Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door het oog van de naald

Door het oog van de naald 06 mei 2017 06:41 #832695

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
PvO schreef :
Het is met kokers op gas net zo als met bavaria eigenaren; zodra, gas of bavaria onderwerp van gesprek wordt voelen ze zich genoodzaakt zich te verdedigen.

Ik ben blij dat ik niet op gas kook en niet in een bavaria vaar.....

Tot op heden heb ik me doelbewust buiten deze discussie gehouden. Het is de zoveelste herhaling van zetten. Alles is wel zo'n beetje over gezegd.
Maar in bovenstaande pots worden de zaken naar mijn idee omgedraaid. Naar mijn idee zijn het namelijk de spiritus-gebruikers die hier altijd weer hun keuze als de enige verantwoordelijke presenteren. Met een welhaast religieus fanatisme.
Ik begrijp dat ook wel. Je moet wel erg overtuigd zijn van je morele gelijk om voor een inferieure kookmethode als koken op spiritus te kiezen.
Koken op gas vereist een goed aangelegde installatie en alertheid op ongewone zaken. TS heeft een les geleerd. Maar ik ben ook van mening dat zijn interne alarmbel veel eerder had moeten afgaan.
Wie naar die alarmbellen luistert, of een gasalarm installeert en bovendien de hoofdkraan dichtzet zodra er niet wordt gekookt, heeft niets te vrezen.

Dit blijft mijn eerste en enige pots in deze draad. Reageren mag, maar ik zeg er verder niks meer over.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 06:52 #832697

De spijker op zijn kop (en ja ik ga alles nog eens precies nalopen aan boord)!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 07:46 #832705

ben t met je eens Stegman, maar ik kook op en verwarm dan ook op gas..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 08:10 #832712

Nachtvlinder schreef :
De spijker op zijn kop!

Niet zo raar, de hele goegemeente kookt op gas.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 08:30 #832719

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Lodewijk stegman schreef het volgende:
Ik begrijp dat ook wel. Je moet wel erg overtuigd zijn van je morele gelijk om voor een inferieure kookmethode als koken op spiritus te kiezen.





Deze opmerking valt een directe belediging te noemen richting alle tevreden spiritus-kooktoestel gebruikers. Waaronder ik ook.

En nee, ik ben niet radicaal of religieus betreft het koken op spiritus, maar gewoon een tevreden gebruiker.

Ik snap al helemaal niet waar het woord iferieur op slaat. Het is gewoon een andere methode van vuur maken om mee te koken.
Lekker simpel trouwens en geen gedoe met onderhoud en gasleidingen waar van alles mis mee kan. Aantal flessen spiritus mee bij de lokale supermarkt in desnoods een middle of nowhere dorp en je kunt toch weer koken. Je kan lang niet overal je gasflessen omwisselen..


Gezien je hier nogal gauw per ongeluk een beerput open kunt trekken in plaats van een schoonwaterput, is mijn reactie van mijn kant wederom gewaagd en ga ik verder ook nergens op in. (Anders wordt de beerput steeds verder geopend)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 08:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door het oog van de naald 06 mei 2017 08:35 #832721

  • an3s
  • an3s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
EricvdBorn,

Bedankt voor het delen van je ervaring. Kan een ieder gebeuren denk ik, mooi dat het met een sisser is afgelopen.

Had je al een idee over een gasalarm? Ik wil ook nog een aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 08:42 #832723

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Dit draadje lijkt een beetje op dat andere over watertanks en wat je daar wel of niet ingooit.
Wat je niet ziet is heel eng (gas en beestjes) en daar valt weinig tegenin te argumenteren. Je moet dan maar nemen wat voor jouw gevoel het beste is maar uiteindelijk kunnen het beiden dodelijk zijn :S
Misschien handig om een en ander aan (goede) info te verzamelen/verstrekken over de verschillende systemen en zo het bewustzijn wat te vergroten m.b.t. het middel dat je gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 08:58 #832726

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Opvallend trekje van de mens, elkaar proberen te overtuigen van hun gelijk! Het heeft iets weg van godsdienst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 09:09 #832728

Cat-36 schreef :
Opvallend trekje van de mens, elkaar proberen te overtuigen van hun gelijk! Het heeft iets weg van godsdienst.

Nee hoor, het is meer logisch nadenken over potentieel gevaarlijke brandstoffen in een kwetsbare omgeving.

Overigens, mijn eerste zelf gebouwde bootje had gas en een inboard benzine motor. Voortschrijdend inzicht en 50 jaar ervaring heeft niets met godsdienst te maken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 09:16 #832729

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Voortschrijdend inzicht en 50 jaar ervaring heeft niets met godsdienst te maken.
Nee, die stelling kan ik wel in meegaan... :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 10:04 #832739

Noballast schreef :
Nachtvlinder schreef :
De spijker op zijn kop!

Niet zo raar, de hele goegemeente kookt op gas.

Makkelijk voor potentiele zelfmoordenaars :ohmy:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 11:19 #832750

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Makkelijk voor potentiele zelfmoordenaars :ohmy:
Nee, die tijden zijn allang voorbij want het is geen mijngas meer :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 11:28 #832752

sterker nog, veel nieuw bouw huizen worden nu zonder gas aansluiting gebouwd, de gas liefhebber krijgt het moeilijk de komende decennia :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 11:37 #832753

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Jeetje wat bekrompen, "andersdenkenden" beschuldigen van fanatisme...
Dit soort discussies wint nooit iemand. Hoeft ook niet.
We koken toch lekker verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 11:46 #832754

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Er werd hier in een topic gesproken als grap over een apk voor gas.
Ik de jachthaven van Zwartsluis is het volgens mij ieder jaar, maar kan ook 2 jaar zijn een keuringsrapport van je gasinstallatie aan de havenmeester te laten zien en een keuringsrapport van de brandblusser, dus zo kan het ook
Met de vriendelijke groet Pieter.
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 11:47 door domper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 13:04 #832763

holtere schreef :
Dit draadje lijkt een beetje op dat andere over watertanks en wat je daar wel of niet ingooit.
Wat je niet ziet is heel eng (gas en beestjes) en daar valt weinig tegenin te argumenteren. Je moet dan maar nemen wat voor jouw gevoel het beste is maar uiteindelijk kunnen het beiden dodelijk zijn :S
Misschien handig om een en ander aan (goede) info te verzamelen/verstrekken over de verschillende systemen en zo het bewustzijn wat te vergroten m.b.t. het middel dat je gebruikt?

Gas is helemaal niet eng, ik denk dat Noballast het beste uit, legt het is de omgeving waar je het in gebruikt.

En ook een water tank VIND ik een onzinnig ding, thuis gooi je toch ook niet een vat vol met water voor een week, en gaat vervolgens bekijken hoe de kwaliteit goed te houden, nee toch ?

Nou heb ik aan boord geen permanente water aansluiting of een hele lange slang, maar gewoon water in fles bevalt me al jaren heel goed, zijn ze leeg vul ik ze in de haven :whistle: altijd heerlijk vers drinkwater net als thuis.

en dan zal ik wel een fijn proever zijn maar water van een 3 maand oud in een klotsende tank nou niet lekker, tis te drinken maar lekker is wat anders.

Dan houd ik in de zomer ook nog van lekker koud water dus flessen in de koelkast ;)

En zo heb ik dat ook met gas, geen installatie, snachts niet je bed uit checken was de kraan wel dicht etc

Ik hou gewoon van simpel, ik wil ook geen boiler aan boord hijs zwarte waterzak omhoog zon doet de rest, ik kan helaas niet aan boord opscheppen met state of te art voorzieningen en zeggen het heeft wat gekost maar dan heb je ook wat.

En heel merkwaardig aan boord is zo'n beetje in dit forum een risico of lastig ding zijn,

Van onweer tot afzuiging in de motorruimte, knalgas accu's tot electrolise noem het maar op.

Begin je over gas, of je niet goed bij je hoofd bent, niks mis mee, geen risico's, en als je er kritisch over bent ben je een angsthaas of anders gelovige.

maar goed ieder zijn of haar dingetje toch ? ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 mei 2017 13:06 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 14:42 #832773

holtere schreef :
Makkelijk voor potentiele zelfmoordenaars :ohmy:
Nee, die tijden zijn allang voorbij want het is geen mijngas meer :whistle:

Ten eerste had ik het over mensen die zelfmoord plegen door de gaskraan open te zetten en dan een kaars aan te steken ( pas nog een mogelijke oorzaak in Veendam waarbij een halve flat in elkaar stortte) en ten tweede hadden we vroeger geen mijngas ( behalve dan in Limburg ) maar stadsgas , ook wel lichtgas genoemd wat werd gemaakt door stoom over gloeiende cokes te voeren onder uitsluiting van zuurstof/lucht.
Overigens kn dat ook aardig knallen. In Arnhem is in de vijftiger jaren zo'n stadsgasgenerator ontploft .
Trouwens , mijngas is net als aardgas voornamelijk methaan en geen koolmonoxide en waterstof zoals stadsgas was. Methaan is op zich weliswaar niet giftig zoals koolmonoxide maar het verdringt wel de lucht waardoor je simpelweg stikt.
Hetzelfde kan zelfs gebeuren met stikstof hoewel ide ademlucht daar voor 78% uit bestaat.
Al eens meegemaakt dat iemand door stikstof onderuit ging.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 14:51 #832777

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Mijn gas, jouw gas, het zal me een zorg zijn, ik hou het op campinggas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 14:59 #832779

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Ja, je hebt wel gelijk maar wat wil je dan ook van een limlander?
De bedoeling was om te refereren aan stadsgas met het bestandsdeel koolmonoxide. In die tijd kwam suicide dmv je kop in het gasfornuis te steken veel voor. Je sliep gewoon in. Nu laat men de boel klappen, das minder.
Overigens gebruiken wij gewoon gas met plezier en drinken ook zo uit de tank.
Tips om het veilig te gebruiken zijn welkom. Zo wist ik niet dat de manometer op de drukregelaar geen indicatie geeft over druk die wegloopt in de leiding maar alleen een aanwijzing geeft over de inhoud van de fles....als ik dat tenminste goed begrepen heb?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 15:09 #832785

zie je daar heb je het gedonder al :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 15:28 #832789

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Zó heb ik er tenminste drie voorbij zien komen, door de jaren heen.


Ik heb er bijvoorbeeld nooit gedacht een 'slangbreukbeveiliging' toe te passen, anders dan bij een dakbrander.

Ook nooit twee slangklemmen achter elkaar gezet .

Of een permanent geplaatst drukmetertje gehad tussen de drukregelaar en de gebruikers. (Gaat bij mij in de rand van het keukenblad gemonteerd worden).

En dan die magneetklep nog hè. ......

Is het toch nog een nuttig draadje geworden !........of zal ts het zo bedoeld hebben ?


Scheelt toch al weer gauw een knal of vier in de haven :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 15:35 #832792

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6812
Albert 45 schreef :
Mijn gas, jouw gas, het zal me een zorg zijn, ik hou het op campinggas.

Gelukkig zit er geen campinggas onder de Groningse bodem..
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 18:40 #832827

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Nou onzin dat koken op spiritus niet wil.
Heb jarenlang op gas gekookt totdat een andere kolibri ontplofte.
Kuip bodem eruit de boot naar de kolibri werf en eigenares kon naar Beverwijk.
En de verzekering betaalde niets omdat de installatie niet gekeurd was.
Beiden, schip en eigenares zijn hersteld maar je word er niet blij van.
Toen maar overgestapt op spiritus.
De manier waarop ik met gas kookte was niet echt elegant (losse fles los gas stel in elkaar zetten, koken en na afloop boel weer uit elkaar halen en weg doen, die losse gasfles lag in de hondekooi *had die achterin de kuip gestaan was het al eleganter geweest want dan staat ie al in soort van bun gas loopt wel weg door de zelflozers) Dit ging wel vijfentwintig jaar goed zo maar toch.
Nou zeg ik niet dat het niet goed kan met gas, maar het kost dan wel veel meer geld dan een Origo kost, die heb je vanaf paar honderd euro.
Een monteur moet het hele spul aanleggen en keuren anders betaalt de verzekering niks uit.
Ik vind gas daarom iets voor grote boten. Ben je klein doe je voordeel met spiritus werkt goed en is goedkoper dan een dure installatie van een prof.
Ik zou altijd de mogelijkheid willen hebben met gas, de boel bij de fles af te sluiten met een hoofdafsluiter en dit ook altijd na het koken doen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 19:53 #832855

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
domper schreef :
Er werd hier in een topic gesproken als grap over een apk voor gas.
Ik de jachthaven van Zwartsluis is het volgens mij ieder jaar, maar kan ook 2 jaar zijn een keuringsrapport van je gasinstallatie aan de havenmeester te laten zien en een keuringsrapport van de brandblusser, dus zo kan het ook

over bemoeizucht gesproken...ambtenaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 06 mei 2017 20:00 #832857

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Nog een simpele aanvulling:
Toen ik de boot kocht zat er een halfcardanisch gasstel in met als contragewicht een 904 campinggazfles. Bij verwisselen lekte dat een keer (rubberring zat niet goed) Was toch niet zo'n prettig gevoel. Om geen uitgebreide verbouwing uit te voeren op MP een Origo gekocht met ook halfcardanische ophanging. Beetje sachoonhouden en werkt al 20 jaar prima zonder gedoe.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl