Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 16:49 #417645

beewee schreef :
Ik heb er trouwens ook nog eentje: je boot verkopen terwijl er 2 weken met prachtig zonnig zeilweer aan zitten te komen.. Grrrrr....

Ik was er al bang voor
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 16:59 #417647

beewee schreef :
Maar wat was nou de ergste blunder, Gijper?

Ik heb er trouwens ook nog eentje: je boot verkopen terwijl er 2 weken met prachtig zonnig zeilweer aan zitten te komen.. Grrrrr....

ik zal aan je denken als ik geniet :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 17:02 #417648

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En het is je van harte gegund Sietse, echt waar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 18:59 #417668

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Niet mijn eigen gelukkig, maar wilde jullie deze niet onthouden:
Vandaag voor het eerst het wad op. Best een beetje zenuwachtig dus veel ingelezen etc. Varen vlekkeloos de Lorentz Sluis in en liggen netjes achter een klipper vast. Na ons vaart een Bav44, compleet met een man of 8 bemanning naar binnen; allemaal hetzelfde gekleed, handschoentjes, zwemvestjes; het leek heel wat.
Dus direct dwars in de sluis, met het anker streepjes trekken op de sluiswand. Uiteindelijk toch netjes vast, komt er een tweede exemplaar naast liggen; zelfde clubje blijkbaar.

Terwijl wij goed opletten wat er allemaal om ons heen gebeurt tijdens het schutten, kijk ik achterom; we zijn inmiddels een cm of 40 gezakt. Die Bav hangt compleet scheef aan de sluiswand met zijn volledige bemanning in de kuip, landvasten keurig belegd op de kikker.
Dus ik doe een brul, komt een (waarschijnlijk) Rus naar voren om te vragen wat er is !!!
Nog steeds niets door!!! :blink:
Besef kwam toen gelukkig wel snel. De stootwillen waren al helemaal plat en de boot helde al behoorlijk over.
Zijn maar snel weggevaren voor ze bij ons de kuip in voeren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 19:03 #417669

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
@ koezt, hoewel je niemand schade gunt is het zicht wel heerlijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 19:06 #417672

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Idd. Maar het idee van 2 aan elkaar geknoopte Bav44s waarvan van 1 de kikkers nog aan de sluiswand bungelen terwijl de sluis geschut wordt....
Schade bij hun had me niet veel kunnen schelen, maar hun boeg lag wel dicht bij mijn spiegel... :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 19:28 #417679

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
@ Koezt, toevallig Andijk op de kont staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 19:56 #417682

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
@Lady Elsa
Geen idee waar ze vandaan kwamen. Ben er maar voor gebleven.
"Zeebries" heette het ding. Zijn maatje stond niets op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 20:21 #417691

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
www.andijkjachtverhuur.nl/F5/gallery/bavaria40.php

Deze toevallig?

Deze lag volgens mij vrijdag met 3 andere boten in Enkhuizen. Kwamen laat aan en allemaal oostblokachtigpratendemensen aan boord. allemaal zo rond deze maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 23:15 #417706

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
beewee schreef :
Maar wat was nou de ergste blunder, Gijper?
Euuhh,,, wat bedoel je?
Ik hoop wel dat je nog kunt zeilen, de zon vraagt er om. De wind is hier in Limburg trouwens waardeloos, de duitsers noemen dat Flaute (windstil).
Laatst bewerkt: 21 juli 2013 23:17 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 01:39 #417708

Koezt schreef :

Terwijl wij goed opletten wat er allemaal om ons heen gebeurt tijdens het schutten, kijk ik achterom; we zijn inmiddels een cm of 40 gezakt. Die Bav hangt compleet scheef aan de sluiswand met zijn volledige bemanning in de kuip, landvasten keurig belegd op de kikker.
Dus ik doe een brul, komt een (waarschijnlijk) Rus naar voren om te vragen wat er is !!!
Nog steeds niets door!!! :blink:
Besef kwam toen gelukkig wel snel. De stootwillen waren al helemaal plat en de boot helde al behoorlijk over.
Zijn maar snel weggevaren voor ze bij ons de kuip in voeren

Hebben ze een mooi woord voor: Een sluishanger :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 05:23 #417730

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gijper schreef :
beewee schreef :
Maar wat was nou de ergste blunder, Gijper?
Euuhh,,, wat bedoel je?
Ik hoop wel dat je nog kunt zeilen, de zon vraagt er om. De wind is hier in Limburg trouwens waardeloos, de duitsers noemen dat Flaute (windstil).
Komt goed! Ik ga er straks lekker met de kano op uit, op de Berkel in de buurt van Almen, hier in de Achterhoek. Fantastisch riviertje, en de hele dag plezier voor een paar tientjes. Kano's zijn zo te huur bij het plaatselijke zwembad. Morgen nog wat gratis plezier in de vorm van spierpijn...

Maar ik bedoelde: het draadje heet "je grootste blunder"..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 06:28 #417741

Mijn eerste jaar als Charterschipper, voor anker in het Franse gaatje na een middagje droogvallen. Het begon toch wel een beetje te waaien, dus elk uur de wekker gezet om te kijken of we nog wel goed lagen. Maar om 0600 was het laag water, en ik dacht bij mezelf, zo bijna laag water, dan is de stroom er wel uit. En kan ik nog wel effe 2 uurtjes pakken i.p.v. 1. Om 0600 word ik wakker, en denk , goh we schommelen wel wat anders. Maar dat zal de kentering wel zijn. En slaap weer in. Om 0700 word ik weer wakker en kijk naar buiten, en tot mijn grote schrik zie ik de VL16 naast me liggen En Griend toch best wel een stuk dichterbij dan ik hoopte. Het anker had mooi weer gepakt aan de andere kant van de geul! We waren dus tóch gaan krabben. Het Franse gaatje uit over het laatste ebje, daarna met de vloed mee de hele Vliestroom over gestoken (met 25 meter anker + ketting) over "vuile ankergrond". Ik als beginnend schipper schrok me natuurlijk helemaal het apenzuur! De Brandaris had het hele krabben natuurlijk gezien op de radar. En de gasten vroeg waarom Vlieland opeens zo ver weg was! Ik loog dat het hoog water was en daarom verder weg leek ;-). Anker op gegaan en ik kneep em natuurlijk dat ik ergens een stuk staaldraad of anker ketting wat op de vuile ankergrond in mijn anker zou hebben. Niets van dat alles gelukkig. Keurig me gemeld bij de brandaris die wat gniffelend me antwoordde. Ik heb het verhaal 2 jaar aan niemand durven vertellen. Maar nu schaam ik me er niet meer voor.

Overigens NOOIT meer in het Franse gaatje geankerd.....
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 06:32 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 06:51 #417751

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Kijk, dat zijn de biechtverhalen die we hier graag lezen!
:D
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 06:51 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 07:01 #417754

Nog een recente blunder:

Varende op de Oostzee met een driemast barkentijn, mooi rustig weer.
Op dit schip waar ik nu op vaar heb je niet echt veel zicht voor het schip. 3 masten en een boegspriet van een meter of 10 met daarin het net een kluivertje of 3. Ik kijk echt wel goed om me heen. Maar soms mis je gewoon iets.

We zeilen een beetje en het gaat niet al te hard, zegt mijn matroos opeens "oeh heb je die gezien?" Op een meter of 3 aan onze bakboordzijde schuift een piepklein sportvissersbootje voorbij. Met daarin een nietsvermoedende rood verbrande Duitser die ernstig naar zijn hengel zit te kijken, net zoals ik hem niet gezien had, had hij ons ook echt niet opgemerkt. Op het moment dat we hem passeren kijkt hij boos naar ons. Ik zwaai vriendelijk en hij zwaait (weliswaar wat verwart) terug naar me.
Mijn oude vriend uit Ierland zei altijd: "An inch is as good as a mile" nou dat was wel van toepassing!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 07:05 #417755

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
En sindsdien vaar je met een uitkijk op de bak? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 15:47 #417863

Albert 45 schreef :
En sindsdien vaar je met een uitkijk op de bak? ;)
Zelfs als ik Table I safe manning vaar is er géén mogelijkheid tot uitkijk op de bak. Ik vind dat we de vissertjes op de Oostzee ook gewoon met een AIS moeten uitrusten :P
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 16:04 #417867

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
jeroenimo schreef :
Albert 45 schreef :
En sindsdien vaar je met een uitkijk op de bak? ;)
Zelfs als ik Table I safe manning vaar is er géén mogelijkheid tot uitkijk op de bak. Ik vind dat we de vissertjes op de Oostzee ook gewoon met een AIS moeten uitrusten :P
Of met zwaailicht en sirene. :woohoo:
Laatst bewerkt: 22 juli 2013 16:04 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 18:12 #417908

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En wie durft er op te biechten dat hij/zij meerdere malen rakelings langs een boei is gevaren? Die je wel steeds gezien hebt, maar die toch opeens aan de aandacht is ontsnapt? Ikke twee keer, afstand was een meter of tien, beide keren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 18:31 #417912

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ook wel eens minder dan rakelings... onze vissermanschokker heeft nogal een hoge kop, en als je dan met je lief van een wijntje en de zonsondergang geniet, raakt er wel eens een tonnetje ongemerkt uit zicht :)
Gelukkig zijn ze steeds vaker van plastic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 19:00 #417921

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ja die ken ik ook wel, die tonnetjes dan...
Op het wad in een geul varend, hoog aan de wind, en dat je de volgende ton NET kan halen, tot de wind opeens minder wordt en je op goed geluk dan maar net buiten het tonnetje om moet omdat je door de stroming wordt weggezet.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 19:48 #417938

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb er eentje geraakt op het wad: moest bij de ton overstag maar vergat even dat we stroom mee hadden. Klets... gelukkig was ie van kunststof.
En de scheidingston bij de brug van Zutphen heb ik letterlijk overvaren: hij ging midscheeps bakboord tegen de romp aan, verdween onder water en kwam aan stuurboord weer boven :oops:
Ik kan nu heel stoer gaan verkondigen dat boeien een oversteekverbod moeten krijgen, maar het was toch echt mijn eigen schuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juli 2013 23:28 #417967

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
beewee schreef :
En wie durft er op te biechten dat hij/zij meerdere malen rakelings langs een boei is gevaren?
Ja hoor.. Dat durf ik wel. Sterker nog, het gebeurde me nota bene op het allerlaatste zeiltochtje met de Trident... Ik was er even solo op uitgegaan om het nieuwe grootzeil toch een keer geprobeerd te hebben, en was net met Rianne aan het telefoneren over hoe fijn het wel niet was, toen ik vanachter mijn genua ineens een ton voorbij zag schuiven... Op niet veel meer dan 3 meter afstand...
Had ik toch bijna schade aan de reeds verkochte boot veroorzaakt, de avond voor de overdracht...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 03:33 #417973

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12639
Hoe vaak ik al wel magnetische tonnen geraakt heb.....vaak.

Mn record staat op 3 maal dezelfde kardinaal op de hoek voor Trintel haven, ik zag een schip vastliggen voor de deur daar en was zo druk met een extra rondje draaien dat ik m 3 maal schampte :silly:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 23 juli 2013 04:01 #417977

MoonRiver schreef :
Ja die ken ik ook wel, die tonnetjes dan...
Op het wad in een geul varend, hoog aan de wind, en dat je de volgende ton NET kan halen, tot de wind opeens minder wordt en je op goed geluk dan maar net buiten het tonnetje om moet omdat je door de stroming wordt weggezet.

Daarom is het ook veel veiliger om buiten de geulen te gaan varen. Wel even opletten bij het oversteken.

Mijn vrouw heeft daarom als tactiek als ze toch door een geul moet varen, om alle tonnetjes onderlangs te passeren, dan verdwijnen ze niet steeds achter de genua. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.841 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl