Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Re: Je grootste blunder? 27 okt 2010 21:44 #157315

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1855
Heb ik er ook nog wel eentje:

Zoals te doen gebruikelijk hadden we het grootzeil bij de mast gehesen en op een kikker op de mast belegd.
Het woei fors dus er zaten een paar reven in.
Zo voeren we met een ruime wind op de Oosterschelde. Mischief liep lekker.
Toen we wat op moesten steken bleek dat er toch wat plooien in het zeil stonden, dus beschoot de schipper het voorlijk nog een tandje door te zetten. In verband met de golfslag leek het handiger om dat vanuit de kuip te doen, die stoppers en lieren stonden er immers niet voor niks.
De val dus doorgehaald en het laatste stukje op de lier... Tjonge, er stond kennelijk flink druk,op want de schipper moets hard draaien aan de lier. Ineens een luide klap. Kikker van de mast getrokken nog meer plooien in het voorlijk... affijn dat werd repareren, voor de start van de wedstrijd morgenochtend. Overigens goed dat i.., sorry de schipper, het zelf deed, anders waren de bommen en granaten niet van de lucht geweest!
De service in Zierikzee bij fa. Bouwman en Zn. was overigens uitstekend, vlak voor sluitingstijd konden we nog in de werkplaats een paar grote RVS parkers kopen en de juiste gereedschappen lenen. Daarbij kregen we nog als service epoxy mee om e.e.a. aan de mast te lijmen...
Cygnet 20,
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Winner 1010, Cygnet 20 trailer sailer.
Laatst bewerkt: 27 okt 2010 21:46 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 28 okt 2010 07:31 #157340

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Jeroen_123 schrijft:
Dar riekt naar een broodje aap, maar hij is wel erg vermakelijk :-D
Zou kunnen... ik heb 'm denk wel 10 jaar geleden gehoord...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:08 #160869

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Laat ik hier ook maar beginnen. Tenslotte genoeg blunders meegemaakt :)

De meeste recente is 3 weken geleden: De voorbereiding voor de boot uit het water halen.

Het was die zaterdag zeer beroerd weer met hoosbuien en harde wind (6 a 7), maar ik moest en zou naar mijn bootje om op tijd voor de winter alles klaar te krijgen... Nou, dat heb ik geweten...

Eerst maar s wat kleine klusjes binnen zolang het zo hard giet:
De loggever eruit gehaald en stopper voor in de plaats gedaan... lekt het kreng. Van alles geprobeerd en uiteindelijk na 2 uur knoeien met gever er weer in het lekken beperkt tot enkele druppels water per minuut :(
Een extra regeltje op de kluslijst bijgeschreven.

Even naar de toilet kijken; breekt scharnier van de potdeksel af
Een extra regeltje op de kluslijst bijgeschreven.

Nu leek het buiten even droog, dus gauw de zeilen eraf halen zodat ze droog blijven. Eerst maar de genua die is het meeste werk. Ik heb dit al duizend keer gedaan dus dat kan ik wel ff lekker snel doen:
- spi-val voor slurf losgooien
- gen-val losgooien
- inrollijn trommel losgooien
- slurf naar beneden raggen en door voorluik naar binnen
- inrollijn van trommel af trekken
- elastiekballetje van genua af en stukkie uitrollen (7 Bft deed rest)
- Genua naar beneden rukken ...
- Genua naar beneden rukken ...
- Genua naar beneden rukken ...

Shit het K-ding zit vast... muurvast
... en de schoothoek is zich stuk aan t klapperen, eerst maar weer ff inrollen
.... Ai, de inrollijn is al uit de trommel
...
Ben een uur (in de stromende regen) bezig geweest de genua weer ingerold te krijgen op handkracht met telkens een lusje door de trommel. Toen was de schoothoek wel behoorlijk uit elkaar gewapperd.
Heb de slurf over de natte, kapotte genua heen gejast, boel afgesloten en naar huis gegaan.

Mijn todo-lijst was die dag 4 regels langer geworden ipv korter

De week erna bleek dat omdat ik de val ook alvast had losgegooid deze bovenin helemaal om de stag was gaan draaien bij het snel uitrollen (door de wind) van de genua.

Leermomenten:
1. Als het weer te slecht is, stel het uit
2. Houdt je netjes aan de volgorde (val vast tot het strijken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:12 #160871

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Jeetje primeur, dat is balen aan het einde van het seizoen om dan nog ff op kosten te worden gejaagd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:25 #160875

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
En een van de eerste blunders:

Als kind op een gehuurde Kelt 620 in een lang saai kanaal op de motor aan het roer...
Mijn vader was binnen wat aan het rommelen ...
en het was een lang saai kanaal ...
maar met een touwtje kun je leuk wat knoopjes oefenen ...
hoe was de paalsteek ook alweer, moet ie nou van onder of van boven erdoor?
...
BOEMMM

Ik vlieg door de kajuitingang naar binnen en beland bijna in de voorpunt.... bij mijn vader, die daar ook terecht was gekomen.

Eenmaal buiten gekomen moesten we constateren dat:
- de neus loodrecht in de kant stond
- ik een behoorlijk draai moet hebben gemaakt
- de wal er minder onder te lijden had gehad als de boeg
- ik wat minder zakgeld zou hebben de komende maanden

De paalsteek ken ik inmiddels :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:28 #160877

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Oeps....vele jaren later kan je er gelukkig om lachen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:29 #160878

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Dan nu de hamvraag:
Ken je hem ook zonder te kijken? :laugh:

Leuk verhaal overigens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:34 #160879

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Nog eentje dan (voor nu)

In mijn studententijd met een paar leuke meiden een BM gehuurd.
Ze hadden nog geen zeilervaring, maar dat kon ik ruimschoots compenseren, daar had ik al genoeg over opgeschept.

Komen we lekker ruim voor de wind zeilend bij een brug die wat laag lijkt, maar ik had een stuk voor ons een andere BM er gewoon onder door zien zeilen, dus dat gaat wel goed.

Naarmate we dichterbij kwamen werden de dames steeds ongeruster. Ik kon ze echter met grote zekerheid overtuigen dat het bij bruggen altijd lijkt alsof het niet past, maar dat je zelfs nog ruimte over hebt... no worries.

en met een stalen gezicht voeren we onder de brug door.

Niemand raakte gewond, de borg heb ik betaald na een stevige discussie met de verhuurder waarom zijn BM geen ingekorte masten hadden zoals andere verhuurders dat wel hadden gedaan.

Een van de dames was zo onder de indruk dat we nu getrouwd zijn en vier kinderen hebben met hun eigen ego's :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:36 #160880

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Mogen die 4 ook al die blunders uitproberen, dan hebben wij voor de winter nog wat leuke kost in het verschiet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:40 #160882

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Ja, mijn oudste zoon heef een FJ gekocht, die midden op de grevelingen is gezonken (heette de 'Titanic')

En mijn dochter heeft met haar optimistje al de nodige onvrijwillige relaties gelegd met andere watersporters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 16 nov 2010 22:59 #160887

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
ronin schrijft:
Dan nu de hamvraag:
Ken je hem ook zonder te kijken?
Toen in ieder geval niet :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 04 dec 2010 22:10 #164335

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Leve de wegenwacht...

Vanavond bedacht vrouwlief op het laatste moment dat ik nog maar even een flesje wijn voor haar moest gaan halen.

Omdat het geheel onverantwoord is om bij deze temperaturen (zonder opgewarmd te zijn, wat Albert45 ongetwijfeld kan beamen) een sprint te trekken naar de supermarkt 2 straten verder stap ik (om mijn gezondheid geen schade toe te brengen) in de auto.

na het flesje gescoord te hebben besluit ik de ruitenwisservloeistof nog even bij te vullen (lampje was gaan branden)
Eenmaal de kap open zie ik dat het rubbertje onder de dop van de motorolie scheef zit en besluit dit ook nog maar even goed te doen.

Ik draai de dop er af en trek wat aan het rubbertje en tjoep, daar ging de dop en glijd via de radiator naar het vooronder.

Nu is mercedes goed beschermd van de onderkant met een grote stalen plaat en is er met geen mogelijkheid bij te komen.
Bij gebrek aan een zaklantaarn zie ik ook al niks dus ga ik met de benenwagen naar huis om een zaklamp te halen

dop in zicht, maar ik kan er niet bij
Terug naar huis, barbeque tang gepakt, terug naar de auto, chips.... te dik
Weer naar huis, iets anders zoeken....2 stokkies worden het niet dus even bij de buren een tang van de open haard geleend.

Ja dat past, ik krijg de dop te pakken maar valt halverwege weer terug....nu ligt de dop ONDER de radiator #$@%@$!$!$

Wegenwacht gebeld, komt er aan meneer...tussen nu en een uur
ik besluit thuis te wachten, mijn spieren waren al hevig aangetast door de wandelingen
Thuis aangekomen staat de buurman voor de deur, die heeft zijn kacheltang nodig :(

Protesterend en mopperend over de zware lichamelijke belasting ga ik maar weer naar de auto om de tang te halen.

Door het vele bewegen heb ik een vreselijk drang gekregen om een toiletpauze in te lassen.

Eenmaal ontdaan van alle lagen textiel (die er voor diende mijn zwaar aangedane spieren op temperatuur te houden) neem ik plaats op mijn troon.
Na een moment van ontspanning begin ik aan het zware werk.
Net toen ik fysiek klaar was om aan het grote werk te beginnen gaat de telefoon !

De wegenwacht, hallo meneer, ik ben bij de auto
Euh ja....ik kom er aan

Afknijpen, broek omhoog en terug naar de auto (onderweg wel nog een goed gesprek met onze lieve heer gehad)

Daar aangekomen probeert de WW man om het dopje te pakken te krijgen, maar dat had zich inmiddels al vastgeklemd tussen de radiator en de bodemplaat.

met een spiegeltje, een magneet stokje en een geimproviseerd stukje gereedschap van een stukje hard staaldraad lukt het de beste man om na 15 minuten pielen het dopje te pakken te krijgen

Ik roep luid: man, je bent geweldig

Met een glimlach pakt ie een flesje wijn aan (van eigen fabrikaat) en wenst me een fijn weekend.

Eenmaal thuis aangekomen is vrouwlief maar naar bed gegaan, de fles wijn staat nog met gesloten dop op de eettafel :S

Wat even snel op en neer moest worden, werd uiteindelijk 3 uur zware lichamelijke inspanning

Toch chappeau voor de wegenwacht
Laatst bewerkt: 04 dec 2010 22:13 door Jeroen_123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 09:51 #164367

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Wat even snel op en neer moest worden, werd uiteindelijk 3 uur zware lichamelijke inspanning
:lol: ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 10:25 #164370

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Jeroen_123 schrijft:
(om mijn gezondheid geen schade toe te brengen)
:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 10:43 #164373

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
En de moraal van dit verhaal...
... als het haar te lang duurt, gaat ze gewoon alleen naar bed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 10:47 #164376

Jeroen_123 schrijft:
Leve de wegenwacht...

Vanavond bedacht vrouwlief op het laatste moment dat ik nog maar even een flesje wijn voor haar moest gaan halen.

Omdat het geheel onverantwoord is om bij deze temperaturen (zonder opgewarmd te zijn, wat Albert45 ongetwijfeld kan beamen) een sprint te trekken naar de supermarkt 2 straten verder stap ik (om mijn gezondheid geen schade toe te brengen) in de auto.

na het flesje gescoord te hebben besluit ik de ruitenwisservloeistof nog even bij te vullen (lampje was gaan branden)
Eenmaal de kap open zie ik dat het rubbertje onder de dop van de motorolie scheef zit en besluit dit ook nog maar even goed te doen.

Ik draai de dop er af en trek wat aan het rubbertje en tjoep, daar ging de dop en glijd via de radiator naar het vooronder.

Nu is mercedes goed beschermd van de onderkant met een grote stalen plaat en is er met geen mogelijkheid bij te komen.
Bij gebrek aan een zaklantaarn zie ik ook al niks dus ga ik met de benenwagen naar huis om een zaklamp te halen

dop in zicht, maar ik kan er niet bij
Terug naar huis, barbeque tang gepakt, terug naar de auto, chips.... te dik
Weer naar huis, iets anders zoeken....2 stokkies worden het niet dus even bij de buren een tang van de open haard geleend.

Ja dat past, ik krijg de dop te pakken maar valt halverwege weer terug....nu ligt de dop ONDER de radiator #$@%@$!$!$

Wegenwacht gebeld, komt er aan meneer...tussen nu en een uur
ik besluit thuis te wachten, mijn spieren waren al hevig aangetast door de wandelingen
Thuis aangekomen staat de buurman voor de deur, die heeft zijn kacheltang nodig :(

Protesterend en mopperend over de zware lichamelijke belasting ga ik maar weer naar de auto om de tang te halen.

Door het vele bewegen heb ik een vreselijk drang gekregen om een toiletpauze in te lassen.

Eenmaal ontdaan van alle lagen textiel (die er voor diende mijn zwaar aangedane spieren op temperatuur te houden) neem ik plaats op mijn troon.
Na een moment van ontspanning begin ik aan het zware werk.
Net toen ik fysiek klaar was om aan het grote werk te beginnen gaat de telefoon !

De wegenwacht, hallo meneer, ik ben bij de auto
Euh ja....ik kom er aan

Afknijpen, broek omhoog en terug naar de auto (onderweg wel nog een goed gesprek met onze lieve heer gehad)

Daar aangekomen probeert de WW man om het dopje te pakken te krijgen, maar dat had zich inmiddels al vastgeklemd tussen de radiator en de bodemplaat.

met een spiegeltje, een magneet stokje en een geimproviseerd stukje gereedschap van een stukje hard staaldraad lukt het de beste man om na 15 minuten pielen het dopje te pakken te krijgen

Ik roep luid: man, je bent geweldig

Met een glimlach pakt ie een flesje wijn aan (van eigen fabrikaat) en wenst me een fijn weekend.

Eenmaal thuis aangekomen is vrouwlief maar naar bed gegaan, de fles wijn staat nog met gesloten dop op de eettafel :S

Wat even snel op en neer moest worden, werd uiteindelijk 3 uur zware lichamelijke inspanning

Toch chappeau voor de wegenwacht


Volgende keer toch maar te voet? Gezellig samen met SWMBO?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 11:17 #164382

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
SWMBO ?

Nee volgende keer blijf ik veilig op de bank...:D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 11:28 #164386

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
She Who Must Be Obeyed

Wel een leuk verhaal.....
Voor ons. Ik denk dat jij het hier en daar wat minder leuk vond

Erik Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 12:31 #164401

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Heerlijk verhaal Jeroen, nu is het mijn beurt voor een big smile. :laugh: Dankjewel. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 13:01 #164408

  • Bagheera
  • Bagheera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
"pakt ie een flesje wijn aan (van eigen fabrikaat)"

had je die niet voor je vrouw open kunnen maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 13:04 #164409

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ging je nu echt 3 uur lang op en neer naar je auto om niet met je vrouw/vriendin op en neer te moeten? Tja, je moet toch wat als je je zeilboot niet als toevluchtsoord kunt gebruiken...


Maar dit zinnetje doet me weer aan het tegengestelde denken als je het uit zijn verband haalt:
Wat even snel op en neer moest worden, werd uiteindelijk 3 uur zware lichamelijke inspanning
Da's hard werken, "Was it as good for you as ..."
Laatst bewerkt: 05 dec 2010 13:05 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 05 dec 2010 13:19 #164414

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 dec 2010 10:30 #167098

  • joost92
  • joost92's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ronde noordholland 2009,

Zoals misschien de meeste van jullie nog wel weten stond er een stevige wind. We voeren met z'n vieren op onze J 92 25 tot 30 kn wind nog voor de start orc 2. iedereen moest zig melden bij de commissie boot door tussen de commisie boot en een ton door te varen. Wij komen voltuig ruime wind aanstuiven met 8,5 9 kn boatspeed. zijn bijna bij de gate komt er een open 40 met 10 kn halve wind aan loef wijk voor lij dus ik ook naar halve wind. dat was een beetje te veel wind voor deze zeilvoering. Ik schreeuw nog schoot los maar net te laat. Boot vliegt uit z'n roer en ram met 8kn het zwemplatvorm van de commissie boot. Hele platvorm aan gruzelementen. Ben met mijn schoonvader nog twee dagen bezig geweest een nieuw zwemplatvorm voor de beste man te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 dec 2010 18:25 #167167

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Is het heel bezwaarlijk als je een week te vroeg bij de RAI staat voor de Hiswa?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Je grootste blunder? 25 dec 2010 19:41 #167174

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Herman schrijft:
Is het heel bezwaarlijk als je een week te vroeg bij de RAI staat voor de Hiswa?

Heel verstandig.
Weet je zeker dat je de eertste bent en al die bavs niet aan je neus voorbijgaan.

groet,

Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl