Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bevestiging radarreflector achterstag

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 18:41 #789957

Ik heb m'n best gedaan, maar kan geen tips vinden op het forum voor een goede bevestiging van een radarreflector in de achterstag. Google search levert op dat ie >4 meter boven het maaiveld moet hangen en de wijsheid dat ie moet hangen alsof ie recht ligt. Maar wie heeft een goede tip voor een probleemloze bevestiging, zodanig dat het ding ook niet continu heen en weer slingert?
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 18:43 #789958

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 18:59 #789961

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Onze reflector hing nog aan 1 stripje aan de mast havenmeester belde al :woohoo: , (stootwilmodel)
Indien er mist is hijsen we deze reflector nu in het vlaggetjeswant.

Reden geen zwiepende en zwaaiende zooi in de stagen of verstoring van het grootzeil.
AIS dekt eigenlijk de gehele lading.

Bovenstaande constructie ziet er wel wat prutserig uit (geen trekontlasting antenne)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 19:00 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:06 #789964

Kapiteinmomo schreef :
Bovenstaande constructie ziet er wel wat prutserig uit (geen trekontlasting antenne)

Oude foto, trekontlasting was losgeschoten en nog geen vulkaantape om de stekker.
Beide opgelost.

Stootwilmodel, overigens, is zinloos want doet het niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:12 #789966

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik wil niet continu zo'n afzichtelijk ding aan m'n boot dus heb 'm netjes opgevouwen onder de kussens van de kajuitbank liggen.
Indien nodig zet ik hem even in elkaar en hang ik hem aan stuurboord in de vlaggenlijn.
Na gebruik ruim ik hem gelijk weer op.

Altijd weer leuk die puzzel.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 19:13 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:28 #789968

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 683
Hoe belangrijk is het eigenlijk dat de reflector in de stand 'watervanger' hangt? Mijn boot vaart namelijk maar zelden waterpas. Moet ik me zorgen maken als er een beetje helling is?

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:33 #789970

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ja ik zou daar wel eens een grafiekje van willen zien.

Helling t.o.v. reflectie.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:37 #789973

daar bestaan voldoende testrapporten van
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:44 #789979

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Baasklusje schreef :
daar bestaan voldoende testrapporten van

Mooi, heb je toevallig een linkje of een zoekterm die naar die testrapporten verwijst ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:51 #789982

Tony2920 schreef :
Baasklusje schreef :
daar bestaan voldoende testrapporten van

Mooi, heb je toevallig een linkje of een zoekterm die naar die testrapporten verwijst ?

Dat heb ik op 28 september 2011 al gedaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:53 #789983

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Sloe Gin schreef :
Ik wil niet continu zo'n afzichtelijk ding aan m'n boot dus heb 'm netjes opgevouwen onder de kussens van de kajuitbank liggen.
Indien nodig zet ik hem even in elkaar en hang ik hem aan stuurboord in de vlaggenlijn.
Na gebruik ruim ik hem gelijk weer op.

Dat zie ik al helemaal voor me als je ineens een mistbankje in vaart, dat zich niet tenminste een uur van tevoren had aangekondigd (dat doen ze dus niet, hè, die mistbankjes..).

Het schijnt mensen dat ook met ankers doen. Opbergen onderdeks in de midscheeps onder het motto: "we pakken hem wel als ie nodig is".

Gewoon op de achterstag en niet zwetsen over afzichtelijk (in een zekere nieuwsgroep op usenet riep iedereen bij het gebruik van dergelijke woorden altijd meteen: "je bent zelluf afzichtelijk!")
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 20:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:55 #789985

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
Baasklusje schreef :

Stootwilmodel, overigens, is zinloos want doet het niet.


Lijkt mij sterk het is een echomax en geen vergeelt PVC pijpje met wat zilverpapier ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 19:59 #789986

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Hierbij, de link uit Zilt naar het hele artikel.
www.ziltmagazine.com/bestanden/radarreflectors.pdf
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 20:13 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:02 #789987

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Sloe Gin schreef :
Ja ik zou daar wel eens een grafiekje van willen zien.

Helling t.o.v. reflectie.

Daar kunnen we kort over zijn: onder heling neemt de effectiviteit van de meeste radarreflectoiren sterk af. Je hangt zo'n ding op onder het motto: "het is beter dan niks". Gelukkig is het vaak rustig weer als er mist is en misschien moet je gewoon met een laag toerental gaan motoren onder dergelijke omstandigheden.

In ZF zweert men over het algemeen bij de Tri-lens, maar ik geloof dat zo'n klassieke druppelvanger de meeste reflectie geeft per euro.. Zo'n ding kost bijna niks en is toch één van de beste radarreflectoren, als je een groot (51 cm diagonaal) model gebruikt en 'm in de druppelvangerstand ophangt. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de radarreflectoren op tonnen zijn gemonteerd.

Ik schat dat ongeveer de 63e keer is dat dit aan de orde komt in ZF. Ik zeg het hierna nooit meer. Dat vinden jullie toch niet erg, hè?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:04 #789988

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Kapiteinmomo schreef :
Baasklusje schreef :

Stootwilmodel, overigens, is zinloos want doet het niet.


Lijkt mij sterk het is een echomax en geen vergeelt PVC pijpje met wat zilverpapier ;)

Ooooh.. dàt stootwilmodel..
Is ook veel te duur voor wat het doet.

Maar dit terzijde..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:05 #789989

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
lodewijk stegman schreef :
Ik schat dat ongeveer de 63e keer is dat dit aan de orde komt in ZF. Ik zeg het hierna nooit meer. Dat vinden jullie toch niet erg, hè?

Dat ga je nooit volhouden :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:06 #789991

Voor een echte test google op radar reflector test qinetix.

Kom je bij ussailing uit.

Reeds gemeld op 28 sep 2011 .....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:07 #789992

Ik ga toch proberen om een bestendige oplossing te maken. Los van het zinvolle argument van Stegman wil ik (bijvoorbeeld) volgend jaar meedoen aan die solotocht in oktober en alleen al daarvoor wordt zo'n ding voorgeschreven. Ik heb geen AIS en die komt er ook niet. Maar tegelijkertijd heb ik geen zin in een beweeglijke reflector aan m'n stag, dus zoek ik een degelijke oplossing. En bovenin de mast (aan de mast met een strip) vind ik geen gezicht.
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:08 #789993

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Bram6 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Ik schat dat ongeveer de 63e keer is dat dit aan de orde komt in ZF. Ik zeg het hierna nooit meer. Dat vinden jullie toch niet erg, hè?

Dat ga je nooit volhouden :whistle:

Daag me nou niet uit, want ik kan nog veel extremere beslissingen nemen.

Maar voor hetzelfde geld gaat er dan een gejuich uit duizend kelen op. Maar ik garandeer je één ding: leuker wordt het hier niet, daarna..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:20 #789996

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
bertilbeumer schreef :
Ik ga toch proberen om een bestendige oplossing te maken. Los van het zinvolle argument van Stegman wil ik (bijvoorbeeld) volgend jaar meedoen aan die solotocht in oktober en alleen al daarvoor wordt zo'n ding voorgeschreven. Ik heb geen AIS en die komt er ook niet. Maar tegelijkertijd heb ik geen zin in een beweeglijke reflector aan m'n stag, dus zoek ik een degelijke oplossing. En bovenin de mast (aan de mast met een strip) vind ik geen gezicht.

Goed idee. Ik heb hem zelf ook in de achterstag.
Overigens hebben niet alle fabrikaten druppelvanger een gat in het 'hart' om de achterstag door te laten. Dat moet je desnoods zelf maken. Makkelijk zat in dat dunne plaatmateriaal.
Hij hangt bij mij aan een extra val vanuit de masttop. Vanuit de onderste hoeken van de reflector (gaatjes in geboord) lopen er lijntjes naar de hoeken van het achterschip. Als val en lijntjes strak zijn aangetrokken, is de beweging van de reflector minimaal. Alleen bij bepaalde windjes juttert de reflector nog een beetje heen en weer. Stukje ouwe gasslang of pvc-buis om de stag op de plek waar de reflector zit, om geschuur van rvs op aluminium tegen te gaan. Slang desgewenst aan reflector bevestigen, zodat ie mee omhoog of omlaag gaat.

Bij veel schepen met de mast ruim voor de midscheeps is de hoek van de achterstag prima om de reflector tamelijk precies in de regenvanger stand te krijgen. Bij sommige IOR-boten hangt ie iets achterover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:21 #789997

Octahedral 16’’
Het achthoekige oermodel van 16’’ moet met een punt loodrecht naar boven wijzen. In die positie levert de reflector een prima echo, zeker voor zijn relatief kleine oppervlak. Jammer
genoeg doet hij dat met dode zone’s die wel
12 graden bestrijken. Ernstiger is ook hier
weer de grote gevoeligheid voor helling. Hangt
de reflector 5 graden scheef, dan blijft er nog
maar 60% van zijn echo over en bij 10 graden
verliest hij zelfs 90% van zijn werking. Opmerkelijk is dat een ‘verkeerd’ opgehangen reflector het dan beter doet.

Bron: Ziltmagazine nr. 7
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:23 #789999

@Stegman: dank. Duidelijk verhaal, ik ga er mee aan de slag
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:23 #790000

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Overigens, jongens, en ik zeg dit in zijn voordeel: dit is het eerste geval waarbij Baasklus heeft gekozen voor iets dat 'goed genoeg' is en niet zijn bekende adagium "duurder is beter" heeft gehanteerd.
Ik bedoel: voor een paar honderd euro meer heb je een reflector die iets beter is, volgens de tests.

Hulde, Baasklus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:24 #790001

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1916
bertilbeumer schreef :
Ik ga toch proberen om een bestendige oplossing te maken....... Maar tegelijkertijd heb ik geen zin in een beweeglijke reflector aan m'n stag, dus zoek ik een degelijke oplossing.....
Bertil,

Zou het mogelijk zijn om de reflector aan de onderzijde vanaf twee hoeken af te spannen naar de hoeken van de hekstoel?

Een driepunts bevestiging is meestal behoorlijk stabiel.

Groeten,

Waterman
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 06 dec 2016 20:25 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bevestiging radarreflector achterstag 06 dec 2016 20:35 #790004

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
lodewijk stegman schreef :
Overigens, jongens, en ik zeg dit in zijn voordeel: dit is het eerste geval waarbij Baasklus heeft gekozen voor iets dat 'goed genoeg' is en niet zijn bekende adagium "duurder is beter" heeft gehanteerd.
Ik bedoel: voor een paar honderd euro meer heb je een reflector die iets beter is, volgens de tests.
Hulde, Baasklus!

Inderdaad, heel prettig om die KISS oplossing te zien. De provisorische ophanging en de klungelige montage van de antenne; gewoon prima goed genoeg om mee te zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl