Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nieuwe elektra voor een oude HR 312

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 20:07 #1509992

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Mijn B&G Vulcan 9 plotter trekt 1 A bij maximaal backlight volgens de handleiding: een stuk meer dan ik dacht. Dat is 24 Ah per dag als je doorvaart, in de ordegrootte van de koelkast! Al zal het scherm 's nachts wel gedimd worden. De rest van de elektronica is zuiniger, maar niet zo zuinig als op de Noreen.
Ben nog aan het rekenen, maar het telt harder op dan ik dacht. Als je doorvaart is 100 Ah toch niet zoveel. Als ik de koelkast uitzet en de windvaan laat sturen scheelt het wel weer bijna 40 Ah per dag.
Hoeveel komt er per dag uit 2 x 50 W zonnepanelen op de achterpreekstoel? ;) Ik loop weer op de zaken vooruit.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 21:43 #1510000

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Doejong schreef :
Hoeveel komt er per dag uit 2 x 50 W zonnepanelen op de achterpreekstoel? ;) Ik loop weer op de zaken vooruit.

Op een goede zonnige dag in juli 400 Wh. Op een slechte dag in juli 100Wh. Gemiddeld 290Wh
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 07:34 #1510032

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Dat is een dikke 10 Ah gemiddeld, omgerekend naar 12 V en wat verliezen ingecalculeerd. Meegenomen, maar niet genoeg voor het dagelijks verbruik. Ik begin de mensen met 300 Wp zonnepanelen en een generator te begrijpen.

In mijn scenario van 24 u doorvaren, met koelkast, elektrische stuurautomaat, plotter en de kleinere verbruikers kom ik op >100 Ah uit. En dan heb ik gebruik van een toekomstige dieselkachel, zeg 0,5 A en de elektrische buitenboordmotor een keer opladen, 30 Ah, nog niet meegerekend. 100 Ah is dus te weinig, zelfs met LFP en 80% ontladen.

In de praktijk zal het meestal veel minder zijn. En je vaart nog eens wat op de motor, zeg 20 A laadstroom, de windvaan in plaats van de stuurautomaat, de koelkast kan eventueel nog uit. Maar ik denk nu toch eerder aan 200 Ah. Oef, dat gaat even zeer doen aan de portemonnee, met LFP.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 07:55 #1510036

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Wij hebben voor huidige begrippen een bescheiden 300Ah LiFePO4 accu. Met zo'n accu zou je 60 uur kunnen doorvaren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 08:11 #1510043

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Hoeveel komt er per dag uit 2 x 50 W zonnepanelen op de achterpreekstoel? ;) Ik loop weer op de zaken vooruit.
Leuk om aan te rekenen.
Draai je ze met de zon mee, zijn het glaspanelen of geplakte flexibele soms?
Kan zomaar een factor 4 schelen met de opbrengst.
Wij hebben 270Ah, flexibele geplakt op de garage en flexibele op de buiskap. Met 10A op de mooiste momenten van de dag zitten we met rode oortjes maar meestal is het tussen 3 en 7 Ah en dat vinden we ook mooi :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 08:22 #1510048

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Tip; Wij hebben 12 jaar geleden een paar solara panelen geïnstalleerd. Schreeuwend duur. Later goedkopere flexibele panelen er bij geplakt. Die zijn inmiddels ook al weer 4 jaar oud.

Maar nu komt het, de solara panelen leveren nog steeds hun nominale vermogen. De goedkopere panelen zijn naar 60% terug gezakt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 08:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 08:40 #1510055

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Omdat zonnepanelen veel plek innemen en je er qua opbrengst niet op kunt vertrouwen (varieert nogal) én omdat ze niet gratis zijn (panelen, bevestigingsshizzle, kabels, doorvoeren, regelaar) kun je er ook voor kiezen dat geld in een extra groot accupakket te steken.

Een setje zonnepanelen met toebehoren kost al heel snel € 300. Een set van 4 LiFePo4-cellen van 280-300 Ah kosten € 450-€ 500. Iemand al zin in een inkoopactie? ;-)

Bij mij was de beslissing snel genomen. (Temeer omdat je op een boot van 7 meter niet veel paneel kwijt kunt.).
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 08:42 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 08:50 #1510057

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
DeBommel schreef :
Omdat zonnepanelen veel plek innemen en je er qua opbrengst niet op kunt vertrouwen (varieert nogal) én omdat ze niet gratis zijn (panelen, bevestigingsshizzle, kabels, doorvoeren, regelaar) kun je er ook voor kiezen dat geld in een extra groot accupakket te steken.

Een setje zonnepanelen met toebehoren kost al heel snel € 300. Een set van 4 LiFePo4-cellen van 280-300 Ah kosten € 450-€ 500. Iemand al zin in een inkoopactie? ;-)

Bij mij was de beslissing snel genomen. (Temeer omdat je op een boot van 7 meter niet veel paneel kwijt kunt.).

Rationeel economisch bekeken heb je helemaal gelijk. Zeker als je de accu weer aan de walstroom kunt opladen. Dus met regelmaat in een haven komt.

Ik zelf wilde wel aan de praktijk ondervinden hoe het is om wat betreft onze elektrische energie inclusief koken, volledig van hernieuwbare bronnen gebruik te maken. Met omdat ik ook bang ben om te kort te komen een generator als backup. Die ik de facto niet gebruik.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 08:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 09:02 #1510061

Op de meeste monohulls heb je ook niet de ruimte om het dagelijks verbruik van diezelfde "modern uitgerustte" monohull op te leveren, ben ik bang. Electrisch koken lijkt mij op zo'n boot dan een wel héél grote uitdaging.

De Warrier 36 van "Glorious Sanding" YT kanaal Sail Life heeft een bimini van zonnepanelen gemaakt met uitschuifbare zijkanten en zelf zij redden het niet...

Ik ben nooit langer dan anderhalve dag (en zelfs dat is incidenteel) onderweg dus zie mijn 280 Ah LiFePO4 accu meer als een brandstoftank dan als een dagelijke buffer. Autonoom zijn zonder generator klinkt en is fantastisch, maar vergt véél, zeker als je dit ook in het naseizoen wilt zijn!

Interessant om dit draaje te volgen voor TS' huishouden en vaargewoontes.
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 09:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 09:29 #1510070

Ja, hallo! Glorious sanding is dan ook een gadget freak, en heeft allemachtig veel elektronica. Inclusief inductiekookplaat, oven watermaker en veel teveel andere prullaria.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 09:31 #1510071

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Nachtvlinder schreef :
zeker als je dit ook in het naseizoen wilt zijn!

Buiten de maanden mei t/m augustus is het droef gesteld met de opbrengst van zonnepanelen aan boord. Wij zijn van 5 t/m/ 10 september vorige week, 5 dagen off grid, gaan varen. Maar ondanks prachtig zonnig weer geen break even. We kwamen terug in de haven met legere accu's dan dat we vertrokken.

Maar TS zou toch een heel eind moeten kunnen komen met een LiFePO4 accu van ± 300Ah. Tenzij er allerlei extra (grote) verbruikers aan boord gesleept worden.
Dat laatste gaat natuurlijk ook ten koste van de zeilprestaties van je boot. Hoe minder troep aan boord hoe fijnere het zeilen is. Waar het toch allemaal om begonnen is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 09:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 09:48 #1510077

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Wat ik heb opgelijst aan verbruikers is denk ik niet uitzonderlijk, tegenwoordig, maar het telt toch aan. Voorlopig heb ik op eigen kiel vnl. dagtochten op zee gemaakt. Met deze boot zelfs dat niet: eerst moest hij verbeterd worden en de pandemie en mijn eigen post-Covid heeft de plannen flink vertraagd. Maar ik wil de vleugels graag wat verder uitslaan.

Vroeger als opstapper hoefde ik daar niet over na te denken :) Geen plotter, maar wel koelkast, stuurautomaat, 25 W driekleurenlicht, geen zonnepanelen, zelfs geen walstroom in het begin. En toch genoeg stroom. Zelfs met 3 dagen op zee. Hoe deden ze dat? Ik denk dat er vrij veel motoruren werden gemaakt.

Zelfbouw LFP ga ik zeker niet doen. Dus wordt het de spaarpot omkeren. Niet erg, als ik er later gelukkig mee ben vergeet ik dat weer.

Edit: nog eens gerekend op het maximale scenario van 24 uur varen in de zomer. Ik kom op exact 100 Ah. Zonder de buitenboordmotor opladen, 30 Ah. Daar zit echt alles wat ik kan verzinnen in, incl. 2 mobieltjes opladen en een gasdetector die ik nog niet heb. De grootverbruikers zijn de koelkast (geschat op 25 Ah), kaartplotter (24 Ah), marifoon (12 Ah), stuurautomaat (12 Ah). De AIS-transponder is 7 Ah, de gasdetector (BEP) 8 Ah, ook meer dan ik dacht, en verder allemaal kleine verbruikers.

Dus bij deze besloten dat 200 Ah capaciteit, dus 160 Ah bij 80% ontladen, voldoende moet zijn.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 14 sept 2023 10:45 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 14 sept 2023 13:02 #1510118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Ter info.
We verbruiken per etmaal ongeveer 50Ah, met koelkast, verlichting, computers, navigatie, instrumenten, telefoons, hydrofoor. met 300AH LFP gaat dat best lang goed. Als de zon schijn heel veel langer goed met 160watt solar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 dec 2023 18:40 #1531356

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Handvaardigheid en zo
Hoewel ik de kant van de startaccu voorlopig ongemoeid wilde laten moet er nu toch iets aan gebeuren. De startaccu is dit jaar vernieuwd. Van zelfontlading merk ik nog niks, hij geeft nog steeds 12,71 V. Maar toch. Ik ga er een kleine Mastervolt lader op zetten om hem bij te houden tijdens de winter. De lader wordt geleverd met 10 mm doorsnede terminals, die ik zo niet kan aansluiten. Een goede gelegenheid om de klemverbindingen van de accukabels te vervangen door iets beters.

Accuklemmen gekocht met 10 mm bouten. Op de accukabels zal nu ook een aangeperste kabelschoen moeten komen met die diameter. Eerst maar eens oefenen. Een stuk van de kabels van de lichtaccu's afgeknipt. De rode is 25 mm2, de zwarte 35, vreemd genoeg. Aan de kant van de startaccu lijkt dat ook zo te zijn.

Zie ook de foto's. De rode met de hydraulische pers eraan gezet, slagje gedraaid en nog eens. Krimpkous met lijm erover, niet zo mooi (wat overbemeten en het hulpstuk van de Dremel gassoldeerbout paste niet, het warmtepistool ligt op de boot). Doorgezaagd: ik zie de koperdraden van de kabel nog vagelijk, dus niet helemaal hard genoeg geperst. Durfde niet, vanwege de ervaring van anderen dat je de olie uit het ding kan persen als je overdrijft.

De zwarte dan, eenmaal geperst, maar wel harder doorgeperst tot het echt niet verder ging. Ook doorgezaagd, daar zie ik massief koper. Wat vinden jullie, ziet die er goed uit? Er lijkt op de foto ergens nog een spleetje tussen kabelschoen en kabel te zitten, maar dat is denk ik gezichtsbedrog.

Dan de accuklem: geleverd met een overmaat aan ringen, 2 sluitringen en de 3e is een borgring, klopt dat? Ik zou de kabelschoen direct op de accuklem doen, de terminal van de lader erbovenop, dan de sluitring, dan de borgring en tenslotte de moer. Is het zo goed? Zie ook weer de foto.
Bijlagen:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 29 dec 2023 18:45 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 dec 2023 20:28 #1531405

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Volgens mij gaat dat prima zoals je dit doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 30 dec 2023 10:12 #1531460

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Oké, als jullie geen blunders zien zal ik het zo eens in het echt proberen.
Hoezo, onzeker? Ja, over technische dingen ben ik onzeker :unsure:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 30 dec 2023 15:01 #1531490

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 304
Als je die pers gebruikt zoals die bedoeld is, dan is hij gewoon goed. Als de bekken van de matrijs op elkaar liggen heeft verder persen geen zin!
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 30 dec 2023 15:22 #1531493

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Doe het vooral inderdaad voorzichtig... ik heb er ook een gesloopt na 5 ogen van 50 mm2. Ik deed heeeeeeeeeeëeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig :laugh:
Wat een zooi is dat van hbm....prrrrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 30 dec 2023 15:24 #1531494

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
CE


edit; C E
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 30 dec 2023 15:25 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 30 dec 2023 16:35 #1531502

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Past in het draadje "Alternatieven voor te duur materiaal" ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 30 dec 2023 16:41 #1531505

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12571
meaning, HBM is Chinees prulspul :S
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 31 dec 2023 18:20 #1531783

Ik had ook een HBM tang gekocht tegen beter weten in .

Wat buitengewoon irritant is de bekken zitten niet goed geklemd in de tang :angry: Ze zitten op een pennetje draaien alle kanten zowat op als het kan . Over de maat voering maar te zwijgen , die is ongeveer ach ...........

De tang is gratis af te halen in Workum ter hoogte van steiger H12 , wel duikbril meenemen. :whistle: bij de 3e persing 70mm2 vloog de keering eruit bij de hevel, dus in een vlaag van woede op mezelf vloog hij de plomp in :blush:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 31 dec 2023 19:00 #1531795

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Je moet ook met gevoel persen, anders krijg je alles stuk.
Ik heb ook een C E en de hele boot er mee gedaan.
Vroeger had ik een Klauke (kwijt in de vethuizing). Als ik die uitleende kwam die geheid terug met een gebroken bek.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 31 dec 2023 20:14 #1531807

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Ik heb hem anders op advies van het ZF gekocht. Oké, consensus was het niet. Maar het forum houdt niet zo van consensus.
Er bijna de startaccu mee aangesloten. Maar kwam één 35 mm2 kabelschoen tekort :S
Het 6 A Mastervolt ladertje zit. De accu stond op 12,72 V voor het aansluiten en de lader sprong bijna meteen op float. Hoezo, zelfontlading?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 31 dec 2023 20:29 #1531811

12,72 V is volle accu 100% ? Wat had die lader dan moeten doen ? Overboord springen ? :P
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl