Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot s'winters in het water laten

Re:Re: Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 09:39 #664185

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ik zit ook te bedenken wat ik ga doen. Heb mijn polyester boot in de afgelopen jaarwisseling gekocht toen deze in het water lag. Heb het onderwaterschip zelfs nog nooit gezien. Aan de ene kant wil ik 'm er dit jaar uithalen om eens te kijken maar aan de andere kant wil ik ook wel weer doorvaren. En ik verwacht dat ik toch niet heel erg veel zin/budget heb voor groot onderhoud dit winterseizoen.
Dan zou dus als enige reden overblijven het laten drogen van de huid, maar is dat echt zo noodzakelijk of zit het meer 'tussen de oren' ? Mijn boot is bijna 40 jaar oud en heeft voorzover ik heb gezien, geen osmose. Dus dan denk ik: 'waarom zou er nu nog osmose gaan optreden ?'
...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Re: Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 09:47 #664188

Garfield schreef :
Ik zit ook te bedenken wat ik ga doen. Heb mijn polyester boot in de afgelopen jaarwisseling gekocht toen deze in het water lag. Heb het onderwaterschip zelfs nog nooit gezien. Aan de ene kant wil ik 'm er dit jaar uithalen om eens te kijken maar aan de andere kant wil ik ook wel weer doorvaren. En ik verwacht dat ik toch niet heel erg veel zin/budget heb voor groot onderhoud dit winterseizoen.
Dan zou dus als enige reden overblijven het laten drogen van de huid, maar is dat echt zo noodzakelijk of zit het meer 'tussen de oren' ? Mijn boot is bijna 40 jaar oud en heeft voorzover ik heb gezien, geen osmose. Dus dan denk ik: 'waarom zou er nu nog osmose gaan optreden ?'
...

Dat is knap: je hebt de onderkant nog nooit gezien, maar voorzover je hebt gezien, heeft je boot geen osmose. Kun je mij dat ook leren? :P
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 09:54 #664191

  • Garfield
  • Garfield's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ik had het geschreven en wist dat ik daar commentaar op zou krijgen. Je hebt wel een terecht punt. Ik heb de boot nog nooit helemaal uit het water gehad en gezien, dat klopt. Ik heb wel tijdens het schuin zeilen aan de loefzijde gekeken naar de delen die toen boven water kwamen en ik heb bij het zwemmen om de boot heen wel wat gekeken en gevoeld. En verder vertrouw ik de verkoper, ik ken de beste man. Maar dat is natuurlijk lang niet hetzelfde als de boot uit het water halen en goed inspecteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 10:03 #664194

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Zelfs als er wel een paar blaasjes zitten, dan kun je nog rustig een wintertje in het water blijven. Als het dit jaar niet uit komt, en je wilt blijven varen, dan zou ik me écht niet druk maken over het al dan niet aanwezig zijn van een paar blaasjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 19 sept 2015 14:08 #664275

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Hier kan je ook wel wat mee.Gaat alleen aan bij t onder 5grC.

www.leidingshop.nl/warmtelinten/

Heb ook wel eens gehoord dat men het weerstandssnoer van een tl looplampje gebruikt, maar zelf geen ervaring mee.

www.toolstation.nl/shop/Verlic...0/Tl+looplamp/p96006
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 19 sept 2015 14:12 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 20 sept 2015 14:34 #664530

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Espiritu schreef :

Veel mensen maken de boot gemoedsrustklaar, en dat is heel wat waard.

inderdaad, maar de afstand is voor mij ook belangrijk. Ik ben één keer overvallen door een vorstperiode die eerst kort zou zijn maar uiteindelijk lang en hevig duurde. Door mijn werk kon ik ook niet eerder weg. Wat is beter: 15 minutenwerk (in mijn geval) of twee uur rijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 20 sept 2015 14:50 #664532

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Zie de rest van wat ik schreef:

Espiritu schreef :
Als je toch niet vaart dan kun je het net zo goed doen, hoef je de hele winter (mocht het weer eens echt winter worden) nergens aan te denken.

Maar de doorvaarders zullen over het algemeen eens rustig afwachten of er weer eens echt winterweer komt of niet :)


Als je doorvaart dan is steeds opnieuw winterklaar maken al snel veel meer verspilde tijd dan een keer extra rijden. Kan je altijd een keer pech mee hebben, maar over het algemeen hoef je niet binnen een paar uur bij je boot te staan omdat het geheel onverwacht écht gaat vriezen.

Bertilbeumer schreef dat hij wilde doorzeilen deze winter, en of hij dan steeds de boel opnieuw winterklaar moet maken. Antwoord: kan wel, hoeft niet ;)
Laatst bewerkt: 20 sept 2015 14:57 door Espiritu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 20 sept 2015 20:02 #664643

De afsluiters zitten ver onder de waterlijn, dus ze zullen niet snel bevriezen denken velen. Maar de afsluiters zitten in de boot en daar vriest het veel eerder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 20 sept 2015 21:38 #664684

Vanmiddag nog met mijn kleine duikflesje onder de boot geweest, (trouwens: BRRRRRRRrrr) anode kan er nog wel tegen tot einde van de winter. Verder behoorlijk wat aangroei.

Dit voorjaar gaat de zelfslijpende AF er eens af.

Nog niet uit wat ik erop ga smeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 22 sept 2015 11:30 #665341

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
ligt jouw boot in IJsland, of zo. Ik moet er ook nog onder om het schoepenrad van de loggever vrij van zeepokken te maken. Maar het water op de Grevelingen is toch nog steeds een graad of zeventien. Of zit ik er helemaal naast? Dan maar even mijn surfpak aan.
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 08 okt 2015 18:52 #670597

  • Toudai
  • Toudai's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Tony2920 schreef :
Je kunt met het winterklaarmaken, zoals eerder ook al vermeld, rustig wachten tot er echt winterweer voorspeld wordt. Afhankelijk of je op zoet of op zout water ligt, kan je nog langer wachten of eerder maatregelen nemen. Een graadje vorst gaat nog niet je afsluiters bevriezen, 5 graden of meer en ook overdag, dan moet je op zoet water wel aan de slag.
Meestal kan je die grotere vorstperiode's wel 1 a 2 weken van tevoren horen op het weerbericht.
En dan moet je dus alles klaar hebben, kost hooguit een uurtje werk als alles aan boord klaarstaat.
En ja als je daarna terug gaat varen sta is het tot het stopt met vriezen na elke keer varen terug wintermaatregelen nemen.
Als ik in het water blijf, dan maak ik mijn boot pas winterklaar als er vorst wordt voorspeld, en dan stop ik ook met varen tot het bijna zeker niet meer gaat vriezen.
Ik heb een hekel aan koukleumen.

Ik zie volgende week een paar nachten met lichte vorst voorspeld (-3 ). Hoef ik me nog niet te haasten met winterklaar maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 08 okt 2015 19:04 #670604

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Ik zie volgende week een paar nachten met lichte vorst voorspeld (-3 ). Hoef ik me nog niet te haasten met winterklaar maken?


nee je hoeft je nog lang geen zorgen te maken, ik begin pas met winterklaar maken als het langere tijd overdag ook onder nul blijft.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 08 okt 2015 21:00 #670635

Zolang de boot in het water ligt, scheelt het sowieso een paar graden t.o.v. land. Nee, pas als het wat langer achter elkaar doorvriest, is het wel handig om maatregelen te treffen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 08 okt 2015 21:00 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 06:38 #670678

  • vasco
  • vasco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
ik lig op zout water en heb in mijn lang leven de Noordzee nog nooit weten dichtvriezen
moeten de zeilen er af of maakt dit niets uit?
heb wel winterzeiltje besteld voor over de kuip beschermd beter het teak
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 07:27 #670693

vasco schreef :
ik lig op zout water en heb in mijn lang leven de Noordzee nog nooit weten dichtvriezen
moeten de zeilen er af of maakt dit niets uit?
heb wel winterzeiltje besteld voor over de kuip beschermd beter het teak

Dat hangt natuurlijk van de lengte van je leven af want begin 60er jaren lag de Noordzee aan de kust nog dicht.
Deze foto was in de barre winter van 1963.
Heb er nog met mijn vader gestaan bij Hoek van Holland.
Toen kon je trouwens bij Arnhem nog de Rijn overlopen ( wat uiteraard strikt verboden was ).
Maar daarna is het dacht ik niet meer voorgekomen.
Drijfijs op de wadden is echter niet zo ongewoon.
Ad
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 07:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 07:46 #670702

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Yellow Boat schreef :
Deze foto was in de barre winter van 1963.
Heb er nog met mijn vader gestaan bij Hoek van Holland.
Toen kon je trouwens bij Arnhem nog de Rijn overlopen ( wat uiteraard strikt verboden was ).
Maar daarna is het dacht ik niet meer voorgekomen.

Ha, geweldig. 1963. De meest epische Elfstedentocht aller tijden. Reinier Paping. Ik moest nog negen worden..
Ik kon nog niet schaatsen, maar maakte die dag enthousiast schaatsbewegingen op het jabo.
Later kregen we vloerbedekking die lekkerder gleed.
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 07:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 07:57 #670712

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
lodewijk stegman schreef :
op het jabo.

Ik voel nog de pijn in mijn knieën na een middagje Lego...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 08:06 #670714

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Brinta schreef :
lodewijk stegman schreef :
op het jabo.

Ik voel nog de pijn in mijn knieën na een middagje Lego...

De groeven stonden erin.
Ja, jongens; het leven was zwaar in de jaren vijftig en zestig.

Maar wel leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 08:06 #670715

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
vasco schreef :
8-- snip
moeten de zeilen er af of maakt dit niets uit?

Voor het stukvriezen van de afsluiters maakt het niets uit, als je zelf nog wilt zeilen in de winter kan je ze erop laten.
Echter in het najaar en winter kunnen er stevige stormen langskomen, en zeilen en rolgenua's zullen dan extra windvang geven.
Dus is het zaak je zeilen goed op te doeken en de hoezen en goed en stevig op vast te zetten.
Er zijn heel wat mensen de door de zeilen op de boot te laten schade hebben geleden, terwijl ze toch niet van plan waren in de winter tochtjes te maken.
Ook is er minder toezicht in de winter en als er iets mis gaat is de kans kleiner dat het gemeld wordt. Blijft een persoonlijke afweging of je ze erop laat of wegneemt.
Ik doe ze weg als ik beslis niet meer te zeilen, of als er stevige stormen aangekondigd worden en ik toch niet meer ga zeilen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 08:41 #670723

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Yellow Boat schreef :
iGrf schreef :

Een paar liter plantaardige olie zal waarschijnlijk minder vervuilen dan het chemische spul dat in antivries ziet.

let wel op want olijfolie bevriest al een pak sneller....
Olijfolie wordt inderdaad al ruim boven nul stijf maar bijv. zonnenbloemolie ver onder nul (getest in het vriesvak ;) ).
Ik gebruik het om mijn boordafsluiters wintervast te maken.
Ad

Helemaal zeker weet ik t niet. Daarvoor zit ik er net niet diep genoeg in. Maar olie, alle olie, maakt een dun, monomoleculair laagje op twater oppervlak. Dat sluit de zuurstof uitwisseling af.

Volgens mij verschillen minerale of plantaardige olie daar niet eens zo veel in. Als dit waar is, is t gebruik van zonnebloem olie maar nauwelijks een verbetering voor t milieu.

Voordeel van olie is natuurlijkndat de olie zelf wel mag stollen, omdattie niet uitzet. Ook wil de olie omhoog en zal dus in een stijgbuis blijven staan. Ook als er geen ijs is. Dit in tegenstelling tot anti vries, die gewoon met t water gemengd wordt en verdwijnt.

Een kort proefje bevestigt dit vermoeden.
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 08:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 08:56 #670728

Brinta schreef :
lodewijk stegman schreef :
op het jabo.

Ik voel nog de pijn in mijn knieën na een middagje Lego...



Jabo.... kokos en hennep! Zou zomaar weer in de mode kunnen komen, goedkoop, milieuvriendelijk!

Later kwamen de Vietnamtegels... ook rotzooi ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 okt 2015 08:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 09:30 #670745

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
jabo zei me niets maar het begrip kokosmat destemeer. Wat een bagger was dat zeg...en toch nooit een probleem mee gehad, je had wat je had...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot s'winters in het water laten 09 okt 2015 11:18 #670787

Dat olijfolie, of welke andere dan ook bevriest veroorzaakt geen enkel gevaar.

Het punt is dat (zover ik weet) ALLEEN water 9% uitzet op het moment van bevriezen.
Geen enkele andere stof doet dat.

Eenmaal bevroren krimpt ijs weer bij het nog kouder worden.

Het punt waarop te letten is dus dat het nog nioet bevroren water ,aar BENEDEN toe kan ontwijken.
Is dit in orde, dan vriest er nooit iets stuk.

Ook onderdruk smelt ijs, mogelijk net even te traag.

Wie kan zich nog de glazen melkflessen herinneren die vol met water naast de deur gezet werden om om te ruilen voor nieuwe met melk erin?

Daar schoof het ijs tot wel enkele centimeters boven de fles uit, maar wel helemaal massief bevroren.

Gewoon natuurkunde eind lagere school.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl