over weten.. en.wikipedia.org/wiki/Shallow_water_blackout
en nu weer on topic (voor zover dit kan) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 06:15 #208603

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1349
sietse-ten schreef :
om schoon te worden de volgende keer( ja je weet het nooit) geen schuurmiddel gebruiken maar boter, ja zelfs met margarine werkt het, is beter voor je huid ook. je krijgt er erg zachte handjes van.
ik heb het gebruikt voor zware stook olie en ook voor bitumen.


Als het schip van mijn ouders geteerd werd, gebruikten wij boter om de teer van het velletje te halen. Werkt probaat. En als we dan heel vroeg aan het werk gingen met de teer, bestrooiden we de zichtbare huid met talkpoeder. Dat werkt weer goed tegen verbranden. Zag er overigens niet uit :blush:
Memme's wetterwille is silerswet!
home.deds.nl/~5a3
www.platbodemforum.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 07:07 #208611

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Fijne garagezeep, dus niet dat "harde grove korrel" spul, maar meer een tandpasta-achtige substantie.

1.99 per pot bij de Aldi, en dat is PRIMA spul.
Ze hebben het alleen niet altijd, dus leg ik altijd een voorraadje aan als ze het hebben.

Werkt ook prima onder de douche voor de grotere ongelukjes B) en schuurt zeker niet te hard.
Laatst bewerkt: 21 juli 2011 07:09 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 08:41 #208620

pindakaas, gaat ook goed hoorde ik ergens. Gebruik voor eigen risico! :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 08:48 #208622

roozeboos schreef :
pindakaas, gaat ook goed hoorde ik ergens. Gebruik voor eigen risico! :)

dat zal de olie zijn denk ik, is dat niet dezelfde soort olie die ook gebruikt wordt bij de fabricage van margarine.

web, probeer nu eens voor de aardigheid margarine(halvarine ook goed) is waarschijnlijk nog goedkoper dan garage zeep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 09:01 #208628

maar om nu weer op blunders uit te komen, een verhaal blunder die ik niet zelf heb gedaan, maar ik stond erbij en keek ernaar.

ik had een tijdelijke plek in naarden jachthaven, naast me lag een motorboot, zo iets met twee keer 250 pk in boord diesel, duur ding.

aardige mensen, jaar of 50 kinderen de deur uit en genoeg vrije tijd. regelmatig een klein klusje aan boord gedaan en ook vaak gevraagd voor een borreltje.

zo kwamen we op het onderwerp verantwoordelijkheid, kunde en wat als er iets zou gebeuren met de "schipper", iedereen kan een been breken. dus vrouwlief zou ook meer gaan sturen en ook inparkeren.

op een mooie zomer middag komt das boot binnen en ja hoor, meneer staat op de voorplecht en vrouw lief heeft het stuur en de twee gashendels in handen. ze stuurt haarfijn naar binnen, raakt geen paaltje, maar stopt uit voorzichtigheid iets te kort, meneer kan niet over de preekstoel op de steiger stappen. KLAPJE VOORUIT SCHAT.
ZIJ DUWT BEIDE HENDELS TOT DE EINDSTAND NAAR VOREN, DE BOOT SCHUIFT BIJNA OVER DE STEIGER EN MENEER KAN ZIJN TROUW GEREEDSCHAP VOORLOPIG NIET MEER GEBRUIKEN DANKZIJ DE PREEKSTOEL.
de hele haven heeft meegenoten , veel nieuwe woorden geleerd en zij heeft nooit meer gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 09:04 #208630

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Veel met fietsen geprutst en dan krijg je met de ketting je handen ook erg vies. Mijn ervaring:
- beetje vies: afwasmiddel op de handen en dat droog wrijven; daarna uitspoelen met lauw water
- erg vies: eerst met schone kettingolie inwrijven, daarna afwasmiddel etc
En als je van tevoren weet dat je handen erg vies van olie gaan worden: beginnen met dunnere olie op je handen, dan trekt de dikkere olie er minder snel in...

Succes,

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 09:06 #208631

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Ik sleutel regelmatig aan brommers, als ik vieze handen heb gekregen pak ik wat van de gebruikte koffie uit het koffiefilter, beetje zeep erbij en je hebt weer schone handen.
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 09:27 #208640

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nauw ik weet nu welke middel ik moet gebruiken al ik weer eens een pakking ben vergeten :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 09:33 #208643

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schreef :
Fijne garagezeep, dus niet dat "harde grove korrel" spul, maar meer een tandpasta-achtige substantie.

1.99 per pot bij de Aldi, en dat is PRIMA spul.
Ze hebben het alleen niet altijd, dus leg ik altijd een voorraadje aan als ze het hebben.

Werkt ook prima onder de douche voor de grotere ongelukjes B) en schuurt zeker niet te hard.

Hmm.. 1,999 bij de Aldi? Dat kan dan nooit goed zijn he.. alle waar naar zijn geld.. goedkoop is duurkoop.. eehh.. Ik wil hetzelfde maar dan moet het minimaal een tientje kosten... :whistle:

Vanmiddag maar even langs de Aldi, you never know :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 14:27 #208690

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Al die huismiddeltjes zijn handig als je ff het 'echte spul' niet bij de hand hebt, maar voor regelmatig gebruik worden je handen toch net even wat fijner schoon met "het echte spul". Ik reken mezelf als hobbymonteur tot de zwaardere gebruikers ;)

Kettingvet van een fiets, daar lach ik om. Homokineetvet, remstof en tectyl... dat is het echte werk ;) waar je eigenlijk handschoenen bij zou moeten gebruiken... en dan schoonkrijgen zonder dat er zo'n 'zwarte schaduw' in je porien achterblijft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 14:29 #208693

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Heren? zullen we de koers weer gaan verleggen naar de blunders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2011 14:45 #208699

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Blunders:
Enkele jaren geleden (10-15 jaar of zo) gingen we met zijn 4-en zeilen op de Loosdrechtse plassen. Het bootje té klein, de wind te hard.
Er hing een klein 3 pk motortje achter wat bij grote stuurbewegingen tegen het roer aan liep.
We waren de plassen nog niet op of bij een grote golf corrigeerde we de boot. Helaas te ver en de breekpen van de schroef begaf het. Op zich geen probleem. We hadden goede (lees harde) wind en op de beschutte drecht ook nog eens van achteren.
Geen reden tot paniek zou je zo zeggen om terug te komen.

We hadden lekker overleefd op het water en waren het er over eens dat zeilen aan lager wal met een té klein bootje gewoon best een uitdaging was.
De reddingsbrigade kwam ook nog vragen of alles goed ging. Dat ging het ook op dat moment.

Met ruime wind kwamen we uiteindelijk weer in de beschutting van de Drecht. Golven waren nog net zo hoog, wind (en dus snelheid) wat minder.
Gevolg: 2 golven achterin en wij lagen op de bodem van de Drecht... Gelukkig is het daar niet zo diep en kon ik samen met mijn maatje de boot boven water houden, al staand naast de boot.

Na de boot leeggehoosd te hebben en een noodtuig gemaakt te hebben, zijn we terug gegaan naar de haven.

Het motortje leeg laten lopen met water : starten en lopen :-)
Stag weer gemaakt, dus schade nihil.

Bootje vaart nog steeds, maar ben er nooit meer in weggeweest ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2011 06:51 #208772

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Eentje uit de tijd dat ik voor het eerst voet aan boord van een boot zette: bijna 40 jaar geleden op Loosdrecht met een (toen nog) Padvindersgroep een weekendje op De Meent met een geleende vlet van de plaatstelijk Zeeverkenners. Na een nachtje kamperen en de spullen ingepakt was het tijd om weer terug te gaan. Ik stond op de steiger toe te kijken hoe de rest de boot inpakte en de Vaandrig zei nog: "Pas je op dat je niet in het water valt". Voor de zekerheid zette ik nog een stapje achteruit.. een stapje te ver dus en ging kopje onder ....:blush:...

Maar dat is wel ongeveer -het- moment geweest dat het 'watersportvirus' toe sloeg, een jaar later deed ik mijn eerste zeilschool en drie jaar later zat ik zelf bij de Zeeverkenners :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 juli 2011 10:57 #209370

Afgelopen vrijdagavond dwars in de box omdat ik met pittige dwarswind net naast de paal aan stuurboord gooide bij het aanmeren. Voordat ik klaar was om een tweede keer te gooien lagen we al helemaal dwars.

(We hebben aan bakboord geen buren).
Laatst bewerkt: 25 juli 2011 10:57 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 juli 2011 13:22 #209407

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Wanneer komen er lijnen in de box?
Altijd lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 juli 2011 15:27 #209443

De laatste tijd ging het erg goed dus had ik daar eigenlijk vanaf gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 juli 2011 16:04 #209458

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Doe dan meteen V-lijnen. Laat je 'm gewoon op stationair de box in dobberen, en hij komt vanzelf netjes in het midden van de box. Lijnen vast zetten, motortje uit zetten, biertje open trekken, klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 06:45 #209572

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Heb jij ook een fiets met zijwieltjes, beewee? ;)

Tja, de paal missen kan een keer gebeuren. Ik heb ook vanglijnen (nog van de vorige "bewoner" van de box) maar gebruik ze in principe niet. Liever krijg en houd ik routine in het boxvaren zonder zijwieltjes, want op vakantie zal je ook niet overal vanglijnen aantreffen.

Moet zeggen dat ik er laatst wel profijt van had dat ze er hingen, toen in een dikke bui een landvast brak...

Bootje hing wat scheef in de box, maar verder niets aan de hand (nog op ruime afstand van buren en palen)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 06:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 07:03 #209579

Mijn idee was inderdaad om er helemaal vanaf te zien, zeker omdat ik af en toe ook achteruit invaar. Maargoed, gezien de laatste ervaring twijfel ik een beetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 07:04 #209580

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zijwieltjes is wat anders als het voorkomen van schade aan je eigen en andermans boot, lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 07:29 #209589

beewee schreef :
Zijwieltjes is wat anders als het voorkomen van schade aan je eigen en andermans boot, lijkt me.

Mmmm, zijwieltjes? Uitschuifbare rollende stootwillen?
Da's wat voor een volgende Hiswa prijs! :woohoo: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 07:32 #209590

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
YELLOW BOAT schreef :
beewee schreef :
Zijwieltjes is wat anders als het voorkomen van schade aan je eigen en andermans boot, lijkt me.

Mmmm, zijwieltjes? Uitschuifbare rollende stootwillen?
Da's wat voor een volgende Hiswa prijs! :woohoo: :laugh:
Ad
Daar zeg je wat. Natuurlijk wel mét geïntegreerde afduwer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 07:41 #209593

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Afduwen bij het box invaren??? Ik voel weer een blunder opkomen. Niets zo leuk als een ferme, goedbedoelde duw tegen een paal oid tijdens het invaren van de box. Heeft me ook al eens bijna een kusje aan de buurboot opgeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 juli 2011 07:47 #209594

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor gebruik in de sluis en bij langssteigers natuurlijk, alhoewel een luxe afduw/inhaalapparaat precies recht voor de neus ook handig kan zijn. ;) Terug naar de blunders wat mij betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.766 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl