Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 04:46 #430135

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Oh zeker....

Jammer dat die charme soms gepaard gaat met vele zweetdruppeltjes en frusatraties.
Maar ik weet ook dat dat er gewoon bij hoort.

Maar ik ben nu eenmaal verslaafd aan het zeilen.
Voor mij en mijn vrouw geldt dat het zeilen de mooiste manier is
om te genieten van het leven.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 04:58 #430137

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Kies maar:
- vaarplannen afgestemd op agenda van opstappers en niet op weeromstandigheden en zee-condities
- Helmstok losgelaten en vergeten om met een snoekduik te proberen mijn petje, dat over het gangboord waaide te redden
- Dwarsgeplaatste gashandel, bij het aanleggen, toen de voordekker riep dat ik te hard ging nog meer gas vooruit gegeven i.p.v. achteruit
, vol gas tegen de kademuur
- Monteur laten komen omdat de brandstofkraan nog dicht stond. (2x)
- Uitgevaren bij (te) sterke windsnelheid op de forecast dat het minder zou worden
- Zoemertje niet tijdig laten repareren waardoor stopmagneet in stopstand bleef staan tot die was doorgebrand. Stank en rook uit de kajuit.
- Oversteek Engeland-België gemaakt met koelwaterproblemen (waarvan ik op de hoogte was) wat met tij tegen en wegvallende wind behoorlijk opbrak.
- uitgevaren in lekkend motorbootje om zeilbootjes in nood bij een plots opkomend onweer te gaan assisteren
- Voor de wal aan/in de Oude wetering i.v.m. vermoeidheid na nachtelijke doortocht A'dam en dag daarvoor vanaf Makkum. Te vast in slaap niet gehoord dat de boot uren tegen de betonnen kant ketste.
- Bezuinigd op nieuwe kaart van de Grevelingen in het jaar dat de aanvullende markering van 2,0 m naar 1,5 m. werd gelegd (dus muurvast)

Nou ja blunders genoeg. De grootste?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 05:47 #430158

een mooi boekje open...
de laatste herken ik helaas...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 08:56 #430226

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
In een heerlijk zonnetje in slaap gevallen op de westerschelde, wakker geworden door een zeiljacht dat mij achteraan kruiste op een paar meters. Dat is schrikken.
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 08:57 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 09:23 #430238

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
slapen doe je in je bed :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 09:34 #430242

Ik heb vorige week in de sluis van lauwersoog een onvrijwillige 180 gemaakt...

Bij de schutting van Waddenzee naar t meer stond er een stevige ZW5. landvasten geslagen om de hangende touwen. Bij het opengaan van de deuren werd mijn scheepje achteruit geblazen doordat de landvast voor te ver halverwege het schip zat. Om te voorkomen dat ik op t schip achter me zou schuiven sloeg ik mijn landvast achter om de bolder.

Op het moment dat ik weg wil varen raakt de lijn muurvast om de bolder. Schip voor al losgegooid, ik al bijna meter uit de kant. Uit wanhoop geef ik maar veel gas vooruit. Helaas zonder positief resultaat. Ik stuiter terug en begin onvermijdelijk aan de 180 graden draai... Met moeite schraap ik niet langs de kant en na de 180 graden hang ik met alle macht aan mijn landvast. Alleen door de motor in z'n achteruit te zetten lukt het me om in de buurt van de bolder te komen. Op het moment dat de druk eraf is springt het touw zo van de bolder... :( Met het schaamrood op de kaken en fijne krassen op de alu stootlijsten vaar ik achteruit de sluis uit....
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 10:35 #430258

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Zeerover schreef :
In een heerlijk zonnetje in slaap gevallen op de westerschelde, wakker geworden door een zeiljacht dat mij achteraan kruiste op een paar meters. Dat is schrikken.

Had het ook een containerschip van 100.000 ton kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 10:45 #430262

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik:
Afmeren in de Oude Rijn met gestreken mast (Flytour), ik met mijn stomme kop eerst de achter-tros beleggen vanaf de boot terwijl de wind van voren kwam, resultaat: boot waaide heel snel compleet weg en lag dwars en met de gestreken mast over het fietspad heen.
Geprobeerd op de reeds vastgemaakte achter-tros met de motor weer naar de kant te tornen maar dat lukte niet.

Moest dus weer losgooien om weg te varen en opnieuw af te meren.

En dat terwijl de hele buurt buiten in de tuin zat.
Ik dacht dit gebeurt me nooit meer, ik meer de eerstvolgende keer zo keurig mogelijk af. En dat lukt nog steeds goed. Je moet ze zien kijken...


:blush:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 10:47 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 10:46 #430263

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
Fly-Tour schreef :
Moest dus weer losgooien om weg te varen en opnieuw af te meren.

Dat is vaak een prima oplossing. Voor veel mensen hun eer te na, maar meestal lig je een stuk sneller afgemeerd dan wanneer je gaat lopen klooien terwijl je schip niet goed ligt.
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 10:47 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 10:52 #430269

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Pjetrow schreef :
Fly-Tour schreef :
Moest dus weer losgooien om weg te varen en opnieuw af te meren.

Dat is vaak een prima oplossing. Voor veel mensen hun eer te na, maar meestal lig je een stuk sneller afgemeerd dan wanneer je gaat lopen klooien terwijl je schip niet goed ligt.

Ik dacht dus: mwahh draai wel weer naar de kant met de bbm volgas, maar dat wou gewoon totaal niet lukken, en dan ook nog wachtende fietsers.
Gestreken mast ligt gigantisch in de weg overigens tijdens het afmeren incl. het bedienen van de bbm...het hindert je bij het snel handelen tijdens het afmeren.
Voor mij is dat dus een reden om voortaan na de laatste brug onder het varen de mast gelijk te zetten en dan pas af te meren! Er is zo'n zijslootje waar ik de boot half vast vaar en dan op mijn gemak de mast even zetten kan.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 11:20 #430283

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Fly-Tour schreef :
En dat terwijl de hele buurt buiten in de tuin zat. Ik dacht dit gebeurt me nooit meer, ik meer de eerstvolgende keer zo keurig mogelijk af. En dat lukt nog steeds goed. Je moet ze zien kijken...
Ook als het vreslijk fout gaat: gewoon stoïcijns doen wat je moet doen. Al loopt het zweet in je naadje van schaamte en stress, gewoon blijven doen of het zo hoort. De meeste watersporters hebben ook wel eens zulke fratsen uitgehaald, en door koelbloedig te lijken blijft er in ieder geval nog wel het respect voor je standvastige houding over (en dat scheelt ook weer een hele berg leedvermaak).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 11:31 #430288

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
bwernsen schreef :
Ik heb vorige week in de sluis van lauwersoog een onvrijwillige 180 gemaakt...

Bij de schutting van Waddenzee naar t meer stond er een stevige ZW5. Schip voor al losgegooid, 180 graden draai...

Die ZW5 was het probleem denk ik niet, meer de stroom die je op de kop hebt als je van zout naar zoet gaat. Het zoute water zakt namelijk naar onderen en het zoete water stroomt dan aan de bovenkant naar binnen.

Daarom van zoet naar zout altijd eerst achter vast (en als laatste los) en van zout naar zoet precies andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 11:33 #430292

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
beewee schreef :
Fly-Tour schreef :
En dat terwijl de hele buurt buiten in de tuin zat. Ik dacht dit gebeurt me nooit meer, ik meer de eerstvolgende keer zo keurig mogelijk af. En dat lukt nog steeds goed. Je moet ze zien kijken...
Ook als het vreslijk fout gaat: gewoon stoïcijns doen wat je moet doen. Al loopt het zweet in je naadje van schaamte en stress, gewoon blijven doen of het zo hoort. De meeste watersporters hebben ook wel eens zulke fratsen uitgehaald, en door koelbloedig te lijken blijft er in ieder geval nog wel het respect voor je standvastige houding over (en dat scheelt ook weer een hele berg leedvermaak).

Inderdaad, vooral niet paniekerig over het dek gaan rennen en schreeuwen. Gewoon gezicht strak houden en doen alsof het allemaal de bedoeling was.

Zoals in het geval van bwernsesn 'neuh hoor, ik wilde graag achteruit de sluis uit, doe ik altijd zo :whistle: '
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 12:10 #430308

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1872
FMJ schreef :
Die ZW5 was het probleem denk ik niet, meer de stroom die je op de kop hebt als je van zout naar zoet gaat. Het zoute water zakt namelijk naar onderen en het zoete water stroomt dan aan de bovenkant naar binnen.

Daarom van zoet naar zout altijd eerst achter vast (en als laatste los) en van zout naar zoet precies andersom.


En vanaf welke windkracht gaat dat niet meer op? Oftewel: hoe stevig is die stroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 12:14 #430311

ik leg m altijd aan de middenbolder, hoef je ook niet na te denken wat eerst zou moeten. En ik kan zowat blijven zitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 13:14 #430334

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
beewee schreef :
Fly-Tour schreef :
En dat terwijl de hele buurt buiten in de tuin zat. Ik dacht dit gebeurt me nooit meer, ik meer de eerstvolgende keer zo keurig mogelijk af. En dat lukt nog steeds goed. Je moet ze zien kijken...
Ook als het vreslijk fout gaat: gewoon stoïcijns doen wat je moet doen. Al loopt het zweet in je naadje van schaamte en stress, gewoon blijven doen of het zo hoort. De meeste watersporters hebben ook wel eens zulke fratsen uitgehaald, en door koelbloedig te lijken blijft er in ieder geval nog wel het respect voor je standvastige houding over (en dat scheelt ook weer een hele berg leedvermaak).

Uiteraard!
Ze dorsten het ook niet om commentaar te geven, op een na, maar die kreeg laatst een koekje van eigen deeg met zijn sloepje. :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 13:14 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 13:32 #430341

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Voor de helgotrip alvast aan het bunkeren, 2x20 liter diesel aan boord in nieuw aangeschafte jerrycans met een soortvan vulpistool aan de dop.

Afgelopen vrijdag richting trintelhaven (zomermeet) dat is vanuit de box naar de kade van trintel ongeveer 75 minuten.

Lekker lui gooi ik een berg tassen in de kuip, start de motor, laat de huik en rolfokhoes voor wat het is en pruttel weg.
Op de stuurautomaar stuur ik richting trintel, telefonisch bestel ik nog even 2 pannekoeken bij Albert en begin in te ruimen.

Na een minuut of 20 alles klaar en zit ik heerlijk buiten in het zonnetje met een beetje wind.
Kort onder de dijk, lager wal, maar ach...met niet te veel wind weinig last van golven.

Ik zit in gedachten door te nemen wat ik voor helgoland nog moet regelen.
Het anker ligt érgens in een tas (moet een kleine reparatie doen in de ankerbak) maar waar, dat weet ik niet
De hoezen zitten nog om de zeilen én ik ben me er niet zeker van hoeveel diesel er nog in de tank zit...
Dát kan ik maar beter even fixen.

Ik sleur 1 van de jerrycans uit de bakskist en vul de tank bij.
Er zit nog genoeg in, maar bijvullen kon geen kwaad.

Doordat ik van alles heb moeten omgooien leg ik de jerrycan wat ongelukkig terug en besteed er verder geen aandacht aan.

Zaterdag moet ik weer graven in de bakskist en schuif de jerrycan nog verder in een ongelukkige positie.

Om een nog langer verhaal in te korten...
Zondag kon ik 10 liter diesel uit de bakskisten dweilen en nu staat de badkuip voor ruim de helft gevuld met lijnen en weet spullen en een flinke lading bio tex (reeds 4e ronde) om de diesel uit mijn lijnen te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 13:49 #430352

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
bwernsen schreef :
Ik heb vorige week in de sluis van lauwersoog een onvrijwillige 180 gemaakt...

Bij de schutting van Waddenzee naar t meer stond er een stevige ZW5. landvasten geslagen om de hangende touwen. Bij het opengaan van de deuren werd mijn scheepje achteruit geblazen doordat de landvast voor te ver halverwege het schip zat. Om te voorkomen dat ik op t schip achter me zou schuiven sloeg ik mijn landvast achter om de bolder.

Op het moment dat ik weg wil varen raakt de lijn muurvast om de bolder. Schip voor al losgegooid, ik al bijna meter uit de kant. Uit wanhoop geef ik maar veel gas vooruit. Helaas zonder positief resultaat. Ik stuiter terug en begin onvermijdelijk aan de 180 graden draai... Met moeite schraap ik niet langs de kant en na de 180 graden hang ik met alle macht aan mijn landvast. Alleen door de motor in z'n achteruit te zetten lukt het me om in de buurt van de bolder te komen. Op het moment dat de druk eraf is springt het touw zo van de bolder... :( Met het schaamrood op de kaken en fijne krassen op de alu stootlijsten vaar ik achteruit de sluis uit....

Geen groot mes bij de hand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 15:28 #430394

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Nee joh, je gaat toch niet gelijk je touwen doorsnijden? Na alle stress effe rustig met de motor terug naar de bolder, spanning eraf, probleem opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 17:54 #430516

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Misschien toch iets te laat begonnen met leren voor KVB-1 en 2, maar het was ook zulk prachtig weer om te zeilen vorige week! ;)

Het gaat in ieder geval een latertje worden vanavond, morgen om half 12 aan de bak :S
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 17:54 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 18:13 #430522

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
FAPH schreef :
Nee joh, je gaat toch niet gelijk je touwen doorsnijden? Na alle stress effe rustig met de motor terug naar de bolder, spanning eraf, probleem opgelost.
Uit wanhoop geef ik maar veel gas vooruit. Helaas zonder positief resultaat. Ik stuiter terug en begin onvermijdelijk aan de 180 graden draai... Met moeite schraap ik niet langs de kant en na de 180 graden hang ik met alle macht aan mijn landvast. Alleen door de motor in z'n achteruit te zetten lukt het me om in de buurt van de bolder te komen. Op het moment dat de druk eraf is springt het touw zo van de bolder... Met het schaamrood op de kaken en fijne krassen op de alu stootlijsten vaar ik achteruit de sluis uit....

@Faph.. Wanneer er rust en overzicht is niet... maar dat haal ik niet uit bovenstaande. Een lijntje opofferen had misschien wel de rust gebracht en de geleden schade mogelijk voorkomen. Maar ach we waren er beide niet bij.
Laatst bewerkt: 26 aug 2013 18:13 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 26 aug 2013 18:47 #430548

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
@hierboven: gelukkig niet, anders zou het een kale boel worden in dit topic. ;)Bant schreef :
'neuh hoor, ik wilde graag achteruit de sluis uit, doe ik altijd zo :whistle: '
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 27 aug 2013 05:24 #430655

roozeboos schreef :
ik leg m altijd aan de middenbolder, hoef je ook niet na te denken wat eerst zou moeten. En ik kan zowat blijven zitten.

Die middenbolder staat nog op de kluslijst...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 27 aug 2013 05:39 #430666

Ik heb ook niet echt een kikker of bolder maar gebruik het oog in de genuarail. gaat prima.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 27 aug 2013 05:43 #430669

groom schreef :
FAPH schreef :
Nee joh, je gaat toch niet gelijk je touwen doorsnijden? Na alle stress effe rustig met de motor terug naar de bolder, spanning eraf, probleem opgelost.
Uit wanhoop geef ik maar veel gas vooruit. Helaas zonder positief resultaat. Ik stuiter terug en begin onvermijdelijk aan de 180 graden draai... Met moeite schraap ik niet langs de kant en na de 180 graden hang ik met alle macht aan mijn landvast. Alleen door de motor in z'n achteruit te zetten lukt het me om in de buurt van de bolder te komen. Op het moment dat de druk eraf is springt het touw zo van de bolder... Met het schaamrood op de kaken en fijne krassen op de alu stootlijsten vaar ik achteruit de sluis uit....

@Faph.. Wanneer er rust en overzicht is niet... maar dat haal ik niet uit bovenstaande. Een lijntje opofferen had misschien wel de rust gebracht en de geleden schade mogelijk voorkomen. Maar ach we waren er beide niet bij.

Gas vooruit was op t moment van vast zitten de enige optie, kans op succes. Draaien zou toch plaatsvinden, met t binnenstromende water.

Ik zal t volgende keer minder dramatiseren.. ;)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 27 aug 2013 05:49 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl