Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door het oog van de naald

Door het oog van de naald 06 mei 2017 20:16 #832867

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
lodewijk stegman schreef :
Tot op heden heb ik me doelbewust buiten deze discussie gehouden. Het is de zoveelste herhaling van zetten. Alles is wel zo'n beetje over gezegd.
...
spiritus ... gas
voor de veiligheid is het, net als benzine, natuurlijk alletwee niks. Geen open vuur en geen explosieve brandstoffen. Dus(ja, ik heb het al eerder genoemd) parafine of diesel.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 20:49 #832884

Ik had ook naar diesel gekeken, maar je hebt een uitlaat naar dek nodig en ze zijn niet kardanisch voor zover ik gezien heb. Om beide redenen heb ik er toen van af gezien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 21:11 #832896

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik lees allerlei dingen over extra afsluiters en manometertjes. Dat is toch allemaal zo'n gedoe of niet? We hebben al zoveel extra troep en extra handelingen op onze boten te doen. Lig je net lekker te slapen en wordt je weer wakker en ga je kijken zit de gasfles wel dicht. Nou, alleen al het onderhoud, de jaarlijkse keuringskosten en het omslachtige gebruik van gas met allerlei afsluitertjes e.d., onthouden mij er al van om op gas te koken in mijn boot....

Origo doet zijn werk goed bij mij aan boord. Na het koken even openklappen en de origineel meegeleverde flapjes er even tussen zodat de spiritus niet verdampt..

Dat geurtje van spiritus is ook zo typerend voor de boot. S' ochtends wakker worden en thee zetten en dan in het begin even dat geurtje van het spiritus stel wat net aan staat. Heerlijk, tenminste een geur die helemaal boot is, ik ben niet thuis maar op de boot.!!

Wil ik uitgebreid aardappelen koken in een grote pan, dan gaat de campinggaz mee voor buiten.

Meestal zijn dat soort grote maaltijden toch veel te bewerkelijk in onze kleine boot-keukentjes.
Bij dat soort maaltijden kook je je groente en je aardappelen in twee pannen, kom je een pit tekort voor je pan met vlees en jus.
Doe ik thuis wel...! Op de boot simpelere maaltijden met minder afwas.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 21:19 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 21:27 #832902

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Nee, dat is geen gedoe.
Met het elektrische klepje al helemaal niet......en bij ONS is het is het kraantje dichtdraaien nét zo vanzelfsprekend, als na het doen, van een grote boodschap, de bips afvegen is.......schrikken we ook nooit wakker van omdat we denken het te zijn vergeten.

Zo wil mijn vrouw niet in een stinkende boot zitten :laugh:

Dat zijn keuzes lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 21:28 #832903

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
PvO schreef :
Het is met kokers op gas net zo als met bavaria eigenaren; zodra, gas of bavaria onderwerp van gesprek wordt voelen ze zich genoodzaakt zich te verdedigen.


Ik ben blij dat ik niet op gas kook en niet in een bavaria vaar.....

Ik ga deze zomer weer een stuk varen met een collega, bootje wegbrengen voor hij met zijn vrouw verder vakantie gaan houden.
Met een bava-ria en met gas. Voel er me nog altijd veilig op.
Behalve als ik bava-ria zeg, dan wordt ie kwaad :P .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door het oog van de naald 06 mei 2017 21:31 #832904

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
an3s schreef :
EricvdBorn,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Kan een ieder gebeuren denk ik, mooi dat het met een sisser is afgelopen.

Had je al een idee over een gasalarm? Ik wil ook nog een aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer.

Tja waarom eens onze energie niet botvieren om na te gaan welke gasmelders/gasalarmen wel en niet duegen en voor welke prijs we niet langer alleen op onze neus moeten vertrouwen.
Goed idee, laten we er iets positiefs van maken.

Dus welke gasmelders gasalarmen hebben we zoals en wat kosten die dingen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 21:36 #832906

Tony2920 schreef :
PvO schreef :
Het is met kokers op gas net zo als met bavaria eigenaren; zodra, gas of bavaria onderwerp van gesprek wordt voelen ze zich genoodzaakt zich te verdedigen.


Ik ben blij dat ik niet op gas kook en niet in een bavaria vaar.....

Ik ga deze zomer weer een stuk varen met een collega, bootje wegbrengen voor hij met zijn vrouw verder vakantie gaan houden.
Met een bava-ria en met gas. Voel er me nog altijd veilig op.
Behalve als ik bava-ria zeg, dan wordt ie kwaad :P .

op de wal op en bok met de brandweer er naast :laugh:

sorry kon het niet laten best flauw grapje weer, zal het niet weer doen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 21:40 #832910

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Gaan we doen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 23:29 #832929

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik ben bang om overgehaald te worden om toch op gas te gaan koken....
Het gevaar van dit draadje. :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 06:25 #832940

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Erikdejong schreef :
Ik had ook naar diesel gekeken, maar je hebt een uitlaat naar dek nodig en ze zijn niet kardanisch voor zover ik gezien heb.
er moet een uitlaat naar buiten, dat hoeft niet perse naar dek. Dan krijg je ook geen verbrandingsgassen(vocht) binnen. Mijn oude Wallas 2200 is half cardanisch.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 07 mei 2017 06:26 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 10:29 #833006

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Noballast schreef :
Cat-36 schreef :
Opvallend trekje van de mens, elkaar proberen te overtuigen van hun gelijk! Het heeft iets weg van godsdienst.

Nee hoor, het is meer logisch nadenken over potentieel gevaarlijke brandstoffen in een kwetsbare omgeving.

Niet mee eens. Een eerdere inventaristatie hier op t forum (www.zeilersforum.nl/index.php/...oord-moeten-meemaken) liet zien dat er een onevenredig groot aantal mensen persoonlijke ervaringen hadden met het mis gaan van vanalles mbt spriritus toestellen. Weliswaar alles beheersbaar en geblust, maar toch. Niemand had zelf serieus iets mis zien gaan met gas. Ook TS hier uiteindelijk niet.

Niks voor of tegen gas, of alternatieven, wat mij betreft. Maar dit toont toch weer aan dat dit precies is waar wij mensen zeer bijzonder slecht in zijn: inschatten van risico's en effect.

Ook als we denken een rationeel besluit te nemen, doen we dat dus niet. Waar we wel heel goed in zijn: rationeel klinkende smoezen verzinnen voor dat wat we al gedaan hebben.

Waarmee dit weldegelijk een dogmatische discussie is geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 10:42 #833015

Naja het is misschien wel handig o te vertellen dat de meeste mensen een dergelijk ongeluk gas niet na kunnen vertellen.

Of het nu aan de wal of aan boord is.


Dat we de risico's van gas niet inzien is niet juist ;)

De risico's worden juist hoog ingeschat :

gas Bun
Gekeurde fles
Opslag flessen achter een hek in de open lucht
Gas melders
Thermo voorzieningen dat gas niet kan stromen zonder vlam.

Allemaal voorzieningen om de risico's te verlagen van gas gebruik.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 12:34 #833030

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Joop66 schreef :
of alternatieven, wat mij betreft. Maar dit toont toch weer aan dat dit precies is waar wij mensen zeer bijzonder slecht in zijn: inschatten van risico's en effect.

Ook als we denken een rationeel besluit te nemen, doen we dat dus niet. Waar we wel heel goed in zijn: rationeel klinkende smoezen verzinnen voor dat wat we al gedaan hebben.
volgens mij juist wel. Of weet jij voorbeelden van ongelukken met parafine/diesel toestellen?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 12:47 #833031

LittleWings schreef :
Joop66 schreef :
of alternatieven, wat mij betreft. Maar dit toont toch weer aan dat dit precies is waar wij mensen zeer bijzonder slecht in zijn: inschatten van risico's en effect.

Ook als we denken een rationeel besluit te nemen, doen we dat dus niet. Waar we wel heel goed in zijn: rationeel klinkende smoezen verzinnen voor dat wat we al gedaan hebben.
volgens mij juist wel. Of weet jij voorbeelden van ongelukken met parafine/diesel toestellen?

Lijkt me een uitstekend ( beste?) alternatief maar ja , die prijzen.... :( :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 14:20 #833040

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
LittleWings schreef :
Joop66 schreef :
of alternatieven, wat mij betreft. Maar dit toont toch weer aan dat dit precies is waar wij mensen zeer bijzonder slecht in zijn: inschatten van risico's en effect.

Ook als we denken een rationeel besluit te nemen, doen we dat dus niet. Waar we wel heel goed in zijn: rationeel klinkende smoezen verzinnen voor dat wat we al gedaan hebben.
volgens mij juist wel. Of weet jij voorbeelden van ongelukken met parafine/diesel toestellen?

Nee, heb jij daar werkelijke cijfers over? Afgezet tegen t aantal gebruikers?

Ik zeg nergens dat gas aan boord ongevaarlijk is. Ik haal alleen een eigen ZF item aan waarin blijkt dat niet alleen met gas dingen mis gaan.

Probleem met gas is dat als er iets mis gaat, de effecten zo groot zijn. Daar zijn we t wel over eens. Kans nul krijg je nooit, dus onheilsprofeten zullen altijd bevestigd worden.

De effecten van een spiritus of diesel brand zijn makkelijker in de klauwen te houden, maar komen volgens onze eigen onwetenschappelijke inventarisatie veel vaker voor. Zeker als je mee rekent dat t veel minder gebruikt wordt.

Ik beweer niks inhoudelijks over diesel of spiritus of gas.

Ik beweer wel dat het op basis van de voorliggende informatie niet mogelijk is een goede uitspraak te doen. En ik vermoed dat het mogelijk is om op een redelijk veilige manier met gas aan boord om te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 14:54 #833044

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Heb als kind op De Byland een stalen motorboot van een meter of acht zien ontploffen, niemand op dat moment aan boord, je zag eerst de boot uitzetten en toen knapten de ramen er uit. De boot lag met mooi weer aan het strand, kinderen die in de buurt aan het spelen waren zaten vol glasscherven. De boot heeft niet gebrand, oorzaak een gaslek en mogelijk ontstoken door de koelkast. Boot was net nieuw casco afgebouwd. Zomer 1974, voor mij, nooit niet, geen gas aan boord.
Laatst bewerkt: 07 mei 2017 14:59 door NiLa.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 14:56 #833045

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
nooit niet geen, wat bedoel je nou :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 16:19 #833060

Laatst bewerkt: 07 mei 2017 16:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 16:44 #833066

slaap je ook in de keuken dan :P :P :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 17:50 #833092

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Joop66 schreef :
LittleWings schreef :
weet jij voorbeelden van ongelukken met parafine/diesel toestellen?
Nee,
dat zegt genoeg, toggg
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 19:10 #833117

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Waarop baseren de 'paniekzaaiers" zich eigenlijk?
Op die enkele ongelukken?
Op hoeveel duizenden boten is dat?
Ik durf erop wedden dat er meer boten afbranden door kortsluiting... Minder spectaculair, dat wel, maar als je aan boord slaapt net zo dodelijk.

Ik blijf erbij dat al de gasexplosies vermeden hadden kunnen worden als de eigenaar de gewoonte had aangenomen om de gaskraan op de fles dicht te zetten na elk gebruik.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 20:04 #833135

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
meestal geen kortsluiting.
Overbelasting en slechte verbindingen geven meer kans op brandverschijnselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 20:11 #833138

Kortsluiting is óók een vorm van overbelasting ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 22:34 #833168

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik ben geen tegenstander van gas aan boord, integendeel. Ik heb aan boord van een Kolibri 560 een nette gas-installatie gemaakt, met een gasbun in de bakskist die onderaan een ventilatie had de kuip in, de kuip is zelflozend dus ook gas (zwaarder dan lucht) gaat daarlangs de kuip uit ingeval van lekkage. De gasfles zat met een slang vast aan een koperen leiding, die vanaf de bakskist naar het kooktoestel liep. Daar zat geen extra afsluiter, omdat we altijd de gaskraan op de fles dicht zetten na gebruik. Geen angst voor ontploffingen dus. Een goede brandblusser lag altijd naast het kooktoestel, maar wel op een zodanige afstand dat je ingeval van brand er nog bij kunt, dus ook dat risico was voldoende afgedekt.

Waar ik hier echter niemand over gehoord heb is een ander risico van gas aan boord. Een kajuit in een jacht is een vrij kleine ruimte, zeker in een Kolibri en soortgelijke scheepjes. Als je daar niet voldoende frisse lucht in krijgt dan loop je een groot risico op onvolledige verbranding, en daarmee het ontstaan van koolmonoxide. En dat is een reukloos dodelijk gas. Op mijn Kolibri zat een ventilatie opening in het toegangsluik die niet dicht kon, en de ventilatie voorin stond vrijwel altijd ook open, maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden.

Gas aan boord: okee. Maar doe het dan wel netjes. Ik heb in heel wat andere kleine jachtjes de pannen zien staan op een brander die rechtstreeks op de gasfles was gezet, en dat stond dan los in de kajuit. Dan lagen die bootjes wel voor de kant, maar als er een flinke golf komt van een langsvarend schip, of er stapt iemand over je boot heen om op zijn eigen boot te komen kan de hele zooi zomaar omliggen. En een gasfles middenin de kajuit is ook vragen om problemen als er iets gaat lekken. Daardoor ontstaan al die verhalen over gevaar bij gas aan boord, niet door het gas als zodanig, maar door de knoeiers die niet goed weten waar ze mee bezig zijn. En dat geknoei wordt niet anders als er gebruik wordt gemaakt van andere middelen om te koken...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 07 mei 2017 23:33 #833171

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een verschil is er wel natuurlijk tussen gas en andere kookmethodes: gas staat altijd onder druk, er hoeft ook maar 'iets' te zijn en het lekt weg.

Bijvoorbeeld bij een spiritus stel , staat de spiritus niet onder druk , maar ligt als vloeistof in je vaatje. Wat je na het koken afdekt met een rubber flap. Ik heb nog nooit last van spiritus damp gehad in de kajuit, als je het flapje er maar op legt.


Bij gas kan er bij het minste geringste al wat gaan lekken. Dat is zo het gevaar ervan..

Ook is het verschil tussen thuis en een boot nogal de beschikbare ruimte.
Even je huis vol laten stromen met gas, kost even wat meer moeite dan je kleine boot-kajuitje natuurlijk.

In een huis zijn er als het goed is helemaal geen slangverbindingen voor het gas, ook een wezelijk verschil.


Ik blijf het altijd eng vinden eigenlijk, ook in huis. Stel je buurman pal naast je heeft suiciede ideeën en besluit de gaskraan open te zetten met een peukje erbij. Twee woningen weg in een klap. Brrrr... :sick:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 mei 2017 23:36 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl