@stegman: Binnenkomen van zout lijkt erg beperkt. Ik heb een tijdje een elektrische ontvochtiger gebruikt in combinatie met afgesloten verluchtingen. je merkte wel dat het droog was aan de geur bij het instappen.
Het gebeurde wel dat de ontvochtiger stopte met werken door ofwel stroompanne of te volle tank.
De laatste jaren laat ik de verluchtingen open, maar plaats ik wel vochtabsorberende zakjes.
De kussens uit de leefruimte gaan mee naar huis op 'bevel' van de schipperse. De matrassen van het slaapgedeelte blijven aan boord.
We hebben wel elektrische dekens voor die periode, als je die een uurtje voor het slapen gaan aan zet is het vocht verdwenen uit het bed en kun je in een heerlijk voorverwarmd bed kruipen.
Algemeen gezien vind ik persoonlijk buiten het seizoen varen veel leuker en aangenamer. Veel rustiger meer contact met fauna en flora. Meer ontspannen varen. Maar dat hangt af van het vaargebied.
Wat betreft het vriesgebeuren: Lang leve de opwarming van de aarde!

Ik hou de voorspellingen in de gaten. We liggen op zout, dus bevriezen zal niet zo snel gebeuren. Het is al verschillende jaren geleden dat ik antivries in de motor of afsluiters gedaan heb. Enkel als de vriestemperatuur enkele dagen, ook overdag, aanhoud dan schiet ik in actie. Ik ga er van uit dat de afsluiters en de motor onder het wateroppervlak liggen, dus vanaf -1 gaan die niet vastvriezen... (gewoon gezond boerenverstand gebruiken!!)
Tot nu geen enkel probleem gehad op dat gebied. We gaan enkel een weekend op kant voor vervangen anodes en nieuwe antifouling. Ben enkel nu aan het twijfelen tussen harde en zelfslijpende, maar dat is een ander verhaal!