Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 22 mei 2011 17:54 #196090

Uhmm goede vraag. Ik zet gewoon alle afsluiters dicht als ik van boord ga..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 08:13 #200257

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik wil het jullie toch niet onthouden... ziehier :blush: :blush:

En dat terwijl ik daarvoor drie dagen lang op een steenworp afstand van de bunkerboot in Medemblik had gelegen. Leermoment: veel, veel vaker controleren!

En verder niets dan lof en hulde voor de mannen van Wijdenes die me in notime hadden voorzien van 20 liter gasolie en de Penta weer an het lopen hadden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 08:47 #200265

Goed bezig die KNRM! Je zult je lullig gevoeld hebben..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 09:07 #200272

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3591
Hier eentje van mij:

Voordat het volgende gebeurde heb ik aan tientallen cursisten aangeleerd altijd de haallijn van de rolfok-installatie te beleggen ook na het uitrollen.....maar dan zelf een keertje dit niet doen en je bent meteen aan de beurt:

Op een dag solo zeilend op de Dokkumer Ee, ergens tussen Leeuwarden en Wyns, windje 6 in de rug, enkel de genua uitgerold.

Laatste slag van de genua was niet uitgerold omdat het systeem niet lekker liep, en de haallijn had ik niet belegd tegen meer dan beter weten in ( :( )

Een dikke vlaag, laatste stukje genua rolt uit, en door de plotselinge ruk aan de haallijn slaat deze bij het voorstag om de uithouder van de reeftrommel. ....hoe is het mogelijk denk je dan maar je weet dat je het aan jezelf te danken hebt: had die lijn dan ook vastgezet :blush: !

Genua niet meer in te rollen vanuit de kuip, alleen aan boord, relatief smal vaarwater, geen stuurautomaat bij de hand, en met 7 knopen bootsnelheid geen zin om het roer langer dan 5 seconden los te laten.

....gelukkig bedacht ik me dat er bij Bartlehiem een heel luw stuk aan kwam waar ik op de motor het schip net lang genoeg stil kon leggen om naar voren te lopen en de haallijn weer vrij te maken......
Laatst bewerkt: 09 juni 2011 09:08 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 09:18 #200275

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
waverider82 schreef :
Je zult je lullig gevoeld hebben..

En niet zo'n beetje ook. Maar bij gebrek aan wind werkten plan B en plan C ook al niet meer. Maar wel geleerd hoe ik de Penta snel kan ontluchten :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 09:24 #200278

Misschien handig als je dat ergens post?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 09:48 #200284

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dapper om jezelf hier zo in het daglicht te stellen, Sigdock. Eigenlijk ook heel zeldzaam: én geen wind, én geen brandstof. Komt hoogst zelden voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 09:53 #200287

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sigdock schreef :
werkten plan B en plan C ook al niet meer.

plan Z: een 5 liter plastic jerrycan met diesel in de bakskist?
groet
t
Laatst bewerkt: 09 juni 2011 11:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 10:20 #200292

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@beewee: en nog een ontzettende regenbui ook terwijl dat vaak juist wel wind oplevert.

@capo: dat heb ik inmiddels verheven tot Plan A1 zeg maar. Naast regelmatig peilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 10:24 #200294

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Die regenbui was terecht :P
maar dat is wel een gevalletje pijnlijk met de billen bloot :) denk dat menig iemand stil in een hoekje zich zou gaan schamen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 11:00 #200309

  • jh88
  • jh88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
grootste blunder aan boord, met was met mijn toenmalige vriendin, na aan aantal maanden durfde ze eindelijk mee t ijsselmeer op met windje 4-5 dus een leuke vakantie geplanned we zijn nog geen dag onderweg windkracht 4-5 tocht van muiderzand richting enkhuizen.toch nog een beetje spannend maar het ging prima, halverwege hoorde we op de radio dat er ander weer op komst was dus ik moest maar even snel zorgen dat we aan land kwamen....

geen kwatier later een fikse omweersbui stoten 7-8 en een hele bak regen, vriendin zeeziek en erg bang en boos...

eenmaal aangekomen in enkhuizen een bak ruzie en ze ging van boord op de trein naar huis..

ze heeft nooit meer een stap aan boord gezet
X79 Idee-Fixe


Gelukkig hoef je niet te spellen om goed te kunnen zeilen anders zou ik er niet veel van bakken ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 12:11 #200320

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
@jh88: kun je ook positief bekijken: nu weer lekker met je maatjes raggen op die rappe X79 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 09 juni 2011 12:26 #200325

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
sigdock schreef :
Ik wil het jullie toch niet onthouden... ziehier :blush: :blush:

En dat terwijl ik daarvoor drie dagen lang op een steenworp afstand van de bunkerboot in Medemblik had gelegen. Leermoment: veel, veel vaker controleren!

En verder niets dan lof en hulde voor de mannen van Wijdenes die me in notime hadden voorzien van 20 liter gasolie en de Penta weer an het lopen hadden.

Ja die had inderdaad niet mogen ontbreken hier, daar gooi je zeker hoge ogen mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 10 juni 2011 05:58 #200554

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Moedig Sigdock. Kijk daar leren wij nu ook van. Dank je wel.
Enne .... wat een mooi verslag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 juni 2011 17:35 #202445

  • Baak
  • Baak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Aan boord van mijn maxi77 stond een Volvo Penta MB50s, De originele inboard benzine motor die je vanuit de kajuit moet aantrekken. Het motortje had ik die winter zelf opgeknapt want hij liep niet (zo best).
Na een leerzame sleutelperiode liep het motortje in een waterbak in de tuin weer als een spinnend katje. Motor weer ingebouwd en bootje te water.
In eerste instantie leek de motor het vol te houden in het zoute grevelingenwater, echter na twee weken bij de start van een tocht met vrienden wilde het motortje niet starten. Verzopen was de conclusie, Dus bezinekraan dicht/ Bougie er uit en aan het touwtje trekken. hmm Geen bezinekraantje, das waar. Dan maar even de toevoer naar de carberateur los in een handoek en de benzine in een handoek opvangen.
Even later was de boel weer aangekoppeld en begon ik met hernieuwde energie aan het koortje te trekken tot mijn maatje "Baak stop, brand" riep. Jahoor, een heel klein vlammetje naast de bougie. Wel gevaarlijk want direct achter de motor stond de tank. Ik kijk om me heen wat ik kan gebruiken om het vuur te doven. Een brandblusser heb ik niet aan boord, dus ik moet improviseren. Snel pak ik een handoek waarmee ik probeer het vlammetje uit te slaan. Vlammen blussen met een benzine doordrenkte handoek blijkt niet de meest effectieve manier om een beginnende brand te blussen. In een fractie van een seconde van de handoek vlam. Uit reflex gooi ik de brandende handoek de kajuit uit en gelukkig in het water. Binnen blijken alle vlammen gedoofd. Ik snel naar buiten waar de brandende handoek tussen mijn schip en dat van de buurman drijft. Snel ga ik tussen de scheepjes hangen en trap de handoek onder water. Nogmaals naar binnen om te kijken of echt alle vlammen gedoofd zijn. Dit blijk het geval.
Op dat moment besloot ik maar nooit meer aan het touwtje van het motortje te trekken. Enkele weken later heb ik er een buitenboord achter gezet en de winter erop de MB50s uitgebouwd.
Baak

maxi 77
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 19 juni 2011 18:05 #202467

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Dat is inderdaad een fraai verhaal voor hier, maar gelukkig wel met een goeie afloop...

Ik geloof dat Freebird hier eerdaags ook een bijdrage gaat doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 14:13 #203005

Vastgelopen op de Grevelingen met 5 knopen, vrouw en kind aanboord. Ik hield de verkeerde kant van de betonning aan stuurboord omdat ik de kaart niet bij de hand had.
(Kan toch geen kwaad voor de kiel?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 14:16 #203008

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als er binnen niets te zien is (omhoog gekomen wrangen) dan kan de kiel er tegen.
Was het in een klap stilliggen, of nog een beetje enige seconden hard remmen?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 15:31 #203018

De wrangen zien er prima uit en de kielbouten ook. Het was inderdaad een paar seconden hard remmen maar dan ook maar een paar. Het pikante aan het verhaal is dat het op video staat, tenminste de soundtrack. Ik had een stukje gefilmd waarop duidelijk te zien is dat de dieptemeter maar 2.1 aangeeft dat had me natuurlijk ook moeten alarmeren. Op het moment dat het fout begint te gaan stop ik de videocamera in een zak maar hij staat nog aan. Daardoor hoor me precies wat we aan het doen zijn. Al met al is het vanaf het moment van vastlopen tot met gestreken zeilen losvaren een kleine 5 minuten.

Overigens las ik eerder in deze thread dat ik me in goed gezelschap bevind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 15:38 #203019

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
:blush: :blush: nadeel van dit draadje: het wordt er later nog eens lekker ingewreven, nét als de wonden geheeld zijn... :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 15:55 #203022

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Waverider, waarom heb je de zeilen weggehaald en ben je op de motor los gaan varen?

Als je de zeilen laat staan en deze hard aantrekt, krijgt je boot meer helling en kom je makkelijker los! En dna kan je evt de motor nog erbij gebruiken...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 16:09 #203024

trotti schreef :
Waverider, waarom heb je de zeilen weggehaald en ben je op de motor los gaan varen?

Als je de zeilen laat staan en deze hard aantrekt, krijgt je boot meer helling en kom je makkelijker los! En dna kan je evt de motor nog erbij gebruiken...

Groeten,
Johnnie

dat was een keuze maken, vrouw in bootsman stoeltje aan de giek naar buiten draaien werkt ook, even, een keer, :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 16:17 #203028

trotti schreef :
Waverider, waarom heb je de zeilen weggehaald en ben je op de motor los gaan varen?

Als je de zeilen laat staan en deze hard aantrekt, krijgt je boot meer helling en kom je makkelijker los! En dna kan je evt de motor nog erbij gebruiken...

Groeten,
Johnnie
Omdat ik voor de wind voer toen ik vastliep en de enige weg die mogelijk was terug was.. Dus leek mij eerst zeilen naar beneden zodat ie niet vaster werd getrokken, dan in de stagen hangen en m'n vrouw achteruitsturen, waren binnen een paar tellen los. Duurde wel effe voor het dieper was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 16:34 #203032

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
duidelijk. Alhoewel ik het altijd een sport vindt om op zeil ook weer los te komen...

Maar goed, ik denk dat jij voortaan iets beter op de dieptemeten let! :P

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 22 juni 2011 17:26 #203047

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb zo iets vreselijk stoms gedaan, ik durf 't eigenlijk niet te zeggen...


ik heb mijn boot verkocht, onvergeeflijk natuurlijk... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl