Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 19 juli 2011 20:06 #208408

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Inderdaad. In 1998 heeft Harken het ontwerp van deze lier aangepast: de Line Peeler is onderdeel van de ST ring geworden, terwijl deze voorheen als zelfstandig onderdeeltje onder de ST-ring letterlijk los hing. Helaas is mijn lier nog net van de oude serie :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 04:11 #208412

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Dan nog maar 1 van deze doe het niet zelver!

Mijn blunder is dat ik eerst boodschappen ben gaan doen, ben gaan krabben en schuren en niet eerst goed heb nagedacht.

- Beitsen over blanke lak is geen succes!
- Droogtijd is nog wat anders dan overschilderbaar. Dat merk je goed als je vernis op waterbasis over die beistlaag heen doet!

Ik heb beide gedaan en betaal nu de premie. Alles moet eraf tot op het kale hout. Voordeel is wel ..... het andere topic van die plekken in de laklaag kan dicht .... welke laklaag .... DUH.

Hoe slecht het hecht? ..... stel je plakt een plakbandje op de nieuwe lakwerk .... je trekt de lagen er zo mee af.

2 weken werk naar de knoppen, de boot is nu van binnen een lapjeskat en ik heb zeker nog 2 weken nodig om de fouten van eerder te herstellen. Ga nu eerst de boel weer opbouwen en opruimen. Over 1 week gaan we op vakantie en dan moet de zaak wel werkbaar zijn. Geen gezicht maar het moet maar.

Maar er schijnt licht aan de tunnel. Doordat ik nu alles kaal haal en dan goed ontvet met wasbenzine en geen gammaspul, zuigt het hout evenredig de beits op. Inwateringsplekken verdwijnen voor 95% als sneeuw voor de zon. Als alles klaar is (kaal schuren, 2 lagen Mahony beits, 6-8 lagen ouderwetse hooglans lak en 2 lagen zijdeglans op de grotere oppervlakken) is het echt weer bling bling en wordt het mooier als op de originele folder?

Of zou dat komen omdat de folder ook 25 jaar oud is? :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 05:52 #208429

Ik neem een kartonnen doos (supermarkt) maak een gat in de bodem net groot genoeg en zet de doos om de lier. Dan haal ik de lier pas los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 06:12 #208435

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Ik lees de handleiding zodat ik weet wat ik kan verwachten aan in het rond springende losse onderdelen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 06:30 #208440

web schreef :
Ik lees de handleiding zodat ik weet wat ik kan verwachten aan in het rond springende losse onderdelen :laugh:
Staat er dan ook bij welke kant ze uitspringen? :lol: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 07:04 #208446

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Da's een domme vraag Freebird, dat weet je toch
ALTIJD RICHTING HET WATER :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 07:14 #208449

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Daarom altijd de puts ernaast zetten, dan springen ze daar in :P
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 07:19 #208452

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Ok.. ik kan ook een blunder van mijn hand toevoegen aan dit topic...

We hebben voor de vakantie een gebruikte bijboot gekocht, inclusief een 3pk motortje. Het bleek dat het motortje bij wat meer gas niet altijd lekker liep, dus het ding maar eens uit elkaar gehaald en de carburateur gereinigd.

Motor weer op de boot, ff een rondje testen en hij liep weer als een tierelier!

Tot zover inderdaad geen blunder te bekennen... die kwam pas toen ik het motortje weer van het bijbootje wilde verwijderen... Ik had het bootje alleen met de voorkant aan de steiger vastgemaakt en terwijl ik het motortje op de steiger wil leggen beweegt ook de boot van de kant af... :S De motor balanceert een paar seconden op het randje van de steiger, maar valt dan genadeloos het 3,5 meter diepe water in... :pinch:

Ik ben niet vaak zo boos op mezelf geweest zeg...

Er zat niet veel anders op dan een duiker te laten komen. De dame heeft voor het vriendelijke bedrag van 50 eurootje het ding van de bodem gevist. Gelukkig mocht ik van de loods op de haven gebruik maken, alwaar ik 'm helemaal uit elkaar heb gehaald en inmiddels loopt hij opnieuw als een tierelier...

Eind goed al goed dus...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 20 juli 2011 07:20 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 08:51 #208462

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
3.5 meter is met een snorkel ook nog wel te doen, toch?

Maar goed, al doende leert men is in dit topic wel een aardig toepasselijk spreekwoord lijkt mij...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 08:59 #208466

@trotti, lijkt mij ook. Heb weleens een anker opgedoken van 10 meter diep met een snorkel. Het enige probleem wat ik had was dat nadat ik het anker los had gekregen m'n lucht op was. Dan kost het toch wel wat moeite om niet te snel omhoog te gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 09:23 #208468

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Hmmm.. had misschien gekund, maar je ziet natuurlijk geen hand voor ogen, dus alles moet op gevoel en dat kost tijd. Ik voor de duiker zelfs m'n spinnakerboom rechtop in het water gezet op de plek waar de motor was gevallen, zodat ze een geleiding had om naar beneden te gaan.

Het donkere water inspringen en dan in de diepte het motortje op opzoeken zag ik mezelf nog niet doen eerlijk gezegd. Met de spiboom als geleidepaal was het misschien te doen geweest, maar dat idee had ik toen nog niet.

Trouwens... wat is het nut van de snorkel in zo'n geval eigenlijk?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 20 juli 2011 09:26 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 09:33 #208472

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Die snorkel staat gewoon cool.... :P

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 09:34 #208473

Hen3 schreef :
Hmmm.. had misschien gekund, maar je ziet natuurlijk geen hand voor ogen, dus alles moet op gevoel en dat kost tijd. Ik voor de duiker zelfs m'n spinnakerboom rechtop in het water gezet op de plek waar de motor was gevallen, zodat ze een geleiding had om naar beneden te gaan.

Het donkere water inspringen en dan in de diepte het motortje op opzoeken zag ik mezelf nog niet doen eerlijk gezegd. Met de spiboom als geleidepaal was het misschien te doen geweest, maar dat idee had ik toen nog niet.

Trouwens... wat is het nut van de snorkel in zo'n geval eigenlijk?

nu ga ik iets zeggen waar je voorzichtig mee moet omgaan:
als je voorover in het water ligt, snorkeltje boven water, ga je overdreven uit ademen en kort in ademen( geforceerde hyperventilatie) je bouwt dus een hoog percentage zuurstof op in longen en ook in je bloed. verdubbel je de tijd van onderwater verblijf.
pas op je krijgt nu onderwater geen waarschuwing, of te laat , dat je aan de limiet zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 11:35 #208494

Blunder met in het water vallende motortjes:
Van m'n opa een keer een 2pk yamaha'tje gekregen, ding zat muurvast. Geduld, ladingen WD40 en tornen op het vliegwiel zorgde er voor dat het weer draaide. Het testen ging aan een tuinstoel in de singel bij m'n ouders achter. Het motortje deed het (geluid als een bak rammelende boutjes). Trots aan moeders vertellen, terug gekomen: Stoel omgevallen, motor onderwater. Uitelkaar weer inelkaar en hij liep weer! Geleerd, bbms horen niet aan een tuinstoel in een sloot!


Blunder van deze vakantie:

Nou we het toch over in het water vallende dingen hebben. Op de zeilschool als instructeur mensen altijd geleerd: een hand voor je zelf en eentje voor de boot. Loop met 2 handen vol gereedschap door m'n gangboord. Voet schiet weg, leuk een glimmende boot, in de val laat ik m'n hele steeksleutelset overboord gaan en val bij de buurman in de kuip. Gelukkig een magneet kunnen lenen en de gehele set in een keer weer boven water! Motortjes zijn niet magnetisch he?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 12:55 #208506

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Sterke magneet. Heb wel eens gehoord dat wanneer je bb motor onder water gaat je hem onmiddellijk moet uit elkaar halen als hij bovenkomt en anders beter laten liggen tot je wel die mogelijkheid hebt. Lijkt me een rot beslissing om te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 15:34 #208530

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
sietse-ten schreef :
Hen3 schreef :
Hmmm.. had misschien gekund, maar je ziet natuurlijk geen hand voor ogen, dus alles moet op gevoel en dat kost tijd. Ik voor de duiker zelfs m'n spinnakerboom rechtop in het water gezet op de plek waar de motor was gevallen, zodat ze een geleiding had om naar beneden te gaan.

Het donkere water inspringen en dan in de diepte het motortje op opzoeken zag ik mezelf nog niet doen eerlijk gezegd. Met de spiboom als geleidepaal was het misschien te doen geweest, maar dat idee had ik toen nog niet.

Trouwens... wat is het nut van de snorkel in zo'n geval eigenlijk?

nu ga ik iets zeggen waar je voorzichtig mee moet omgaan:
als je voorover in het water ligt, snorkeltje boven water, ga je overdreven uit ademen en kort in ademen( geforceerde hyperventilatie) je bouwt dus een hoog percentage zuurstof op in longen en ook in je bloed. verdubbel je de tijd van onderwater verblijf.
pas op je krijgt nu onderwater geen waarschuwing, of te laat , dat je aan de limiet zit.

Sorry, maar dit klopt niet.
Je ademreflex krijg je ten gevolge van het opgebouwde stikstof.
Als je hyperventileerd verlaag je de stikstofdruk waardoor die reflex later komt.

Die reflex blijft uit omdat op diepte de partitiele stikstofdruk t.g.v. De omgevingsdruk nog lager is en dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat je een reflex krijgt op de weg naar boven waardoor je een z.g.n. 'shallow water blackout' oploopt.

Een paar post naar boven werd overigens ook de indruk gewekt dat opstijgen van 10 meter met snorkelen te snel zou gaan... Ook dit klopt niet, als je snorkeld mag je als een 'raket' naar boven. Enkel bij perslucht is er een max stijgsnelheid van 18meter per minuut ivm mogelijke vorming van stikstofbellen.

Aanrader: film 'the big blue' (origineel le grande bleu)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 16:49 #208541

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
marcelm schreef :
Sorry, maar dit klopt niet.

Ach..Dit topic staat niet voor niets onder 'De Grote Verhalen' ;)
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Laatst bewerkt: 20 juli 2011 16:50 door diwil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 17:57 #208558

Sorry, maar dit klopt niet.
Je ademreflex krijg je ten gevolge van het opgebouwde stikstof.
Als je hyperventileerd verlaag je de stikstofdruk waardoor die reflex later komt.

Die reflex blijft uit omdat op diepte de partitiele stikstofdruk t.g.v. De omgevingsdruk nog lager is en dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat je een reflex krijgt op de weg naar boven waardoor je een z.g.n. 'shallow water blackout' oploopt.

Sorry marcelm, ook helemaal fout!!

Bondig gesteld:
Door geforceerde ventilatie (hyperventilatie)tracht je een reserve van O2 in het lichaam aan te leggen maar verlaag je tevens de CO2-concentratie in het bloed.

Een hoge CO2-concentratie en een lage O2-concentratie geven "ademnood"= alarmsignaal dat zuurstoftekort dreigt.

Dus door hyperventileren voorafgaand aan een duik schakel je één alarm uit (hoge CO2-concentratie). Het tweede alarm zal worden ingeschakeld door O2-tekort maar dit O2-tekort is ook de oorzaak van "desoriëntatie/black-out" waardoor de duiker mogelijks onjuist reageert op het zuurstoftekort.

Sietse-ten heeft dus overschot van gelijk als hij stelt dat dit een zeer risicovol maneuvre is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 18:08 #208559

white en marcel, het gaat even niet om gelijk krijgen, ik vertelde ook maar hoe ze het mij leerden, maar het is een trucje waar je erg voorzichtig mee moet zijn, zijn doden bij gevallen( o.a. een zekere andriessen, hij wou weten hoe lang hij onder kon blijven, hij is er zelf niet achter gekomen zijn fam wel een van hen was mijn vriendin)

ga je er goed mee om, dus voor een berekende duik, heen en terug dan werkt het. ga je gewoon diep om iets te bekijken, loop je de kans de "tijd" te vergeten, en wordt die misschien wel eeuwig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 18:25 #208560

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Me grootse blunder ben ik net begaan :blush:

Ik ben namelijk een pakking vergenten op een 5 duims brandstofleiding, deze leiding zat in een machinekamerschacht en toen er druk op gezet was het een douche van bruine stinkende stookolie. :sick:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 18:31 #208561

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Fer schreef :
5 duims brandstofleiding

wow, ben benieuwd naar wat voor motor die gaat! (ben je trouwens al weer schoon? :))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 18:44 #208562

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor is een Stork Werkspoort en ja ik en de ander zaten onder de bruine toep maar we ruiken nu fris naar een of ander schuurmiddel. :laugh:

We handel wel enige mazzel omdat we de leiding aan een kant nog dicht was en het sissende geluit onze blunder verraden waardoor de afsluiter snel weer dicht konden gedraaid worden.

Ik schat toch dat er een 100 tal liter ruwe stook olie over ons is heen gekomen.

Maar echt we zagen er niet uit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 18:51 #208563

om schoon te worden de volgende keer( ja je weet het nooit) geen schuurmiddel gebruiken maar boter, ja zelfs met margarine werkt het, is beter voor je huid ook. je krijgt er erg zachte handjes van.
ik heb het gebruikt voor zware stook olie en ook voor bitumen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 19:08 #208570

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja dat ga ik zeker proberen aan boord van een schip met glibberige roomboter staan in de douche

Denk je niet dat dit een beetje rare reacties op levert in de douche :kiss:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 20 juli 2011 19:16 #208571

Fer schreef :
Ja dat ga ik zeker proberen aan boord van een schip met glibberige roomboter staan in de douche

Denk je niet dat dit een beetje rare reacties op levert in de douche :kiss:

Mvg Fer

ik ga niet op die intieme zaken in, ben wel blij voor je dat je weer schoon bent, stook olie, zware is alleen maar goed in tanks , leidingen en motoren, er buiten is het vieze shit :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.764 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl