Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door het oog van de naald

Door het oog van de naald 09 mei 2017 18:54 #833631

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Saeftinghe schreef :
Waar het mis gaat is de overbevolking.

Daar zit 'm het probleem. Meer mensen is meer energieverbruik.

Oplossing: minder mensen. Maar daar wil (vrijwel) niemand aan mee werken...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 09 mei 2017 21:19 #833683

plusfast schreef :
Saeftinghe schreef :
Waar het mis gaat is de overbevolking.

Daar zit 'm het probleem. Meer mensen is meer energieverbruik.

Oplossing: minder mensen. Maar daar wil (vrijwel) niemand aan mee werken...

nee hoor ga dadelijk op de boot wonen :woohoo: dus er is nog een andere optie :P

Windmolen zonnepaneeltjes, en niet te vergeten accu's om het op te slaan, en dat is in de grote mensen wereld nog een lastig ding op het moment.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 10 mei 2017 07:26 #833729

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
plusfast schreef :
Saeftinghe schreef :
Waar het mis gaat is de overbevolking.

Daar zit 'm het probleem. Meer mensen is meer energieverbruik.

Oplossing: minder mensen. Maar daar wil (vrijwel) niemand aan mee werken...

Yep. Gelukkig kinderloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 10:33 #836174

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Naar aanleiding van dit topic een gas detector besteld.
17 Mei de gas leidingen na gelopen en met gas druk alle koppelingen met zeepsop rondom ingesmeerd en geen belletjes gezien.
Dit na diverse foto's en filmpjes wat er kan en/of is gebeurd met gas explosie's aan boord.
Deze detector is het geworden.
Leuke prijs en vrij simpel en geen batterijen ingesloten.

sailspecials.nl/watersportartikelen/3gasplusdetector/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 10:58 #836179

dehler schreef :
Het individuele energie verbruik is met led verlichting aan het afnemen en tegelijkertijd weer toe aan het nemen door de gigantische media apparatuur zoals steeds grotere tv's die meer energie gebruiken.

citaat: Lcd-led-televisies uit 2015 met een beelddiagonaal van 32 inch (81 cm) gebruiken gemiddeld 32 kWh.
Lcd-led-televisies uit 2015 van 40 en 42 inch (100 en 105 cm) gebruiken gemiddeld 91 kWh.
De 55-inch (140 cm) lcd-led tv’s uit 2015 gebruiken gemiddeld 153 kWh, al kan het sterk variëren: We zagen uitschieters van 92 kWh en 223 kWh.

Smartphones, tablet's, pc's laptops, huis telefoons en verdere digtale entertainment.
En niet te vergeten onze scheep accu's met de eeuwige honger. :)

en nog veel meer energie slurpers

Ik weet niet wat je met die kWh getallen bedoelt ( neem maar aan per jaar?) en waar je die vandaan hebt maar ik heb in ieder geval een heel andere ervaring.
Vorig jaar mijn oude ( jaar of 8) LCD tv van 38 inch omgewisseld voor een nieuwe LED smart tv van 40 inch.
Verbruik respectievelijk 135 Watt en 35 Watt .
Na nu een jaar gebruik zie ik duidelijk mijn beduidend lagere electriciteitsverbruik en dat klop heel aardig als ik het zo uitreken. Scheelt al gauw iets van 350 kWh per jaar.
Natuurlijk zal een 45 inch meer verbruiken maar de getallen van jou kan ik eigenlijk niet thuisbrengen.
In ieder geval verbruikt een LCD scherm veel meer dan een LED scherm.
En wat te denken van de huidige verbruiken in vergelijking met de oude beeldbuis schermen :ohmy:
Ook bijgaand plaatje van de consumentenbond laat toch wat anders zien dan jij hier weergeeft.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 14:17 #836226

Yellow Boat schreef :
dehler schreef :
Het individuele energie verbruik is met led verlichting aan het afnemen en tegelijkertijd weer toe aan het nemen door de gigantische media apparatuur zoals steeds grotere tv's die meer energie gebruiken.

citaat: Lcd-led-televisies uit 2015 met een beelddiagonaal van 32 inch (81 cm) gebruiken gemiddeld 32 kWh.
Lcd-led-televisies uit 2015 van 40 en 42 inch (100 en 105 cm) gebruiken gemiddeld 91 kWh.
De 55-inch (140 cm) lcd-led tv’s uit 2015 gebruiken gemiddeld 153 kWh, al kan het sterk variëren: We zagen uitschieters van 92 kWh en 223 kWh.

Smartphones, tablet's, pc's laptops, huis telefoons en verdere digtale entertainment.
En niet te vergeten onze scheep accu's met de eeuwige honger. :)

en nog veel meer energie slurpers


10 uur per dag televisie?

Ik weet niet wat je met die kWh getallen bedoelt ( neem maar aan per jaar?) en waar je die vandaan hebt maar ik heb in ieder geval een heel andere ervaring.
Vorig jaar mijn oude ( jaar of 8) LCD tv van 38 inch omgewisseld voor een nieuwe LED smart tv van 40 inch.
Verbruik respectievelijk 135 Watt en 35 Watt .
Na nu een jaar gebruik zie ik duidelijk mijn beduidend lagere electriciteitsverbruik en dat klop heel aardig als ik het zo uitreken. Scheelt al gauw iets van 350 kWh per jaar.
Natuurlijk zal een 45 inch meer verbruiken maar de getallen van jou kan ik eigenlijk niet thuisbrengen.
In ieder geval verbruikt een LCD scherm veel meer dan een LED scherm.
En wat te denken van de huidige verbruiken in vergelijking met de oude beeldbuis schermen :ohmy:
Ook bijgaand plaatje van de consumentenbond laat toch wat anders zien dan jij hier weergeeft.
Ad

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 14:41 #836230

Voor Ad dus 10h per dag tv en de rest ZF!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 14:44 #836231

Nachtvlinder schreef :
Voor Ad dus 10h per dag tv en de rest ZF!?

Nee, ik gebruik de tv ook als radio (smart tv) omdat ik radio en tv via glasvezel in huis krijg en dat alleen op mijn tv werkt.
Mijn oude radio kan dat niet aan en bovendien gebruikt die tv maar heel weinig stroom ( 35 Watt) .
Zo zit dat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 15:03 #836237

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
dehler schreef :
Naar aanleiding van dit topic een gas detector besteld.
17 Mei de gas leidingen na gelopen en met gas druk alle koppelingen met zeepsop rondom ingesmeerd en geen belletjes gezien.
Dit na diverse foto's en filmpjes wat er kan en/of is gebeurd met gas explosie's aan boord.
Deze detector is het geworden.
Leuke prijs en vrij simpel en geen batterijen ingesloten.

sailspecials.nl/watersportartikelen/3gasplusdetector/

Die heb ik ook gekocht. Bij een grote zaak in campingspullen was de prijs lager ( 59 euro)
Aan boord gemonteerd en op werking gecheckt met een kleine gasaansteker.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 17:10 #836267

Hmmm...

Dit ding detecteert butaan, propaan, CO en "Verdovende knock-out gassen zoals Ether".

Allemaal bij een alarmering vanaf 95 ppm? Of geldt die 95 ppm voor één van die gassen? Welke dan!?

Voor CO is 95 ppm veel te hoog! De MAC waarde (voor 8 uur) is 25 ppm en bij 60 ppm (beneden de alarmgrens dus) is de maximale blootstelling 1 uur.

Voor butaan is 95 ppm weer belachelijk láág; dit komt overeen met <1% LEL. Dan kun je je fornuis niet eens aansteken. Zal ongetwijfeld valse alarmen geven als je in het Rotterdamse havengebied rondvaart ;) In de industrie is 10 %LEL (waarschuwing) en 20 %LEL (alarm/trip) de ordegrootte...

Ik vindt onderstaande BEP er dan toch een stuk meer robuust uitzien. Specs zijn ook duidelijk en zinvol: propaan/butaan bij 20% LEL. Je kunt er meerdere sensoren op aansluiten (bakskist én kajuit) en heeft een relaisuitgang voor een fatsoenlijk alarm wat je óók hoort als je motor draait of je buiten met je hoofd in de wind zit. 80 dB Lijkt me nogal minimaal wat dat betreft.
sailspecials.nl/wp-content/uploads/2015/10/BEP2-1.pdf

Ik vind (als je het dan tóch doet - goed idee!) de prijs van ondergeschikt belang, mocht dat mee hebben gespeeld bij de selecie.
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 17:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 18 mei 2017 20:12 #836309

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Nachtvlinder,

Ik heb diverse systemen bekeken, zelfs een Duitse test gezien en op basis daarvan een keuze gemaakt. Via internet vind je dan een leverancier en een prijs. Er blijken veel meer systemen te zijn met dezelfde specs als de genoemde 3gas melder. Ik ben er van uitgegaan dat het een goed bruikbaar en veilig systeem is.
Op internet nog even gekeken naar de LEL van butaan. Ik vond een waarde van 1.8 (volume) procenten en niet 20%. Een verschil in definitie of iets anders ???

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 19 mei 2017 02:27 #836325

Zoiets ja:
100 %LEL = 1.8 vol% = 18000 ppm (dat is de onderste explosiegrens)

10 %LEL = nou ja dat is het idee...

Wat vertelde de test over de specificaties? Wat is de echte alarmeringsgrens nu?

Ik zou aan boord geen "traces" willen detecteren maar een vooraf bekende waarde, waarbij je zeker weet dat er iets aan de hand is.

Calibreren met (bv) een testgas van 10 %LEL (een kleine cilinder met kap waar deze mix uit komt) is wellicht overdone en alleen mogelijk bij een sensor met uitlezing, maar bij deze specs ben ik niet zeker wanneer er nu gealarmeerd wordt bij deze 3 gassen. Bij een temperatuuralarm op de motor wil je bv ook weten wanneer ie aktief wordt, niet alleen dat dat bij "een hoge" temperatuur gebeurt.
Laatst bewerkt: 19 mei 2017 02:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 20 mei 2017 18:56 #836733

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Nachtvlinder.
Allemaal nuttige en kritische vragen.
Ik ga ervan uit dat het 3gas alarm wel zal werken. Ik heb het getest met een snuifje gas uit een gasaansteker. Je ruikt dan zelf nog niets, maar een vooralarm begint. Het alarm komt kennelijk in bij een
lage en nog veilige concentratie al inactie. Aan de veilige kant dus. Het apparaat calibreert zich zelf bij inschakelen, dus herkent waarschijnlijk ongevaarlijke traces en corrigeert zich zelf. Maar harde gegevens heb ik niet. Ik heb de Duitse test niet bij de hand maar ga wel weer even zoeken.
Bij veel alarmen is de grenswaarde ook niet bekend. Denk bijv. aan het oliedrukalarm van de motor. Veel motoren op jachten of bij auto's zijn niet voorzien van een oliedruk meter, met een grenswaarde aanduiding. Alleen een hoorbaar alarm en zichtbaar rood signaallicht. In de meeste gevallen voldoende waarschuwing.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 20 mei 2017 20:09 #836742

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
De gas bun nog eens goed bekeken en is van 1 rvs plaats gewalst en gelast.
Onderkant en bovenkant flens eveneens gelast
Onderkant slang aangesloten naar buiten de romp.
1 van de mogelijkheden.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 07:38 #836789

dehler schreef :
Die Campigaz reduceren horen niet op een boot thuis!
Bij een gasinspectie zou het worden afgekeurd .Die zijn alleen voor de camping.
Daar hoort zoiets als beneden op.
Ad

Laatst bewerkt: 21 mei 2017 07:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 08:16 #836797

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Waarom niet Ad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 08:24 #836799

koko schreef :
Waarom niet Ad?

Het precieze waarom weet ik niet maar ik weet wel dat hierop vaker wordt gewezen.
Ik meen dat het o.a. te maken heeft met het feit dat in voertuigen en vaartuigen de afluiter gescheiden moet zijn van de drukregelaar én dat de drukregelaar een (afblaas)veiligheid moet hebben.
Ik weet ook dat die blauwe campingaz regelaars in Duitsland (waar een keuring verplicht is) op Duitse boten verboden zijn.
Maar misschien is er wel een echte deskundige op het forum :whistle:
Ik houd me in ieder geval aan dit "voorschrift" .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 13:49 #836880

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Ben geen deskundige. Mij is verteld dat wanneer de camping gas reducer stuk gaat de ongereduceerde druk op het hele system komt. Bij de reduceer met overdrukventiel zou dit niet kunnen gebeuren en is daarom veiliger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 17:16 #836911

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Ad, ik zie in je bericht een hoofd afsluiter en daarna een reduceer met druk meter.
Bij mij zit de afsluiter achter de reduceer en is op de foto slecht te zien.
Alleen de druk meter zit er niet.
Naar aanleiding van je bericht ga ik het veranderen.
Ik heb niet veel hoogte meer in de gasbun maar komt goed.
Laatst bewerkt: 21 mei 2017 17:36 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 19:20 #836949

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Hier nog de info uit de Hiswa Gasveilig folder en de link er naar.

www.hiswa.nl/hiswa.nl/up1/Zcde...ig_brochure_2011.pdf

Laatst bewerkt: 21 mei 2017 19:22 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 21 mei 2017 21:07 #836989

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Oke....wist ik niet.
Ga ik regelen. Als de Duitsers het afkeuren is het verstandig dat ook maar te volgen. Ze zijn wel streng, maar niet gek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 juni 2017 20:45 #841716

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Door Ad (Yellow boat) zijn opmerkingen over de verkeerde gas reduceer en ontbreken van afblaas veiligheid de installatie aangepast.
Veilig kan het nooit goed genoeg zijn.
Bedankt voor het wijzen hier op.
En het deksel kan nog dicht, het gaat net.

Laatst bewerkt: 07 juni 2017 20:46 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 08 juni 2017 05:55 #841771

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 918
in het verleden zijn er gasreduceer en afsluiter in een geleverd , en die kon je door los te nemen van de gasfles "per ongeluk" uit elkaar draaien .
Als er dan nog gas in de fles zit komt dit in een keer uit de reduceer wat zeer gevaarlijk was.
Een ongeluk met brand en dodelijke afloop van iemand uit onze jacht haven heeft mij ook doen besluiten tot een losse afsluiter en losse reduceer over te gaan.
gr Marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 08 juni 2017 09:21 #841815

dehler schreef :
Door Ad (Yellow boat) zijn opmerkingen over de verkeerde gas reduceer en ontbreken van afblaas veiligheid de installatie aangepast.
Veilig kan het nooit goed genoeg zijn.
Bedankt voor het wijzen hier op.
En het deksel kan nog dicht, het gaat net.


Eventueel kun je de hele set 180 graden draaien en de manometer losschroeven en ook 180 graden gedraaid weer plaatsen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 22 juli 2017 10:32 #854408

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2444
Voor de tweede keer een gaslek.

We hebben ooit in Brouwershaven een gaslek gehad. Dat leidde tot chaotische toestanden ( men evacueerde de mensen van de jachten ) en had als gevolg dat ik een volledig nieuwe gasleiding legde. Het lek toen was een gebarsten wartelmoer bij een overgang van 10 mm koperbuis naar 8 mm koperbuis. ( stokoud bootje ) Die messing wartelmoer heb ik waarschijnlijk iets te vast aangedraaid, dan komt veroudering, trillingen en knap.

De nieuwe koperleiding begint achter in de kuip, netjes bij een muurplaat en loopt als één stuk tot het gasstel.
Een gasbun hebben we niet, gewoon omdat zelfs de vloer van de kuip onder zeeniveau ligt, en een gasbun op het achterdek zetten wil ik niet.
Op het gasflesje ( hier in Griekenland Camping gas 11 € /fles ) een afsluiter, dan een manometer, drukregelaar en elektrisch bediende afsluiter.
Die elektrisch bediende afsluiter ( Truma 12 V ) zorgt er voor dat je niet iedere keer de handbediende afsluiter moet openen en sluiten. Kan ik iedereen aanraden.

Het gasstel word zelden gebruikt. Driekwart van het jaar koken we op het houtkacheltje. Ook de morgen koffie. Tijdens de hoogzomer moet je wel op gas koken. Dat houtkacheltje is gewoon te warm. Nu had ik reeds enige tijd gemerkt dat er ergens een lek moest zijn. Miniem, maar een lek.
Stak je het gas aan na het omleggen van de twee Truma schakelaars brandde de vlam enkele seconden, doofde dan enkele seconden en dan, na het opnieuw aansteken brandde alles prima.
Er moest dus ergens een beetje gas weglekken, dat werd dan vervangen door lucht.

Aangezien de leiding één stuk nieuwe koperpijp was ( in 1998 ) kon daar geen lek zijn. Bovendien moest het lekje ergens in de hogere delen van de leiding zitten, anders zou de hele leiding leeglekken. Ik had destijds bij de aanleg ruime bochten gebogen, en met teflon omwikkelde bevestigingsklemmen gemaakt. Bij het gasstel kon ik geen lek vinden, in de kuip ook niet, dus het moest toch de koperen buis zijn. Die buis volgen onder de kuip en achter het keukenblok is helaas een verschrikkelijk karwei. Alles zit zo volgepropt met “nuttig “ spul dat alleen al het leegruimen van de ruimte onder de kuip een halve dag werk is. Bij de huidige Griekse hitte geen grapje.

Vandaag zag ik bij het wisselen van het gasflesje ( Het eerste dit jaar ondanks het hele jaar liveaboard ) dat er bij de doorgang van de kuipwand groene oxide op de buis zat. Daar was een plastic doorvoer gebroken ( alle plastic breekt ) en de koperbuis raakte het hout van de kuip.
Ik maak de muurplaat los, verschuif de buis drie centimeter en daar knakt ze reeds middendoor.
Oxidatie door contact roodkoper met zeezout doordrenkt hout.

Heb dat stukje buis weggesneden en de gasslang direct door de kuipwand gevoerd. Noodreparatie.

Na testen op lekken met zeepsop even druk gezet op de leiding en morgenvroeg test op doven gasvlam. Deze winter toch maar een hele nieuwe leiding trekken.
Alhoewel, in Griekenland verkoopt men geen 8 mm koperbuis meer. Allemaal plastic nu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl