Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 19 okt 2012 05:55 #331170

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Een deel was inderdaad onervarenheid in het totale varen. Was de eerste keer met zoveel wind. Eerste echte vakantie met die boot. Daarvoor alleen dagen weg geweest of 1 overnachting.

Mijn zoon heeft al de nodige lessen achter de rug en vindt het nog steeds super om naar de boot te gaan. En we kiezen nu de dagen met minder wind om het weer te laten wennen aan de boot en het schuin gaan.

Grappige is, de eerste dag van de vakantie hadden een redelijke schuine boot en daar was die te vreden mee, we waren aan het "racen" met een soortgelijke duitse boot naar Uitdam.

Denk dat de combinatie van een schuine boot, de aktie aan boord en Pa die allerlij akties doet te veel was voor hem. Komt wel goed het volgende seizoen.

We hebben er nog steeds dikke zin in hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 okt 2012 09:53 #331849

  • Arigallo
  • Arigallo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Ja hoor, we hebben het voor elkaar, vast gelopen! :blush:
Net iets te dicht onder de wal op het Volkerak ter hoogte van boei ZV18, de Krammersche Slikken.
Meter gaf zelfs nog 0,7 mtr aan. Moet dus wel een bankje of bultje geweest zijn.
Maar, voor mijn gevoel hebben we kordaat gehandeld, schoten meteen los gegooid, motor aan, vol achteruit en weer vol vooruit en we kwamen weer los.
Al met al heeft het geen 2 minuten geduurd.
Met de schrik vrijgekomen zullen we maar zeggen. :)

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 okt 2012 14:53 #331911

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Zaterdag de boot teruggevaren van de Moerdijk naar Leiden. Om drie uur in de ochtend weg uit De Kil, zes uur de Algrabrug, gaat prima, want dan geen bloktijden, maar directe opening, achter een boordevol zandschip naar Gouda, daar de Julianasluis in. Was nog net plaats achter die zand bak. Zelf was ik moe, en de opstapper stond aan het roer. De brug gaat open, en hij gooit los voordat de zandschipper uit de sluitwas. Een modelafvaart, totdat die zandschipper gasaf. Met een enorme klap tegen de sluiswand, gelukking met de de versterkte kant van de voorpunt!. Uiteraard uitgescholden door de sluitwachter, en niet tenonrechte!

Les ook als je moe bent, zelf op letten!

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 okt 2012 16:49 #331947

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Geen schade hoop ik.
Wie werd uitgescholden die zandbak hoop ik ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 okt 2012 19:00 #332004

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Zijn er eigenlijk regels voor sluizen met gemixte vaart? Of is het simpel, beroepsvaart gaat voor?

Heb zelf een keer de Houtribsluizen gedaan. Netjes aan de wachtsteiger gewacht en de wachter gebeld. Ik mocht na de derde commerciale containerbak. Zo gezegd zo gedaan. Achter de beste man aan en voordat ik goed en wel de sluis in kwam kreeg ik via de speakers te horen dat het pleziervaartuig nog even moest wachten met schutten... keek om me heen, was de enige dus het was wel voor mij... ;-)

Toen de containerbak een paar keer zijn boegschroef gebruikte snapte ik wel waarom...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 21 okt 2012 20:36 #332028

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Arigallo schreef :
Ja hoor, we hebben het voor elkaar, vast gelopen! :blush:
Net iets te dicht onder de wal op het Volkerak ter hoogte van boei ZV18, de Krammersche Slikken.
Meter gaf zelfs nog 0,7 mtr aan. Moet dus wel een bankje of bultje geweest zijn.
Maar, voor mijn gevoel hebben we kordaat gehandeld, schoten meteen los gegooid, motor aan, vol achteruit en weer vol vooruit en we kwamen weer los.
Al met al heeft het geen 2 minuten geduurd.
Met de schrik vrijgekomen zullen we maar zeggen. :)

Arjen

Er zijn elegantere manieren om weer los te komen ;-)

Als we bij de zeilschool oefenden met vastlopen was het de sport om op zeil weer los te komen!

Dus fok bak, grootzeil naar loef uitduwen, geforceerd gijpen, alles om maar zonder motor weer los te komen!

Het idee is om de boot om te draaien mbv de zeilen om vervolgens helling te creëren en weer terug te kunnen varen!

Ook best leuk om te oefenen met rustig weer een een stukje waar je er zeker van bent dat de bodem vlak en rustig oploopt.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 12:17 #332184

  • Arigallo
  • Arigallo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
trotti schreef :
Er zijn elegantere manieren om weer los te komen ;-)

Als we bij de zeilschool oefenden met vastlopen was het de sport om op zeil weer los te komen!

Dus fok bak, grootzeil naar loef uitduwen, geforceerd gijpen, alles om maar zonder motor weer los te komen!

Het idee is om de boot om te draaien mbv de zeilen om vervolgens helling te creëren en weer terug te kunnen varen!

Ook best leuk om te oefenen met rustig weer een een stukje waar je er zeker van bent dat de bodem vlak en rustig oploopt.

Dat heeft heel even mijn gedachten gekruist, om m.b.v. de zeilen een zodanige hellingshoek te creëren dat ik weer los kwam.
Maar mijn (paniek)instinct besliste anders :P

Is natuurlijk zeker goed om te oefenen, maar mijn eerste prioriteit gaat nu uit naar het vermijden van...

Maar toch bedankt voor je advies Johnnie.

Arjen


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 13:15 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 14:26 #332209

Sorry ik snap het even niet, waarom is vastlopen een blunder?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 14:27 #332211

It Paradyske schreef :
Sorry ik snap het even niet, waarom is vastlopen een blunder?
Dat zat ik me ook af te vragen, in dat geval zou ik ook 100-den blunders op mijn CV hebben staan :side:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 14:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 14:29 #332212

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Er zijn maar twee zeilers die nooit aan de grond zijn gelopen.

De eerste ging nooit de haven uit en de tweede is een consequent leugenaar. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:03 #332290

  • Arigallo
  • Arigallo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Een vastloper geen blunder?
Moet ik er trots op zijn? :lol:

Dit alles stemt me bijna gerust! :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:07 #332293

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
zie het als leermoment, dan is het weer goed ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:07 #332294

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
:unsure: Bromt iets van ezel en dezelfde steen...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:10 #332296

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nou, wij sneden de bocht af in de Kalenberger Gracht, en niet zo'n klein beetje ook. Een meter of 10-15 buiten de betonning, klakkeloos achter een platbodem aan, terwijl we wisten dat het bij de oever in zo'n landschap vaak ondiep is. Dat was niet echt slim...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:11 #332299

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
Een keer over een steen(waarschijnlijk betonnenblok) geschover met de boot. Bij Urk(geen waterkaart aan boord...zucht, stom...
We werden letterlijk 10cm opgetild, schoven over iets heen en daarna weer plomp in het ''diepe''. Daarna als een haas toch maar naar die volledig rode boeien gevaren. Handboek erbij gepakt want rood wit is toch pleziervaartroute...behalve ijsselmeer en wadden, fijn.
Ik beschouw het een leermomentje haha.

Edit: We werden opgetild van onder de kiel, niet de romp. Een snelle kielbouteninspectie wees geen lekkages aan, later in Lemmer aangekomen gelukkig nog steeds geen rare dingen ontdekt(in de have beter licht, meer tijd en geen helling)
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 18:17 door BenK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:27 #332303

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
BenK schreef :
Een keer over een steen(waarschijnlijk betonnenblok) geschover met de boot. Bij Urk(geen waterkaart aan boord...zucht, stom...
We werden letterlijk 10cm opgetild, schoven over iets heen en daarna weer plomp in het ''diepe''.
Was toch niet toevallig op het Vormt? Daar schijnen keien te liggen, die daar in de ijstijd zijn deponeerd door het landijs dat toen Nederland voor een deel bedekte. Urk is zelf feitelijk een keileembult die in de ijstijd is gevormd, net als het Gaasterland, Wieringen en de Hoge Berg op Texel.
Ik bedoel: ik vind over een rotsblok uit de ijstijd hobbelen toch gelijk een stuk romantischer dan over een ordinair betonblok..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:35 #332309

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
Dat heeft inderdaad meer stijl, maar volgende keer vaar ik er nog steeds omheen :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 okt 2012 18:59 #332319

Voor een kennismakings tochtje voor de ZF pinkstertocht naar Lowestoft hebben we een paar jaar terug een tochtje op het ijsselmeer gemaakt vanuit Medemblik.

4 ZF-ers aanboord, wij mooi van Medemblik langs de dijk varend in de ruwe richting van Lemmer, na een uurtje varen: het voordek onderwater en de boot stuitert omhoog en valt stil.

Ik schrik want ik verwachtte dat niet, herstel snel, gooi de boot door de wind, vaar gewoon 180 graden de andere kant op of er niets aan de hand is. Iets wat witte gezichtjes bij de andere opstappers, een chaos binnen, maar niets aan de hand.

Als de boot weer goed en wel op de nieuwe koers ligt kijk ik toch op de kaart om te zien wat er "fout" ging. Bleek dat het vrouwenzand nog een paar mijl doorloopt naar het zuiden. Aangezien de diepste boot waarmee ik ooit die kant op geweest ben 2.40m stak heb ik daar nooit zo'n erg in gehad, maar Bagheera is 3m diep en dan moet je echt een paar mijl zuidelijk van het vrouwenzand blijven. Macht der gewoonte.

Ook had ik niet door dat het zo dicht bij was, als ik me goed herinner liepen we lekker een knoopje of 8, veel harder gaat de boot niet op zulk ondiep water, en de Frieze kust was nog nauwelijks zichtbaar.

Uiteraard kun je zeggen dat de navigatie niet goed bijgehouden is, was ook zo, maar om het nu een blunder te noemen?

Geeft alleen maar extra vertrouwen in de boot als je schadevrij met zo'n snelheid de boot op een plaat kunt zetten. De bodem is daar erg hard kan ik jullie vertellen, doet zeker niet onder voor beton!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 19:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 nov 2012 09:44 #336119

  • force10
  • force10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WilfredB schreef :
Zijn er eigenlijk regels voor sluizen met gemixte vaart? Of is het simpel, beroepsvaart gaat voor?

Heb zelf een keer de Houtribsluizen gedaan. Netjes aan de wachtsteiger gewacht en de wachter gebeld. Ik mocht na de derde commerciale containerbak. Zo gezegd zo gedaan. Achter de beste man aan en voordat ik goed en wel de sluis in kwam kreeg ik via de speakers te horen dat het pleziervaartuig nog even moest wachten met schutten... keek om me heen, was de enige dus het was wel voor mij... ;-)

Toen de containerbak een paar keer zijn boegschroef gebruikte snapte ik wel waarom...

Niet altijd.
Zo lagen wij afgelopen zomer in de sluis bij Lemmer (en 2 motorjachten) samen met een binnenvaart tanker.De tanker lag aan bb zijde,en wij met 3en aan sb.
Na geschut te zijn liet de sluiswachter ons 3en eerst uitvaren.
Maar goed ook want wat ging het te keer in de sluis toen de binnenvaart schipper gas gaf...
Rebell Seaskip 2----Thuishaven Sneek.

Laat de zomer maar komen!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 nov 2012 10:25 #336139

WilfredB schreef :
Achter de beste man aan en voordat ik goed en wel de sluis in kwam kreeg ik via de speakers te horen dat het pleziervaartuig nog even moest wachten met schutten... keek om me heen, was de enige dus het was wel voor mij... ;-)

Tegen mij roepen ze nog wel es of dat kleine bootje wil opschuiven.. :evil: :evil: Dan heb ik meteen al helemaal geen zin meer om ook maar een 1 cm te verplaatsen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 nov 2012 10:28 #336140

Merkwaardig , was dat een blauwe kegel tanker?
Dan mag je helemaal niet samen schutten!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 09:51 #388804

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Niemand geblunderd sinds Nov 2012? Tijdens het klussen misschien??? Achterstevoren geschuurd? Anti fouling ondersteboven aangebracht?

Zelf, geen grote blunder, kleintje maar.

De teak houten bankjes zaten met bouten en moeren vast die compleet waren veroest. Na veel gezeur (lees gevloek en getier) en gedremel alles toch los gekregen dus de bankjes mee naar huis. Met het mooie weer lekker geschuurd, zelfs mijn zoon heeft geholpen. Ze zagen er weer spik en span uit. Beits er op en laten drogen dan maar.

Afijn, terug naar de boot voor de montage. De oude veroeste bouten en moeren had ik al weg gegooid en bij een speurtocht voor een alternatief bij de praxis een meter M6 schroefdraad gekocht samen met afgeronde moeren en voor de netheid ronde afdekdopjes.



Het plan was geboren om de schroefdraad op maar af te zagen, aan de ene kant de afgeronde moer, aan de andere kant een ring en dan een vleugelmoer. De vleugelmoer omdat je die makkelijk kan aandraaien, of losdraaien met de hand. Afijn, 2x meten en 1x zagen dus het eerste stukje schoefdraad was afgezaagd. Afgeronde moer erop en passen of die lang genoeg is. Ja hoor. Genoeg ruimte voor de vleugelmoer. Dus zagen maar. Vier stukjes per grote bank maal 2 = 8 en 3 per kleine bank maal 2 = 6. 14 in totaal. Het is even zagen met zo een kleine ijzerzaag maar dan heb je ook wat. Tijd voor de montage

Schoefdraad, afgeronde moer erop, steek door de houten bank en de boot heen en aan de onderkant een ring met vleugelmoer. Draaien, draaien, draaien... Hmmm, ik had wel meer weerstand verwacht nu. Draaien, draaien, nog steeds niet. Draaien, plonk, schoefdraad valt naar beneden en in de ene hand heb ik een afgeronde moer vast, en in de andere een ring met vleugelmoer.

Of te wel, met de vleugelmoer aandraaien draai je de schoefdraad weer uit de afgeronde moer aan de bovenkant. :P Grappig hoe zo iets wat je bedenkt simpelweg niet gaat werken.

Midagje zagen, meten en passen naar de knoppen :) Plus een deuk in het gevoel dat je wel een mooie oplossing in elkaar kan denken.

Terug naar de winkel en maar wat M6 inbus bouten gekocht...
Laatst bewerkt: 17 apr 2013 09:54 door WilfredB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 10:01 #388806

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Waarbij ik me, bij het bekijken van de foto, afvraag of de volgende zich al aandient. :whistle:

Moeren lijken me verzinkt en zijn in het beste geval RVS A2, wat (zij het minder dan staal) ook roest. RVS A4 heb ik nog niet gezien bij de bouwmarkt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 10:12 #388811

  • WilfredB
  • WilfredB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Ze zijn gegalvaniseerd... En ik ben van plan elke jaar de bankjes er af te halen om opnieuw netjes te krijgen en de onderkant schoon te maken, als dit te snel roest dan kan ik gaanderweg nog andere bouten, schoeven en moeren proberen. Mijn kennis van metalen is "roestig" ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 17 apr 2013 11:09 #388820

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Ik snap m niet of heb je het vleugelmoertje de vekeerde kant op gedraaid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.507 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl