Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 12:00 #388839

WilfredB schreef :
Of te wel, met de vleugelmoer aandraaien draai je de schoefdraad weer uit de afgeronde moer aan de bovenkant. :P Grappig hoe zo iets wat je bedenkt simpelweg niet gaat werken.

Ik wil niet flauw doen maar wat je hier beschrijft kan onmogelijk de oorzaak van je probleem zijn . :laugh:
Als je de vleugelmoer aan de onderkant aandraait kan hooguit de moer aan de bovenkant er zover verder opdraaien dat je onderaan geen schroefdraad meer over hebt.Daarom moet de bovenste moer er flink vast opzitetn of eerst worden geborgt met locktite.
Meestal komt e.e.a. omdat je het schoefdraad waar je gezaagd hebt onvoldoende hebt bijgewerkt met een zoetvijltje.
Probeer het maar eens met een draadstangetje en twee moeren.

Aardige filmanekdote met een vereglijkbaar geintje;
Zoek op Youtube maar eens de film uit 1938 met George Formby op "Its in the air" ( staat erin als complete film!).
Op een gegeven moment zet hij als vliegtuigmonteur de propeller verkeerd om op de as . Prompt vliegt het vliegtuig achteruit!
Dat is net zo onmogelijk als jouw probleem.

Ook een blunder inderdaad , alleen een andere dan je denkt! :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 12:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 14:28 #388890

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Vorige week heb ik samen met mijn zeilmaat de motor van zijn boot ( VP MD7b)weer gebruiksklaar gemaakt. Waterafscheider afgetapt ( leek wel of het kunsstof kraantje in geen 10 jaar was los geweest, het brak prompt af dus ). Afgetapt door het glas en het filter los te nemen: zat wel 250 cc water in. Afgevuld met diesel en ontlucht. Motor startte direct. Beetje koelwater uit de uitlaat. Plan was de motor te reinigen met StarBrite via de wierpot, dus eerst flink warmdraaien. Vergeten de koelwaterinlaatkraan open te zetten! Na een half uur draaien zonder koeling de fout ontdekt en de kraan open gezet. Motor moet dus vrij heet zijn geworden, maar niet te heet, want het temp alarm ging niet af. Het resultaat: heel veel koelwater uit de uitlaat en heel veel zwarte troep er uit. We hebben toen maar afgezien van reinigen met StarBrite.
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 14:31 door jerry. Reden: 2eaanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 15:49 #388922

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ook zoiets, wij hadden ooit aan de motor van de sleepboot gewerkt, de toerentalregulateur moest eraf, het ding eraf.....bereklus, totaal op de verkeerde volgorde etc etc. Nou , uiteindelijk was dat ding eraf, maar toen stak er nog een as uit de tandwielkast (distributie) , 3 x raden wat er meestal aan een gladde as zit? Juist, een spietje, dit spietje bleef half om half plakken, maar we raakten het asje per ongeluk aan... en ja hoor, daar ging de spi, zo de tandwielkast in.
Uiteindelijk weken bezig geweest om dat spietje terug te vinden, maar steeds tevergeefs, magneet erbij, mini grijpertjes etc etc., want stel dat zo'n gehard stalen spi tussen de tandwielen komt, nou dan kan je die motor wel weggooien, want hij draait gelijk in elkaar.
Na weken zoeken in de motor naar de spi vonden we het wel genoeg geweest en wouden we alles met hoop op zegen weer dichtbouwen, maar hopen dat hij er niet tussen komt, maar toevallig allang onderin het carter ligt.

Toen we dus op het punt stonden alles weer te monteren, zag mijn vader uit een bepaalde hoek vandaan dat spietje liggen, half vastgeplakt aan de zijkant van een tandwiel, hij hem er heel voorzichtig met een magneet uit gehaald.....

pffffff..... Een boot van 50000 kg, waarvan de motor in elkaar draait, het scenario was heel dichtbij, maar net dat ene moment heeft het gered....

Aan dat ene moment hebben we te danken dat de motor nog steeds draait, het dingetje had er zonder twijfel tussen kunnen vallen, of misschien een keer tijdens het varen na al een hele lange tijd, terwijl het daarvoor altijd goed ging, weet veel ik wat...

We zeiden toen uiteindelijk: man man man......., echt niet te geloven dit..., nou dit is echt geluk hebben....
Wij dachten namelijk dat hij niet op zo'n gevaarlijke plek beland zou zijn....
Ik heb sindsdien een chronische angst voor spietjes in de buurt van motordistributies etc...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 15:54 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 16:04 #388929

Afgelopen weekend de boot van Lelystad naar Heeg gevaren via Stavoren.

Ze was 2 weken daarvoor het water al ingegaan en we hebben alles in orde gemaakt voor de tocht.

Zondagochtend vroeg, toen we naar de sluis voeren deed de motor al een beetje raar, maar we dachten dat het er aan lag dat ie de hele winter ( na een grote beurt ) had stilgestaan.
Bij het invaren van de sluis kapte ie er helemaal mee. Uit laten drijven en onder het schutten ( 6 meter verval, dus even de tijd ) op het fantastische idee gekomen om eens aan de brandstofkraan te draaien. Inderdaad: die stond dus nog dicht. Pfft. lekker handig en dat gaat me dus ook nooit meer gebeuren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 17:19 #388962

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
WilfredB schreef :
Of te wel, met de vleugelmoer aandraaien draai je de schoefdraad weer uit de afgeronde moer aan de bovenkant. Grappig hoe zo iets wat je bedenkt simpelweg niet gaat werken.

Midagje zagen, meten en passen naar de knoppen.
Ik snap ook niet helemaal hoe je het voor elkaar krijgt om het draadeind uit de dopmoer te draaien door de vleugelmoer. Maar goed, je hebt al een alternatief dus niet te druk om maken.

Wat ik je wel zou aanraden is om toch RVS spulletjes te gebruiken. De zeewaterbestendige RVS kwaliteit A4 is het beste, maar als je alleen op zoet vaart kan A2 ook best in dit geval. RVS boutjes en vleugelmoeren zijn wel iets duurder dan gegalvaniseerd (=verzinkt) spul, maar ook weer niet schrikbarend veel. Eén keer de al dan niet verroeste bouten vervangen is duurder. Met RVS voorkom je ook vervelende roeststrepen en het ziet er nog eens beter uit ook. Bij een goed gesorteerde ijzerhandel vind je alle soorten en maten in A2 kwaliteit. In de watersportzaak is het een stuk duurder, maar als het goed is wel van A4 kwaliteit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 17:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 17:25 #388965

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
jerry schreef :
Vergeten de koelwaterinlaatkraan open te zetten!
Ik leg in het najaar daarom altijd een briefje op de kaartentafel: KOELWATERKRAAN STAAT DICHT!
(mag je ook dieselkraan bij zetten Nevermind)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 18:01 #388976

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
ilCigno schreef :
jerry schreef :
Vergeten de koelwaterinlaatkraan open te zetten!
Ik leg in het najaar daarom altijd een briefje op de kaartentafel: KOELWATERKRAAN STAAT DICHT!
(mag je ook dieselkraan bij zetten Nevermind)
Ik draai hem altijd dicht als we de boot verlaten. Ik heb zelfs een sticker op het motorpaneel geplakt: KOELWATER!. Het helpt niet. Ik lees er gewoon overheen. Gelukkig hoor ik aan het geluid uit de uitlaat vrijwel direct of er koelwater is of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 18:05 #388978

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
jerry schreef :
Vorige week heb ik samen met mijn zeilmaat de motor van zijn boot ( VP MD7b)weer gebruiksklaar gemaakt. Waterafscheider afgetapt ( leek wel of het kunsstof kraantje in geen 10 jaar was los geweest, het brak prompt af dus ). Afgetapt door het glas en het filter los te nemen: zat wel 250 cc water in. Afgevuld met diesel en ontlucht. Motor startte direct. Beetje koelwater uit de uitlaat. Plan was de motor te reinigen met StarBrite via de wierpot, dus eerst flink warmdraaien. Vergeten de koelwaterinlaatkraan open te zetten! Na een half uur draaien zonder koeling de fout ontdekt en de kraan open gezet. Motor moet dus vrij heet zijn geworden, maar niet te heet, want het temp alarm ging niet af. Het resultaat: heel veel koelwater uit de uitlaat en heel veel zwarte troep er uit. We hebben toen maar afgezien van reinigen met StarBrite.

@Jerry: ik neem aan dat je wel andermaal de impeller hebt vervangen. Deze kan niet zo goed tegen lang droog draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 18:30 #388989

Goede vrijdag; eindelijk ging de boot weer in het water. Weken daarvoor poetswerk e.d. gedaan. Op die hele goede vrijdag had ik nog ruim de tijd om voor de kraanafspraak de laatste klusjes aan de mast te doen. Nieuw valletje, nieuwe lampjes etc. Kom ik anderhalf uur voor de kraanafspraak tot het besef dat de zalingen niet op de mast gemonteerd waren, want.... die lagen nog thuis.

In de drukte van Muiderzand naar Soest en terug. Zalingen gemonteerd, mooi op tijd was ik. Boot in het water, mast in de kraan, verstagingen vast en tot slot de achterstag. "Beetje meer ruimte" riep ik tegen die mannen terwijl ik met geen mogelijkheid de achterstag bevestigd kreeg..

Op dat moment besefte ik me dat er iets niet goed zat. Ik draai me om, zie een paar lachende gezichten, kijk naar de stag en zag toen pas dat ik de achterstagspanner ook nog thuis had liggen.

"Leg je boot maar aan de kade, dan kunnen wij verder" hoorde ik nog lachend op de achtergrond.

Gelukkig startte het dieseltje alsof het nooit winter was geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 18:37 #388992

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Herkenbaar! :)
Ik zet sindsdien een week voor het - voor het eerst weer naar de boot gaan - een doos klaar in de huiskamer. En daar doen we en passant alles in wat mee moet.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 19:47 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 18:40 #388994

Ach je hebt er elk seizoen wel een paar bij die hun zaakjes niet voor elkaar hebben, als hijsmeester bij ons op de vereniging verbaas ik me al niet meer.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 18:42 #388996

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik was zaterdag lekker aan het schilderen in het zonnetje
binnen klaar, dus dacht nog ff de houten handlijsten op de kajuit mee te nemen.

ik ze even mooi op geschuurd tot het blanke hout.. netjes afgeplakt en klaar om er even wat beits voor de juiste kleur op te zetten...

maak ik het (nieuwe) blik open, en kom ik met blik en kwast boven het kajuitje uit... woosh! windvlaag er over en de hele kuip vol met bruine spetters...

gelukkig liet het zich goed weghalen...

de lijstjes zijn wel weer als nieuw nu
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 18:43 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 19:38 #389010

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Rev schreef :
Ach je hebt er elk seizoen wel een paar bij die hun zaakjes niet voor elkaar hebben, als hijsmeester bij ons op de vereniging verbaas ik me al niet meer.
Ik herken hier veel van van toen ik vaak meehielp op een jachtwerf, mensen die een onderwant vergeten waren, etc etc...
Er moest ook een keer een jacht van 10 ton weer het water uit omdat hij zijn nieuwe klapschroef vergeten was te monteren.!

Een fout kan men altijd maken, maar ik probeer het toch altijd bij de kleine foutjes te houden. Bij het weer tewaterlaten van je boot altijd op je gemak alles nalopen, niet overhaasten...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 19:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 19:47 #389017

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Koezt schreef :
Waarbij ik me, bij het bekijken van de foto, afvraag of de volgende zich al aandient. :whistle:

Moeren lijken me verzinkt en zijn in het beste geval RVS A2, wat (zij het minder dan staal) ook roest. RVS A4 heb ik nog niet gezien bij de bouwmarkt...

Ik wel, maar het is dan ook een Belgische bouwmarkt. ;)

En eerlijk is eerlijk een die ook materiaal levert aan profesionelen.
Dus misschien geen 100% bouwmarkt, maar hebben wel prima materiaal en goedkoper dan de echte (100% amateur bouwmarkten).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 19:47 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 apr 2013 14:55 #389554

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1086
Mijn vorige boot (albin vega) heb ik een heel aantal jaren geleden geisolleerd met piepschuim en contactlijm. Het was een hele klus maar toen op een dag liep het volledig mis... met het deksel van de lijmpot. Ik was klaar en wilde de pot lijm opbergen dus op zoek naar het deksel. Nu is een albin vega niet echt groot maar ik was het deksel kwijt. Zoeken, zoeken tot de stoom uit mijn oren kwam. Van pure ellende ging ik na een tijdje ergens zitten.. en... ik had het deksel gevonden. Het kleefde gewoon aan mijn achterwerk aan een wellicht iets te ruime overall. Ik had er dus de hele tijd mee rondgelopen :silly:
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 apr 2013 15:54 #389567

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Tony2920 schreef :
Koezt schreef :
Waarbij ik me, bij het bekijken van de foto, afvraag of de volgende zich al aandient. :whistle:

Moeren lijken me verzinkt en zijn in het beste geval RVS A2, wat (zij het minder dan staal) ook roest. RVS A4 heb ik nog niet gezien bij de bouwmarkt...

Ik wel, maar het is dan ook een Belgische bouwmarkt. ;)

En eerlijk is eerlijk een die ook materiaal levert aan profesionelen.
Dus misschien geen 100% bouwmarkt, maar hebben wel prima materiaal en goedkoper dan de echte (100% amateur bouwmarkten).

Zotte Stevens? :P :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 apr 2013 16:17 #389576

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nee,

Bij jou om de hoek

Ijzerwaren De Jongh

Stevens is een dozenduwer geworden.
Bijna een Gama, maar alleen duurder.
Vroeger kwam ik daar bijna elke week,
nu nog maar een keer per jaar en dan ga ik nog weg zonder iets te kopen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 apr 2013 06:35 #389851

padawan schreef :
Mijn vorige boot (albin vega) heb ik een heel aantal jaren geleden geisolleerd met piepschuim en contactlijm. Het was een hele klus maar toen op een dag liep het volledig mis... met het deksel van de lijmpot. Ik was klaar en wilde de pot lijm opbergen dus op zoek naar het deksel. Nu is een albin vega niet echt groot maar ik was het deksel kwijt. Zoeken, zoeken tot de stoom uit mijn oren kwam. Van pure ellende ging ik na een tijdje ergens zitten.. en... ik had het deksel gevonden. Het kleefde gewoon aan mijn achterwerk aan een wellicht iets te ruime overall. Ik had er dus de hele tijd mee rondgelopen :silly:

Koddig :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 18:17 #395862

  • Nereus
  • Nereus's Profielfoto
Heb net twee weken vakantie gehad en heerlijk kunnen zeilen.
Echter de dag dat ik wilde vertrekken wilde de motor niet starten.

Omdat ik een paar weken ervoor de kachel had in gebouwd en daarvoor de "oude" situatie had gebruikt die de vorige eigenaar ook gebruikte door de kachel op een van de lege uitgangen op de diesel grof filter te gebruiken wist ik al gelijk dat het lucht in de leidingen moest zijn.

Dus ik op zoek naar een handleiding voor het ontluchten van het diesel circuit. Na dat ik dat gevonden had ging ik opzoek naar dat kleine handpompje op mijn MD17C. Toen ik dat gevonden had was het pompen geblazen. Nu had ik wel gelezen dat het lang kan duren. Maar 2 uur later nog geen effect.

Totdat ik op dit forum een reactie las op een topic over ontluchten, waarbij er gemeld werd dat hij/zij ook 2 uur aan het pompen was maar dan in de vrije slag. (het blijkt dat je de handel nog een cm of 1 a 2 verder kan doorduwen waardoor hij wel pompt)

Het zal toch niet he.....

En ja hoor 5 min later draaide de oude vertrouwde MD17c weer zoals het moest.

Overigens waren vrouw en kinderen al weer naar huis gegaan, met de melding je belt maar weer als we kunnen varen.
Laatst bewerkt: 12 mei 2013 19:01 door Nereus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 18:57 #395879

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Grinnik.

Ik hoop dat je vrouw en kids je hebben vergeven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 18:57 #395880

:laugh: :laugh: :laugh:

Maar goed: je hebt het ook weer netjes zelf opgelost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 18:58 #395881

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wel echt een "kapiteinse" dus. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 19:03 #395883

  • Nereus
  • Nereus's Profielfoto
Faran schreef :
Wel echt een "kapiteinse" dus. ;)

Ja dat kan je wel stellen. Omdat voor de vakantie ook de koelkast thuis leeg was, heeft ze alles van de boot meegenomen en mij alleen laten zitten met het brood nodige om de nacht op de boot door te kunnen brengen....
Laatst bewerkt: 12 mei 2013 19:03 door Nereus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 19:06 #395885

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Nereus schreef :
Ja dat kan je wel stellen. Omdat voor de vakantie ook de koelkast thuis leeg was, heeft ze alles van de boot meegenomen en mij alleen laten zitten met het brood nodige om de nacht op de boot door te kunnen brengen....
En ook zonder kachel dus....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 mei 2013 19:12 #395889

  • Nereus
  • Nereus's Profielfoto
ilCigno schreef :
Nereus schreef :
Ja dat kan je wel stellen. Omdat voor de vakantie ook de koelkast thuis leeg was, heeft ze alles van de boot meegenomen en mij alleen laten zitten met het brood nodige om de nacht op de boot door te kunnen brengen....
En ook zonder kachel dus....

Daar had ik inmiddels al een oplossing voor. Zo had ik de kachel ook al getest, gewoon een jerrycan met de aanvoer leiding erin. De dop van mijn jerrycan heeft exact een gaatje waar de leiding door past waardoor je geen diesel geur ruikt. Zo ben ik ook de vakantie doorgekomen, de filter heb ik afgedopt. Nu zoeken naar een oplossing, met de jerrycan oplossing wil ik niet blijven zitten. Maar dat is een ander draadje
Laatst bewerkt: 12 mei 2013 19:12 door Nereus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.823 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl