Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 10 okt 2012 14:24 #328443

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat neemt trouwens niet weg dat zo'n nicht wel een hele toffe opstapster was/is, die weet echt van aanpakken. Zeilt ze nog steeds?

Ter lering ende vermaack: lering voor jou, vermaack voor de mannelijke kerkgangers :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 11:19 #328966

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Waargebeurd verhaal..!

Zetes 505 lengte 5,05 m, breedte: 1,70 m, diepgang: 80 cm.

Of het nou echt een blunder is weet ik niet, maar ik had mijn Zetes een tijdje geleden in een zijwater van de Oude Rijn liggen, daar waar hij lag was het precies diep genoeg, TOTDAT er een geladen binnenvaartschip met en behoorlijke gang door de oude rijn kwam, dan zakt het water in dat zijwater zomaar 15-20 cm... en dat gebeurde waar ik lag ook, de bodem daar was een en al stenen en rotzooi dus .... de boot stond op een gegeven moment op de kiel, ik heb dit ook eens gehad toen het stormde, op een of andere manier daalt daar dan altijd het waterpeil met zo'n 10-12cm... op die dag wou ik hem daar nou net wegvaren om hem in de oude rijn te leggen. Ik wou de andere dag zeilen, vandaar.... Ik kwam haast niet weg, de boot ging voorover en achterover, maar ik kwam daar niet weg. Ik dus afgestapt: misschien scheelt dat, nou nee, ik dus vanaf het steiger proberen te tillen en hem van de stenen af te krijgen...

Tot slot lukte het toen ik alle kracht bij elkaar had verzameld om de boeg een flink eind op te tillen, toen rolde de kiel geloof ik nog over een paar stenen en schoof hij naar een dieper gedeelte.

Tegenwoordig heb ik er een paar hele dikke bolfenders tussen hangen dan heeft de kiel net wat ruimte over..... Ik ben daar ook het water nog in geweest om wat tegels en stenen weg te vissen en dat scheelde toch.....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 okt 2012 11:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 12:10 #328972

Mischien is het voor de volgende keer een beter idee om de boot te 'krengen'dwz schuin trekken dmv een val uit de top van de mast en dan de boot kunstmatig scheef trekken daardoor komt de kiel omhoog
scheel je heel wat spinazie.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 12:37 #328984

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zorg wel gewoon dat het diep genoeg is .... ik heb daar wat tegels en stenen opgedoken enz. En dat scheelt al weer 10 cm! als ik m'n peilstok neerzet op dat punt.... Daar waar ik al die rotzooi heb opgedoken is precies waar de kiel van de boot iedere keer vastliep. Dat waterpeil kan enorm verschillen als het hard waait om een of andere manier....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 12 okt 2012 12:39 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 12:44 #328991

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik kan je nog een veel ongemakkelijker iets vertellen, vlakbij mij zit een jachtwerf. Daar had iemand zijn zeilboot gebracht voor de winterstalling, dat ding steekt 2,50 m, hij kan daar niet eens normaal langs de kant liggen, die boot ligt altijd met de achterkant schuin van de kant af zodat ie de bodem niet raakt. Het zeiljacht van de eigenaar van de jachtwerf is nog veel groter maar die steekt maar 2.20 m... die heeft nergens last van. Enne zo'n ding weegt ietsie meer dan een klein kielbootje dus ja.. dat hoef ik niet uit te leggen...Al eet je altijd spinazie..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 13:45 #329009

Ik kan er over meepraten, daar waar mijn kotter ligt is het bij lage waterstand net 1.70 meter diep en ja met 1.75 mtr diepgang kom ik dus 5 cm water te kort.
Enne 25 ton duw ik ook niet achteruit al eet ik nog zoveel spinazie :p

Kijk maar eens naar t foto'tje waar mn scheepje ligt.

Als ik langs de steiger wil liggen kan ook alleen maar met de kop naar de brug toe achterwaarts lukt niet want de hak ligt te diep voor die plek.
Mischien toch maar eens overwegen voor een andere ligplaats.

Groeten Dyon.
Bijlagen:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Laatst bewerkt: 12 okt 2012 13:46 door Dompkruiser 59.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 13:49 #329012

Flytour 640 schreef :
Ik kan je nog een veel ongemakkelijker iets vertellen, vlakbij mij zit een jachtwerf. Daar had iemand zijn zeilboot gebracht voor de winterstalling, dat ding steekt 2,50 m, hij kan daar niet eens normaal langs de kant liggen, die boot ligt altijd met de achterkant schuin van de kant af zodat ie de bodem niet raakt.

Bij de lokale jachtwerf kan ik er niet eens uit zal ik je dat eens zeggen,
1 is de te grote diepgang en 2 is het gewicht en 3 zijn de afmetingen.
kwa lengte is het geen probleem en de breedte word spannend 4.30 breed en de deur is 4.35 breed. alleen de hoogte is een probleem 6.50 bij een maximale doorgang van 5 meter.

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 12 okt 2012 15:41 #329038

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat is een mooie kotter, Dyon, ik meen dat je zei dat 't een houten (dus klassieke) kotter is? Is er dan geen plekje voor je boot in de haven voor historische schepen in de Houthaven in Zutphen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 10:19 #329193

Beewee, het is inderdaad een houten kotter, eiken op eiken.
De boot is gebouwd omstreeks 1930 dus ik zou eventueel in aanmerkink kunnen komen voor een ligplaats in de historische houthaven.
echter dan moet ik het schip in originele staat terugbrengen.
en dat is nou net het probleem, want ik weet niks van de historie af enkel dat het een deense kotter is welke later is ge hermotoriseerd.

Bedankt voor het compliment :)

Hier nog een filmpje van de uitlaatsound van de kotter



Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 10:58 #329201

Leuk topic deze! Hier mijn bijdrage:
Jaren geleden nam ik een vriendin mee die nog nooit had gezeild, en ik als ervaren zeiler zou haar wel even laten zien hoe het moest. Je moet toch ergens indruk mee maken :unsure: We voeren op het Ketelmeer. Om zo veel mogelijk hoogte te winnen dacht ik wel even buiten een boei om te kunnen varen. De vriendin vroeg mij al, of ik misschien niet aan de andere kant van de boei zou moeten varen. Welnee zei ik, dat doe ik zo vaak. Die boeien liggen er allen voor grote schepen die echt diep steken. Enfin, dus natuurlijk meteen hardstikke vast aan de bodem, we tuimelden bijna door de boot. Eerst geprobeerd los te komen met de motor, zeilen bak getrokken, dregankertje etc, etc. Maar geen beweging meer in te krijgen. Uiteindelijk heb ik de KNRM moeten roepen om me los te halen. Ik schaam me er nu nog voor :blush:

Die vriendin is overigens wel mijn vrouw geworden....
Marco
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 11:08 #329202

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Kijk dat is dan weer positief mits zij niet uit meelij met je is getrouwd :-)
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 11:09 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 11:15 #329206

Haha nee hoor, dat lijkt me geen goeie basis voor een huwelijk :-)
Ik ben er even niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 13:26 #329234

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Spontaan gaan zeilen.

Vorige week zondag zo maar even gaan zeilen, omdat we toch in de buurt van de boot waren. Geen zeilkleding bij mij, wel een een oud jackje achter in de auto. Jasje uit, vest uit, hoed af zeilpet en bootschoenen lagen nog aan boord. Om niet alles in de auto te laten liggen portefeuille met paspoort, creditcard, en talloze andere stukjes plastic in het te ondiepe binnenzakje van het jack gestoken. Aan het einde van de zeildag (het was al donker) op het voordek om de fok te strijken, op de knieën om de harpsluitingen los te maken, en toen een hekgolf van een passerend vierbaksduwstel. Portefeuille schiet uit de binnen zak en valt in het Hollands diep! Nu heel veel extra bureaucratie en kosten!

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 14:09 #329247

Mijn bijdrage,

Afgelopen maandag even naar de boot kijken hoe de zaken ervoor staan daar,
Ik heb een schakeltje als bijboot welke nog geen dektentje heeft.
Enfin ik zie dat het regenwater inmiddels de rand van de zwaardkast heeft berijkt, dus ik besluit mijn 12 volts pompje er maar eens in te werpen.
Na een half uurtje was het water zon 5 cm gezakt in de boot, dus ik ervan uitgaande dat het nogal lang zou gaan duren ben maar weer het stuurhuids ingegaan en lekker bij de kachel gaan zitten.

Na een goed anderhalf uur besluit ik toch maar eens te gaan kijken,
kom ik tot de ontdekking dat het water niet zakt in de boot.
Enfin sokken nat, schoenen nat en de broek nat tot aan mijn kuiten, zie ik dat de slang van mijn pomp af is geschoten.
Daar was dus dat kleine slangenklemmetje van, kon hem al niet plaatsen...

Groeten Dyon.
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 14:57 #329263

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Solo schreef :
Portefeuille schiet uit de binnen zak en valt in het Hollands diep! Nu heel veel extra bureaucratie en kosten!
Dat was dus iets om een duiker voor in te huren, maar goed, da's nu vast te laat. Wel heel herkenbaar, als ik zie hoe vaak mijn bril uit mijn borstzakje valt als ik mijn veters aan het strikken ben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 15:14 #329273

ja solo, dat heb ik ook es gehad. Voor we gingen zeilen op het ijsselmeer moesten we nog even een bootje verplaatsen op de kaag. dus even met een peddel flink aan de gang. Zonder het gemerkt te hebben is mijn portemonnee in de Kaag gevallen, toen ik op het gangboord mezelf scheel aan het peddelen was.
rijbewijs, pinpassen , contant geld voor de komende zeilreis. alles naar de bodem. Sja dan begin je lekker aan je zeilreis. --not-- :evil:
natuurlijk een blunder. Vanaf die tijd haal ik altijd mijn portemonnee uit mn achterzak.
nb, Kan niet eens optellen hoeveel mobieltjes ik al verloren ben aan de Kagerplassen... :S :S

leesbril hangt wel aan een touwtje om mn nek altijd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 15:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 15:21 #329277

en over buiten de boei gesproken...
ik ben jaren meegevaren met een dehler 37 die in lemmer lag. na de sluis het ijsselmeer op. Jarenlang konden we aan de verkeerde kant van één van de eerste rode boeien langs binnendoor.
Zo ook die keer in een mooi zonnetje, rustig weer, helemaal happy.. 6 knoop op de motor, bleek dat het ineens van drie meter maar één meter diepte ging. Ze hadden opgespoten ofzo.
In al die jaren niet zo een enorme klap meegemaakt. Het hele interieur lag in een flits in het vooronder.
Sjonge! Gelukkig was ik opstapper, en was het niet mijn boot.... :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 15:28 #329284

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Sinds ik marifoon aan boord heb. Laat ik mijn mobiel thuis, zodat die niet overboord kan vallen. Voor de veiligheid is marifoon voldoende, en ik heb besloten dat een mens ook recht op een paar uurtjes rust heeft. Wat mij overigens op viel is dat toen ik laatst een dochter van een collega mee had, 16 jaar en scholier dus geen enkele noodzaak om bereikbaar te zijn, ik op een muur van onbegrip stuitte toen ik (verbaasd dat kinderen van die leeftijd au fond een mobliel hebben) zei dat er geen reden was om dat ding mee te nemen.

Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 15:48 #329287

Solo schreef :
Wat mij overigens op viel is dat toen ik laatst een dochter van een collega mee had, 16 jaar en scholier dus geen enkele noodzaak om bereikbaar te zijn, ik op een muur van onbegrip stuitte toen ik (verbaasd dat kinderen van die leeftijd au fond een mobliel hebben) zei dat er geen reden was om dat ding mee te nemen.
Oei oei, daar denkt mijn dochter van 16 toch heeeel anders over. Ik wordt al als oude lul versleten maar probeer het toch nog een beetje bij te houden ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 15:58 #329292

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Wellicht komt dat omdat ik vrijgezel ben,en niet zo vaak 16 jarige dames aan boord heb. Maar ik mag toch hopen dat u haar niet toestaat, om tijdens een mooie zeiltocht in de rust van de natuur voortdurend te telefoneren.


Frans van Schaik
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Laatst bewerkt: 13 okt 2012 15:58 door Solo. Reden: tu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 16:06 #329296

Solo schreef :
Wellicht komt dat omdat ik vrijgezel ben,en niet zo vaak 16 jarige dames aan boord heb. Maar ik mag toch hopen dat u haar niet toestaat, om tijdens een mooie zeiltocht in de rust van de natuur voortdurend te telefoneren.


Frans van Schaik
Telefoneren ...... Nee dat is zoooo 2011 :laugh: :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 16:15 #329299

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Of ik moet wereldverbeteraar worden voor de jeugd. Rust tijdens het zeilen is namelijk wel belangrijk. Toen ik 16 was mocht ik van mijn ouders ook nooit een transitorradio meenemen. Of ik moet een bijscholingscursus over jongedames van 16 gaan volgen.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 16:23 #329300

Solo schreef :
Of ik moet wereldverbeteraar worden voor de jeugd. Rust tijdens het zeilen is namelijk wel belangrijk. Toen ik 16 was mocht ik van mijn ouders ook nooit een transitorradio meenemen. Of ik moet een bijscholingscursus over jongedames van 16 gaan volgen.

frans, de "meisjes" van nu 16 (ik heb er een rondlopenvan 15) zijn echt niet te vergelijken met toen ik nog jong en fruitig was. niet alleen met de zwarte bessen en aai fones. :sick: ik word oud en er ook vaak moe van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 16:29 #329302

sietse-ten schreef :
frans, de "meisjes" van nu 16 (ik heb er een rondlopenvan 15) zijn echt niet te vergelijken met toen ik nog jong en fruitig was. niet alleen met de zwarte bessen en aai fones. :sick: ik word oud en er ook vaak moe van.
Dat is nog eens oude lullen taal. Gewoon van genieten mannen, die meiden leven op een ander niveau :lol:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 13 okt 2012 16:33 #329304

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1759
Ze vond het zeilen ook al "gaaf", terwijl ik bij die jongedames van die leeftijd nog aan "mieters" dacht.

Frans.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.010 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl