Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 20:13 #395905

Twee jaar geleden gleed ik uit over de stroomkabel en viel met mijn knie op de lier. Wond en dikke knie. Ik wilde de rolfok aanslaan en ging daar mee door. Bij het inrollen liep het niet lekker en omdat ik niet op mijn knie kon leunen om meer kracht te zetten zette ik de rolfoklijn op de lier in een hoek van 90 graden vanaf de scepter. Grote slinger erop, drie slagen draaien en toen een reuzeknal. Dat was de scepterpot. mmm, de lijn zat gewoon bekneld.
Daarna alles zelf losgehaald, laten lassen en weer teruggezet. Heeeel rustig, 10 keer nagedacht over elke stap. En het kwam weer goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 20:17 #395907

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Herkenbaar. De les is heel simpel: als je een lier voor de rolfok nodig hebt, klopt er iets heel erg niet en moet je stoppen met inhalen, eerst de oorzaak van het probleem oplossen anders maak je dingen stuk.
Maar ja, da's achteraf he.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 18:20 #401015

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag : enthausiast naar de plas toe gevaren. Hijs eerst de fok, het wil niet lukken.
Heb daarna maar het grootzeil gehesen, ging beter, totdat ik erachter kwam dat ik het onderlijk strek lijntje niet bevestigd had, grootzeil schoof steeds door de giek naar voren.
Ik probeer dat dus te fixen effe gauw, maar helaas, kon het lijntje niet vinden. Ondertussen was ik al helemaal verwaaid naar de kant cq riet toe, daar stonden van die palen in het water met van dat prikkeldraad ertussen voor.
Ik waaide daar zijwaarts recht op af en kreeg het zeil niet naar beneden tot op het laatste moment, maar toen lukte het. De wind werd ineens zo sterk dat de boot dwars door het prikkeldraad heen ging en ik voorwaarts keihard het riet inwaaide, gelukkig remde de ondiepte mijn boot af want ik lag in een schok stil, kiel in de grond. :ohmy:

Ben daar toen maar op zoek gegaan in de boot naar een goed lijntje om het onderlijk te kunnen spannen. Gelukt. Daarna met een peddel de boot weer los geduwd.
Wat een blunder, hoewel ik al vaker zeilde. Ongeveer honderd meter terug van de plek waar ik het riet in geblazen werd was er een met keien bedekte wal :blink: :blush: Pffffffffffff.......


Daarna weer begonnen met zeilen en alles liep vlekkeloos, ben echter alleen op het grootzeil gaan varen, want de fok ook hijsen lukt alleen als er iemand even kan sturen.

Wat zeilt zo'n Ft toch lekker. Zelfs met alleen het grootzeil loopt hij naar mijn idee al 17 km/h als het goed waait.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 18:24 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 18:29 #401020

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een rietzeiler in de dop... :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 18:34 #401026

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Faran schreef :
Een rietzeiler in de dop... :P
Ik schrok me toch de * toen ik recht op de kant af ging , ik dacht: daar achter liggen keien waar ik zo op terecht ga komen, maar gelukkig was de ondiepte paraat....
Ik was al met een peddel klaar gaan staan. Niet nodig geweest. :cheer:
Hij lag wel lekker stevig daar :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 18:38 #401030

nou ik heb zo'n beetje een jaar of tien solo gevaren in een flytour op de kagerplassen. En daar kon ik gewoon de fok hijsen hoor. (En vergeleken met een kajuitboot staat zo'n ding in een wip. Met leuvers bedoel ik dan)
Je kan altijd later de boel nog even natrekken.
Een flytour kan zichzelf goed varen hoor, als je een beetje trimt.

Maar inderdaad, wel even goed voorbereiden allemaal.

kon je niet met half gehesen grootzeil wegvaren vanuit lagerwal?
het ziet er niet uit, maar wat moet dat moet.
je kan zelfs nog de vallen vasthouden en met een halve flikflak de helmstok bedienen. En als je wat ruimte hebt opnieuw naar aan de wind en alles beleggen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 18:41 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 18:48 #401041

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
roozeboos schreef :
nou ik heb zo'n beetje een jaar of tien solo gevaren in een flytour op de kagerplassen. En daar kon ik gewoon de fok hijsen hoor. (En vergeleken met een kajuitboot staat zo'n ding in een wip. Met leuvers bedoel ik dan)
Je kan altijd later de boel nog even natrekken.
Een flytour kan zichzelf goed varen hoor, als je een beetje trimt.

Maar inderdaad, wel even goed voorbereiden allemaal.

kon je niet met half gehesen grootzeil wegvaren vanuit lagerwal?
het ziet er niet uit, maar wat moet dat moet.
je kan zelfs nog de vallen vasthouden en met een halve flikflak de helmstok bedienen. En als je wat ruimte hebt opnieuw naar aan de wind en alles beleggen.
Ik lag aan lagerwal anders had ik nooit het riet in gewaaid.

Wat voor mij het prettigst is : Eerst grootzeil en daarna de fok effe hijsen. Op het grootzeil gaat hij rechtuit met het roer los met een klein beetje oploeven maar dat kan je corrigeren door korstondig hem even de andere kant op te bonjouren. In die tussentijd hangt het fokje wel hoor.
Eerst de fok is kl... Want je wordt gelijk lij weggeblazen en de boot gaat z'n eigen ding doen.
Een flytour kan zichzelf goed varen hoor, als je een beetje trimt.
, klopt idd. na wat ik ervaren heb. Na het op de voor mij goede manier te hebben gedaan.
Ik hijs dus voortaan altijd eerst het zeil waarmee de boot uit zichzelf een beetje rechtuit wil blijven gaan, zodat ik het roer los kan laten gedurende het hijsen van het andere zeil.
Maar ieder heeft zijn eigen manier.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 18:53 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 18:54 #401047

zo deed ik het ook altijd hoor, grootzeil als eerst hijsen en als laatste strijken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:15 #401060

Fly-Tour schreef :
Wat zeilt zo'n Ft toch lekker. Zelfs met alleen het grootzeil loopt hij naar mijn idee al 17 km/h als het goed waait.

Planeert een Fly-Tour??
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 19:16 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:18 #401062

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
roozeboos schreef :
zo deed ik het ook altijd hoor, grootzeil als eerst hijsen en als laatste strijken.
Inderdaad ja, zucht :blink: Blijkt het prettigst en best te zijn. Je gaat op het grootzeil bijna recht vooruit op dat beetje oploeven na, maar dat is bij lange na niet zo erg als het afvallen op alleen de fok. Het oploeven kan je corrigeren door even een tel tegen te sturen van de wind af en dan gauw de fok hijsen en het komt goed.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:19 #401064

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Starnakel schreef :
Fly-Tour schreef :
Wat zeilt zo'n Ft toch lekker. Zelfs met alleen het grootzeil loopt hij naar mijn idee al 17 km/h als het goed waait.

Planeert een Fly-Tour??
De mijne niet, maar ik kreeg het idee dat hij wel hard ging, naar m'n schatting.
Ze kunnen naar horen zeggen planeren bij ruimewindse koersen, net als een 16m2....
17 km/h betekent niet dat je planeert, er zijn zoveel boten die zo hard gaan zonder te planeren, motorboot of zeilboot.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 19:20 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:22 #401068

nou rustig aan hoor. Snelste wat ik gemeten heb op kagerplassen op gps was een dikke 7 knoop. en dat was op ruime wind , veel, en ook maar even. Wel vet!
je loopt niet zomaar effe 17 km/h, bijna 9.5 knoop

maar we dwalen af..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 19:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:24 #401070

Theoretische snelheid is rond de 6 knopen, maar dat is al hoog. Zal waarschijnlijk een knoopje of 5 lopen. Klopt dat wat?

(met 10,6 meter en 7,5 meter waterlijn kan ik met bf 7 niet harder dan 6,9 knoop)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:25 #401071

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
roozeboos schreef :
nou rustig aan hoor. Snelste wat ik gemeten heb op kagerplassen op gps was een dikke 7 knoop. en dat was op ruime wind , veel, en ook maar even. Wel vet!
je loopt niet zomaar effe 17 km/h, bijna 9.5 knoop

maar we dwalen af..
Tja, ik schatte ook maar, het was wel tamelijk hard zal dan wel dikke tien of 12 km/h zijn geweest.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:27 #401073

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Net zoals 'voeten' als aanduiding van je bootlengte een rekbaar begrip zijn, zijn 'knopen' als aanduiding van je gevaren snelheid dat zeker ook!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:34 #401079

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
ilCigno schreef :
Net zoals 'voeten' als aanduiding van je bootlengte een rekbaar begrip zijn, zijn 'knopen' als aanduiding van je gevaren snelheid dat zeker ook!
Ik ben de km/h 's gewend van de motorboot, ik hoop ook dat de meeste gps apparaten dat ook nog gewoon hebben..., IPV knopen of zeemijlen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:36 #401080

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Alweer een blunder? ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:38 #401082

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Faran schreef :
Alweer een blunder? ;)
Neeu, ik had simpelweg een schatting gedaan van m'n snelheid, maar niemand wist in welke eenheid geloof ik.
Ik heb het altijd maar over km/h's..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 19:51 #401093

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Fly-Tour schreef :
Ik ben de km/h 's gewend van de motorboot, ik hoop ook dat de meeste gps apparaten dat ook nog gewoon hebben..., IPV knopen of zeemijlen.
als je er hier een beetje bij wilt gaan horen ;) moet je je die laatste toch echt eigen maken hoor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 20:39 #401100

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
ilCigno schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik ben de km/h 's gewend van de motorboot, ik hoop ook dat de meeste gps apparaten dat ook nog gewoon hebben..., IPV knopen of zeemijlen.
als je er hier een beetje bij wilt gaan horen ;) moet je je die laatste toch echt eigen maken hoor.

:laugh: :laugh:

Dan pak ik de rekenmachine wel om ze steeds om te rekenen...
Hoeveel km is 10 zeemijl, uhh. 18520 m..... :silly: :lol:
Als ik 17 km/h ging ging ik 9,18 knopen...., lijkt aardig op wat roozeboos schreef over zijn FT carriere.
Hij ging 7 knopen dik, dat is dus...ehhh, 12,96 km/u...

:P
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 20:47 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 20:47 #401103

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Km/h delen door twee en dan 10% bij optellen. Daarmee zit je op een heel aardige benadering, geen rekenmachine nodig dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 mei 2013 20:49 #401104

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Apae schreef :
Km/h delen door twee en dan 10% bij optellen. Daarmee zit je op een heel aardige benadering, geen rekenmachine nodig dus.
Ongeveer :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 28 mei 2013 20:58 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 29 mei 2013 07:58 #401210

Beetje off topic maar knopen horen , nee moeten eigenlijk wel op zee vanwege je navigatie met coordinaten maar km/uur horen op binnenwater omdat je daar nu eenmaal meestal niet met coordinaten navigeert.
Ijsselmeer en wadden zijn dus v.w.b. navigatie eigenlijk nog steeds "zee"i.t.t. wat de BPR zegt. :whistle:
Maar ja , sinds "niemand" meer papieren kaarten gebruikt en je die knop op een plotter op km/hr kunt zetten..... :S
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 29 mei 2013 08:46 #401224

Yellow Boat schreef :
Maar ja , sinds "niemand" meer papieren kaarten gebruikt en je die knop op een plotter op km/hr kunt zetten..... :S
Ad

Niemand :dry:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 29 mei 2013 08:55 #401229

Rev schreef :
Yellow Boat schreef :
Maar ja , sinds "niemand" meer papieren kaarten gebruikt en je die knop op een plotter op km/hr kunt zetten..... :S
Ad


Niemand :dry:

Kaarten zijn zo. 2012
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 29 mei 2013 08:56 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl