Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al?

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 09:15 #607165

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
okee...goed zeg, satellieten die ais kunnen horen...
Als de info kopen te duur is zou er mogelijk een eenmalige bijdrage in de prijs van een MOB systeem kunnen worden verwerkt om alarmmeldingen door te geven :unsure:...zal t nog wel weer te duur worden

Maar -terzijde- dan wordt er toch nog steeds geen ais SAR icoon op je display getoverd als je buiten direct bereik van het MOB zendertje bent en te ver van de kust voor marifoonverkeer??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 09:26 #607173

WADnWIND schreef :
koko schreef :
Interesting.....is er ook iemand die luistert naar de opgevangen signalen?

AIS geeft toch geen alarm af? Dat doet toch het DSC gedeelte van een marifoon? Of wordt dat ook opgepikt door de sataliet?

Als je de juiste kaartplot software hebt of juiste kaartplotter geeft deze op het AIS scherm alarmteken, maar het sterke van dit concept is dat dus ook je DSC begint te loeien en dat hoort iedereen.
DSC heeft iedereen op zee en ook nog aan. Zodra de GPS fix heeft (sorry, jij niet Hans :laugh: ) zie je de positie op je DSC.
In Nederland moet het een selective DSC call zijn van het baken naar het eigen schip. Elk baken moet dus geprogrammeerd worden op het eigen schip.

De goede lezer begrijpt dat er meer mogelijkheden zijn.

Of de GPS een fix heeft? Nee Fix heeft een GPS! (Een heleboel zelfs...) :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 09:59 #607189

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
It Paradyske schreef :

Of de GPS een fix heeft? Nee Fix heeft een GPS! (Een heleboel zelfs...) :-)

Het worden er ongemerkt steeds meer, inderdaad. Ze worden ook steeds goedkoper. Zou er nog een moment komen dat je ze gratis krijgt bij een pot pindakaas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 10:14 #607196

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :

Of de GPS een fix heeft? Nee Fix heeft een GPS! (Een heleboel zelfs...) :-)

Het worden er ongemerkt steeds meer, inderdaad. Ze worden ook steeds goedkoper. Zou er nog een moment komen dat je ze gratis krijgt bij een pot pindakaas?

Ik koop ze voor 25-30 euro op marktplaats :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 10:23 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 17:28 #607328

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
svalk schreef :
Klinkt allemaal reuze interessant en bedankt voor de info en het zou grandioos zijn als dit Global werkelijkheid gaat worden maar als ik nu iets wil kopen waar de TS om vraagt dan is dat NOG niet beschikbaar en zeker niet in NL want je zal het toch moeten laten registreren bij AT. Blijf nu toch met het dilemma zitten welke keuze te maken. B)

Ho ho, dat NL de satelliet info niet koopt wil nog niet zeggen dat het niet werkt hier. De kans is erg groot dat UK die info wel heeft en de Coastguard even belt met de kustwacht als er iets is. Die mannen zijn niet echt beroerd daarin.

Verder is de regeltechnische integratie afhankelijk van het ambtelijk apparaat, vermeng dat ook nog met politiek en je loopt 15 jaar achter op de realiteit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 17:33 #607331

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
HPV schreef :
Maar -terzijde- dan wordt er toch nog steeds geen ais SAR icoon op je display getoverd als je buiten direct bereik van het MOB zendertje bent en te ver van de kust voor marifoonverkeer??

Ja klopt, maar dat is toch geen raket wetenschap.
je zegt het zelf al: "buiten direct bereik van het MOB zendertje"

Alleen dat al is reden om je AIS antenne op zee hoog te plaatsten ;)

Als jij een terugmelding wil via de satelliet moet gewoon maar eens goed diep in de buidel tasten, misschien heeft Rooz daar wel iets betaalbaars voor
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 20:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 20:23 #607388

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Reuze interessant alle info, worden we weer wat wijzer van!

Het ging mij op dit moment om de mogelijkheid een alarm af te laten gaan aan boord i.c.m. een positie die op een scherm zichtbaar is. De grootste kans op redding komt van je eigen schip in eerste instantie.

Helaas dus nog niet i.c.m. Epirb, maar dit geeft in ieder geval een boel lawaai uit de marifoon.

Omdat ik binnenkort een lange tocht ga maken heb ik er nu een gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 20:33 #607392

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Guia IV schreef :
Reuze interessant alle info, worden we weer wat wijzer van!

Het ging mij op dit moment om de mogelijkheid een alarm af te laten gaan aan boord i.c.m. een positie die op een scherm zichtbaar is. De grootste kans op redding komt van je eigen schip in eerste instantie.

Helaas dus nog niet i.c.m. Epirb, maar dit geeft in ieder geval een boel lawaai uit de marifoon.

Omdat ik binnenkort een lange tocht ga maken heb ik er nu een gekocht.

Ik denk ik je niet begrijp, dus sorry als ik in herhaling val.
Het betreffende AIS-DSC baken geeft direct na activering een indicatie op je eigen AIS plotter en na 1-2 minuten ook een exacte positie in beeld.
Het DSC gedeelte geeft direct een distress naar het eigen schip, dus alarm aan boord.
Je kan handmatig een all-ships call geven (Nederlandse wetgeving).
Het verhaal via de satelliet is een extra toegift.

We hebben er vanmiddag in de werkplaats mee getest.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 20:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 19 mrt 2015 22:47 #607439

WADnWIND schreef :
HPV schreef :
Maar -terzijde- dan wordt er toch nog steeds geen ais SAR icoon op je display getoverd als je buiten direct bereik van het MOB zendertje bent en te ver van de kust voor marifoonverkeer??

Ja klopt, maar dat is toch geen raket wetenschap.
je zegt het zelf al: "buiten direct bereik van het MOB zendertje"

Alleen dat al is reden om je AIS antenne op zee hoog te plaatsten ;)

Als jij een terugmelding wil via de satelliet moet gewoon maar eens goed diep in de buidel tasten, misschien heeft Rooz daar wel iets betaalbaars voor

Ik heb nog wel een Inmarsat-C, Mini-M, FBB of een VSAT in de aanbieding. Zonder airtime :laugh: .

EDIT: jongens, jongens. Nu geen ruzie maken hoor :ohmy:
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2015 22:48 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 mrt 2015 08:36 #608527

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
WADnWIND schreef :
Overigens is Inmarsat-C ook maar 1 Watt naar een satelliet op 36000Km afstand. Er zit tenslotte niks tussen, alleen een beetje waterdamp en ruimtepuin.

Max 4W met een EIRP van 45W en een geostationaire satelliet met een enorme schotel en gerichte 'beams'. GHz vs MHz. Niet echt te vergelijken lijkt me, de test geloof ik direct overigens en denk dat het ook wel werkt. Ham vraag blijft: Wie neem er actie?
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 apr 2015 13:11 #618990

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Spirit28 schreef :
WADnWIND schreef :
Overigens is Inmarsat-C ook maar 1 Watt naar een satelliet op 36000Km afstand. Er zit tenslotte niks tussen, alleen een beetje waterdamp en ruimtepuin.

Max 4W met een EIRP van 45W en een geostationaire satelliet met een enorme schotel en gerichte 'beams'. GHz vs MHz. Niet echt te vergelijken lijkt me, de test geloof ik direct overigens en denk dat het ook wel werkt. Ham vraag blijft: Wie neem er actie?

1- Sat-C heeft een omni directionele antenne van 0-2 dBi (ongeveer factor 1). dus geen 45 erp., maar wel 4W eirp.

2- alleen de partij die de data koopt kan actie ondernemen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 apr 2015 13:31 #618994

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Aj, rapport ging uit van een 11,4dBi antenne, dus directioneel en dus geen C. Neemt niet weg dat het totaal verschillende zaken zijn.

Mijn punt is dat er (nog?) geen duidelijke structuur is zoals bij andere reddingsmiddelen.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 apr 2015 14:00 #619000

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Spirit28 schreef :
Aj, rapport ging uit van een 11,4dBi antenne, dus directioneel en dus geen C. Neemt niet weg dat het totaal verschillende zaken zijn.

ff helemaal offtopic voor de nerds;

Sat-C up-downlink 1,6 GHz (LES)
antenne 0-2dBi, 13-20dBW eirp

pathloss 188 dB

Ook nog links op 3,6 en 6,5 Ghz.... (NCS en NCC)

Ontopic maar weer...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 23 apr 2015 14:38 #619014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Guia IV schreef :
Wij hebben een Epirb aan boord maar geen PLB of man over boord systeem.

Er zijn PLB's die gebruik maken van AIS, als iemand die deze draagt over boord valt, en dit lijkt mij de grootste kans om snel gered te worden, zeker als je met meer dan 1 persoon aan boord bent en dus minder afhankelijk van omvarenden.

Verder zijn er de PLB's die met hetzelfde principe werken als een Eprib.

Zijn er ook PLB's die bovenstaande eigenschappen combineren in 1 apparaat? Ik kan ze niet vinden, of is dit iets wat er op korte termijn aan zit te komen. Lijkt mij een kwestie van tijd in ieder geval.

Of zou dit weer een te groot apparaat opleveren wat lastig bij je te dragen is.

Nog steeds geen combinatie met EPIRB.....
Wel de standallone EPIRB van ongeveer 5-6 cm :
oceansignal.com/wordpress/wp-c...-PLB-HAND-banner.png

De Weatherdock AIS-PLB getest en de Ocean Signal

Weatherdock A040 serie:
www.easyais.com/produkte/ais-rettungssender

Ocean signal MOB1:
oceansignal.com/wordpress/wp-c...ads/DSC5643_CROP.jpg

Beide AIS bakens halen op vlak water 4 mijl naar een vaste antenne op de wal. Om precies te zijn resp. 4,07 en 4,22 mijl, dus dat verschil mag geen naam hebben.

De sea-marschall AU10 serie:
www.seasafe.co.uk/shop/ct/pilo...10-automatic-1215mhz

Dit baken haalde een teleurstellend bereik van 0,8-1 Mijl

In het verleden bleken de AIS bakens van Simrad en McMurdo kwamen niet verder dan 1,6-1,8 mijl.



Alle testen zijn uitgevoerd met dezelfde apparatuur en opstelling en vlak water op het vrije ijsselmeer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 20:25 #698775

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Weer eens even een zwengel aan dit draadje wat recent iets ontspoorde door een paar professionals. :laugh:

Ik zit een beetje te dubben tot aanschaf van een ding waarmee mijn overlevingskans vergroot wordt als ik in het water val.
Een PLB over satelliet spreekt me niet zo aan voor mijn type van varen. Lig je denk ik zo maar uren af te koelen totdat iemand je oppikt.
Een AIS-MOB spreekt me ook niet zo erg aan: lijkt leuk maar de range is beperkt totdat de signalen ook via satelliet worden ontvangen en gerelayed. dat is natuurljk wel mooie toekomstdroom: lees de wiki maar eens even: en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System
Quotje:
On February 25, 2013—after one year launch delay—Aalborg University did launch AAUSAT3. It is a 1U cubesat, weights 800 grams, solely developed by students from Department of Electronic Systems. It carries two AIS receivers—a traditional and a SDR-based receiver. The project was proposed and sponsored by the Danish Safety Maritime Organisation. It has been a huge success and has in the first 100 days downloaded more than 800,000 AIS messages and several 1 MHz raw samples of radio signal. It receives both AIS channels simultaneously and has received class A as well as class B messages. Cost including launch was less than €200,000.
Mooi hè!? 800gr en zo groot als een flinke tennisbal

Dan is er ook nog een AIS-MOB met DSC:
Hier een recente publicatie van yachtingworld over actuele AIS-MOB devices: www.yachtingworld.com/features...save-your-life-69914

De OceanSignal RescueMe MOB1 Komt er als beste uit vanwege het kleine volume, integreerbaar in het zwemvest, de combinatie van zowel een automatisch uitzenden van AIS signaal als ook een DSC signaal en een flash strobe licht.

Lijkt erg mooi!
Ik wil meer weten over de hoe en wat van de DSC functie en vind dit hier: (irritant slechte vertaling overigens):
Wat DSC-functies zijn toegestaan ​​in mijn land?

De DSC-functionaliteit van de MOB1 wordt beperkt door regelgeving in elk land. De onderstaande lijst geeft aan welke functies u mag verwachten.

>Alleen AIS: Canada, Frankrijk, Denemarken, Letland
>AIS + DSC Individuele Distress relay oproep plus groepsgesprek sturen na 30 minuten: VS
>AIS + Alleen DSC Individuele Distress relay call: Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk
>AIS + DSC Individuele Distress Relay,All Ships Distress Alert, eenmaal verzonden op handmatige activering: Alle andere Europese landen
>AIS + DSC Individuele Distress Relay, All Ships Distress Alert, eenmaal verzonden MOB1 activering vervolgens handmatig geactiveerd: Rest van de wereld.
Dat vind ik erg teleurstllend; in Nederland mag je dus géén All Ships Distress uitzenden. Je mag alleen maar een mmsi nummer ingeven van je eigen boot waar dan selectief een individuele Distress Alert bericht naar gezonden wordt.
Leuk, maar tegen die tijd zit er niemand bij mij aan boord die dat ontvangt.
Wat te doen als je toch zon ding wilt?
Dan maar Een Belgische versie kopen? Uit de manual blijkt dat je een en ander kan programmeren maar wel gelimiteerd bent tot de mogelijkheden van de land-versie die je hebt.

Als derde optie zie ik voor mij gewoon een DSC handheld marifoon zoals Standard Horizon HX870
6watt vermogen en DSC, maar natuurlijk geen AIS.
Ik ben nu al gewend om m'n handheld om m'n nek te dragen als het woester wordt, dus daar veranderd niet veel dan. Ding is waterdicht blijft drijven en heeft een automatische flash strobe:


Nou ja, veel keuzes.. De hele reut- alle drie de opties- om je heen hangen is natuurlijk ook niks. Misschien nog kaar even wachten anders? Tot nu toe ging het steeds goed...
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 21:48 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 20:39 #698783

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Dat die RescueMe MOB1 van Oceansignal alleen maar naar je eigen schip een DSC alert stuurt valt me erg tegen. Ging er zelf vanuit dat alle schepen in ontvangstbereik een DSC alert zouden krijgen. Beetje jammer.

Gelukkig heb ik ook zo'n handheld marifoon met DSC :) . Nu maar zorgen dat ik alles bij me heb bij een onfortuinlijke duikeling overboord :blink:

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 20:50 #698787

omdat je solo vaart, Sunday lijkt me een dsc optie niks voor je. Dan moet er maar net toevallig een boot in de buurt zijn toch?
je ligt dicht bij t water , dus het bereik is ook minimaal.

De plb is volgens mij de enige optie om in ieder geval gevonden te worden.
Te laat of niet. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 20:52 #698789

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja, die restrictie in Nederland is jammer als het echt waar is.
Een andere uit het YW artikel, de A040-Pro easyRESCUE-PRO spreekt in de Manuel helemaal niet over restricties: www.easyais.com/en/wp-content/...UE-PRO_EN_151117.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 22:03 #698804

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sunday,
Ik heb de vorige editie van Standard Horizon; de 851. Minder features, maar hetzelfde zendvermogen.
Ik moet zeggen dat het bereik me toch tegen valt. Bij de praktijk navigatielampen test hebben we hem gebruikt, maar bij de 3 mijl kregen we toch het verzoek over te stappen op de vaste. Dat was weliswaar van handheld naar handheld, maar toch.......

Hoe ver hij komt met DSC durf ik niet te zeggen. Zal wel een stuk verder zijn.

Het is maar dat je het weet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 22:14 #698805

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
In Nederland is het alleen toegestaan om het baken een selective call te laten doen naar het eigen schip.
Nu kan je het baken zelf programmeren, dit gaat door het baken voor je computerscherm te houden in de programmeer stand. Het scherm knippert dan wit/zwart data en na bijna een minuut is het geprogrammeerd.

Als je software ophaald vanaf de website, bepaald je IP nr. en je user language welke versie je mag gebruiken en de programmeer restricties.

Zelfs met een TOR brouwser of anonymox lukt het je niet, althans mij niet.

Wat goed begrepen moet worden, is dat een AIS-DSC baken bedoeld is voor de zelfredzame situatie. M.a.w. er moet bemanning aan boord zijn om de MOB op e kunnne pikken.

In geval van solozeilen is men niet zelfredzaam en moet de buiten wereld dus op de hoogte gebracht worden en actie ondernemen. Daar zijn dus specifiek de EPIRB bakens voor bedoeld.

Ik begrijp dat het wenselijk is, bij elke MOB, dat ook schepen in de omgeving gealarmeerd worden, b.v. door een all ships distress, maar ja de wet verhinderd dit :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 22:19 #698807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Sunday schreef :
Ja, die restrictie in Nederland is jammer als het echt waar is.
Een andere uit het YW artikel, de A040-Pro easyRESCUE-PRO spreekt in de Manuel helemaal niet over restricties: www.easyais.com/en/wp-content/...UE-PRO_EN_151117.pdf

De website van ocean signal heeft het bij het rechte eind. Omdat de materie eg ondoorzichtig is vertrouw ik dergelijke artikelen zeker niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 22:23 #698809

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
koko schreef :
Sunday,
Ik heb de vorige editie van Standard Horizon; de 851. Minder features, maar hetzelfde zendvermogen.
Ik moet zeggen dat het bereik me toch tegen valt. Bij de praktijk navigatielampen test hebben we hem gebruikt, maar bij de 3 mijl kregen we toch het verzoek over te stappen op de vaste. Dat was weliswaar van handheld naar handheld, maar toch.......

Hoe ver hij komt met DSC durf ik niet te zeggen. Zal wel een stuk verder zijn.

Het is maar dat je het weet ;)

Antenne hoogte is alles, geen hoogte is geen bereik, welk merk je ook gebruikt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 22:27 #698811

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dank wadnwind.
Moet ik dan toch maar de plb1 van ocean signal bovenaan lijstje zetten denk ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 20 jan 2016 23:19 #698820

Ja dat zeg ik. Solo geen dsc maar plb
Er zijn ook andere aanbieders van plb hoor.
Anders is t : wij van wc eend...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 20 jan 2016 23:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

PLB met Epirb functie en AIS ... Bestaan die al? 21 jan 2016 12:55 #698978

Zou mooi zijn als je boordmarifoon een automatische relay naar all ships doet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl