Niemand geblunderd sinds Nov 2012? Tijdens het klussen misschien??? Achterstevoren geschuurd? Anti fouling ondersteboven aangebracht?
Zelf, geen grote blunder, kleintje maar.
De teak houten bankjes zaten met bouten en moeren vast die compleet waren veroest. Na veel gezeur (lees gevloek en getier) en gedremel alles toch los gekregen dus de bankjes mee naar huis. Met het mooie weer lekker geschuurd, zelfs mijn zoon heeft geholpen. Ze zagen er weer spik en span uit. Beits er op en laten drogen dan maar.
Afijn, terug naar de boot voor de montage. De oude veroeste bouten en moeren had ik al weg gegooid en bij een speurtocht voor een alternatief bij de praxis een meter M6 schroefdraad gekocht samen met afgeronde moeren en voor de netheid ronde afdekdopjes.
Het plan was geboren om de schroefdraad op maar af te zagen, aan de ene kant de afgeronde moer, aan de andere kant een ring en dan een vleugelmoer. De vleugelmoer omdat je die makkelijk kan aandraaien, of losdraaien met de hand. Afijn, 2x meten en 1x zagen dus het eerste stukje schoefdraad was afgezaagd. Afgeronde moer erop en passen of die lang genoeg is. Ja hoor. Genoeg ruimte voor de vleugelmoer. Dus zagen maar. Vier stukjes per grote bank maal 2 = 8 en 3 per kleine bank maal 2 = 6. 14 in totaal. Het is even zagen met zo een kleine ijzerzaag maar dan heb je ook wat. Tijd voor de montage
Schoefdraad, afgeronde moer erop, steek door de houten bank en de boot heen en aan de onderkant een ring met vleugelmoer. Draaien, draaien, draaien... Hmmm, ik had wel meer weerstand verwacht nu. Draaien, draaien, nog steeds niet. Draaien, plonk, schoefdraad valt naar beneden en in de ene hand heb ik een afgeronde moer vast, en in de andere een ring met vleugelmoer.
Of te wel, met de vleugelmoer aandraaien draai je de schoefdraad weer uit de afgeronde moer aan de bovenkant.

Grappig hoe zo iets wat je bedenkt simpelweg niet gaat werken.
Midagje zagen, meten en passen naar de knoppen

Plus een deuk in het gevoel dat je wel een mooie oplossing in elkaar kan denken.
Terug naar de winkel en maar wat M6 inbus bouten gekocht...