Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nieuwe elektra voor een oude HR 312

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 04 sept 2023 09:39 #1507262

Oei, een chip!!

Holtere doelt op een zeer degelijk automotive product, dat zich inmiddels wel bewezen heeft.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 09:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 04 sept 2023 09:41 #1507263

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
3Noreen schreef :
Bij het stoppen van de motor duurt en tussen de 5 a 10 minuten voor de start accu om terug te vallen in spanning. Pas nadat die terugval heeft plaatsgevonden zal de DC-DC detecteren dat de motor niet meer loopt en afschakelen.. In die aantal minuten zal hij dus de startaccu ontladen.
Heb je dat niet ook met conventionele scheidingsrelais of -diodes?
Oplossing bijvoorbeeld: 2e alternator voor de dienstaccu, zodat tijdens het laden start- en dienstaccu niet parallel geschakeld moeten worden. Al eens aan gedacht, heeft nog andere voordelen. Ook valkuilen. Maar voorlopig laat ik dat idee nog even sudderen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 04 sept 2023 09:52 #1507267

Gewoon even de knuppel in het hoenderhok , met een dynamo een accu laden ?

Zijn we net af van de acculaders met gewoon een trafo en gelijkrichter , en hebben we mooi 3 en weet ik hoeveel trap laders want dat is echt beter .

Telt dat bij een dynamo ineens allemaal niet meer .........en zal het allemaal wel goed komen :whistle:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 04 sept 2023 09:55 #1507269

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Iedereen mag zijn geld uitgeven waaraan hij of zij dat goed dunkt. Wat mij betreft zijn het hele dure Ah's. Gewoon de sop en kool.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 04 sept 2023 09:58 #1507271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Doejong schreef :
3Noreen schreef :
Bij het stoppen van de motor duurt en tussen de 5 a 10 minuten voor de start accu om terug te vallen in spanning. Pas nadat die terugval heeft plaatsgevonden zal de DC-DC detecteren dat de motor niet meer loopt en afschakelen.. In die aantal minuten zal hij dus de startaccu ontladen.
Heb je dat niet ook met conventionele scheidingsrelais of -diodes?
Oplossing bijvoorbeeld: 2e alternator voor de dienstaccu, zodat tijdens het laden start- en dienstaccu niet parallel geschakeld moeten worden. Al eens aan gedacht, heeft nog andere voordelen. Ook valkuilen. Maar voorlopig laat ik dat idee nog even sudderen.

Mijn oplossing :) Had toch al een walstroom lader/omvormer.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 04 sept 2023 09:58 #1507272

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Daarom dacht ik er een A2B of DCDC lader tussen te zetten. Voor de dienstaccu in elk geval. Ook als ik bij loodaccu's zou blijven.

Zo, nu ga ik toch even varen met mijn elektrisch dode boot. Het is mooi weer.
Tot de volgende maar weer B)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 13:38 #1507706

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
3Noreen schreef :
Mijn oplossing :) Had toch al een walstroom lader/omvormer.
Dat is echt KISS :) Ik heb geen benzine aan boord en ik wil proberen dat zo te houden.
Zal wel merken hoeveel stroom ik echt moet maken. Dat zou best eens mee kunnen vallen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 13:48 #1507711

Doejong schreef :
3Noreen schreef :
Mijn oplossing :) Had toch al een walstroom lader/omvormer.
Dat is echt KISS :) Ik heb geen benzine aan boord en ik wil proberen dat zo te houden.
Zal wel merken hoeveel stroom ik echt moet maken. Dat zou best eens mee kunnen vallen.

Soms is de vraag wat simpeler is , je benzine beschermen tegen..... Of een hele complexe installatie draaiend te houden.

Hoeveel stroom je moet maken is nogal divers voor ieder natuurlijk , meestal lig ik tegenwoordig zomaar ergens een dag of 14 voor anker ander verhaal.

Op het IJsselmeer lag ik s'morgens en s avonds wel ergens in een haven aan de Duitse landvast, stroom maken waarvoor???
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 13:48 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 13:56 #1507715

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4227
Jeroen-Pion schreef :
Gewoon even de knuppel in het hoenderhok , met een dynamo een accu laden ?

Die knuppel is al door 3Noreen gegooid en voor zeilers die elke avond aan de walstroom liggen een zeer terechte vraag.

Jeroen-Pion schreef :
Zijn we net af van de acculaders met gewoon een trafo en gelijkrichter , en hebben we mooi 3 en weet ik hoeveel trap laders want dat is echt beter .

Telt dat bij een dynamo ineens allemaal niet meer .........en zal het allemaal wel goed komen :whistle:

Onze DC-DC converter heeft een ingebouwde lader. Zowel voor loodzuur als voor LFP (heb je geen 3-traps lader voor nodig overigens) volledig naar je hand te zetten. Net als onze walstroomlader en MPPT. Maar misschien doel je ergens anders op?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 14:01 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 13:59 #1507717

Hans V schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Gewoon even de knuppel in het hoenderhok , met een dynamo een accu laden ?

Zijn we net af van de acculaders met gewoon een trafo en gelijkrichter , en hebben we mooi 3 en weet ik hoeveel trap laders want dat is echt beter .

Telt dat bij een dynamo ineens allemaal niet meer .........en zal het allemaal wel goed komen :whistle:

Onze DC-DC converter heeft een ingebouwde lader. Zowel voor loodzuur als voor LFP (heb je geen 3-traps lader voor nodig overigens) volledig naar je hand te zetten. Net als onze walstroomlader en MPPT. Maar misschien doel je ergens anders op?

Ik bedoelde inderdaad accu - dynamo.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 14:58 #1507741

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Mensen die met bootjes rondvaren plegen of bijna elke nacht in een haven te zijn of, zoals wij, bijna uitsluitend te overnachten voor anker. Die laatste groep heeft om contact met de wal te kunnen houden een bijboot met benzine buitenboordmotor. Die eerste groep kan in de haven de stekker in het stopcontact steken die tweede groep heeft toch al benzine aan boord. Dus waarom die paar Ah's nog uit die diesel geperst moeten worden ? :S Nogmaals ik snap het niet. Of het zit tussen de oren dat je bang bent zonder stroom te komen. Tenzij je wasmachines/airco's/wasdrogers/airfryers/elektrische boilers of wat je tegenwoordig allemaal wel kunt kopen wat stroom verbruikt aan boord wilt slepen.
Zo'n dynamo gaat echt maximaal 35A continu stroom leveren. Als mijn heel bescheiden LiFePO4 accu half vol is kost dat het arme dieseltje al 5 uur om hem weer vol te krijgen. Op een beetje zomerse dag doen mijn zonnepanelen dat ook zonder stank en lawaai.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 15:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 15:45 #1507761

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4227
3Noreen schreef :
Die laatste groep heeft om contact met de wal te kunnen houden een bijboot met benzine buitenboordmotor. Die eerste groep kan in de haven de stekker in het stopcontact steken die tweede groep heeft toch al benzine aan boord. Dus waarom die paar Ah's nog uit die diesel geperst moeten worden ? :S Nogmaals ik snap het niet.

Je vergeet een groeiende groep: wij ankeren veel maar hebben een elektrische buitenboordmotor voor onze bijboot. Dus geen benzine bij ons aan boord. Ik denk dat jij deze zomer die ePropulsion en Torqueedo bb-motortjes ook wel voorbij hebt zien (je hoort ze niet) komen?

Gaat alleen maar toenemen. Je benzine aanname zal naar mijn inschatting zeker voor zeilers die de rust opzoeken (o.a. ankeraars) steeds minder van toepassing zijn.

Dingy-accu laden [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 16:08 #1507777

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Die laatste groep heeft om contact met de wal te kunnen houden een bijboot met benzine buitenboordmotor. Die eerste groep kan in de haven de stekker in het stopcontact steken die tweede groep heeft toch al benzine aan boord. Dus waarom die paar Ah's nog uit die diesel geperst moeten worden ? :S Nogmaals ik snap het niet.

Je vergeet een groeiende groep: wij ankeren veel maar hebben een elektrische buitenboordmotor voor onze bijboot. Dus geen benzine bij ons aan boord. Ik denk dat jij deze zomer die ePropulsion en Torqueedo bb-motortjes ook wel voorbij hebt zien (je hoort ze niet) komen?

Gaat alleen maar toenemen. Je benzine aanname zal naar mijn inschatting zeker voor zeilers die de rust opzoeken (o.a. ankeraars) steeds minder van toepassing zijn.

Dingy-accu laden [ Click to expand ]

Ik zie die motortjes nooit op plekken die enigszins van de beaten track af zijn. Even 2-3 mijl varen om boodschappen te doen en met een volle bijboot weer terug lijkt me ook wat veel voor zo'n e-ding. Wat ik wel nog tegenkom zijn zeilende bijbootjes.

Ik denk dat bij jullie aan boord de eerste wet thermodynamica ook opgaat. Maar ook in het groot gebeurt het zelfde. De opbrengst van duurzame energiebronnen wordt zo ongeveer 4 X iingezet in de mooie duurzame toekomst plannen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 16:11 #1507778

3Noreen schreef :
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
Die laatste groep heeft om contact met de wal te kunnen houden een bijboot met benzine buitenboordmotor. Die eerste groep kan in de haven de stekker in het stopcontact steken die tweede groep heeft toch al benzine aan boord. Dus waarom die paar Ah's nog uit die diesel geperst moeten worden ? :S Nogmaals ik snap het niet.

Je vergeet een groeiende groep: wij ankeren veel maar hebben een elektrische buitenboordmotor voor onze bijboot. Dus geen benzine bij ons aan boord. Ik denk dat jij deze zomer die ePropulsion en Torqueedo bb-motortjes ook wel voorbij hebt zien (je hoort ze niet) komen?

Gaat alleen maar toenemen. Je benzine aanname zal naar mijn inschatting zeker voor zeilers die de rust opzoeken (o.a. ankeraars) steeds minder van toepassing zijn.

Dingy-accu laden [ Click to expand ]

Ik zie die motortjes nooit op plekken die enigszins van de beaten track af zijn. Even 2-3 mijl varen om boodschappen te doen en met een volle bijboot weer terug lijkt me ook wat veel voor zo'n e-ding. Wat ik wel nog tegenkom zijn zeilende bijbootjes.

Ik denk dat bij jullie aan boord de eerste wet thermodynamica ook opgaat. Maar ook in het groot gebeurt het zelfde. De opbrengst van duurzame energiebronnen wordt zo ongeveer 4 X iingezet in de mooie duurzame toekomst plannen.

Met mijn nieuwe bij bootje en E motortje ga ik zelfs op de heen weg in planee :woohoo:

Terug weg niet :laugh: :laugh:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 18:08 #1507845

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
3Noreen schreef :
Maar ook in het groot gebeurt het zelfde. De opbrengst van duurzame energiebronnen wordt zo ongeveer 4 X iingezet in de mooie duurzame toekomst plannen.
Nee, we gaan het in dit draadje niet over klimaatverandering en windmolens hebben :laugh:
Dat gezegd zijnde, ik wil wel zo min mogelijk fossiel opgewekte elektriciteit aan boord nodig hebben. De elektrische buitenboordmotor die ik in gedachten heb (Temo 450) heeft 30 Ah nodig om volledig op te laden. Voor max. 80 min autonomie. En dan die matig geïsoleerde koelkast van mij. Zonnepanelen dus, dat zie ik wel aankomen. Ze integreren in het elektrische systeem is makkelijker dan er een plekje voor vinden aan boord. Maar dat is nog niet voor komende winter.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 05 sept 2023 19:18 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 18:44 #1507863

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Kabelogen persen: gereedschap

Ik wil graag zelf mijn kabelogen kunnen persen. De dikste kabels bij mij aan boord zijn 25 mm2. Moet het nog berekenen, maar dat zal wel zo blijven. Als ik de oude kabels verwijderd heb ga ik daarmee eens oefenen.
Moet een nette kniptang hebben maar dat zal niet moeilijk zijn. Voor gewone kabelschoentjes heb ik al een goede krimptang.
Maar voor het grote werk twijfel ik: een dure Klauke perstang, een Chinese die maar een kwart kost, of toch zo'n hydraulische, die nu en dan met olie spettert en waarvan de maten misschien niet kloppen? Heb een draadje hierover nog eens doorgenomen, maar ik twijfel dus.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 18:52 #1507865

Ik heb de hele boot met een Chinese hydraulische tang gedaan en deze daarna ook nog eens uitgeleend. Zit een revisie setje bij, maar nog niet nodig gehad. Belangrijk is dat, wanneer je uitgeperst bent en de matrijzen aanliggen, je niet hard door blijft persen.

Een goede kniptang (schaartype, clean cut) scheelt ook een boel ergernis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 05 sept 2023 19:39 #1507879

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Oké, dat knoopje doorgehakt.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 13:11 #1509907

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Verbruikers: hoeveel verbruiken ze?

Rustig aan het puzzelen op deze vraag. Als ik dat weet en inschat hoeveel uur per dag ze dat doen kan ik uitrekenen hoe groot de dienstaccu moet zijn. Maar hier en daar loop ik vast.

De Tacktick hull transmitter bijvoorbeeld, waar de transducer van het log en het echolood aan vast zitten: hoeveel stroom vraagt hij? Staat nergens. Bij goed zoeken vind ik dat er een 1 A zekering voor moet, maar dat zal het verbruik toch wel niet zijn?

En dan het NMEA 2000 netwerk: heeft een voedingskabel, zit denk ik een 3 A zekering in (nog eens nakijken), maar dat zal ook niet zoveel zijn. Waar hangt het verbruik van af? Van de N2K-toestellen die aan het netwerk hangen? Hier zegt het LEN (load equivalency number) iets over het verbruik. 1 LEN = 50 mA, heb ik gevonden. Mijn plotter heeft een LEN van 1. De nog te installeren AIS-transponder ook. Dat is dus heel weinig. Voor de marifoon (B&G V50, die waarschijnlijk vervangen wordt) staat het nergens. En verbruikt het netwerk zelf ook nog iets, los van de apparaten die er aan vast hangen?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 13:23 #1509910

Ik zou bij de zwaarste verbruikers beginnen (koelkast, computers, stuurautomaat, niet-efficiënte autoradio’s, hydrofoor, dingen op de inverter en standby verbruik, gloeilampen, radar…) en langzaam verder werken richting de (bijna) verwaarloosbare verbruikers als een N2K sensoren en led binnenverlichting.

LEN zou worst-case moeten zijn voor apparaten die via het netwerk gevoed worden; een display dus met het backlight vol aan. Je plotter heeft een aparte voeding, dus de LEN daarvan is niet zijn verbruik…
Het verbruik van de datapaartjes zélf in het N2K netwerk (de canlo en canhi via de afsluitweerstanden) is verwaarloosbaar.
Laatst bewerkt: 13 sept 2023 13:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 14:16 #1509922

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 772
Goede tip. Liever de hele Ampères goed hebben dan een paar keer een paar tientallen mA missen. Aan het eind nog een veiligheidsmarge erop (ach, zeg 10-15%) dan ben je een heel eind.

Stroomverbruik inschatten is lastig. Maakt nogal uit voor welke situatie je aan het rekenen ben: een oceaanoversteek of een familieweekendje op het water. Ik heb mijn accu gedimensioneerd voor een max-scenario (24 uur / dag varen, veel gebruik marifoon, stuurautomaat etc.). In vakantiemodus kwam ik uit op een dagelijks verbruik van nog geen 50 Ah, waarvan de helft voor de koelkast. D.w.z. dat ik, uitgaand van 80% ontladen van de 300 Ah LiFePo-set, praktisch 5 dagen autonoom zou zijn. In de praktijk was dat bijna 2 weken.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 14:53 #1509930

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Daar hebben jullie gelijk in. Ik ga denk ik om te beginnen mikken op 24 uur autonomie zonder laden, al varend (korte oversteek) in de zomer (geen kachel, wel koelkast, eventueel uit te zetten, plantaardig eten bederft niet snel). Als ik de smaak te pakken krijg (dat begint te komen) zie ik nog wel een paar zonnepanelen komen.

Toch leuk om te weten hoe het werkt bij de kleine verbruikers. Voor het log/echolood reken ik voorlopig op iets van 100 mA als ik bij andere merken opzoek hoeveel dat is, stelt dus niet veel voor. De instrumenten in de kuip werken op de zon, evenals de windmeter.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 14:58 #1509934

Zeker geeft dat interessante inzichten! Ik zou een aantal typische scenario’s uitwerken en de worst-case daaruit dan van laten bepalen. Voor die eens-in-de-vijf-jaar-wintertocht die je, qua balans, niet rond krijgt verzin je dán wel wat ;)
Laatst bewerkt: 13 sept 2023 15:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 16:25 #1509946

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13466
Mijn instrumenten gps + nke + n2k + AIS verbruik 0,37A = 4,8 Watt. Zal van opzet afhankelijk zijn. Maar in mijn optiek niet verwaarloosbaar. Zit dus geen boordcomputer plotter of scherm bij ! Is gemeten gemiddeld gebruik over een aantal uren. (s'nachts)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 13 sept 2023 17:48 #1509960

Zuinig! Zou dat overdag met maximale backlight veel meer zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl