Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 16 juni 2013 15:35 #407551

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Kom net een leuke foto tegen, weet niet onder welke categorie die hoort

- Spi Drogen
- Nieuwe windvaantje
- Mislukte loefdrop

Wellicht kan Lady Elsa deze toelichten (ps hier zaten toen nog alle 4 de schoten er aan, zie je... Sander :angry: )

Waarom er nou altijd wel 1 in de buurt is met een camera :woohoo:



(ps niet aan Lady Elsa vertellen, maar als ik eerder had afgevallen en de spi weer in de luwtje van het grootzeil was gekomen was hij waarschijnlijk met alle 4 de lijnen naar beneden gekomen ipv 2 (maar het is zo lekker om hem een schuldgevoel aan te praten :-))
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 15:36 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 juni 2013 17:13 #407581

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Is dat niet de cover van dat boek, "Het mysterie van de 4 losse schoten"?

Vandaag wezen wandelen, vlak bij Hen3 (Landgoed Ampsen). Na 10 minuten zagen we al wat herten in het weiland, maar te ver weg voor een mooie foto. Een half uur later staan we oog in oog met een beest met een enorm gewei, dat ons als versteend midden op het pad aan staat te kijken.
Ik heb de camera, waarmee ik al die tijd liep te sjouwen, nog in de hand. Dus met één vinger aangezet, en ik wil afdrukken zonder 'm omhoog te houden en dus vel te bewegen, gewoon op het gevoel richten en afdrukken. Sh*t, hij stelt niet scherp, ik hoor 'm namelijk niet piepen en wil dus ook niet afdrukken. Nog 2 vergeefse pogingen, en Meneer Hert vindt 't welletjes en verdwijnt heel verstandig in de bosjes.
Nadat ook de lichte vlek op z'n achterste niet meer te zien is kijk ik op de display van de camera. "Geen geheugenkaart". Grrrrr, die zit dus nog in de laptop..... :( :(
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 17:13 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 juni 2013 17:38 #407602

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat is balen beewee!

@Toxic: hoe zijn die schoten dan verdwenen? Ik zie volgens mij nog een loefschoot richting spiboom gaan, dus kwestie van val in een keer helemaal losgooien en daarna het hele zwikje aan die ene schoot binnenhalen. Alle schoten zaten toch bevestigd aan de spi lijkt me, gaan niet spontaan los dan zo mag ik hopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 juni 2013 17:44 #407604

Toxiq schreef :
Kom net een leuke foto tegen, weet niet onder welke categorie die hoort

- Spi Drogen
- Nieuwe windvaantje
- Mislukte loefdrop

Wellicht kan Lady Elsa deze toelichten (ps hier zaten toen nog alle 4 de schoten er aan, zie je... Sander :angry: )

Waarom er nou altijd wel 1 in de buurt is met een camera :woohoo:

(ps niet aan Lady Elsa vertellen, maar als ik eerder had afgevallen en de spi weer in de luwtje van het grootzeil was gekomen was hij waarschijnlijk met alle 4 de lijnen naar beneden gekomen ipv 2 (maar het is zo lekker om hem een schuldgevoel aan te praten :-))

Lijkt een beetje op onze kite maar dan anders :)
De jeugd heeft de toekomst
Laatst bewerkt: 16 juni 2013 17:52 door ZeilBroer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 juni 2013 19:15 #407643

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Wat een schitterende actiefoto! En zelfs dan nog 2de worden:-). Stel je voor als... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 juni 2013 19:31 #407654

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
@FMJ

Het begon ergens dat ik met 2 sluitingen liet aanlullen
We ronde de onderboei en waren aan het oploeven, op dat moment zou een loefdrop gedaan moeten zijn, ware het niet dat de bemanning iets eerder de neerhouder van de spiboom had losgezet om een lijn te verleggen om de fok uit te kunnen rollen.

Dus, boei rond, oploeven en spi gaat de lucht in en is al snel niet meer te houden
1 schoot los, 2 en vervolgens alles laten lopen

Dit nog niet eerder ervaren.
TE laat gedacht aan val lossen, TE laat gedacht aan afvallen (spi valt weer in de luwte van het grootzeil)

Achteraf wisten we het wel, maar hadden zeg maar even een writersblock :-)

De sluitingen die er aanzaten konden het geklapper niet aan en de spi is binnen gehaald met 1 set schoten minder
:(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 03:07 #407670

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Die sluitingen waren überhaupt van abominabele kwaliteit dan. Een loefdrop starten terwijl je al aan het oploeven bent is ook wel erg lastig trouwens. Normaliter start je bijna voor het windje, anders is het voor boom spelen van het bemanningslid nauwelijks te doen. Pas als de 'boom' naar het luik is gelopen met de hoek van de spi begin je op te loeven, spi waait dan aan loef in genua of grootzeil ipv dat je 'm helemaal om je voorstag heen moet gaan sleuren.

Hoe dan ook, niets meer aan te doen, een goede les en zonde van het dyneema. Nu dus lekker met enkele schoten varen? Kan makkelijk op een boot van 8 meter ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 05:47 #407689

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9252
Ik heb zo ook wel eens iemand in het slijkgat zien prutsen. Zo breed is het daar niet, en wel ondiep. Uiteindelijk konden ze niet anders dan de val laten schieten en alles met een schoot binnenhalen.

Niet zo fijn als je geen lijruimte meer hebt!

Ik heb op die boot toen nog wel een paar dagen in de havens een mannetje in de mast zien hangen om de val opnieuw in te scheren.

Was blijkbaar niet zo makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 07:26 #407715

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Toch is de val losgooien de enige goede methode, doe je dat voor je je schoten laat schieten dan kan je 'm in je mast laten zitten. Zijn je schoten al zover heen dan zal je 'm inderdaad helemaal moeten laten gaan en daarna hengelen. Lastigste deel van het hengelen is in mijn ervaring het beneden uit de mast krijgen van de fietsketting of moertjes of zo. Een mooie zware loodveter is wat dat betreft het meest praktisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 08:19 #407730

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een stukje tape van een cassettebandje er aan, en de stofzuiger op het gat zetten. Is niet iets wat je zomaar in de box doet natuurlijk. Goede kans dat de stoppen doorslaan als je 'm op volle kracht aan zet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 09:40 #407751

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9252
Grote tie rap naar binnen. Beide einden buiten houden en zo groot mogelijk in de mast laten uitzetten.

Val of rijglijntje er doorheen laten zakken, aantrekken et volia!

Maar ja. Ze vroegen het niet. Ik geloof dat ze mijn grijns beu waren na 3 havens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 10:16 #407761

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Da's een verdomd goeie tip, dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 13:15 #407811

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
En vantevoren de overige vallen zo strak mogelijk zetten. Dan heb je de minste kans dat de nieuwe val eromheen draait.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 19:12 #407970

Bij gebrek aan een grote tie-rap, werk een binnenkabel van een morsekabel of handrem van een fiets ook uitstekend. Zelfde truuk; dubbelnemen, door het gat steken, lus zo groot mogelijk, ketting of moertjes er door laten zakken en weer uit het gat trekken.
Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 19:34 #407983

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
FMJ schreef :
Die sluitingen waren überhaupt van abominabele kwaliteit dan. Een loefdrop starten terwijl je al aan het oploeven bent is ook wel erg lastig trouwens. Normaliter start je bijna voor het windje, anders is het voor boom spelen van het bemanningslid nauwelijks te doen. Pas als de 'boom' naar het luik is gelopen met de hoek van de spi begin je op te loeven, spi waait dan aan loef in genua of grootzeil ipv dat je 'm helemaal om je voorstag heen moet gaan sleuren.

Hoe dan ook, niets meer aan te doen, een goede les en zonde van het dyneema. Nu dus lekker met enkele schoten varen? Kan makkelijk op een boot van 8 meter ;-)

Heb al nieuwe :-)
De rest over wanneer de loefdrop inzetten nemen we mee in het verhaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 19:40 #407986

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Nog een blunder...

Pinkstertrip jl. nat, koud, nat, koud en nog veel natter... dus kachel aan (wallas 2400)
De hele overtocht heeft de kachel (goed) gebrand en de kleding was telkens na een half uur droog (ideaal)

eenmaal aan de overkant de kachel uitgezet en wat bleek toen we terug wilde.... hij deed het niet meer, dat was even balen voor de terug weg.

Vandaag wilde ik de kachel uitbouwen om het probleem op te zoeken (ik verdacht de brandstof pomp omdat ik geen tikken meer hoorde)
Toen ik de slangen loshaalde zag ik een rood/bruin punt dat ik niet eerder had gezien en drukte er op

KLIK.... nog een keer drukken, niks, nog een keer en weer niks
HMMMMMMMMMMM zou dat een automatische zekering zijn
Schakelaar aan en voila, de kachel deed het meteen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 20:07 #408000

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
Toxiq schreef :
Pinkstertrip jl. nat, koud, nat, koud en nog veel natter... dus kachel aan (wallas 2400)
De hele overtocht heeft de kachel (goed) gebrand en de kleding was telkens na een half uur droog (ideaal)

Wat is dat nou voor een verhaal? We hebben tijdens de pinkstertrip waarschijnlijk allemaal een paar buien over ons heen gekregen, maar met een goed wachtsysteem zorg je er toch voor dat de niet sturende bemanning droog blijft? Wij hebben de kachel iig niet gemist onderweg en om dit nou onder een blunder te scharen :whistle:

grt, Michiel
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 20:30 #408002

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Dat niet, maar het knopje wel
Overigens vond 1 van de bemanningsleden het zo lekker om buiten te zitten dat hij niet naar binnen wilde

Toch was droge kleding wel érg lekker (heen was het ook een stuk kouder)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 juni 2013 22:41 #408016

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
beewee schreef :
"Geen geheugenkaart". Grrrrr, die zit dus nog in de laptop..... :( :(
Ik kan me je frustratie voorstellen :pinch:Toxiq schreef :
de spi is binnen gehaald met 1 set schoten minder
:(
Bedoel je dat die in het water zijn gebleven? Heb je ze dan niet opgevist?
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 22:43 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 18 juni 2013 03:34 #408027

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
die waren gezonken, dyneema drijft wel, maar alleen als het puur dyneema is, zodra er een mantel omheen zit zinkt het
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2013 10:25 #417467

vanochtend zie ik dat een vogel een flinke vlats op het dek heeft achter gelaten. het lijkt wel of een hele pot met bosbessenjam kompleet met pitten op het dek gesmeten is. in de strijd om dit direct weg te spoelen smijt ik een paar putsen met water er overheen en schrob de boel schoon. kijk ik naar mijn delluik boven mijn punt slaper, zie ik allemaal druppels aan de binnenkant zitten........
dit ga je niet menen... ga naar binnen en zie dat mijn hele bed een natte bende is......
alle dekluiken stonden op een kier, en dat had ik helemaal niet gezien en bij na gedacht....
schoon soppen, laten drogen, en hopelijk vanavond weer een lekker warm en droog dekbed.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2013 11:20 #417470

:laugh: :laugh: mag je nog blij zijn dat er geen vrouwspersoon in dat bed lag! Want dan had je zelf vast ook nog een emmer water over je nek gehad! :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2013 11:47 #417474

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Of nog erger!...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2013 18:53 #417550

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Gisterenmiddag voeren wij op topsnelheid met de gaffel tegen een paal. :sick: :pinch:
En vanmiddag zijn we een keer of drie vastgelopen op grond op de maas. Ik zat zelf aan het roer en dacht dat ik nog voorwaartse snelheid had. Maar opeens kon ik vlak bij de kant niet meer sturen en zaten we op het zand. We hadden dus helemaal geen snelheid. Wat ik zag was onze voortgang a.g.v. de stroming van de maas. Ten opzichte van het water lagen we stil!
Laatst bewerkt: 20 juli 2013 18:56 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 juli 2013 16:43 #417643

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Maar wat was nou de ergste blunder, Gijper?

Ik heb er trouwens ook nog eentje: je boot verkopen terwijl er 2 weken met prachtig zonnig zeilweer aan zitten te komen.. Grrrrr....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.849 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl