Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Project: inspectieluik dieseltank il Cigno

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 20:41 #1513993

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
De il Cigno, een Compromis 888 uit 1997, is op dit moment 26 jaar oud. Problemen met dieselbacterie zijn in de tijd dat wij de boot bezitten nauwelijks voorgekomen. In een enkel geval wat vlokjes op het groffilter maar met een filterwissel snel op te lossen. Door al jaren consequent GTL te gebruiken als brandstof, regelmatig de tampontest uit te voeren en af en toe een scheutje bacteriedodend middel in de tank nam ik aan dat het probleem grotendeels aan ons voorbij zou gaan. Maar vorig jaar zat er tijdens de vakantie prut in de ontluchtingspomp en tijdens de afgelopen Pinkstertrip stokte de dieseltoevoer doordat de zuigleiding in de tank verstopt zat. Door deze met de pomp van de bijboot door te blazen kon ik dat tijdelijk wel oplossen, maar de rommel in het extra voorfilter wat ik geplaatst had naar aanleiding van de verstopte ontluchtingspomp liet niets te raden over.



Mijn aanname was onjuist, ook in onze tank moest zich dus dieselbacterie bevinden. Hoe dat kon gebeuren was mij een raadsel maar de symptomen waren overduidelijk. Met de foto’s van andere boten in gedachten werd er in mijn hoofd een zwart scenario gevormd: Onderin mijn diep en vrijwel onbereikbaar ingebouwde RVS dieseltank zou zich een dikke zwarte laag taaie prut bevinden. En nu, na 26 jaar het hele probleem zwaar onderschat te hebben, beet de kat zich in de staart en moest ik nu daarvoor de dure les betalen. Uitstellen was geen optie meer, een betrouwbare motor is noodzaak en de gedachte aan wat er aan verborgen ellende zou kunnen zitten liet mij niet meer los. Voorbeelden van internet:



Er zijn waarschijnlijk weinig boten gebouwd waarin de 70 liter dieseltank zó onbereikbaar is ingebouwd als de Compromis 888. Zelfs om hem te zien moet je moeite doen en dan zie je nog maar een stukje. Daarom had ik ooit al geprobeerd om een blik in de tank te werpen via de vulslang met behulp van een USB-stethoscoop cameraatje maar dat was toen geen succes. Om de tank te bereiken zou ik op zijn minst een deel van het interieur moeten demonteren en dat was geen aantrekkelijk vooruitzicht midden in het seizoen. Daarom eerst maar eens de gemakkelijke weg bewandeld: een paar tankcleaning bedrijven, gespecialiseerd in pleziervaart, vragen om een offerte. De hoop was dat zij dit via de vulslang zouden kunnen doen. Dat viel tegen. Van de drie benaderde bedrijven bleken er twee te verwijzen naar hun ‘partner’: Dieseltank-reiniging uit Zeeland. Hun offerte was niet mals: €760 inclusief het maken van een toegangsluik, via de slang kon echt niet. Met als voorwaarde dat “de bovenzijde van de tank is van bovenaf goed bereikbaar voor zaag en montagewerk.” Tja, niet dus…

Dan toch maar het onvermijdelijke opgepakt, zelf de tank gaan schoonmaken. Inclusief het plaatsen van een inspectieluik, want dat is de enige manier om het goed te kunnen doen. Om bij de tank te komen zijn er twee mogelijkheden. De eerst is het verwijderen van een stuk van de houten betimmering in de bakskist. Daarvoor moest ik een schot in tweeën zagen om het te kunnen demonteren. De tweede toegang was via de inbouwkastjes in de achterhut. Door deze weg te halen kon ik vanaf het bed bij de bovenkant van de tank komen. Nu zag ik de hele tank voor het eerst in 26 jaar. Op was stof na bleek alles er prima uit te zien van buiten.



Nu moest de pakweg 20 liter GTL uit de tank gepompt worden. Het ‘Ultimate speed’ olie- en dieselpompje wat ik hiervoor bij de Lidl gekocht had bleek uitstekend te werken, zelfs beter dan wat de spec aangaf qua liter/minuut. Het leegpompen deed ik gewoon via de vaste zuigleiding in de tank. De vulslang zat vast met kit en kreeg ik niet los. Door de lamp achter de jerrycan kon ik volgen hoe vol deze was.





Voor het inspectieluik had ik een hele mooie oplossing gevonden op de site van Liquidstorage. Niet goedkoop maar degelijk gemaakt en precies wat ik zocht. Hiermee krijg je een ovale opening van 220 x 320mm, genoeg om met je arm in de tank te kunnen komen.



Nu nog het probleem van het maken van dit gat in de tank oplossen. Voor een decoupeerzaag of gereedschap van vergelijkbare maat was niet genoeg ruimte om de rondingen te maken. Maar met een Dremel moest het lukken om deze netjes uit te frezen. Meteen een goede aanleiding om eens een mooie nieuwe Dremel met accessoires te kopen toch? Wat mij wat zorgen baarde was het laagje GTL wat nog onderin de tank zat in combinatie met de vonken van het frezen en zagen. In vloeibare vorm kan GTL of diesel niet gemakkelijk ontbranden, je kunt er een brandende lucifer in gooien. Maar de damp in de afgesloten tank zou mogelijk wel gevaar op kunnen leveren. Om deze af te zuigen en te vervangen door verse lucht had ik op de vulopening een kleine ventilator getapet. Of het nodig was weet ik niet, maar de boel is niet ontploft in ieder geval.



Het rondfrezen was theoretisch mooi bedacht, maar werkte van geen meter. Na twee centimeter moeizaam vooruitkomen schoot de cirkelgeleider weg en brak het dure geharde freesje. Met een haakse overbrenging en een doorslijpschijfje ging het iets minder netjes maar goed genoeg. Al bleek de torsiekracht van de haakse overbrenging op de Dremel te groot te zijn voor de (slecht ontworpen) bevestiging, maar Ductape is je vriend in zo’n geval.



Toen kwam het moment van de waarheid: hoe dik zou de laag taaie prut in de tank zijn?



Nou, die was er niet dus. De tank was zeker niet helemaal schoon, maar tot mijn grote opluchting bleek de afzetting op de bodem toch heel beperkt en was de tank met zijn zuig- en retourbuizen in uitstekende conditie. Wat ook opviel was dat er na het leegslurpen via de zuigbuis nog maar slechts een centimetertje diesel in de tank was achtergebleven. Dus vrijwel de hele theoretische tankinhoud kan (bij vlak water) ook daadwerkelijk gebruikt worden.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 21:12 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 20:42 #1513994

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
vervolg

Om de tank maar één keer schoon te hoeven maken heb ik eerst de gaten voor het inspectieluik geboord met een kobaltboor. Omdat de aangelaste 10mm draadeinden soms net niet helemaal te lood stonden heb ik de gaten daarna nog iets opgeruimd met een stappenboor. Daarna de gaten gesoevereind en de rand van het gat met een vijl afgebraamd.





Voor het verwijderen van de vermeende laag prut had ik op MP een hele goedkope nat/droogzuiger gekocht en daar met wat 40mm PVC-buis een een zuigmond op gemaakt.



Ik ging er van uit dat ik het hele apparaat na afloop in de container zou moeten gooien omdat schoonmaken niet de moeite meer zou zijn. Dat bleek niet nodig, het werkte uitstekend en de zuiger was naderhand prima schoon te maken. Wat minder goed werkte was het dubbele filter wat ik in de zuiger gemaakt had om de motor te beschermen tegen, uiteraard, de prut.



De diesel werd echter ondanks de filters in een hele fijne nevel de lucht in geblazen. Niet handig als de zuiger in je kajuit staat! Met de zuiger buiten op de kajuitbank gaf dat verder geen problemen meer. Na het leegzuigen heb ik de tank verder gereinigd met good old Dasty. Met een oude lap en een washand aan een stok kon ik vrij gemakkelijk in alle hoeken van de tank komen.



Na deze behandeling was de tank weer schoner dan schoon.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 21:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 20:45 #1513995

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
vervolg

Nu de zaak weer opbouwen. De flens van het inspectiedeksel heb ik met Sikaflex kit rond de draadeinden vastgezet. De kit zorgt ervoor dat er geen diesel via de boutgaten kan gaan lekken.



Tijdens het opschonen van de overtollige kit de boel met klemmen en moeren tijdelijk vastgezet.



Daarna de pakking en het dikke kunststof deksel definitief gemonteerd en de moeren rondom gelijkmatig vastgetrokken. En de naam van de monteur met het montagejaar erop gezet als label van kwaliteit :) Ook alle slangen weer vastgezet waarbij de 8mm brandstofslang uiteraard geheel vernieuwd is.



Daarna alle snoeren, waterleidingen, kastjes en schotten weer terug gemonteerd, waarbij het doorgezaagde schot in de bakskist een vers laklaagje kreeg en een afdeklatje over de brede zaagsnede.



Na volledig ontluchten loopt de motor weer als vanouds. Het inspectiedeksel is zoals verwacht ook volledig lekvrij. Maar de uit de tank verwijderde GTL was natuurlijk helemaal niet schoon. Weggooien zou niet alleen zonde van het geld zijn, maar ook onnodige verspilling. Daarom heb ik thuis een tijdelijke filterinstallatie gemaakt die bestaat uit een 12V voeding, het Lidl brandstofpompje, een voorfilter en een Chinese kopie van een Racor 500FG filter. Door de GTL daar meerdere keren doorheen te pompen kon ik in stappen alle vervuiling eruit halen. In het Engels heet dit proces ‘fuel polishing’. De eerste stap is het goedkope in-line voorfilter. Dit houdt de ergste troep tegen en is een stuk goedkoper te vervangen dan de Racor filters. Dat voorfiltertje deed zijn werk goed



Daarna heb ik eerst gefilterd met een 30 micron filter en daarna nogmaals met een 5 micron filter. Visueel was de GTL daarna glashelder en met een scheutje antibacterieel middel erin om de laatste weerstand te breken weer prima geschikt voor gebruik.



Enkele conclusies uit dit verhaal:
- Uiteindelijk viel de vervuiling in de tank erg mee. Mijn hypothese is dat het vuil wat er in zat nog afkomstig was van de tijd dat ik nog gewone diesel tankte.
- Ook kleine hoeveelheden bacterievervuiling kunnen problemen opleveren. Ik had na eerdere tekenen de tank al aan moeten pakken.
- Zonder luik is inspecteren en reinigen vrijwel onmogelijk. Overweeg er preventief een te plaatsen als je tank er nog geen heeft.
- Zelf doen bespaart honderden euro’s. De kosten van de stofzuiger (uiteindelijk gratis overigens, weer verkocht), Racor filter, pompje, inspectiedeksel, kleine materialen en autokosten bedragen bij elkaar pakweg €360. Minder dan de helft van wat het reinigingsbedrijf rekent. Het pompje e.d. kan je uiteraard ook naderhand blijven gebruiken.
- Zelf doen is tijdsintensief, zeker in mijn situatie aan boord. Maar ja, hobby hè…
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 20:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 21:02 #1513998

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Goede actie Timo!
Die tank is een oorwurm minder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 21:08 #1514001

Zoals altijd ; Timo doet nooit zomaar wat , niet in klussen en niet in vertellen en beschrijven hoe en wat !

Mooi hoor :)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 21:58 #1514009

Mooi en duidelijk verslag hoor. Ik denk dat er velen zijn die tegen het reinigen van slecht bereikbare tanks aanhikken.
Maar als je de klus eenmaal hebt afgerond dan overwint het voldane gevoel het heel snel van alle moeite die je voor het schoonmaken hebt moeten doen. Ik denk dat je denkt: had ik het toch maar eerder aangepakt.

Vraagje: zitten de bouten of tapeinden in die ovale ring gelast? Of zitten ze er met vloeibare pakking in gedraaid?

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 02 okt 2023 22:23 #1514010

Jeroen-Pion schreef :
Zoals altijd ; Timo doet nooit zomaar wat , niet in klussen en niet in vertellen en beschrijven hoe en wat !

Mooi hoor :)

Inderdaad. :)
Laatst bewerkt: 02 okt 2023 22:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 05:55 #1514019

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Ik vond nog een verslag van het maken en behandelen van mijn dieseltank in 2012:

Ik heb vanmiddag een begin gemaakt om mijn gasolie huidtank leeg te pompen
door een gaatje.
Ik was er al bang voor, maar inderdaad; een enorme bagger aan roest en bruine
zweefzooi (geen bacteriën) in de tank. Een heleboel drab van roest etc.
Toch maar besloten om een gat te zagen in De diesel tank en door het verse mangat vele keren gespoeld en uiteindelijk uit gesponst, dit allemaal in een onmogelijke houding,
voornamelijk veroorzaakt door de verhouding van persoon en afmetingen
bakskist

Tijdens de gehele actie, leegpompen, opslaan en weer overpompen in de
auto geen enkel druppeltje water gezien of gevonden! Het betreft een
huidtank die alleen maar geroest is aan de huid- en vlak zijde. De
"inpandige" delen van de tank zijn nog gewoon blank staal na 19 jaar!

De roest op de huid en vlak zijn ontstaan door condens vorming in het
verleden.

Het enige dat ik er uit gehaald heb is een roestdrab laag van enkele
centimeters, geen slijm, geen zwarte slierten en geen water .

Tank is nu aan het drogen, ventilator er bij, en morgen of volgende
week alles weer dicht met nieuw gesneden Nitrile pakkingplaat, RVS M6 bouten getapt in de tanktop en Dubo borg ringen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 okt 2023 06:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 06:02 #1514020

Een inspectiedeksel is een must om goed te kunnen schoonmaken. En als er ruimte is voorzie de dieseltank dan ook van een waterzak of aftappunt met kraan. Hiermee is de noodzakelijke regelmatige controle eenvoudig.

Heb deze foto's al eerder op het ZF geplaatst:







Laatst bewerkt: 03 okt 2023 06:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 06:31 #1514021

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3080
Zoals gebruikelijk bij Timo.
"Het is weer beter dan het origineel"

Toevallig dit weekend ook naar mijn tank gekeken en besloten dat ik hem er dit jaar ook eens uit haal, ik kan er gelukkig makkelijker bij en is in zijn geheel eruit te halen.

Maar bedankt voor je omschrijving!
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 06:55 #1514024

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Netjes!
En al bij al weinig troep na zoveel jaren...
Waarom is het deksel kunststof en niet ook RVS?

Als ik het goed heb, doet Holtere elk jaar een preventieve filtering van zijn dieseltank.
Misschien zou iedereen zo'n installatie moeten gebruiken?
Laatst bewerkt: 03 okt 2023 06:56 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 07:18 #1514026

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4685
Dank voor het verslag Timo. De vraag is of je het huidige ‘Luik’ ooit nog nodig gaat hebben.
Knap project.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 07:19 #1514028

Mooi werk... mijn tank zit ónder de kaartentafel, ik hoop niet dat het ooit nodig gaat zijn om zo'n inspectiegat te maken. :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 07:36 #1514033

Grondig uitgevoerd en prima gedocumenteerd weer, dankje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 09:07 #1514046

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Jollenbaas schreef :
Een inspectiedeksel is een must om goed te kunnen schoonmaken. En als er ruimte is voorzie de dieseltank dan ook van een waterzak of aftappunt met kraan. Hiermee is de noodzakelijke regelmatige controle eenvoudig.

Heb deze foto's al eerder op het ZF geplaatst:

Grmpf... Maak ons maar weer jaloers!!!

Dit is natuurlijk hoe t moet.

Voor stervelingen is de oplossing van Timo al heel mooi.

Ik had dit luik destijds niet gevonden Had ook niet gepast.

Erg mooi weer!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 09:55 #1514056

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Mooi werk! Daar heb je plezier van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 10:18 #1514061

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
ilCigno schreef :
Wat ook opviel was dat er na het leegslurpen via de zuigbuis nog maar slechts een centimetertje diesel in de tank was achtergebleven. Dus vrijwel de hele theoretische tankinhoud kan (bij vlak water) ook daadwerkelijk gebruikt worden.
Je schrijft zeer terecht: bij vlak water. De “theoretisch tankinhoud” is dus ook echt theoretisch. Kan me niet voorstellen dat je niet aan slingerschotten hebt gedacht. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 10:20 #1514062

Zie daar nóg een voordeel van een waterzak: ook onder helling klotst daar altijd wel wat diesel in. Bovenin die zak zuig je de diesel aan; onderaan maak je de aftap voor het gevangen water.
Laatst bewerkt: 03 okt 2023 10:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 11:27 #1514072

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Ik zie vooral de voordelen van mijn huidige buitenboordmotor en losse tank ;) .......maar dit is op de il Cigno wel erg netjes opgelost!
Jammer dat er niet standaard een inspectieluik in veel dieseltanks zit (?) Dat zou bij nieuwbouw toch niet veel moeten kosten.
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 03 okt 2023 11:27 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 13:50 #1514112

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Prachtig gedaan Timo. Ik wordt stiekum best een beetje jaloers op zoveel handigheid :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 15:25 #1514139

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Een fraai project. Maar ik heb er wel een opmerking/waarschuwing bij. Ik zie dat je die bouten met Sikaflex hebt ingesmeerd. Een paar jaar geleden heb ik mijn dieseltank flens eveneens met sikaflex (als pakking) gemonteerd. Dat heeft me een maand later ter hoogte van Scheveningen een verstopte filter etc. opgeleverd. Nadat ik met enige moeite Scheveningen had aangelopen, bleek bij verwijdering van de flens die Sikaflex te zijn opgelost in de diesel. Diesel tast Sikaflex aan! Wist ik niet. Na verwijdering van alle drijvende halfzachte Sikaflex-stukjes was alles weer OK. Maar voortaan gebruik ik vloeibare pakking die bestand is tegen diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 16:41 #1514167

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Prachtig werk Timo en een goed verslag ook! Ook altijd leuk om te lezen welke handigheidjes je weer hebt bedacht om het werk makkelijker te maken.

Dat deksel ga je plezier van hebben, zelfs als je hem niet gebruikt. Het feit dat het kan is al genoeg (kan ik uit ervaring vertellen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 16:53 #1514170

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
dit jaar hetzelfde gedaan. Deksel lag al een jaar of 5 aan boord. Echter troep in filter tijdens een tripje, dus moest er maar aan geloven. Alles met kobaltboren gedaan, diesel rondpompen; wat een zooi, te goor. Filter had geen zin, trechter met gele keukendoeken als eerste stap. Anyway, lijkt nu voldoende clean. Bodem tank helaas niet te zien wegens een horizontaal tussenschot; echt fijn wel..
Geen fotos gemaakt van de bende (beter maar).
NB Helios is van 1979, geen aftap, dus tank was een aardige dierentuin geworden
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 17:47 #1514181

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 463
Een knap uitgevoerde verbetering, jaloers. Ik ga deze winter ook eens kijken hoe mijn dieseltank erbij ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: inspectieluik dieseltank il Cigno 03 okt 2023 18:40 #1514198

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
SimondeDanser schreef :
Vraagje: zitten de bouten of tapeinden in die ovale ring gelast? Of zitten ze er met vloeibare pakking in gedraaid?
De draadeinden zijn gelast
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.363 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl