Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al?

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 25 juni 2013 14:05 #410505

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
WADnWIND schreef :
Hartelijk dank voor dit document, helder geschreven overzicht van de verschillende systemen. Eén suggestie: op blz. 7 worden de EPIRBS besproken, maar de plaatjes die op die pagina staan lijken PLB's te zijn, niet EPIRBS.

Niels
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 25 juni 2013 14:58 #410516

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Balance schreef :
WADnWIND schreef :
Hartelijk dank voor dit document, helder geschreven overzicht van de verschillende systemen. Eén suggestie: op blz. 7 worden de EPIRBS besproken, maar de plaatjes die op die pagina staan lijken PLB's te zijn, niet EPIRBS.

Niels

Een EPIRB is een "emergency position indication radio beacon", dus onder die noemer past het gewoon.
Verder kan je een scheiding maken tussen satelliet bakens en terrestial bakens. De satelliet bakens beschouw ik als EPIRB en de terrestial bakens meer als PLB. Het is een kwestie van interpretatie.
Wat mij als vakidioot natuurlijk een beetje stoort is dat iedereen alles maar een PLB noemt, zonder überhaupt op de hoogte te zijn van de toegepaste techniek. In dat licht heeft de klant dan weer gelijk, maar snapt er geen zak van.
Om gered te worden is dat ook niet altijd belangrijk :)
Maar als jij het een PLB wilt noemen, ga je gang...........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 25 juni 2013 15:04 #410517

WADnWIND schreef :
Maar als jij het een PLB wilt noemen, ga je gang...........
klant is koning niet waar :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 25 juni 2013 17:54 #410598

  • Balance
  • Balance's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 399
Nou, neem me niet kwalijk hoor. Op de betrreffende pagina staan 4 plaatjes, nl. van "Ocean Signal PLB", "ACR Aqualink PLB", "McMurdo Personal Location Beacon", en nog een waar ze alle 3 opstaan. De fabrikanten noemen het zelf een PLB (terecht of onterecht), niet zo raar dus dat ik die benaming overnam.

Ik heb je artikel nog een keer doorgelezen en begrijp nu wat je bedoelt.

Ik was bij deze draad (en jouw rapport) terecht gekomen doordat ik op zoek was naar het verschil tussen een 'gewone' EPIRB en een [EPIRB-]PLB (d.w.z. de satellietversie van de PLB). Ik realiseer me nu dat het rapport alleen over PLB's gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 25 juni 2013 19:33 #410636

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Balance schreef :
Nou, neem me niet kwalijk hoor. Op de betrreffende pagina staan 4 plaatjes, nl. van "Ocean Signal PLB", "ACR Aqualink PLB", "McMurdo Personal Location Beacon", en nog een waar ze alle 3 opstaan. De fabrikanten noemen het zelf een PLB (terecht of onterecht), niet zo raar dus dat ik die benaming overnam.

Ik heb je artikel nog een keer doorgelezen en begrijp nu wat je bedoelt.

Ik was bij deze draad (en jouw rapport) terecht gekomen doordat ik op zoek was naar het verschil tussen een 'gewone' EPIRB en een [EPIRB-]PLB (d.w.z. de satellietversie van de PLB). Ik realiseer me nu dat het rapport alleen over PLB's gaat.

Je bedoeld bij de plaatjes, mmm, iets voor een volgende versie.
"alleen over PLB's gaat" ? Ik dacht dat het over alle soorten ging en vooral de voors en tegens? Aan het eind helt het wel wat over naar de 121,5 PLB, maar volgens mij gaat het juist over alles, toch?
Zou ik niet goed gelezen hebben? :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 19:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 11 aug 2013 18:34 #424256

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 630
Als je in de buurt van het land blijft zijn deze zaken mogelijk goede opties.

Bij solo zeilen op echt groot water is het anders. Ik had tijdens een lange tocht naar Spitsbergen een SPOT om mijn nek om en thuis te informeren over mijn vorderingen en een hulpfunctie te hebben als dat nodig was.
Officieel valt Spitsbergen buiten het bereik van de Spot, maar:
Het was een keer nodig. Ik zat volledig vast rondom ingeklemd in 20% (?) ijsveld ( is het zo goed Erik ) en wist niet waar naar toe te gaan.
Na activeren van de Spot is, vanuit America, eerst een Nederlandse tolk opgetrommeld om aan mijn thuisfront te vragen of het geen loos alarm was. Neen, toen een bericht naar de Spitsbergen gezonden en na 38 minuten, ik had nog maar 23 mijl te gaan, hing er een heli boven mij met een heeeel aardige man erin.

De Spot gaf steeds mijn positie door. Achteraf was de Spot voor mij de juiste keuze.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 18:38 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 11 aug 2013 20:25 #424309

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Spieboom schreef :
Ik zat volledig vast rondom ingeklemd in 20% (?) ijsveld ( is het zo goed Erik ) en wist niet waar naar toe te gaan.

20% = 2/10e

www.tooluka.nl/locatie.php?taa...4&kaart=0&id=76#last
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 06 feb 2015 19:14 #594802

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Het komt wel.....(is er al)

oceansignal.com/nl/products/mob1/

AIS + DSC

En heet volgens het SOLAS nu "AIS MOB device"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 06 feb 2015 19:21 #594804

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 06 feb 2015 19:34 #594810

Hier een mooi artikel over het zeiljacht Regina wat op de Noordzee werd overvaren.
Mogelijk hadden ze het zonder EPIRB niet overleefd:

www.ziltmagazine.com/PDF/2008-zilt26.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 06 feb 2015 19:38 #594812

WADnWIND schreef :
Het komt wel.....(is er al)

oceansignal.com/nl/products/mob1/

AIS + DSC

En heet volgens het SOLAS nu "AIS MOB device"
en wat kost ie bij jou? :side:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 06 feb 2015 19:55 #594825

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
roozeboos schreef :
WADnWIND schreef :
Het komt wel.....(is er al)

oceansignal.com/nl/products/mob1/

AIS + DSC

En heet volgens het SOLAS nu "AIS MOB device"
en wat kost ie bij jou? :side:

Kijk maar bij Dekker, Kniest, Vrolijk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 feb 2015 07:41 #595220

Ik snap het even niet:
De starter van dit draadje vraagt om de combinatie van AIS-SART met Epirb-PLB.

De hierboven staande MOB1 combineert VHF DSC (= distress knop marifoon) met AIS-SART. Nuttig, maar dit is niet waar de starter om vroeg. Het alarm blijft nu immers lokaal, het alarm wordt niet via satellieten verzonden.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 feb 2015 09:56 #595259

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Aquaplanning schreef :
Ik snap het even niet:
De starter van dit draadje vraagt om de combinatie van AIS-SART met Epirb-PLB.

De hierboven staande MOB1 combineert VHF DSC (= distress knop marifoon) met AIS-SART. Nuttig, maar dit is niet waar de starter om vroeg. Het alarm blijft nu immers lokaal, het alarm wordt niet via satellieten verzonden.

Klopt en is inderdaad jammer, maar dit apparaatje is wel weer een stap in de goede richting. Als je beide zou willen combineren moet je op dit moment nog steeds 2 apparaten aanschaffen. En om dan maar 1 bemanningslid uit te rusten met deze apparaatjes is natuurlijk een beetje vreemd. Dus zit je al op 4...

Mijn voorkeur als PLB zou op dit moment uitgaan naar een AIS-SART en deze heeft dan ook nog DSC. Epirb is al aan boord.
FMJ schreef :
Uitgaande van de situatie van 2 man bemanning, eentje licht te slapen is 2 tot 3 mijl best een eind. Immers: zodra de drenkeling een meter of 20 van de boot af is valt de Bluetooth-verbinding van de afstandsbediening van de stuurautomaat weg en stuurt de stuurautomaat de boot in de wind. Ook gaat dan het alarm aan boord af, waardoor de bemanning wakker / geattendeerd wordt. Voordat de door de automaat stilgelegde boot en de drenkeling 2 mijl uit elkaar gedreven zijn is er toch wel heel wat tijd nodig. Normaal zeilend kost dat een jacht namelijk al 15-30 minuten, met de gang eruit nog veel langer.

Verder kan ik me voorstellen dat in de toekomst het schip slim met dit AIS signaal om kan gaan. De automaat zou dan automatisch koers kunnen gaan sturen op de door de AIS-PLB uitgezonden positie om zo nog beter in de buurt te blijven. Ook kan de AIS zender-ontvanger aan boord automatisch als relay-station gaan fungeren. Zolang het eigen schip dan binnen 2 a 3 mijl is, is het bereik plots veel groter en wordt dit relay-signaal WEL binnen vrije timeslots verzonden.

Als je er vanuit gaat dat de redding in eerste instantie van het eigen schip moet komen, omdat die altijd het dichtst bij / snelst in de buurt is, dan zie ik best wat in dit systeem. Vaar je solo dan wordt het natuurlijk allemaal wat anders, al zou het met de genoemde relay door het eigen schip op de kust en binnenwateren best wel eens een groot bereik kunnen hebben, doordat ieder schip in de omgeving gelijk de melding krijgt. Totdat er plots TE veel schepen in de buurt zijn natuurlijk.. dat is wel een risico als je bijvoorbeeld op / om de nieuwe waterweg vaart.

Met de DSC functie kan je nu al een relay geven met een druk op de knop, dus toch een groot voordeel en in potentie een enorme vergroting van het aantal ingelichte schepen. Mits binnen marifoon bereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 feb 2015 13:48 #595316

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Guia IV schreef :

Met de DSC functie kan je nu al een relay geven met een druk op de knop, dus toch een groot voordeel en in potentie een enorme vergroting van het aantal ingelichte schepen. Mits binnen marifoon bereik.

Een relay is uitsluitend mogelijk met een klasse-A toestel (meestal wheelmark).
Met jachten toestellen is relay niet mogelijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 08 feb 2015 13:50 #595317

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Aquaplanning schreef :
Ik snap het even niet:
De starter van dit draadje vraagt om de combinatie van AIS-SART met Epirb-PLB.

De hierboven staande MOB1 combineert VHF DSC (= distress knop marifoon) met AIS-SART. Nuttig, maar dit is niet waar de starter om vroeg. Het alarm blijft nu immers lokaal, het alarm wordt niet via satellieten verzonden.

Het is zoals Guia IV zegt, een stap in de goede richting...
Je moet het grotere doel blijven zien.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 18 mrt 2015 20:25 #607017

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Heb de ocean signal gekocht. Mooi klein met DSC. Je kan je MMSI zelf in programmeren en later ook weer wijzigen als op een andere boot vaart. Op het in geprogrammeerde MMSI nummer komt bij activering een DSC alarm. Een "All ships" DSC melding gaat niet automatisch, je moet dan een knop 5 seconden ingedrukt houden.

Heren bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 18 mrt 2015 20:40 #607028

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Guia IV schreef :
Heb de ocean signal gekocht. Mooi klein met DSC. Je kan je MMSI zelf in programmeren en later ook weer wijzigen als op een andere boot vaart. Op het in geprogrammeerde MMSI nummer komt bij activering een DSC alarm. Een "All ships" DSC melding gaat niet automatisch, je moet dan een knop 5 seconden ingedrukt houden.

Heren bedankt voor de tip!

Wel een beetje raar dat je als fabrikant zo'n plb ¨Ocean Signal ¨ als naam geeft. Op de oceaan heb je er volgens mij erg weinig aan als je hulp van andere schepen nodig zou hebben. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 20:40 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 18 mrt 2015 22:34 #607096

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
svalk schreef :
Guia IV schreef :
Heb de ocean signal gekocht. Mooi klein met DSC. Je kan je MMSI zelf in programmeren en later ook weer wijzigen als op een andere boot vaart. Op het in geprogrammeerde MMSI nummer komt bij activering een DSC alarm. Een "All ships" DSC melding gaat niet automatisch, je moet dan een knop 5 seconden ingedrukt houden.

Heren bedankt voor de tip!

Wel een beetje raar dat je als fabrikant zo'n plb ¨Ocean Signal ¨ als naam geeft. Op de oceaan heb je er volgens mij erg weinig aan als je hulp van andere schepen nodig zou hebben. :laugh:

Wat iedereen even moet weten, is dat er nu 35 satellieten zijn die AIS ontvangen over de hele wereld. Elke AIS uitzending wordt dus ook gehoord door een satelliet, waardoor het opeens ook midden op de oceaan werkt! (reeds getest en bewezen in 2011)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 18 mrt 2015 22:35 #607097

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Aquaplanning schreef :
Ik snap het even niet:
De starter van dit draadje vraagt om de combinatie van AIS-SART met Epirb-PLB.

De hierboven staande MOB1 combineert VHF DSC (= distress knop marifoon) met AIS-SART. Nuttig, maar dit is niet waar de starter om vroeg. Het alarm blijft nu immers lokaal, het alarm wordt niet via satellieten verzonden.

Zie mijn reactie over satellieten.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 18 mrt 2015 23:02 #607107

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Pikken de AIS satellieten ook met enige zekerheid het signaal op van dit 1W zendertje? Zo ja dan ben ik verkocht...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 05:31 #607114

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
WADnWIND schreef :

Wat iedereen even moet weten, is dat er nu 35 satellieten zijn die AIS ontvangen over de hele wereld. Elke AIS uitzending wordt dus ook gehoord door een satelliet, waardoor het opeens ook midden op de oceaan werkt! (reeds getest en bewezen in 2011)

Interesting.....is er ook iemand die luistert naar de opgevangen signalen?

AIS geeft toch geen alarm af? Dat doet toch het DSC gedeelte van een marifoon? Of wordt dat ook opgepikt door de sataliet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 07:14 #607127

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
ilCigno schreef :
Pikken de AIS satellieten ook met enige zekerheid het signaal op van dit 1W zendertje? Zo ja dan ben ik verkocht...

Ja, bij alle testen wel.

Even korte uitleg:
Een AIS-MOB device (officiële benaming SOLAS) zend 8x blind per minuut uit op AIS, Van deze uitzendingen werden bij de testen er altijd minimaal 2 ontvangen. In één uitzending zitten alle gegevens al.
Die gegevens zijn alleen het serienummerde MMSI, dus niet het schip.

Er is nog wel 1 adertje onder het gras:
Die satelliet info moet je als overheid kopen voor veel $ of €. Nederland vind dat niet nodig en doet dat dus niet.

Er is dus al wel veel getest of het werkt, maar nog niet of er op gereageerd wordt.

Maar ja deze info hoor je niet van de winkel op de hoek of andere leveranciers of fabrikanten

Commerciele mode aan:
Deze informatie wordt u aangeboden door True-Heading / Seapilote / Shiptron


Overigens is Inmarsat-C ook maar 1 Watt naar een satelliet op 36000Km afstand. Er zit tenslotte niks tussen, alleen een beetje waterdamp en ruimtepuin.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 07:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 07:24 #607129

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
koko schreef :
Interesting.....is er ook iemand die luistert naar de opgevangen signalen?

AIS geeft toch geen alarm af? Dat doet toch het DSC gedeelte van een marifoon? Of wordt dat ook opgepikt door de sataliet?

Als je de juiste kaartplot software hebt of juiste kaartplotter geeft deze op het AIS scherm alarmteken, maar het sterke van dit concept is dat dus ook je DSC begint te loeien en dat hoort iedereen.
DSC heeft iedereen op zee en ook nog aan. Zodra de GPS fix heeft (sorry, jij niet Hans :laugh: ) zie je de positie op je DSC.
In Nederland moet het een selective DSC call zijn van het baken naar het eigen schip. Elk baken moet dus geprogrammeerd worden op het eigen schip.

De goede lezer begrijpt dat er meer mogelijkheden zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 08:25 #607143

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Klinkt allemaal reuze interessant en bedankt voor de info en het zou grandioos zijn als dit Global werkelijkheid gaat worden maar als ik nu iets wil kopen waar de TS om vraagt dan is dat NOG niet beschikbaar en zeker niet in NL want je zal het toch moeten laten registreren bij AT. Blijf nu toch met het dilemma zitten welke keuze te maken. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 08:26 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl