Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Binnen dit en 3 à 4 jaar...

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 17 aug 2023 05:57 #1502692

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Precies. Een boot waar je niet in kunt liggen met z'n tweeen is een nogo!
Overigens idem dito v.w.b. de kuipbanken :)
Laatst bewerkt: 17 aug 2023 06:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 17 aug 2023 06:46 #1502703

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Heb hier ook mijn bedenkingen bij, vandaar dat hij niet op de lijst staat.
Mijn vrouw zag hem liggen en vond het wel wat... Draait wel bij :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 20 aug 2023 21:29 #1503793

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ben waarschijnlijk vooringenomen over rolgrootzeilen.
Zie ze vaak op recente boten.

Is dit een reden om een boot te laten liggen?
Is het nadien om te bouwen naar een klassiek systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 20 aug 2023 22:53 #1503798

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Ilex schreef :
Ben waarschijnlijk vooringenomen over rolgrootzeilen.
Zie ze vaak op recente boten.

Is dit een reden om een boot te laten liggen?
Is het nadien om te bouwen naar een klassiek systeem?

Het is een van mijn show stoppers.

Zolang het werkt, werkt het. Maar als het bijvoorbeeld ergens halverwege op de Atlantic klem gaat zitten met een storm / squall in aantocht dan heb je een serieus probleem.

Voor zover ik de systemen ken betekent ombouw een andere mast met andere zeilen.

Wat mij is opgevallen is dat boten met rolgrootzeil gemiddeld genomen goedkoper zijn dan dezelfde boot met een "normaal" grootzeil. Daar zal wel een reden voor zijn.

Het is in ieder geval geen doorgelat grootzeil.
Laatst bewerkt: 20 aug 2023 23:22 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 21 aug 2023 06:23 #1503806

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
In Duinkerken sprak ik anderhalve week geleden een Nederlandse zeiler die net een rondje Atlantic achter de rug had samen met zijn vrouw. Ze voeren een C-Yacht 1250, volgens de schipper een boot die een aantal zaken had wat ze eigenlijk niet wilden, waaronder een rolgrootzeil (met verticale latten, dat wel).

Nu na hun rondje Atlantic is hij erg enthousiast over in-mast furling voor hen tweeën: bij grotere oversteken kon ook zijn vrouw het grootzeil zelfstandig reven waardoor het schip geheel singlehanded te varen was tijdens het wachtlopen en de ander dus niet gewekt hoefde te worden bij reven/ontreven. Nu ben ik zelf nog steeds geen fan van in-mast furling (in-boom furling vind ik al een ander verhaal), maar het dual-handed voordeel tijdens meerdaagse oversteken valt niet te ontkennen.

Vastlopen [ Click to expand ]

Ondanks het rolgrootzeil liep de boot volgens hem (voormalig amateur wedstrijdzeiler) verrassend goed, dus hij was om.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2023 10:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 06:59 #1504240

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Dat is een aanvaardbaar argument pro mastroller.
Heb er ondertussen wat over gelezen en het blijkt met verticale latten en een laminaatzeil betrouwbaar te zijn als je je strak houdt aan de gebruiksvoorschriften...

Niet echt kiss...

Ombouwen zou lastig/duur of niet gaan zijn..

Wat kost een andere mast?
Etc.

Bij twijfel niet doen, hou ik mezelf altijd voor B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 11:49 #1504322

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Wel een goede makelaar geweest bij de Etap :huh: , niet zo van hier is de sleutel en zoek het maar uit.

Voor het ombouwen van een rol- naar een leuvergrootzeil kan je ook naar onderstaande kijken, dan kan je je mast houden en dit systeem gebruiken. Wordt in NL geleverd door zeilmakerij Schokker.
Ik heb er wel eens overgedacht om dat te doen maar voor ik uitgedacht was had ik een andere boot :).

www.tidesmarine.com/shop/track...-product-description
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 12:38 #1504340

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Hans V schreef :
In Duinkerken sprak ik anderhalve week geleden een Nederlandse zeiler die net een rondje Atlantic achter de rug had samen met zijn vrouw. Ze voeren een C-Yacht 1250, volgens de schipper een boot die een aantal zaken had wat ze eigenlijk niet wilden, waaronder een rolgrootzeil (met verticale latten, dat wel).

Nu na hun rondje Atlantic is hij erg enthousiast over in-mast furling voor hen tweeën: bij grotere oversteken kon ook zijn vrouw het grootzeil zelfstandig reven waardoor het schip geheel singlehanded te varen was tijdens het wachtlopen en de ander dus niet gewekt hoefde te worden bij reven/ontreven. Nu ben ik zelf nog steeds geen fan van in-mast furling (in-boom furling vind ik al een ander verhaal), maar het dual-handed voordeel tijdens meerdaagse oversteken valt niet te ontkennen.

Vastlopen [ Click to expand ]

Ondanks het rolgrootzeil liep de boot volgens hem (voormalig amateur wedstrijdzeiler) verrassend goed, dus hij was om.

Ik ben met zo’n rolgrootzeil met verticale latten ook de oceaan overgestoken. Alle voordelen hierboven genoemd kloppen: je kon inderdaad in je eentje reven en de zeileigenschappen zijn doordat het zeil uitgebouwd is goed. Omdat we steeds solo vier uur op en af deden was dat wel lekker.
Maar twee dagen na vertrek konden we het zeil halverwege er niet meer uitkrijgen. En ook niet meer in. Uiteindelijk met ontzettend veel krachtsvertoon met de grote lier op de lijn eruit gekregen. Daarna geen problemen meer (wonderlijk genoeg was het zeil nog heel), maar ik zou er niet nog een keer de oceaan mee oversteken. Je moet er niet aan denken dat je met een niet meer te strijken grootzeil tig duizend mijl verder moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 12:49 #1504344

Ik reef altijd in m'n eentje (36 voet), waarom zou dat alleen met een rolgrootzeil kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 12:55 #1504345

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Dat rolreven kun je meestal door op een knopje te drukken B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 15:25 #1504392

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4225
Sunshine 36 schreef :
Ik reef altijd in m'n eentje (36 voet), waarom zou dat alleen met een rolgrootzeil kunnen?

Vooral zo lang mogelijk zo houden Sunshine 36! ;)

Probeer je even in een dual-handed crew (60+) te verplaatsen waarvan vrouwlief op een (vaak wat groter) zeiljacht midden in de nacht bij toenemende zeegang het grootzeil moet reven terwijl manlief ligt te slapen. Alleen in het donker op een woelige zee naar de mast, of geworstel met einden reeflijn in de kuip zijn voor een wat minder jong bemanningslid dan plots een stuk minder aantrekkelijk dan een rolzeil.

Een rolgrootzeil op een vertrekkersboot is voor mij persoonlijk een no-go. Maar als je op leeftijd raakt en ervaart dat je spierkracht en lenigheid afnemen kan ik me goed voorstellen dat je anders naar de voors- en tegens van zo'n rolzeil kijkt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 23 aug 2023 21:21 #1504477

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Ik zie al die rolgrootzeilen ook. Kennelijk zijn veel mensen er blij mee. Geen ervaring mee.
Zelf ben ik altijd heel gelukkig geweest met reven (bindreven) aan de mast: snel, simpel en betrouwbaar, ook op zee met boten tot zowat 11 meter.
Zojuist besloten mijn eigen tuigage te laten ombouwen. Nu een hybride systeem: hijsen in de kuip, 1e rif enkellijns vanuit de kuip, 2e rif weer aan de mast te doen, dus tripjes heen en weer tussen val in de kuip en smeerreep en reefhaken bij de mast. Rotsysteem. Geen systeem.
Dus zal het worden: hijsen, strijken en reven aan de mast. Met een gespierde selftailing reeflier onder de giek, zodat ik ook met ruime wind kan reven. In mijn eentje.

Voor wat inspiratie: lees eens wat er op Attainable Adventure Cruising over is geschreven.
Klik 1
Klik 2
De vrouw van John H. kon volgens hem op hun 56 voeter het grootzeil in haar eentje reven, met ruime wind. Aan de mast, dus. Ze zijn geen jonge atleten.
Mogelijk wel achter betaalmuur, die artikelen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 14:49 #1504662

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ik schrap boten met een matrix.
Echter is het niet zo eenvoudig om te achterhalen of een desbetreffende boot zo'n gelijmde schaal heeft....

Één van mijn favorieten is een Dufour 40 Performance.
In de handleiding staat



Mag ik hieruit afleiden dat deze geen gelijmde matrix heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 15:04 #1504668

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Vermoedelijk een ingelijmde matrix die nog vast gelamineerd is.
Zoals bijvoorbeeld Beneteau dat wel doet maar ook X yachts en Bavaria :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 15:13 #1504670

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Dus even slecht te controleren na grondberoering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 15:18 #1504674

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Valt mee, ingelamineerd wil zeggen dat de matrix deels of helemaal open is waarbij er naast kitten/plakken ook nog wat gelamineerd is.
Je ziet dan op die plekken wel of dat de boel los ligt.
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 15:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 15:29 #1504681

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287


Hier een voorbeeld.
Waar er openingen zijn in de matrix wordt dan als extra een bewapening over de flenzen en de romp geplakt.

Gemakkelijk te herkennen ook want als er gelamineerd is zie je glasvezel oppervlak en als er niet gelamineerd is zie je een glad gelcoat oppervlak.
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 15:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 16:40 #1504703

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Ja, zo valt er misschien wel mee te leven.
Kwam dit tegen en daar word ik precies minder vrolijk van...

www.denisonyachtsales.com/2015...ts-are-built-part-3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 16:59 #1504711

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 700
Doejong schreef :
Ik zie al die rolgrootzeilen ook. Kennelijk zijn veel mensen er blij mee. Geen ervaring mee.
Zelf ben ik altijd heel gelukkig geweest met reven (bindreven) aan de mast: snel, simpel en betrouwbaar, ook op zee met boten tot zowat 11 meter.
Zojuist besloten mijn eigen tuigage te laten ombouwen. Nu een hybride systeem: hijsen in de kuip, 1e rif enkellijns vanuit de kuip, 2e rif weer aan de mast te doen, dus tripjes heen en weer tussen val in de kuip en smeerreep en reefhaken bij de mast. Rotsysteem. Geen systeem.
Dus zal het worden: hijsen, strijken en reven aan de mast. Met een gespierde selftailing reeflier onder de giek, zodat ik ook met ruime wind kan reven. In mijn eentje.
Geheel mee eens.

Hijsen en strijken bij de mast. Sta je zelf voorlopig buiten het bereik van de giek. Met wat geluk het val via één schijf boven in de mast op de lier. Als je dan de gleuf of rail waar het voorlijk langs omhoog gaat goed schoon maakt (een doekje met flink WD40 met het val en een naar-beneden-trek-lijntje er een paar keer op en neer doet wonderen!). Nauwelijks weerstand. Het lukt me nu zelfs voor de wind te strijken. Niet fraai als je dat doet, maar soms erg praktisch.

Reven met haak voor. Dat is nog wel een vervelend als je een reeds gereefd zeil hijst, dat die dat net van de haak schiet. Maar allee, je bent daar toch. Gewone smeerrepen met klemmen in de giek, liertje eronder. Op het laatst smeerreep om het liertje en even trekken vanuit de knieën is al genoeg. Ook hierbij weinig wrijving.

Ik reef en ontreef vaak en snel omdat dat gewoon lekkerder zeilt. Vaar veel solo. Heb wel ervaring met verschillende reefsystemen, maar dit heeft toch mijn voorkeur. Stupid simple.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 16:59 #1504712

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Geen idee wanneer werven overschakelen op het over of inlamineren van de matrix.
Of het een prijsverhaal is of dat technisch onderzoek of sterkte berekeningen er wat mee te maken hebben.

Zo zit het bij onze Beneteau, je ziet een afgesloten pannetje met gelcoat links en rechts een pannetje waar de bodem grotendeels uit is met flenzen en daar wordt dan weer een laminaat overheen gezet.
De kielbouten zitten door de overgelamineerde flenzen van de matrix. Minimaal om en om zijn de pannetjes open of wel dicht zodat iedere rib vast gelamineerd is aan een kant.

Laatst bewerkt: 24 aug 2023 17:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 18:00 #1504725

Een grid met opengewerkte “pannen” waarvan de flenzen netjes ingelamineerd zijn lijkt mij prima te inspecteren: nauwelijks verschil met los ingelamineerde holle spanten/stringers.

De vroegere Beneteau’s, althans die van mij had net als die Dufour in de link van Ilex in dit draadje dichte “pannen”. Die worden er ingekit. Makkelijk schoon te houden maar niet inspecteerbaar.
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 18:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 18:46 #1504743

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Die van ons is van 96. Er zal vermoedelijk dus verschil in series zijn.
De latere Firsts zijn waren merendeel dicht zover ik me kan herinneren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 18:50 #1504745

Mss was mijn boot (1994) niet zo representatief; de twin-swing keel versie zijn er naar verluid maar 6 van gebouwd; mss is het grid aangepast…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 24 aug 2023 18:51 #1504747

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7653
Bedankt voor alle input! Hier heb ik veel aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Binnen dit en 3 à 4 jaar... 30 aug 2023 08:37 #1506110

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Deze kwam hier langs maar ik heb er nog weinig commentaar over gehoord.
Ik vind het een aansprekende mooie boot terwijl ik totaal geen vd Stadt fan ben (goede boten maar ik krijg er geen jeuk van)
Het is wel staal maar dat lijkt erg mooi verwerkt tot een rondspant. Het gewichtsnadeel verdwijnt langzaam met het groter worden van de boot. Mits goed gebouwd en geconserveerd zou staal ook lang mee moeten gaan! Redelijk interieur ook en mits die goed kachelt over het water lijkt me dat ideaal voor een zorgeloos lang verblijf!
www.yachtfocus.com/gebruikte-b...dt-40-caribbean.html

Jammer trouwens dat er geen foto's bijzitten van het onderwaterschip!
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 08:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl