Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gietstaal kiel inkorten

gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 17:53 #456488

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Hallo,heb een Delanta gekocht met een kiel van 165cm(totaal diepgang)ik wil graag naar 125cm.Wie wil zijn /haar kiel ruilen voor deze?Hij is zeer geschikt voor wedstrijdzeilers of voor het Ijsselmmeer.Als ik niemand vind die wil ruilen ga ik hem maar inkorten denk ik!Gewoon de bovenkant eraf een stuk van 30cn er tussenuit en dan weer aan elkaar laten lassen eventueel met lange bouten van 20 cm ter versteviging?Lassen kan wel want het is een gietstalen kiel geen gietijzer en hij is volgens de werf aan de buitenkant van "lasbaar" staal voorzien.Iemand nog andere ideeën?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 17:59 #456491

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ja. Een andere boot kopen en niet deze verklooien. Kiel is niet iets wat je per meter koopt. De ondiepe kiel is vaak zwaarder dan de diepere kiel omdat het gewicht dichter bij de boot zit. Door de diepere kiel in te korten, krijg je een boot die zeil als een natte krant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 18:00 #456492

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3711
Als er geen bulb onder zit, ben je sneller klaar door er gewoon 30cm af te halen... Je bent kennelijk niet bang om de stabiliteit van de boot te verliezen...
Waarom wil je eigenlijk naar 125cm? Als je droogvalt lig je bijna net zo scheef!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 18:40 #456506

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
De kiel zit er gewoon ondergebout dus een andere zit er zo onder,gewichtsverschil is +/- 100kg,daarom wilde ik er een stuk tussen uit halen en niet aan de onderkant waar hij breed is en waar het meeste gewicht dus zit.Waarom?ik wil er ook in "gewoon" water mee zeilen dus ook de Friese meren en daar steekt hij net iets,30cm,te diep voor.Natuurlijk een andere kopen is de meest voor de hand liggende optie maar het is een leuke boot voor weinig dus een beetje experimenteren ermee? :)

Jeroen

edit Peper;Die Eurocruiser is trouwens niet door gegaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 19:54 #456551

Kijk daar gaat al iemand met de slijptol aan de gang. :-)
Sorry, kon het niet laten :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 19:57 #456553

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ik zat er al op te wachten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 19:58 #456554

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
We zullen het "Fixen",en ja in korten laat ik wel doen hoor.:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 19:59 #456557

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
It Paradyske schreef :
Kijk daar gaat al iemand met de slijptol aan de gang. :-)
Sorry, kon het niet laten :-)
Gelukkig ligt mijn bootje in 't water en staat hij er niet naast!
Laatst bewerkt: 11 nov 2013 20:00 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:01 #456559

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Kiel kan er gewoon onder vandaan hoor en dan hoef je niet buiten te staan met dit weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:03 #456564

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Zeg het er wel even bij als je hem volgend jaar weer verkoopt. Misschien dan de mast ook nog even inkorten. Dat zaagt nog makkelijker :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:13 #456570

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ik zal het je laten weten!
Maar is het dan geen mogelijkheid om er loodsigmenten ,zoals Dehler het uitvond,onder/tegen te plaatsen?
Ik weet ook wel dat dit niet in de boekjes staat van de "echte" zeilsport maar een beetje hobbyen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:23 #456577

sleen42 schreef :
Ik zal het je laten weten!
Maar is het dan geen mogelijkheid om er loodsigmenten ,zoals Dehler het uitvond,onder/tegen te plaatsen?
Ik weet ook wel dat dit niet in de boekjes staat van de "echte" zeilsport maar een beetje hobbyen?

sory, maar dit is geen hobbyen meer, maar een manier om een leuke boot te verkloten. dit gaat je dus een nieuwe kiel kosten. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:28 #456580

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Sleen, ik zou er niet aan beginnen. Volgens mij valt dat met dat vastlopen wel mee hoor, trouwens. Velen zeggen altijd maar dat het zo verschrikkelijk ondiep is daar.
Koezt kan je vast meer vertellen over de diepgang op de Friese meren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 nov 2013 20:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:30 #456583

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Dat hoeft niet lees ik tussen de regels. Liever een boot die slecht zeilt en onverkoopbaar is dan een beetje rekening houden met de diepgang.
Jammer. Zijn leuke bootjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:35 #456585

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tip: Als je daar overal wil kunnen zeilen en geen rekening hoeven houden met diepgang:
Koop een open kielboot. :cheer: ik heb er nog wel een in de aanbieding
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 nov 2013 20:35 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:37 #456588

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Nouja dan maar verkloten als het moet!
Ik ga eerst maar eens op zoek naar iemand die wil ruilen van kiel.Er moeten nog wel kielen zijn want af fabriek kon je de boot zonder kiel op de trailer naar je vakantie bestemming meenemen en daar ter plaatse bij een Dehler handelaar een kiel er onder laten zetten en te water laten.Dus ergens op verschillende plaatsen bij jachtwerven moeten er nog wel kielen liggen,maar waar?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:39 #456590

Sorry hoor maar je vraagt zelf om een mening.

Als je de kiel gaat inkorten dan gaan de zeileigenschappen van deze boot volledig naar de haaien.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:39 #456591

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Sleen, bedenk dat een kiel een wezenlijk onderdeel van je boot is waar veel tijd aan besteed wordt tijdens het ontwerpen van de boot. Het is meer dan een klomp staal onder je boot. Elke verandering aan die kiel heeft een effect op de boot in zijn geheel. Probeer een korte kielversie te vinden, die is aangepast aan het ontwerp, maar ga niet zelf de boel inkorten. Zoals hier al veel opgemerkt, dat vernaggelt je boot en zal niet meer verkoopbaar zijn......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:55 #456599

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Sleen, ik zou er niet aan beginnen. Volgens mij valt dat met dat vastlopen wel mee hoor, trouwens. Velen zeggen altijd maar dat het zo verschrikkelijk ondiep is daar.
Koezt kan je vast meer vertellen over de diepgang op de Friese meren.

1,65 is echt te diep!
Je kunt wel zeilen op een heleboel plaatsen, maar nergens afmeren aan de meren en vaarten en dat is nu juist de charme van "Zeilen in Friesland"
Douwe, de naam zegt het al, is ook bekent met het Friese meren gebied.
En prutsen aan een kiel is werk voor specialisten en die zijn duur.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 nov 2013 21:00 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 20:59 #456600

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
[quote="Wallaby" waar veel tijd aan besteed wordt tijdens het ontwerpen van de boot. Het is meer dan een klomp staal onder je boot. Elke verandering aan die kiel heeft een effect op de boot in zijn geheel.[/quote]

Daar ben ik, en ook anderen, het niet geheel mee eens,kijk eens bij het "roer toppic" daar word ook gezegd dat de vorm van het roer niet altijd even goed uitgedacht is.
Neemt niet weg dat ik dat zelf ook niet beter zou kunnen hoor :-),natuurlijk ga ik eerst op zoek naar een kortere kiel en als ik die niet meteen volgende week heb dan gaat de zaag erin! :-)
Nee maar ik zat gewoon wat te dromen misschien maar we gaan het wel zien,ik heb al wel een andere kiel op het oog,ligt alleen heel toepasselijk in Kiel.Ik hoop morgen of anders een dezer dagen te horen wat voor kiel het is,het liefst een bulbkiel van 100cm,maarja?ik ga het wel zien.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 21:05 #456601

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Natuurlijk, niet altijd is een ontwerp geslaagd, maar bij de Delanta kan je moeilijk praten over een slecht ontwerp. Wellicht dat het beter kan, maar stomweg de zaag in een kiel zetten zonder enig wezenlijk ontwerp getuigd nu niet echt van een poging tot verbetering. Je kan er op deze manier alleen maar op achteruit gaan......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 21:20 #456612

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ligt er aan waar je de verbetering ziet,toch?Ik weet ook wel dat ik dat niet zomaar even kan doen,maar als je de maten er bij zou nemen van de 125 er kiel,dan kom je denk ik een heel eind.En dan natuurlijk zien dat je het gewicht van de 125 weer haalt,hoe weet ik nog niet maar er moet wel"iets" gebeuren.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 21:30 #456614

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32551
sleen42 schreef :
Hallo,heb een Delanta gekocht met een kiel van 165cm(totaal diepgang)ik wil graag naar 125cm.Wie wil zijn /haar kiel ruilen voor deze?Hij is zeer geschikt voor wedstrijdzeilers of voor het Ijsselmmeer.Als ik niemand vind die wil ruilen ga ik hem maar inkorten denk ik!Gewoon de bovenkant eraf een stuk van 30cn er tussenuit en dan weer aan elkaar laten lassen eventueel met lange bouten van 20 cm ter versteviging?Lassen kan wel want het is een gietstalen kiel geen gietijzer en hij is volgens de werf aan de buitenkant van "lasbaar" staal voorzien.Iemand nog andere ideeën?

Jeroen

Als je zeker weet dat je stabiliteit niet in gevaar komt, kan je gewoon je kiel er onder vandaan halen en bij een ijzerwerk bedrijf laten in korten. je kan zelfs een soort bulb aanlassen als dan moet.
Al die dramatische reacties zijn onzin. Het is gewoon gietijzer, je moet alleen iemand vinden die zo gek is om het te doen?
Beetje knap staal bedrijf zaagt de kiel gewoon af.

Of het het waard is kan ik niet beoordelen.
Informeer even voor een korte kiel bij scheeps sloperij het Harpje.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 11 nov 2013 21:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 21:37 #456617

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ja gewoon een kiel aan elkaar lassen op z'n JBF's ging bij de Maxfun 35 ook heel goed…

Daar buiten, de koorde van een ondiepere kiel is ook langer en loopt door tot dichter bij de achterkant van de boot, dat is niet voor niets!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gietstaal kiel inkorten 11 nov 2013 21:42 #456622

ik zou m gewoon afzagen, en het afgezaagde deel neem je dan gewoon mee aan boord, dan heb je toch ballast genoeg!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl