Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door het oog van de naald

Door het oog van de naald 02 mei 2017 11:45 #831445

Vandaag even flink geschrokken, ik bleek een flink gaslek aan boord te hebben. Afgelopen weekend was mijn gasfles leeg na een week en slechts één pannetje soep te hebben opgewarmd. Ik heb vervolgens alles afgesloten en er vandaag een monteur bij gehad en het euvel bleek een aansluiting achter het fornuis te zijn dat was losgekomen.

Nu was me al wel vaker opgevallen dat het gas wel erg snel op was. In eerste instantie dacht ik dat ik het wel mis zou hebben gehad met mijn inschatting hoeveel er gebruikt was. Maar een week en één pannetje soep was toch echt een alarm signaal.

Ik heb al die tijd weinig tot niets geroken in de kajuit, dus dacht eerst nog dat het lek in de bun bij de gasfles zou zitten, waar het gas naar buiten kan. Maar het kon niet op een gevaarlijkere plek zitten.

De installatie was slechts twee jaar oud en door een professioneel monteur aangelegd op een goede en correcte wijze, wat werd bevestigd door de monteur die vandaag het euvel heeft verholpen - "zo netjes zie ik het niet vaak".

Het probleem was een koppeling achter / onder het fornuis. Anderhalve week terug hebben we op de Noordzee met 15-25 kn wind hoog aan de wind gevaren en dus flink liggen hobbelen. Onderweg hebben we de gasfles vervangen en een week later was deze weer leeg. Ik zet eigenlijk altijd de afsluiter onder het fornuis dicht als ik wegga, dus waarschijnlijk is het in een paar uur tijd gebeurt. Ik ga er nu ook maar een gewoonte van maken om de kraan bij de fles dicht te draaien.

We zijn door het oog van de naald gekropen en ik ben bijzonder dankbaar dat er niets ernstigs is gebeurt, ik geloof dat we niet heel ver van een ramp verwijderd zijn geweest.

Dit voorval valt onder het hoofdstuk dom-dommer-domst en ik wil iedereen vragen regelmatig te controleren of alles vast zit en ook iedere drie jaar de inspecties te laten uitvoeren. Ik ga in ieder geval zo snel als mogelijk een gasalarm laten installeren.

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 11:52 #831450

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Poehee...gelukkig de juiste maatregelen getroffen, Ik zou dit niet als dom willen classificeren.

Ik ben niet bang van gas, maar het wel een paar jaar geleden een truma afsluiter dicht bij de gastank geplaatst.
Kan nu van binnenuit de gastank even openen als ik er gebruik van wil maken.
Kleine moeite en groot gemak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 11:52 #831451

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zo dom vind ik het niet.
Je hebt de installatie door een "professional" aan laten leggen wat je een onterecht gevoel van veiligheid heeft gegeven.
Wel een goede les en dank voor het delen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 12:16 #831468

de vraag is natuurlijk wel:
hoe kan die slang losraken door het wiebelen van het fornuis? nu weer vastgezet maar straks misschien weer los? zit een aansluiting net ongelukkig geplaatst waardoor hert wiebelen een aansluiting loswrikt?

dat niks ruiken is idd verontrustend...
mijn check op gaslek:
met de gasfles dicht en je draait het fornuis open: hoor je dan de overdruk uit de leiding ontsnappen? zo ja: dan zit ie nog goed... Op vakantie is dat voor mij een frequente controle (ik draai de fles einde dag in de bun dicht voor het slapen gaan)'s ochtends nog druk..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 12:22 #831472

En dan nóg was het niet heel spannend hoor. Een échte plof is verrekte lastig om te krijgen. Juist bij een flinke lekkage zal het wel meevallen UEL overchreden word en het dus niet meer kan ontbranden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 12:27 #831475

klopt wel maar een gaslek aan boord geldt toch echt wel als een veiligheidsrisico....

daar was wel een mooi filmpje over:
www.yachtingmonthly.com/sailin...-gas-explosion-29779

daar zie je idd dat er wel wat voor gedaan is om dat in scene te zetten.. wel met een mooi resultaat.. dat dan weer wel....
benzinedamp is gevaarlijker volgens mij....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 12:54 #831485

Een maat van me heeft net wat spullen kunnen kopen van een door gas ontplofte Dehler.

Hij had ook een electrische lier meegenomen. Die zat dus gewoon gemonteerd in de kuip. Aan de onderzijde was 1 cm dik materiaal gewoon kompleet afgescheurd. Zo'n lier is serieus sterk. maar het scheurt zo af! Bizar.

dus ja, inderdaad door het oog van de naald!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:00 #831488

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Op het schip van mijn ouders zit het alsvolgt en moet zeggen dat ik dat zelf een hele mooie installatie vind.

Als je het fornuis/oven wilt gebruiken moet je eerst bij de kaartentafel een electronische klep openen, ben je niet op tijd terug bij het fornuis om daar de knop open te draaien en het gas aan te steken dan slaat ie weer dicht. Fornuis zelf slaat ook weer dicht als het gas wel loopt maar niet brand.

De werkelijke klep zit samen met de gasfles in de bakskist in een bun in de kuip.

Als je geen gas gebruikt is het gas dus altijd buiten de kajuit al afgesloten en kan hooguit de bakskist vol gas lopen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:12 #831492

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Yep......en juist dáár plaats je een potentiële ontsteker !?? :S
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 13:13 door Capri Ahoy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:16 #831495

hscharft schreef :
Als je geen gas gebruikt is het gas dus altijd buiten de kajuit al afgesloten en kan hooguit de bakskist vol gas lopen.

Ik heb liever gelekt gas in de kajuit dan in de bakskisten.....
- dat ruik je eerder
- in de bakskist weet je niet waar het allemaal naar toe kan, maar meestal naar de motorruimte met een vonkende startmotor en dynamo.
- voor het effect van een ontploffing maakt het niet uit....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:22 #831500

ISO788 Hans schreef :
de vraag is natuurlijk wel:
hoe kan die slang losraken door het wiebelen van het fornuis? nu weer vastgezet maar straks misschien weer los? zit een aansluiting net ongelukkig geplaatst waardoor hert wiebelen een aansluiting loswrikt?

Ik neem even aan dat je een cardanisch opgehangen fornuis hebt?
Dan kan het nog zijn dat de slang te kort is en in de uiterste scheefstand de slang strak komt te staan en dan , met name onder wat ruwere omstandigheden aan de aansluiting gaat rukken.
In de haven merk je dat niet als je het bekijkt c.q. installeerd.
Misschien had die monteur alleen verstand van gasinstallaties maar niet van cardanische ophanging en hoe schuin een zeilboot kan gaan liggen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:28 #831502

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
hscharft schreef :
Als je geen gas gebruikt is het gas dus altijd buiten de kajuit al afgesloten en kan hooguit de bakskist vol gas lopen.

Ik heb liever gelekt gas in de kajuit dan in de bakskisten.....
- dat ruik je eerder
- in de bakskist weet je niet waar het allemaal naar toe kan, maar meestal naar de motorruimte met een vonkende startmotor en dynamo.
- voor het effect van een ontploffing maakt het niet uit....

De fles staat in een afgelsoten Bun in de bakskist. Die is afgesloten met een dekstel met rubberpees er tussen. En voor zover ik weet is er verder geen open verbinding tussen de bakskist en andere ruimten van het schip.

Voor wat betreft die klep als ontsteker, ik zal toch aannemen dat er bepaalde eisen gelden voor dergelijke kleppen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 13:30 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:32 #831504

Precies. Die kleppen zijn spoelen. Alleen gloeiende draden en omgeschakelde contacten zorgen voor ontbranding, (zoals de commutator uit een dynamo of motor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 13:49 #831515

hscharft schreef :
De fles staat in een afgelsoten Bun in de bakskist. Die is afgesloten met een dekstel met rubberpees er tussen.

Dat is normaal, het moet van de CE. Ook moet die bun op de laagste plaats een afvoer van 3 cm2 naar buitenboord hebben.
Maar dan nog..... als dat hard gaat lekken bij die fles..... is het maar de vraag of de afvoer groot genoeg is en het deksel erop blijft.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 14:02 #831523

Baasklusje schreef :
hscharft schreef :
De fles staat in een afgelsoten Bun in de bakskist. Die is afgesloten met een dekstel met rubberpees er tussen.

Dat is normaal, het moet van de CE. Ook moet die bun op de laagste plaats een afvoer van 3 cm2 naar buitenboord hebben.
Maar dan nog..... als dat hard gaat lekken bij die fles..... is het maar de vraag of de afvoer groot genoeg is en het deksel erop blijft.

Hoe groot is het nut van een bun echt? Het lijkt me dat een lek meestal in de slangen en de aansluitingen zit en vrijwel nooit bij de fles? of is dat niet terecht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 14:12 #831525

De drukverdeler kan nog wel eens gaan lekken (oud, corrosie) maar dan moet ie natuurlijk al vervangen zijn...
Ik vind het wel een prettig idee om mijn fles buiten in een bun te hebben met een afvoer omlaag naar buiten...

@ Yellow boat: ik zat ook aan zoiets te denken.. maar het was een professional die door een andere pro als mooiwerk beoordeelde installatie heeft opgeleverd... een tekort slang kan daar niet inpassen in dat plaatje lijkt me... een van de meest essentiele onderdelen....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 14:28 #831532

Bij de fles zijn diverse kandidaten voor een lek:

- de schroefverbinding tussen fles en drukregelaar
- de kraan op de drukregelaar
- de slangtule die in de regelaar geschroefd zit
- de slang op die tule.

Zelf ooit een lek in de bun gehad van een blauwe plastic slangtule aan de Campinggaz-regelaar: die tule was half afgescheurd van de regelaar zelf en kon flink bewegen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 15:34 #831555

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht, en zakken op de grond als het vrij in de lucht komt.
Waarom is de gasbun dan afgedicht met een pees?
Volgens mij kan je de gasbun beter beluchten dan krijgt het gas in de ruimte om te zakken via een slang buiten de romp.
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 15:38 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 15:53 #831559

[quote= [/quote]

[/quote]

Hoe groot is het nut van een bun echt? Het lijkt me dat een lek meestal in de slangen en de aansluitingen zit en vrijwel nooit bij de fles? of is dat niet terecht?[/quote]

In mijn korte bestaan op deez' aardkloot heb ik drie keer meegemaakt dat een grijze propaanfles (van Shell) lekte over de spindel van de kraan, en 1 keer een blow-out gehad door het membraam van de gasdrukregelaar.
Ook is het een keer gebeurd dat er wat water was binnengetreden door het ontluchtingsgaatje van de gasdrukregelaar, en dat werd dus ijs toen het ging vriezen. Gevolg: drukregelaar regelde geen druk meer. De aardappelen waren erg snel aan de kook, zal ik maar zeggen. Sindsdien monteerde ik de (toen nog losse) regelaars op de kop. Kan er geen water inlopen.

Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 20:34 #831647

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
ik zou het niet aan boord willen hebben, gas.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 21:08 #831657

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Berghout, wat je nu opnoemt staat bij in de gas bun.
2 gasflessen, 1 gasdruk regelaar, 1 afsluiter, gasslang goed gekeurd en juiste jaar.
Hier na verder in koperen leiding en binnen weer een afsluiter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 21:11 #831661

LittleWings schreef :
ik zou het niet aan boord willen hebben, gas.

Dus dat dat kniestuk los is gewrikt is de schuld van het gas aan boord!?

Gelijk heb je (net zoals diegenen die geen spiritus aan boord durven)
Laatst bewerkt: 02 mei 2017 21:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 21:49 #831676

Antwoord op een aantal vragen:

- Volgens de monteur heeft de koppeling nooit goed vast gezeten en lijkt het op een montage fout. Ik kan me er iets bij voorstellen dat door het heen en weer gaan van het fornuis de koppeling langzaam verder losdraait, maar het blijft gissen. Ook zat er schade aan de koppeling en is nu dus direct vervangen. Ook het rubber slangetje is iets langer gemaakt.

- Mijn gasfles staat in een bun achterin de boot. De bun heeft onderin een afvoer waardoor water en dus ook gas naar buiten kan weglopen. Doordat we zo weinig gas hebben geroken was in eerste instantie mijn conclusie dat het euvel zich in de bun bevond.

- Achteraf gezien waren de signalen dat er iets niet goed zat al veel eerder. Tijdens de winterwedstrijden was het me al opgevallen dat de gasflessen snel leeg waren. Maar ik heb de boot nog niet zo lang, dus heb er nog niet zo'n gevoel bij hoelang zo'n fles nu eigenlijk meegaat. Eigenlijk had ik direct de boel moeten laten controleren.

De electronische klep vind ik een goede suggestie en zal ik verder onderzoeken.

Bedankt voor alle reacties.
Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 21:50 #831678

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Baasklusje schreef :
...Ik heb liever gelekt gas in de kajuit dan in de bakskisten.....
- dat ruik je eerder...

Nee, dat ruik je niet. Zowel Butaan als Propaan zijn geurloos. En zo ongeveer alle merken gas die in flessen worden verkocht zijn butaan, propaan of een mengsel daarvan. Overigens is Methaan (aardgas dus) ook geurloos, maar daar wordt een sterke geurstof aan toegevoegd zodat je een gaslek in een woonhuis wel ruikt.

Dat zou bij flessengas eigenlijk ook moeten worden gedaan. Dat zou de veiligheid absoluut verhogen!
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Door het oog van de naald 02 mei 2017 22:37 #831688

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4946
plusfast schreef :
Nee, dat ruik je niet. Zowel Butaan als Propaan zijn geurloos. En zo ongeveer alle merken gas die in flessen worden verkocht zijn butaan, propaan of een mengsel daarvan. Overigens is Methaan (aardgas dus) ook geurloos, maar daar wordt een sterke geurstof aan toegevoegd zodat je een gaslek in een woonhuis wel ruikt.

Dat zou bij flessengas eigenlijk ook moeten worden gedaan. Dat zou de veiligheid absoluut verhogen!

Camping-Gaz voegt wel een geurstof toe.
Bij mij aan boord gaat de gasfles dicht als deze niet gebruikt wordt.
Handmatig.
Ik doe dit bij de gasdruk regelaar, welke iedere 2 jaar vervangen wordt, incluis slang.
Sinds ik getuige ben geweest van een ontploffing bij de buren, een bakdek-kruiser welke
(gelukkig) 3 boten verderop lag, is de impact tot op de dag van vandaag aanwezig.
Ik was aan boord en er vielen geen doden, maar wel 2 personen met zware brandwonden.
Vandaar mijn " Gasfles dicht" regime.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 00:25 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl