Dan nog maar 1 van deze doe het niet zelver!
Mijn blunder is dat ik eerst boodschappen ben gaan doen, ben gaan krabben en schuren en niet eerst goed heb nagedacht.
- Beitsen over blanke lak is geen succes!
- Droogtijd is nog wat anders dan overschilderbaar. Dat merk je goed als je vernis op waterbasis over die beistlaag heen doet!
Ik heb beide gedaan en betaal nu de premie. Alles moet eraf tot op het kale hout. Voordeel is wel ..... het andere topic van die plekken in de laklaag kan dicht .... welke laklaag .... DUH.
Hoe slecht het hecht? ..... stel je plakt een plakbandje op de nieuwe lakwerk .... je trekt de lagen er zo mee af.
2 weken werk naar de knoppen, de boot is nu van binnen een lapjeskat en ik heb zeker nog 2 weken nodig om de fouten van eerder te herstellen. Ga nu eerst de boel weer opbouwen en opruimen. Over 1 week gaan we op vakantie en dan moet de zaak wel werkbaar zijn. Geen gezicht maar het moet maar.
Maar er schijnt licht aan de tunnel. Doordat ik nu alles kaal haal en dan goed ontvet met wasbenzine en geen gammaspul, zuigt het hout evenredig de beits op. Inwateringsplekken verdwijnen voor 95% als sneeuw voor de zon. Als alles klaar is (kaal schuren, 2 lagen Mahony beits, 6-8 lagen ouderwetse hooglans lak en 2 lagen zijdeglans op de grotere oppervlakken) is het echt weer bling bling en wordt het mooier als op de originele folder?
Of zou dat komen omdat de folder ook 25 jaar oud is?
Gr Michel