Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 04:14 #417978

Een ton heeft altijd voorrang! Net als die charterschepen die door de geul aan het kruisen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 04:27 #417980

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Anjo schreef :
Mn record staat op 3 maal dezelfde kardinaal op de hoek voor Trintel haven

Bedoel je de ET Oost? Daar heb je nu niet echt gebrek aan ruimte zou je zeggen...

Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 23 juli 2013 09:05 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 08:10 #418025

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Twee jaar terug: bootje net helemaal geschildert en prachtig geworden.
Geef het roer aan mijn vriendin, na 3 mtr: boem. Plastic ding gelukkig.
Sindsdien kijkt ze eerst of er een ton aankomt en pakt dan pas het roer over.
"jij vaart veeeeeeeeee te dicht langs de tonnen, ik ben d'r gek".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 08:20 #418028

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
kusje boei is bij ons een sport:P zo dicht langs dat je hem met je hand aan kan raken. Maar dan hebben we het over een 6m bootje met 360graden zicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 10:04 #418046

Niet mijn blunder maar wel net meegemaakt. Een stel Britten in een Benetteau die in Brouwershaven in het oude gedeelte het voor elkaar kregen om vol gas onder een hoek van 90 graden de passantensteiger te koppen. Wellicht dacht de schipper dat hij achteruit gas aan het geven was?? Wat een klap gaf dat, prima stevig spul, dat polyester, er was niks aan te zien.

Minder grappig was dat diezelfde knuppels naast me kwamen liggen in Veere. En ja hoor, er kon er geen één fatsoenlijk overstappen zonder achter zeerelingen te blijven haken, struikelen over m'n luik en continu tegen beslag aanschoppen. Hoe komt zo'n stel de Noordzee over als je niet eens fatsoenlijk op een boot kunt staan of kunt manoeuvreren in ee haven.... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 12:18 #418066

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Boeien en boten.... Daar heb ik ook ervaring mee.

1. Zeilen met een goede vriend tijdens een vakantie op zijn Trotter. We zitten loom aan boord in de zon met weinig wind. Vriedn stturt leunend tegen de opgeklapte buitenboord en ik lig verveeld rond te staren. Dan ineens roep ik vallen, vallen, valeen! Er ligt een boei!
Hij snel vallen... Kon ik precies mijn lege bierblikje op de boei zetten :-)

2. Zeilen met vrienden op mijn eigen Trotter. Heerlijk aan het spinnakeren, moet een vriedin ineens plassen. Geen toilet aan boord, dus dan maar op de puts. Ik de puts aangewezen zegt ze ineens, maar dan kan je me zien zitten... Ja dat klopt ( en we waren niet alleen aan boord, dus voor privacy de luikjes er maar in zetten dan) ik leun naar voren en wijs aan waar de luikjes liggen...
BOINGGGGGGGGGGGG..... Prik ik precies de kop van mijn spiboom in de radarreflector op de HV9! (Een van de grootste boeien op het haringvliet)
Resultaat, geknakte spiboom en een man/vrouw of 4-5 die allemaal in hun broek piesen van het lachen!

3. Wedstrijd met de dehler van mijn vader. We zitten voor een reachrak boeimeen concurrent op de hielen en halen precies op tijd overlap voor ruimte om de boei. De cncurrent geeft deze echter niet omdat hij gelooft dat we er geen recht op hebben. Mijn oudste broer die stuurt loeft dus op om de boei te missen en dan maar een rondje te doen, totdat mijn vader een flinke ruk aan het stuurwiel geeft en zegt: ben jij belazerd, we hebben recht op ruimte, dus ik ga niet opzij!
BOINGGGGGGGGG..... Dikke groene steeep op de boot (en kras) en een uteindelijk gewonnen protest en verzekeringsclaim. ( en een overbuurman, de concurrent, die na 15 jaar ineens andersom in zijnn box gaat liggen uit frustratie)

Is dit weer even genoeg?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 12:23 #418067

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
twee jaar geleden naar Sneek varen toen nog een spanker mee met 2 gasten erin(en een dora opblaasbootje) welke de hele dag lekker aan het bieren waren. We varen om een uurtje of 11 als het donker is bijna Harderwijk binnen, nog maar een paar boeien. De spanker voer achteraan en ineens horen we allemaal KADENG! Dus we kijken achterom zien we twee ladderzatte gasten achterover gesodemieterd in de spanker en een boei die nog wat na deint door de klap. Je kon ons meteen opvegen van het lachen want ze keken toch verbaast achterom van 'Waar komt dat ding nou weer vandaan?' Ze zijn nog regelmatig herinnert aan die avond haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 15:31 #418095

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het is maar goed dat dit allemaal onder de forum nick-names wordt opgebiecht. Ik tel diverse malen het aanbrengen van schade aan rijkseigendommen, overtreding van het BVA, een overtreding van het lozingsverbod, ovetreding van de verkeerswet qua alcoholgebruik en een overtreding van het BPR..... Allemaal verondersteld uiteraard, ik was er niet bij. Maar de verhalen zijn allen wel zeer vermakelijk, dus soit, ik zal er niet over vallen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 16:23 #418104

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 709
< Maar de verhalen zijn allen wel zeer vermakelijk, dus soit, ik zal er niet over vallen.>

Zei hij, roodaangelopen als een Kreeft.. :laugh:

(ik zag joe gisteravond binnenlopen in Noordschans na een dagje zonnen :evil: )
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 17:49 #418114

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Hoezo nickname??

Ik ben wie ik zeg te zijn......
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 18:28 #418121

Al onze blunders vallen in het niets bij deze:

www.dumpert.nl/mediabase/65543...aal_het_nog_net.html
zeilsport, een onschuldig virus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 19:58 #418128

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
It Paradyske schreef :
Hebben ze een mooi woord voor: Een sluishanger :-)

Maar toch, het zal je maar overkomen! Ik heb het zelf een keer bijna gehad, ook in de Lorentzsluis trouwens. Hoogseizoen, forse drukte en enige chaos. Om mijn buurman te kunnen helpen zet ik dus mijn eigen landvast even vast om wat handen vrij te hebben.

Dat werd uiteindelijk een gezellig praatje terwijl achter ons dus rustig de sluis vol loopt. Totdat die buurman naar achteren wijst en zegt: euh, volgens mij moet je even iets los maken ;-). Net op tijd gelukkig. Maar sinds die tijd leg ik dus niets meer vast in een sluis met enig verval, zelfs niet voor even. Ik ben ook zo iemand die zonder kookwekker vergeet dat er iets op het vuur of in een oven staat, dus landvasten vastzetten voor "even" is dan niet zo handig. Leermomentje ;-).

En als we dan toch bezig zijn: vorig jaar lag ik voor het eerst van mijn leven ook dwars in een sluis. De boot moest eind maart van Muiderzand naar Sloten toe, en dat moet dan dus precies op die enige dag van het jaar dat het N7 waait. Inclusief deadline omdat ik nog met het OV terug moest.

Dus hoog aan de wind motorzeilend het Markermeer over, gezellig beuken tegen de golfjes. Het was ook het eerste tochtje van het jaar en door omstandigheden was ik ook aardig vermoeid. Dat heb ik ook wel gemerkt: zeeziek dus. Bij Lelystad voor de sluis voelde ik me niet heel fijn. Zodra ik in mocht varen snel vastgelegd op een achterlandvast met de schroef erbij om aan de kant te blijven. Heel even naar binnen gevlucht voor hoge nood, maar toen ik weer buiten kwam bleek dat ik toch echt te weinig motorvermogen bij had gezet om bij de kant te blijven met N7. Oeps!

Zag er volgens mij echt heel klungelig uit. Er lag nog een ander jacht in de sluis, en ik durfde die man ook niet aan te kijken. Achteraf besef je je dan ook weer wat de impact is van een beetje katterigheid. Gelukkig ging het na toiletbezoek en even de rust van de sluis en het stukje naast de dijk weer beter, dus de rest van het tochtje tot Lemmer verliep verder geheel zonder noemenswaardige voorvallen.
Laatst bewerkt: 23 juli 2013 20:10 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 24 juli 2013 05:52 #418153

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Als het nog een keer voor komt dat in de sluis de lijn vast word getrokken heb ik een heel scherp duikers mes.
Bak kist deksel open en zit direct onder het deksel.
Binnen 3 seconden vast.
1 maal gebruikt voor mij zelf en 1 keer voor de buurman waar ik lansgzij lag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 24 juli 2013 06:23 #418154

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Brassman schreef :
ik zag joe gisteravond binnenlopen in Noordschans na een dagje zonnen
Inderdaad! Laatste dag van mijn vakantie, dus lekker met mevrouw ilCigno het water op geweest. Blundertje: ik was te laat met smeren B)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 24 juli 2013 06:30 #418156

Boeien? Boeien zijn magnetisch.. dat is een feit!

Langscheeps over de volle 36 meter lengte meerdere malen gehad in het donker.
Hey' ik zag em net toch nog? En dan opeens ploep achter het schip in een keer duikt de toon weer op!

Dwarscheeps niet meer op twee handen te tellen, zeker bij kruizen op het wad. Maar zo lang ze niet achter het zwaard blijven hangen is er voor schip en boei weinig kans op schade. Zeker de plastic versies zijn zeer stevig en kunnen een boel hebben.

Godzijdank nog nooit een blijven hangen.

Maar prikken, sja...... daar zal ik maar niet over beginnen, want er kijkt vast wel een zeeuwse mosselaar mee op het forum.

Overigens heeft een waarde collega van mij wel eens een fietsband op zijn kluiverboom geregen vanaf een mosselprik, en dat is al een hele prestatie op zich! Als je dat met opzet doet kan je het vergeten!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 24 juli 2013 06:47 #418161

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
voor de grap tijdens de zeilles(wedstrijdje einde seizoen) 2stootwillen aan elkaar gebonden precies gemeten naar de breedte van de boot. Het idee, je gooit de boeien voor de andere valk, de boeien blijven haken achter de kiel en omdat je snelheid hebt trek je ze niet 123 onder je vlak vandaan. Dus ik die stootwillen aan elkaar knopen, loop naar de punt en maak me klaar om ze voor de andere boot te werpen. Andere valk is in zicht dus ik geef een ruk aan de stootwillen.... 1 daarvan blijft achter de pees van de rolfok hangen, ik kiep bijna van de punt af en uiteindelijk 5minuten bezig geweest om de stootwillen onder onze eigen valk vandaan te vissen, want die waren netjes bij ons eronder geschoven :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 24 juli 2013 08:15 #418176

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wie een kuil graaft.. :D :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 10:25 #420797

Aantal jaar terug had ik wat klusjes aan de boot in de winter. De boot lag toen tijdelijk bij WV de werf in Goes, handig, want lekker dicht bij mijn ouders (mijn pa is erg handig met boten en ma maakt goede erwtensoep).
Eind van de zaterdagmiddag was het stervenskoud, maar ik was nog een klusje aan het doen aan de schroefas. Bij mijn boot (Jeanneau Aquila) kun je daar het beste bij via de diepe bakskist. Nou maak ik altijd het bakskistdeksel vast aan de zeereling zodat hij niet plots dichtklapt. Maar, - je raad het al- dit keer deed ik dat dus niet. Net toen ik klaar was met mijn klusje in de krochten van de bilge flikkert die bakskist dicht. Damn...aardedonker, ik zit opgevouwen in mijn eigen bakskist, iedereen op de haven is net naar huis en vannacht wordt het onder nul. Ik voelde een lichte paniek opkomen. "Man bevriest in eigen bakskist", kopt de PZC morgen! Uiteindelijk bedenk ik me hoe de sluiting werkt op de bakskist, en door hard tegen de binnenwand van de bakskist te beuken, vliegt het oogje los, duw ik het deksel omhoog en bevrijd ik mezelf. De Zeeuwse avondlucht rook nog nooit zo fris....
Laatst bewerkt: 02 aug 2013 10:25 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 11:26 #420816

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ik kan me je angst voorstellen, maar ik heb er wel hartelijk om gelachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 12:24 #420827

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Gelukkig is mijn bakskist niet zo groot dat ik er in pas...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 12:46 #420833

Mmmm , die van mij wel.
De laatste keer dat ik er in zat had ik wel de nodige moeite om er weer uit te komen want ik zat klem met mijn riemgesp achter een slangklem van de lenspompslang.
Moest van arrenmoede de riem afdoen en kwam met de broek op half elf weer "boven water". :ohmy:
Conclusie, voortaan geen lange broek aan in de bakskist.
Misschien een shorty met vaseline..... :unsure: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 14:21 #420864

En.....het sluitinkje nu andersom geplaatst zodat het niet meer haken kan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 17:30 #420929

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Andreaquila schreef :
De Zeeuwse avondlucht rook nog nooit zo fris....
Geweldig verhaal. Ik kende wel een vergelijkbare story, maar dat had een hoog 'broodje aap' gehalte. Maar het kan dus echt.

De Compromis 888 werd lange tijd afgeleverd met een koordje aan de bakskistdeksel wat je om de schootlier kon slaan als borging. Ik vertrouwde dat nooit zo, ook met het oog op kleine kindervingertjes. Ik heb toen het deksel, net als op de latere modellen, voorzien van een gasveer en het koordje naar de prullenbak verwezen. Ik beschouw dat nog steeds als één van mijn meest waardevolle aanpassingen.

Edit: om jullie voor te zijn: de gasveer op de foto in het artikel is verkeerd om geplaatst, dit is later gecorrigeerd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 aug 2013 17:35 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 17:44 #420933

  • Eekapoes
  • Eekapoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Gisteren op het Slotermeer de eerste rode boei bij Woudsend eens een kusje gegeven. Een flinke ook maar echt recht op de neus dus niemand schade. Bij een korte stop in Sloten gooide de echtgenoot het fototoestel tussen wal en schip, de tweedeklasser die we aan het water geven. Deze lijkt het gelukkig wel te redden itt zijn voorganger.

Wat hebben jullie allemaal al te water gelaten?hier 2 brillen (een laten opduiken, die was net nieuw), 2 fototoestellen, een emmer, een sixpack koud bier en de nodige speeltjes van de zoon. Zonde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 18:54 #420952

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Kan gelukkig ook hier meedoen :D

Na jaren van open zeilbootjes en soms wat groters huren eindelijk een leuk kajuitbootje gevonden in Almere. Lag al een paar jaar ongebruikt en groen uitgeslagen in de haven daar. Die gingen we wel even naar Akersloot varen!

Begon al gelijk buiten de haven. Niks gecheckt natuurlijk, wilde zo snel mogelijk daar weg.. Buiten de haven bleek de rolfok iets anders dan ik in gedachten had, namelijk een opgerolde fok, compleet met leuvers..

Uiteindelijk vrolijk verder gevaren nadat alles eindelijk goed zat.

De volgende dag op het IJ werd het pas echt leuk. De voortstuwing was een oude 3.5PK buitenboordmotor met alleen een tank op/in het motortje zelf. Vaar heerlijk aan stuurboordswal tegenover CS langs wanneer het ineens erg stil wordt.. Klein probleempje dus, tank leeg. Groter probleempje vrij veel wind van bijna linksvoor dus die stenen kade is een leuke lagerwal.. Nou ja snel die motor maar bijtanken en starten zodat we verder kunnen.. Dat lukte zowaar, motor liep uiteindelijk weer maar helaas geen voortstuwing...Vrij veel verkeer dus ook niet echt tijd meer om een zeil te hijsen (zaten mooi vast..)

Tja en nu.. Amsterdamse havendienst to the rescue!



Komt ineens zo'n enorm ding naast ons liggen, of we problemen hadden.. mwah ja dus :D
En mijn egaa maar foto's maken!

Waar we heen wilden, Zaandam.. Hmm dat was nog wel een stukje. Ze moesten die kan op, dus geef maar een lijntje.. Bootje is volgens mij nog nooit zo hard gegaan!



Daar zijn we afgeleverd en hebben we de motor kunnen maken. Bleek een breekpen te zijn, wist niet eens wat dat was!

Al met al een enorme serie leermomenten zal ik maar zeggen :D

En oh ja, boeien hebben een enorme aantrekkingskracht!!!!
Laatst bewerkt: 02 aug 2013 18:56 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl