Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al?

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 15:01 #698994

moet er wel een schip in de buurt zijn. Anders is het wel erg valse hoop.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 15:23 #698998

...vanuit de logica dat als je overboord valt je schip nog wel in range is, maar jouw PLB antenne te laag zit om effectief in een grote range te zenden, is het volgens mij best een aardig idee om de masttop antenne van je boot te gebruiken voor een relay..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 15:37 #699000

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
boarderbas schreef :
Zou mooi zijn als je boordmarifoon een automatische relay naar all ships doet!

waarom?
Iedereen aan boord bij jou is toch gealarmeerd door je DSC en gaan je ophalen?

Als je solo vaart, is dit duidelijk niet het juiste baken!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 15:45 #699003

boarderbas heeft het over een plb antenne lees ik nu
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 19:50 #699077

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Primair heb ik deze PLB's ook aangeschaft om de eigen bemanning gealarmeerd te krijgen, mocht ik overboord kieperen, maar het kan nooit kwaad wanneer eventuele andere schepen in de buurt ook een waarschuwing krijgen. Al is het alleen al om het feit dat wij bijna altijd met 2 volwassenen zeilen (en 2 kleine kinderen die in dit verhaal niet meetellen) en er bij het afgaan van een distress door een PLB er nog maar eentje aan boord is die dan de hele reddingspoging in zijn/haar eentje mag afhandelen.

Maar goed, de wet zegt dat het niet mag blijkbaar.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 21:07 #699101

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
msas schreef :
Primair heb ik deze PLB's ook aangeschaft om de eigen bemanning gealarmeerd te krijgen, mocht ik overboord kieperen, maar het kan nooit kwaad wanneer eventuele andere schepen in de buurt ook een waarschuwing krijgen. Al is het alleen al om het feit dat wij bijna altijd met 2 volwassenen zeilen (en 2 kleine kinderen die in dit verhaal niet meetellen) en er bij het afgaan van een distress door een PLB er nog maar eentje aan boord is die dan de hele reddingspoging in zijn/haar eentje mag afhandelen.

Maar goed, de wet zegt dat het niet mag blijkbaar.

Michel

Laat je je bemanning toch een distress relay all ships doen met de DSC?
Oja, dat mag en kan alleen met klasse A apparatuur.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 21:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 21:42 #699119

Ondanks dat ik voor mijn maritiem werk best wel "van de regeltjes" ben, zal ik niets nalaten om in geval van nood alles uit de kast te trekken om aandacht te vragen. Of het nou mag of niet...

Of een PLB nou alleen een individual DSC mag maken zal me dan aan m'n r**d roesten... :blink: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 21:55 #699121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Belerion II schreef :
Ondanks dat ik voor mijn maritiem werk best wel "van de regeltjes" ben, zal ik niets nalaten om in geval van nood alles uit de kast te trekken om aandacht te vragen. Of het nou mag of niet...

Of een PLB nou alleen een individual DSC mag maken zal me dan aan m'n r**d roesten... :blink: .

Ik ben het met je eens, maar je hebt dat bij een dergelijke DSC-PLB niet voor het kiezen zolang je met een computer aan een NL Ip-nummer hangt en NL windows hebt.

Ik denk vrijwel zeker te weten dat niemand hier een Distress relay kán uitzenden met z'n marifoon.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 21:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 22:13 #699127

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
WADnWIND schreef :

Ik ben het met je eens, maar je hebt dat bij een dergelijke DSC-PLB niet voor het kiezen zolang je met een computer aan een NL Ip-nummer hangt en NL windows hebt.

Ik denk vrijwel zeker te weten dat niemand hier een Distress relay kán uitzenden met z'n marifoon.

Begrijp ik nu goed at als je zo'n ding koopt en er mee naar BE rijd je daar via een wifi en een laptop op illegale wijze zou kunnen programmeren ? Natuurlijk loop je dan kans op een boete als je hem gebruikt. Maar dan moeten ze wel eerst redden zodat je de boete ook kunt betalen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 22 jan 2016 09:50 #699179

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :

Ik ben het met je eens, maar je hebt dat bij een dergelijke DSC-PLB niet voor het kiezen zolang je met een computer aan een NL Ip-nummer hangt en NL windows hebt.

Ik denk vrijwel zeker te weten dat niemand hier een Distress relay kán uitzenden met z'n marifoon.

Begrijp ik nu goed at als je zo'n ding koopt en er mee naar BE rijd je daar via een wifi en een laptop op illegale wijze zou kunnen programmeren ?

Dat zou moeten werken, graag terugkoppeling als je het geprobeerd hebt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 09:12 #699394

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :

Of de GPS een fix heeft? Nee Fix heeft een GPS! (Een heleboel zelfs...) :-)

Het worden er ongemerkt steeds meer, inderdaad. Ze worden ook steeds goedkoper. Zou er nog een moment komen dat je ze gratis krijgt bij een pot pindakaas?

Voorlopig houd de privacy wetgeving het nog tegen: Real Life Cookie Tracking van Verkade ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 09:14 #699396

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :

Ik ben het met je eens, maar je hebt dat bij een dergelijke DSC-PLB niet voor het kiezen zolang je met een computer aan een NL Ip-nummer hangt en NL windows hebt.

Ik denk vrijwel zeker te weten dat niemand hier een Distress relay kán uitzenden met z'n marifoon.

Begrijp ik nu goed at als je zo'n ding koopt en er mee naar BE rijd je daar via een wifi en een laptop op illegale wijze zou kunnen programmeren ?

Dat zou moeten werken, graag terugkoppeling als je het geprobeerd hebt.

Waarom denk je dat het in BE wel lukt als het in NL niet lukt?
We hebben het hier toch over dezelfde RAINWAT en ATIS beperkingen?

Gewoon in de zomer, als je in NO, FR of UK ligt...
(Dit jaar was toch weer de CAMR?)
Laatst bewerkt: 23 jan 2016 09:23 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 09:43 #699405

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Sunday schreef :
Dan is er ook nog een AIS-MOB met DSC:
Hier een recente publicatie van yachtingworld over actuele AIS-MOB devices: www.yachtingworld.com/features...save-your-life-69914

De OceanSignal RescueMe MOB1 Komt er als beste uit vanwege het kleine volume, integreerbaar in het zwemvest, de combinatie van zowel een automatisch uitzenden van AIS signaal als ook een DSC signaal en een flash strobe licht.

Lijkt erg mooi!
Ik zat heel even te kijken naar het plaatje. De eerste gedachte was "wat gebeurd er met het vest als de antenne afrolt". Als ik goed kijk zie ik dat het mechanisme voor afrollen om het drijflichaam zit (en activeert na opblazen).

Als je per ongeluk je vest opblaast gaat dat ding dan ook zenden of rolt alleen de antenne uit?

Op zich kan dat uitrollen al een probleem zijn als je aan het werk bent en je vest gaat af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 14:51 #699456

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Als ik manual lees dan dank ik dat je altijd een mmsi nummer moet ingeven.
De mmsi wordt herkend tot een land van herkomst en op grond daarvan krijgt het ding z'n functionaliteit: heb je NL mmsi en krijg je weinig, heb BE mmsi dan krijg je veel.
Ik zou niet graag een BE mmsi "jatten" om veel functie te krijgen...

En ik lees ook in de manual dat de DSC zendvermogen maar 0,5 watt bedraagt: dat samen met de zeer lage antennepositie maakt het geheel eigenlijk alleen maar zinvol om het eigen schip waar je net vanaf bent gedonderd een DSCalletje te geven. Dat is natuurlijk heel mooi voor boten met achterblijvers aan boord, maar dus niet voor mij.
Laatst bewerkt: 23 jan 2016 16:30 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 16:28 #699477

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
reuv schreef :
Ik zat heel even te kijken naar het plaatje. De eerste gedachte was "wat gebeurd er met het vest als de antenne afrolt". Als ik goed kijk zie ik dat het mechanisme voor afrollen om het drijflichaam zit (en activeert na opblazen).

Als je per ongeluk je vest opblaast gaat dat ding dan ook zenden of rolt alleen de antenne uit?

Op zich kan dat uitrollen al een probleem zijn als je aan het werk bent en je vest gaat af.
Ik heb deze vorig jaar gekocht met inderdaad als uitgangspunt redding vanaf het eigen schip. Voordeel vind ik dat er een alarm af gaat op je eigen marifoon, dus als de ander ligt te slapen wordt hij / zij zeker wakker.

Je kan er voor kiezen of je hem handmatig activeert of d.m.v. opblazen vest. Bij uitrollen zal er niets gebeuren er moet best wat kracht op komen om het mechanisme los te trekken. Je kan hem ook vrij simpel blokkeren door de positie van het schuifje aan te passen. Programmeren ging overigens redelijk makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 16:33 #699478

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Sunday schreef :
...Ik zou niet graag een BE mmsi "jatten" om veel functie te krijgen...
Nee das niet handig want de aan het MMSI gekoppelde marifoon is uiteraard ook de marifoon die een DSC alarm krijgt. Maar voor jou is dat als solo zeiler niet zo relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 21:08 #699523

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
reuv schreef :
Ik zat heel even te kijken naar het plaatje. De eerste gedachte was "wat gebeurd er met het vest als de antenne afrolt". Als ik goed kijk zie ik dat het mechanisme voor afrollen om het drijflichaam zit (en activeert na opblazen).

Als je per ongeluk je vest opblaast gaat dat ding dan ook zenden of rolt alleen de antenne uit?

Op zich kan dat uitrollen al een probleem zijn als je aan het werk bent en je vest gaat af.

Volgens mij is dat juist de bedoeling. Of dat vest nu echt of per ongeluk opblaast, het baken en montage weet dat niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 jan 2016 21:36 #699531

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
WADnWIND schreef :
reuv schreef :
Op zich kan dat uitrollen al een probleem zijn als je aan het werk bent en je vest gaat af.

Volgens mij is dat juist de bedoeling. Of dat vest nu echt of per ongeluk opblaast, het baken en montage weet dat niet.
Typisch een accessoire die ik zou moeten zien voor ik hem koop.

De kans dat ik zoiets ga gebruiken lijkt me erg klein, ook door de beperkingen op de individual DSC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 24 jan 2016 15:22 #699683

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Het baken heeft AIS én DSC.

DSC is bedoeld voor het eigen schip, AIS voor alles in de buurt en eigen schip.

Het voordeel, vanuit de distressvervuiling-op-dsc is dat alleen bij je zelf alarm gaat als er mee gespeeld wordt of verkeerd bedient. Anders gaat elke keer bij iedereen in de buurt. Dat brengt enorm veel onnodig materieel op de been, omdat fatsoenlijk afmelden nooit gebeurd.

Statistisch is meer dan 90% van de distress alarmen vals, vanwege onkunde van de bediener.

De AIS kan iedereen ontvangen. Na de ontvangst van een selective distrees aan het eigen schip, kan dit eigen schip ook een MOB-distress all ships geven, peace of cake.
Als de bemanning dit niet machtig is, is alle andere oplossingen met apparatuur ook overbodig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2016 15:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 24 jan 2016 19:23 #699777

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Vandaag op Boot Düsseldorf lang gepraat met zowel iemand van ACR, de eigenaar van Ocean signal, maker van de MOB1 , als ook met iemand van Weatherdock, de maker van de A040-Pro easyRESCUE-PRO
De MOB1 is echt een mooi klein dingetje: niet groter dan een dikke sigaar.
De A040etc is heel wat groter: anderhalf pakkie sigaretten zeker.

Bij ACR zeiden ze op m'n vraag dat ie inderdaad primair voor DSC naar eigen schip is bedoeld. Toen ik zei dat daar niemand meer is als ik eraf ben gevallen EN dat in Nederland niet toegestaan wordt om een "All ships" DSC call te doen met dit ding zei hij me dat ik wel gewoon de wet zou kunnen overtreden en 'm zou kunnen programmeren mèt All ships DSC. Hij lokte me dus uit de wet te overtreden haha! Keurige man in pak! Ik zei toen dat ik dan nadien kans op een boete loop wat hij bevestigde met de woorden: "but at least you are saved then".
Het punt dat WadnWind terecht inbrengt: zo'n All ships call van dit ding zal zich steeds om de paar minuten herhalen, met hopelijk een heleboel relay en acknowledge calls van andere stations. De MOB1 is zich niet bewust van al dat verkeer: hij blijft lekker All ships calls maken totdat ik uit het water gevist ben. Je krijgt misschien wel een soort van DSC storm?
Niet fijn dus! En hoewel ikzelf altijd bereid ben, zonder daar veel ophef over te maken, om de wet te overtreden, kan het natuurlijk niet dat een verkoper in pak mij zegt dat ik gewoon de wet kan overtreden!

Dan is de rescue Pro toch wel anders na de uitleg door de Nederlandse importeur:

In tegenstelling tot de MOB1 is dit eenvolledige DSC zend èn ontvanger: hij ontvangt ook de acknowledge van de schepen in de buurt, wat je vervolgens op het ding ziet: er gaat een groen lampje branden ten teken dat je opgevist gaat worden. Fijn!
Dit ding zendt direct na te water ais uit en na één minuut een relay call naar het eigen schip. Als dat niet acknowledged wordt zendt ie na 10 minuten een All ships DSC.
De Nederlandse wet heeft door deze werking geen moeite met dit ding.
Het is dus voor heel wat meer geld een heel ander apparaat dan de MOB1 en misschien toch wel degelijk een kandidaat voor mij.
De importeur vertelde me nog dat de fabrikant recent voor de Deense Marine 1000stuks heeft gemaakt die al na 5 minuten een All ships DSC call doet. Op speciale aanvraag zou ik als solozeiler die versie ook kunnen kopen. Aardig!

Edit: ik lees dat onze KNRM de easy rescue pro ook gebruikt.
Laatst bewerkt: 24 jan 2016 22:28 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 24 jan 2016 21:15 #699831

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Bij de KNRM zijn er al vele buiten gebruik, omdat ze bleken vaak spontaan af te gaan. Ze moeten dan terug naar de fabriek, voor herstel / garantie.

Ik heb er afgelopen zomer al zomaar 4 gezien om mijn plotter aan boord die spontaan aanstonden.

Verder een goed, maar groot apparaat.

Uit de testen die ik gedaan heb met zowel easy als ocean signal, kwamen ze beide vrijwel even ver,
tussen 4 á 4,22 mijl. De bakens waren hiertoe op de tube gemonteerd van een rubberboot en het ontvangst station had een antenne hoogte van 10 meter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2016 21:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 24 jan 2016 21:17 #699834

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
En wat vindt jij van de verhalen over wettelijk wèl en niet toegestaan WadnWind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 24 jan 2016 22:26 #699855

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Sunday schreef :
En wat vindt jij van de verhalen over wettelijk wèl en niet toegestaan WadnWind?

Ik heb me er bij neergelegd. Toen het baken geïntroduceerd werd, riep ik als 1e dat all ships perfect is voor b.v. Offshore werkers. Elk ship in de buurt is je snelste redding.

Er komt NOOIT zomaar een Distress relay of een Distress ACK van een schip. Dit mag uitsluitend na eerst overleg te hebben gehad met een RCC (kuststation) !!!!!

Daarbij komt ook nog dat een Distress relay of een Distress ACK niet gegeven kan worden door een jachten marifoon. Dit kan alleen met klasse-A apparatuur (Wheelmark). Bijzondere uitzonderingen daar gelaten bij oude jachten apparatuur.

Als er eenmaal na overlek toestemming wordt gegeven voor een Distress ACK en deze door het baken ontvangen wordt, stopt ook elke DSC uitzending en hebben de andere schepen dus geen mogelijkheid meer om via DSC de positie te kunnen uitlezen. Dit kan dan alleen nog vanauit het DSC RX log, maar met stroom en wind verouderd deze info.

De AIS blijft gewoon doorgaan en is actueel
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 jan 2016 22:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 24 jan 2016 22:39 #699860

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13451
Wij hebben aan boord een NKE stuurautomaat met een afstandsbediening die MOB kan detecteren en de boot in de wind stuurt. Hier zit ook een relais functie aan vast wat na 5 minuten "iets" kan activeren. Tot nu toe nog niet weten te bedenken wat dat zou kunnen zijn.
Maar het ding maakt je natuurlijk in het water liggend niet beter vindbaar. Mijn twijfel is of dat ebirb ,dsc of ais zou moeten zijn. Tot nu toe is mijn ervaring dat veel beroepsvaart niet echt reageert op een DSC oproep. Af en toe probeer ik wel een schip op die manier op te roepen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 25 jan 2016 08:52 #699892

Iemand bekend met deze PLB van Marine Resque Technologies ?

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl