Hier eentje van mij:
Voordat het volgende gebeurde heb ik aan tientallen cursisten aangeleerd altijd de haallijn van de rolfok-installatie te beleggen ook na het uitrollen.....maar dan zelf een keertje dit niet doen en je bent meteen aan de beurt:
Op een dag solo zeilend op de Dokkumer Ee, ergens tussen Leeuwarden en Wyns, windje 6 in de rug, enkel de genua uitgerold.
Laatste slag van de genua was niet uitgerold omdat het systeem niet lekker liep, en de haallijn had ik niet belegd tegen meer dan beter weten in (

)
Een dikke vlaag, laatste stukje genua rolt uit, en door de plotselinge ruk aan de haallijn slaat deze bij het voorstag om de uithouder van de reeftrommel. ....hoe is het mogelijk denk je dan maar je weet dat je het aan jezelf te danken hebt: had die lijn dan ook vastgezet

!
Genua niet meer in te rollen vanuit de kuip, alleen aan boord, relatief smal vaarwater, geen stuurautomaat bij de hand, en met 7 knopen bootsnelheid geen zin om het roer langer dan 5 seconden los te laten.
....gelukkig bedacht ik me dat er bij Bartlehiem een heel luw stuk aan kwam waar ik op de motor het schip net lang genoeg stil kon leggen om naar voren te lopen en de haallijn weer vrij te maken......