Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 19:01 #420957

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
stadjer schreef :
.. Buiten de haven bleek de rolfok iets anders dan ik in gedachten had, namelijk een opgerolde fok, compleet met leuvers.
Prachtig verhaal, vooral die rolfok :laugh:

En wij zijn mevrouw Stadjer natuurlijk dankbaar voor de foto's, wie denkt dáár nou aan op zo'n moment!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 aug 2013 19:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 02 aug 2013 20:26 #420987

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik rolde op mijn Ft de fok ook wel eens op parallel met de stag (vouwt daarna makkelijker op, oud zeiltje), toen dachten een paar mensen dat ik een luxe rolfok systeem had. :laugh:
Ze hadden er duidelijk geen kaas van gegeten...


Nu een nieuwe en die wordt behandeld alsof het een wedstrijdzeil is.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 aug 2013 20:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 05:29 #421020

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
ilCigno schreef :
Prachtig verhaal, vooral die rolfok :laugh:

Er stond een redelijke puist wind dus je had ons toen rondjes moeten zien draaien om die fok los te krijgen!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 17:49 #421177

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
"Man bevriest in eigen bakskist"
WHAHAHAHA nu moest ik eens hartelijk lachen. Geweldig! :laugh:
Gelukkig kon jezelf bevrijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 17:56 #421181

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En anders gewoon de deksel aan splinters trappen. Als je daar de bewegingsruimte voor hebt. :blush:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 aug 2013 17:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 18:01 #421183

Fly-Tour schreef :
En anders gewoon de deksel aan splinters trappen. Als je daar de bewegingsruimte voor hebt. :blush:
Ik mag toch hopen dat je bakskist deksels zo sterk zijn dat je die niet kapot kunt trappen, anders moet je echt wat aan je boot gaan doen :pinch:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 aug 2013 18:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 18:04 #421187

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De jouwe zijn van staal...

Het kan je beter gewoon niet overkomen die grap..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 19:56 #421211

't is wel de blunder van het jaar zeg :laugh: :unsure: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 03 aug 2013 19:59 #421214

Fly-Tour schreef :
De jouwe zijn van staal...
Nee hoor, ik heb helemaal geen bakskisten.

Maar als je ze kapot kan trappen van binnenuit, dan kun je ze ook kapot trappen door er te hard op te stappen. Lijkt me geen veilig concept voor welke boot dan ook, ongeacht het materiaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 aug 2013 07:30 #421281

Dat is niet helemaal waar. Van buiten naar binnen is veel meer draagvlak dus sterker. Van binnen naar buiten gaat het alleen maar om de sluiting. En met genoeg adrenaline kun je een heel eind komen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 aug 2013 19:30 #421511

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Vrijdag, laatste stukkie voor de Hollandse brug. Via het waypoint in de GPS de automaat op koers gezet. Terwijl ik lekker om me heen zit te turen valt het me al op: normaal koersen we toch op de andere kant van het eiland? En toch nooit zo dicht onder de wal? Dit klopt klopt klopt niet. Klop, klop, klopt de kiel op de bodem.
K**, verkeerde waypoint te pakken, die was voor de oude boot.

En vooral gewoon doorvaren als je al dik 10 minuten denkt: dit klopt toch niet!
Het waypoint nu uit de gps verwijdert, en ik weet nu ook zeker dat het echt niet gaat. Das dan een winstpuntje. We kwamen makkelijk los, dat scheelde ook natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 aug 2013 20:12 #421519

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Van de vier keer dat ik nu gezeild heb zijn we ook drie keer op grond gelopen. Gisteren uiteraard weer op de maas, waar ik bij 1bft nét niet genoeg hoogte kon lopen om zonder opkruisen door te varen.
Tijdens een stevige portie geouwehoer liepen we zó vast dat ik tot mijn navel in de maas sprong en ik kreeg ons met moeite losgeduwd.
Gelukkig maakt het met een graad of achtentwintig en een klein bootje niet uit. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 14:51 #429998

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Nee....dan ik! :unsure:

Deze blunder koste me letterlijk bijna m'n boot. :S

Gisterenavond laat aangekomen. Francien wil de afsluiters van het toilet openzetten.....
SCHREEUW!!!......alles staat onder water!....tot net onder de vloerborden over de hele boot alles blank.

"Wat nu weer!!!!...GVD!!!.... :angry: :angry: :angry: ......."Wat is er nu weer met die k*tboot!!!"
Je moet weten dat we best wel wat pech en onvoorziene uitgaven hebben gehad.

Dus wij flink met de bildgepomp aan de slag....affijn....om 02.30 uu besloten de vloerdelen er uit te halen. Toch maar proberen te achterhalen waar het lek zit.
Alles open....zweet gustste van mn voorhoofd....en ik was al ontzettend moe.

Niets kunnen vinden....water zo veel mogelijk weggepompt en maar gaan slapen.
De boot was een totale chaos.

Ik heb echter niet kunnen slapen...."Wat als we een weekendje hadden overgeslagen?......had die zeker afgeborreld....en what the hell is de oorzaak?"

Vanmorgen weer aan de slag....leek minder te worden. Maar de oorzaak bleef een raadsel.
Op een gegeven moment zit Francien met een onbekend slangachtig kabeltje. Tja....geen idee waar dat van is.....

Goed....we gaan maar even wat drinken bij de Havenmeester en laten de chaos even voor wat het is. Door slaapgebrek, frustraties en de chaos zat ik er helemaal doorheen.

De havenmeester wist nog wel iemand die snel kon komen helpen....En dat klopte.....
Een kwartier later was Simon bij het barretje van de Havenmeester.

Gezamenlijk naar de boot vertrokken en onderweg het relaas gedaan.

Bij de boot aangekomen hoorde ik het al weer druppen.
Maar ik had bij het verlaten van de boot dat onbekende kabeltje op een bepaalde manier neergelegd.....en daar stroomde een klein straaltje water uit.....VERREK!!!

Simon zei meteen "Da's van een oude snelheidmeter....die zitten met een klein schoepenrad in het vlak......en daar komt het water uit"........."Hou maar boven de waterlijn en het houdt op"......

En bij mij....DINGDONG!!!!.....een paar weken geleden heb ik een oude snelheidsmeter verwijderd...en daar zat dat vreemde kabeltje aan.....totaal vergeten.
Ik had dat kabeltje achter het wandje gedaan.......Maar het kabeletje was door al het horten en stoten naar beneden gezakt.....beneden de waterlijn en vormde zodoende het begin van deze chaos. Nooit geweten dat deze in contact staat met het schoepenrad en dat er een straaltje water doorheen kan stromen. Simon zei nog wel dat er vaak een beveiliging op zit....maar door ouderdom af falen werkte wat waarschijnlik niet.

"K*T!!!!".....van verbijstering en verbazing......onvoorstelbaar dat zoiets tot zo'n chaos kan lijden en bijna tot de ondergang van onze mooie boot.

De rest van de middag bezig geweest de chaos te herstellen. Niet helemaal gelukt.
Vrijdag ga ik verder.

U is gewaarschuwd!

Vinni
Laatst bewerkt: 25 aug 2013 14:52 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 14:58 #430004

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Dat je uberhaupt aan boord durfde te slapen met een lek...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 15:05 #430006

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Da's de wet van de communicerende vaten.. Gelukkig voor jullie dat de oplossing redelijk snel onderkend was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 16:04 #430029

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Wat een ellende kan zo'n klein gaatje veroorzaken. Een harde les. Ik hoop dat jullie huwelijk in ieder geval stand houd na zo'n ervaring. ;)
Wel een passende profielafbeelding inmiddels :lol:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 16:13 #430032

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Thenx! :laugh:

En mijn lieve vrouwtje is een kanjer.....heeft echt moeten afzien en heeft veel werk verzet.
Zij was het die in de donkerste uren er nog eens extra de schouders onderzette.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 16:41 #430045

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9251
Ik mag hopen dat je jezelf in haar bijzijn wel ernstig beschuldigd hebt van stommiteit? Maar ja, ik kan het me ook wel voorstellen.

Eerste bootje?

Dan moet je nog een beetje leren om op dit soort "slangetjes" heeeeeel secuur te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 16:47 #430047

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Nou ja....stommiteit......onwetendheid.

Wel eerste bootje....maar bepaald geen standaard bootje.
Zit soms wat raar in elkaar.

En van dat slangetje....dat was gewoon aangesloten op de meter.
Nooit ergens gelezen dat daar water door liep.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 16:58 #430050

daar loopt een kabel door normaal.. (maar dat wist je al..) Aan de binnenzijde met slangklemmen neem ik aan..
Dat zijn over het algemeen signalen dat er iets met druk en/of vloeistoffen achter zit.. Harde les idd maar (zingeving) het leert je wel wat neem ik aan... behoeden voor erger in de toekomst.
Maar het gaat iid wel hard... Ik trek ook wel eens het wieltje van het log uit de bus (de stop in de andere hand.. maar in enkele secondes toch een plans water binnen... (en dan weet ik nog wat ik kan verwachten). Bijvoorbeeld wanneer er wier in zit of de boot de kant op mag...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 17:01 #430051

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Vinni schreef :
En van dat slangetje....dat was gewoon aangesloten op de meter.
Nooit ergens gelezen dat daar water door liep.
Jawel hoor, dat had je best kunnen weten door even op www.zeilersforum.nl te kijken. :lol: :lol:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 17:05 #430053

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Ja...nu wel.

Maar dit komt toch (naar ik hoop) niet meer voor bij moderne snelheidsmeters?
De overdracht gebeurd toch volledig electronisch?

Zijn er uberhaupt nog wel nieuwe snelheidsmeters die zo werken?

En die kabel.....had net gewerkt met dikke RG-58 kabel.
Dus helemaal nooit nagedacht toen ik die dikke kabel van de snelheidsmeter
haalde dat dit wel eens een volledig ander type kabel kon zijn.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 aug 2013 18:59 #430086

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Vinni schreef :
Ja...nu wel.

Maar dit komt toch (naar ik hoop) niet meer voor bij moderne snelheidsmeters?
De overdracht gebeurd toch volledig electronisch?

Zijn er uberhaupt nog wel nieuwe snelheidsmeters die zo werken?

En die kabel.....had net gewerkt met dikke RG-58 kabel.
Dus helemaal nooit nagedacht toen ik die dikke kabel van de snelheidsmeter
haalde dat dit wel eens een volledig ander type kabel kon zijn.

Vinni

Ik had ook zo een snelheidsmeter, maar die werkte al jaren niet meer voordat ik mijn bootje kocht, bij het vervangen van de motor in 2012
heeft de werf die gedemonteerd en de huiddoorvoer dichtgemaakt.

Dat belet niet dat ik afgelopen juli ook zo een ervaring heb meegemaakt kijk maar eens naar :
Water op de planken
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 03:32 #430129

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Toni,

Net je topic gelezen.

Wat je daar zegt is waar.....je moet je boot kennen, waar de afsluiters zitten
en als je het niet vertrouwd dan (eventueel met de leidingen) vervangen.
Alleen.....je bent enthousiast....eerste bootje waar je hard voor gespaard heb en je wilt het water op. Anders had ik wellicht een week of twee vrij moeten nemen om de boot te ontleden en klusjes te doen.

Tja..dilemma.....
Ben wel van plan om deze winter alle afsluiters te gaan vervangen, overbodige huiddoorvoeren te dichten en de romp aan de binnenkant te behandelen.
Je wilt een gerust gevoel als je op het water bent dat de romp perfect in orde
is. Dat is bij mij zeker niet zo. Als je een oude boot koopt (de mijne is 40 jaar) dan is er van alles en nog wat mee gebeurd waar je geen weet van hebt.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 04:16 #430133

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9251
Herkenbaar Vinni,

En: meteen de kant op en gaan klussen helpt ook niet. Je weet niet waar je moet beginnen, of waarop te letten. Dus jouw weg is (helaas) de enige. Ook alles door een werf laten doen helpt ook niet: ze willen jouw factuur laag houden en werken dus soms te snel.

Welkom in dit forum van klussers, prutsers en andere sukkels.

Maar, dat is deel van de charme. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.384 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl