Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot s'winters in het water laten

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 06:29 #663697

  • vasco
  • vasco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ik wil voor het eerst mijn boot deze winter in het water laten.
moet die dan in het voorjaar een paar dagen uit het water voor de anodes te vervangen?
heb 2 jaar geleden klapschroef gemonteerd en zag vorige winter dat de anodes hiervan vrij versleten waren.
heb deze dan ook vervangen.
Door omstandigheden heb ik zeer weinig kunnen varen en wil het graag wat inhalen.

grtn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 06:50 #663708

zout of zoet water?

Mijn boot overwintert al meer dan 20jaar in het water (zout)
Nooit problemen gehad hierdoor.
Een boot is gemaakt om in het water te liggen. Het lijkt me eerder een lekker lucratief handeltje om een paar m² te verhuren in de winter om boten te stallen.
Een boer kan nooit zoveel verdienen met dezelfde m² akkerbouw! :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 06:53 #663710

Mijn boot ligt er ook altijd in en gaat eens in de 2 jaar de kant op voor onderhoud en anti-fouling.

Anode kan ook met een duikbril of eventueel een kleine duikset (ik heb een flesje van 2 liter aanboord).
iig de controle kan met alleen een duikbrilletje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 06:54 #663711

oh en idd gaat hij dan natuurlijk in het voorjaar op de kant, net voor het seizoen weer beging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 06:58 #663713

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7382
Je mag er van uitgaan dat de 'opofferingssnelheid' gelijk blijft, maar nu wel door gaat gedurende de winter. Normaal worden anodes vervangen worden als ze voor 60 á 70% op zijn.
Dus inschatten en extrapoleren of het nodig is voor volgende winter te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:03 #663715

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6605
Bas van Dijk schreef :
oh en idd gaat hij dan natuurlijk in het voorjaar op de kant, net voor het seizoen weer beging.

Bij ons wordt dat 'vlak nadat het seizoen is begonnen'. Eerst zullen de boten die in de winter op de wal hebben gestaan het water in moeten. Pas dan kan de rest voor onderhoud de kant op.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:06 #663717

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
zuipschuit schreef :
zout of zoet water?

Mijn boot overwintert al meer dan 20jaar in het water (zout)
Nooit problemen gehad hierdoor.
Een boot is gemaakt om in het water te liggen. Het lijkt me eerder een lekker lucratief handeltje om een paar m² te verhuren in de winter om boten te stallen.
Een boer kan nooit zoveel verdienen met dezelfde m² akkerbouw! :whistle:

Ha, dat treft! Ik wil de boot dit winterseizoen ook in het water laten. En bovendien op zout water, terwijl ik tot dit voorjaar altijd op zoet lag. Dat zijn dus twee veranderingen ten opzichte van wat ik gewend ben. Dat introduceert de nodige onzekerheden.

Wat ik me afvraag: in hoeverre ventileer jij de boot in de winter? Leg je er nog wat overheen qua zeil, of zo? In hoeverre komt het zout 'binnen' via ventilatielucht? Blijft de volledige inventaris (kussens e.d.) in de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:16 #663724

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Mijn boot ligt al zo lang ( of kort ) ik hem heb op zout water. 5 jaar.
Ik heb nog nooit iets gemerkt van zout dat binnenkomt met de ventilatielucht.
Verluchting gebeurd om natuurlijke wijze, t.t.z. er zit een spleet in het toegangsluik van 1cm bij 100cm .
Ik denk dat je alleen zout gaat binnenkrijgen als er bij storm zout water in de kajuit kan komen, en het water later weer verdampt. Dus hangt het af hoe beschut je ligplaats is, en hoe je licht ten opzichte van de overheersende wind. Maar ik schat de kans dat je zout binnenkrijgt laag in.
Kussens het ene jaar wel het andere jaar niet van boord gehaald, maar later bleek dat het klam worden van de kussens het resultaat was van niet regenwater dicht zijn van de opbouw.
Dat is nu verbeterd, en vorig jaar alles aan boord gebleven en droog.

Als ik mijn kussens van boord haal is dat meer om gemakkelijker te kunnen werken.
En dat zal dit jaar ook wel weer een periode gebeuren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:20 #663729

Op de kussens en al het plastic of RSV na trek ik hem wel grotendeels leeg in de winter. (Boeken, kleding, reddingsvesten etc). Ik heb ook zo'n schip met natuurlijk ontluchting (cm spleet onder het luik).

Qua werk valt het mee, het is even sjouwen en in het voorjaar alles weer terug maar soit. Past in één auto en rijden moet je toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:31 #663742

Over al dan niet verluchten is al heel erg veel geschreven op dit forum. De meningen lopen nogal uiteen.

Ik had iig regelmatig weer op dingen die achterbleven met geforceerde ventilatie.
Nu sluit ik alles af, plak ik alle ventilatieopeningen dicht en zet ik een luchtdroger aan op 60%.
Werkt perfect.

Enige nadeel is dat mijn luchtdroger niet zelfstartend is en dat de stroom nogal eens wil uitvallen op de steiger en dan staat de droger dus uit.
Als de boot afgesloten is is dat niet zo heel erg, ik ga er toch regelmaktig heen, maar een zelfstartende droger is wel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:51 #663754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Bas van Dijk schreef :
Ik had iig regelmatig weer op dingen die achterbleven met geforceerde ventilatie.

Wat bleef er achter, om een idee te hebben?
Nu sluit ik alles af, plak ik alle ventilatieopeningen dicht en zet ik een luchtdroger aan op 60%.
Werkt perfect.

Dat doen veel zf-ers inmiddels. Maar wat ik me altijd afvraag: was de boot voor het plaatsen zo'n luchtdroger dan altijd te vochtig 's winters? Klamme kussens? Schimmel?

Tot nu stond mijn boot altijd op de wal en was de boot met wat ventilatie altijd droog van binnen.
Ik heb tot nu toe dus nooit de noodzaak van zo'n luchtdroger gezien.
Laatst bewerkt: 18 sept 2015 07:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:54 #663756

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Evaluationcopy schreef :
Op de kussens en al het plastic of RSV na trek ik hem wel grotendeels leeg in de winter. (Boeken, kleding, reddingsvesten etc). Ik heb ook zo'n schip met natuurlijk ontluchting (cm spleet onder het luik).

Qua werk valt het mee, het is even sjouwen en in het voorjaar alles weer terug maar soit. Past in één auto en rijden moet je toch.

De dingen die je noemt, haal ik er 's winters ook altijd uit, ook toen de boot nog op de wal overwinterde. Als je wilt ventileren wordt je boot automatisch inbraakgevoeliger. Dure electronica etc. gaat dus mee naar huis. Slaapzakken e.d. ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 07:58 #663759

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Tony2920 schreef :
Mijn boot ligt al zo lang ( of kort ) ik hem heb op zout water. 5 jaar.
Ik heb nog nooit iets gemerkt van zout dat binnenkomt met de ventilatielucht.
Verluchting gebeurd om natuurlijke wijze, t.t.z. er zit een spleet in het toegangsluik van 1cm bij 100cm .
Ik denk dat je alleen zout gaat binnenkrijgen als er bij storm zout water in de kajuit kan komen, en het water later weer verdampt. Dus hangt het af hoe beschut je ligplaats is, en hoe je licht ten opzichte van de overheersende wind.

De boot ligt nu meestal met de kont naar NW. Andersom is in in de winterperiode inderdaad beter, denk ik.

Voor de rest een bemoedigend verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 08:32 #663769

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Deze winter de boot in het water laten overwinteren. Vooraf (bang voor vocht en schimmel) de boot leeg gehaald. Achteraf bleek dat onnodig. Binnen was eea altijd kurkdroog.

Wel is de boot redelijk geventileerd en stond alles wat open kon ook daadwerkelijk open. Dieseltank tot de rand gevuld en watertank en leidingwerk leeg. Helaas ook het toilet voorzien van antivries. Dat zal deze winter een revisie van de pomp opleveren... :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 09:02 #663780

Kussens nam ik wel mee.
Er bleef wel wat liggen, zoals theedoeken, wat kleding.
Nu laat ik alles liggen.

Ja, was vaak wel klam ja. niet extreem.

Over elektronica: tja, ik heb niet zoveel aan boord wat er makkelijk af kan: meters zitten vast, Roosmuxje met GPS, en een stokoude marifoon. Laat ik allemaal liggen.
lodewijk stegman schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik had iig regelmatig weer op dingen die achterbleven met geforceerde ventilatie.

Wat bleef er achter, om een idee te hebben?
Nu sluit ik alles af, plak ik alle ventilatieopeningen dicht en zet ik een luchtdroger aan op 60%.
Werkt perfect.

Dat doen veel zf-ers inmiddels. Maar wat ik me altijd afvraag: was de boot voor het plaatsen zo'n luchtdroger dan altijd te vochtig 's winters? Klamme kussens? Schimmel?

Tot nu stond mijn boot altijd op de wal en was de boot met wat ventilatie altijd droog van binnen.
Ik heb tot nu toe dus nooit de noodzaak van zo'n luchtdroger gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 09:15 #663785

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Voor polyester schepen zou een overweging kunnen zijn dat het jaarlijks drogen van het laminaat tijdens de winterperiode op de kant de kans op osmose vermindert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 09:46 #663798

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
CeesS schreef :
Voor polyester schepen zou een overweging kunnen zijn dat het jaarlijks drogen van het laminaat tijdens de winterperiode op de kant de kans op osmose vermindert.

Ja, ooit was dat voor mij hèt argument om de boot 's winters op de wal te willen hebben.

Nu is de boot die ik heb ruim 35 jaar oud. Zelf ben ik 61. Ik heb me voorgenomen om de boot met de nodige investeringen zo lang mogelijk in de vaart te houden, maar uiteindelijk 'te verslijten'. Tegen de tijd dat ik klaar ben met zeilen is de waarde waarschijnlijk nihil.
Een erfenis ga ik ook niet nalaten.

De angst voor osmose is dus vervangen door een meer relativerend denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 10:17 #663816

lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Voor polyester schepen zou een overweging kunnen zijn dat het jaarlijks drogen van het laminaat tijdens de winterperiode op de kant de kans op osmose vermindert.

Ja, ooit was dat voor mij hèt argument om de boot 's winters op de wal te willen hebben.

Nu is de boot die ik heb ruim 35 jaar oud. Zelf ben ik 61. Ik heb me voorgenomen om de boot met de nodige investeringen zo lang mogelijk in de vaart te houden, maar uiteindelijk 'te verslijten'. Tegen de tijd dat ik klaar ben met zeilen is de waarde waarschijnlijk nihil.
Een erfenis ga ik ook niet nalaten.

De angst voor osmose is dus vervangen door een meer relativerend denken.
:)
Nuchterheid en relativering komen met de jaren, zeg maar....
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 11:07 #663861

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Koezt schreef :
Helaas ook het toilet voorzien van antivries. Dat zal deze winter een revisie van de pomp opleveren... :pinch:

oei mag dat niet ?
Ik heb dit vorige winter ook gedaan en geen problemen mee gehad.
ik heb wel ruitensproeier antivries gebruikt dus niet op glycol basis omdat ik die glycol niet naar buiten wilde pompen....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 11:09 #663862

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Wat gebruik je dan wel voor de wc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 11:09 #663864

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
iGrf schreef :
Koezt schreef :
Helaas ook het toilet voorzien van antivries. Dat zal deze winter een revisie van de pomp opleveren... :pinch:

oei mag dat niet ?
Ik heb dit vorige winter ook gedaan en geen problemen mee gehad.
ik heb wel ruitensproeier antivries gebruikt dus niet op glycol basis omdat ik die glycol niet naar buiten wilde pompen....
Laat ik het zo stellen. Sindsdien is het voor ons onmogelijk om nog even stiekum/stilletjes gebruik te maken van de plee. De rubbers piepen verschrikkelijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 11:10 #663865

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Ohhhhhhh spuitbusje wok olie hebben wij standaard klaar liggen. Al jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 11:12 #663866

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ik heb er al van alles doorheen gemikt om dat te verbeteren. Werkt voor 1 of max twee x toiletgebruik een beetje. Zag nadien ook dat de handleiding het explicit verbiedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 11:42 #663888

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Nu begin ik ook te snappen waarom ons Jabsco toilet voortdurend "gesmeerd" moet worden. Ik heb er ook antivries doorgepompt de afgelopen winter. Is er nog iets aan te doen door hem open te halen en alle rubbers te reinigen oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 18 sept 2015 12:28 #663910

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Gewoon hardop aan't denken nu maar wat je in het vervolg er een paar liter maisolie doorheen knalt ?
Dat heeft een vriespunt van rond de -20 dus evengoed als antivries en het smeert automatisch alle onderdelen.

Een paar liter plantaardige olie zal waarschijnlijk minder vervuilen dan het chemische spul dat in antivries ziet.

let wel op want olijfolie bevriest al een pak sneller....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl