Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aangroei op schroef en op Anode

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:10 #669360

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Omdat afgelopen zaterdag het tij gunstig viel voor een droogval-sessie, er toch te weinig wind was om lekker te zeilen en ik eigenlijk wel graag wilde zien hoe het onderwaterschip er na een paar maanden op zout water uitzag, heb ik de boot droog gezet.

Ook interessant omdat er in het voorjaar twee verschillende soorten AF op het onderwaterschip zijn gegaan. Sinds ik deze boot heb gaat er harde AF op. Tot afgelopen voorjaar Interspeed van International. Daarvan had ik nog een half blik. In de winkel heette Interspeed dit voorjaar ineens Interspeed Extra. "Extra" dat betekent over het algemeen meer, zou je zeggen. Maar International ziet dat duidelijk anders. Het was al verdacht dat het goedkoper was dan de oude Interspeed. En naar nu blijkt is het ook gewoon van mindere kwaliteit. Harde AF hoort schrobbaar te zijn. Dat is Interspeed Extra niet echt. Met een beetje boenen komt er aardig wat los. De oude Interspeed is wat dat betreft beter. Ook lijkt de aangroei zich beter te hechten dan op de oude Interspeed.
Ik wil bij een volgende gelegenheid wat anders dan Interspeed Extra, maar erg veel keus in harde AF's is er jammer genoeg niet. Wie kent goede alternatieven?

Overigens viel het in z'n algemeenheid wel mee met de aangroei: voornamelijk groen slijm dat er redelijk makkelijk afging. Geen schelpjes, kokkels of andere harde dingen.

Die zaten wel op de schroef en op de (aluminium) anode. Aan de anode hing zelfs een heel scala aan harde en zachte fenomenen. Zie de foto's.





Het komt me voor dat een anode die zo aangroeit ook niet echt werkt. Of vergis ik me daarin?

Ik heb trouwens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de aluminium anode eraf te halen en de zink anode, die erop zat toen ik de boot zeven jaar geleden kocht, weer terug te zetten. Dit indachtig het alom geaccepteerde idee dat op zout water zink anodes beter zijn dan aluminium anodes. Eén en ander na goed schoonmaken van de contactvlakken.

Vraag: wat is er te doen tegen het aangroeien van de schroef?
De werking ervan gaat namelijk merkbaar achteruit, door de aangroei. Ik heb het idee dat m'n snelheid bij een bepaald toerental lager ligt dan met een gladde schroef en ook het wiel-effect is gek genoeg een stuk minder. Nou zullen sommigen dit laatste als een voordeel beschouwen, maar ik wil bij gewoon recht vooruit toch graag een zo efficiënt mogelijke schroef.

De aangroei van de schroef op de foto is overigens van slechts anderhalve maand. Ik had 'm eerder min of meer onder water schoon gekrabt.
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 20:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:16 #669362

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
van welk materiaal is de schroef?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:21 #669364

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een zink-anode werkt niet beter op zout water, hij blijft langer in leven.
Die alu-anode heeft niet gewerkt. Volgens mij zie ik daar ook Af op. :sick:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:23 #669365

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
JohnBerg schreef :
van welk materiaal is de schroef?

Dat weet ik niet precies. Ik denk meer messing dan brons. Voordat ik die schroefas-anode erop had zitten, kwamen er (op zoet water) kleine bruine pikkeltjes op, waarvan iemand beweerde dat symptomen van het ontzinken van de schroef was. Sinds het monteren van die anode is dat fenomeen verdwenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:24 #669366

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Alu is voor zoet, zink voor zout toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:26 #669368

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Faran schreef :
Een zink-anode werkt niet beter op zout water, hij blijft langer in leven.
Die alu-anode heeft niet gewerkt. Volgens mij zie ik daar ook Af op. :sick:

Ik scheef ook niet dat een zink-anode beter werkte. Het is inderdaad beter omdat een zink-anode langer mee gaat. Bij een gelijke bescherming.

Die AF zit alleen aan de randen. Ik ben niet al te pietluttig als de boot in de AF gaat.

Of ie niet werkt, is de vraag. Op zoet water werkte de anode wel; hij is namelijk aangevreten. Maar erg hard ging het niet. Hij heeft er vijf jaar onder gezeten en was nog lang niet op.
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 20:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:27 #669370

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Scarabee schreef :
Alu is voor zoet, zink voor zout toch?

Exact.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:50 #669379

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die anode zit gemonteerd op de polyester huid, toch?
Waar is hij mee verbonden, elektrisch gezien?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 20:59 #669383

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Faran schreef :
Die anode zit gemonteerd op de polyester huid, toch?

Ja, dat klopt. De bouten lopen door naar binnen.

Waar is hij mee verbonden, elektrisch gezien?

Met het midzwaard en met de afsluiter van de bilgepomp. Het midzwaard heb ik overigens gedeeltelijk in de zinkverf gezet.
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 21:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 21:05 #669388

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik zou ook een kabel naar het motorblok aanleggen, als ik jou was. Dan ontlast je de (dure) anode aan je schroefas, denk ik zo. Leuke proef, lijkt me voor de komende tijd.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 04 okt 2015 21:10 #669389

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Faran schreef :
Ik zou ook een kabel naar het motorblok aanleggen, als ik jou was. Dan ontlast je de (dure) anode aan je schroefas, denk ik zo. Leuke proef, lijkt me voor de komende tijd.

Die anode op de schroefas gaat ook niet echt hard. Zit er nu een jaar of drie op, maar begint nèt een beetje ruw te orden. Maar misschien gaat het op zout water harder. Dit is namelijk ook een zinkanode, geen aluminium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 06:07 #669418

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Wel leerzaam om zelf eens een paar vragen te stellen ZF.
Zonder het de reaguurders euvel te willen duiden; bij alle reacties die er tot nu toe zijn geweest was er niet één die een poging deed om ze te beantwoorden. Daarom geef ze nog maar een 'een schopje omhoog' zoals dat hier genoemd wordt:

Ik wil bij een volgende gelegenheid wat anders dan Interspeed Extra, maar erg veel keus in harde AF's is er jammer genoeg niet. Wie kent goede alternatieven?

Vraag: wat is er te doen tegen het aangroeien van de schroef?


Vooral met het laatste moeten toch vaker problemen zijn, lijkt mij..
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 06:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 06:30 #669424

heb je al aan coppercoat gedacht, je kan toch droogvallen om de boot schoon te houden
ik smeer altijd lijnolie op de schroef(de schroef met wel perfect schoon zijn en gepolijst).onze boot blijft 3 maanden per jaar in het water en het werkt voor die tijd prima
ik heb interspeed ultra eu (ook hard)erop en ik ben er tevreden over.
na 3 maanden even met een zachte(autowas borstel) erover en weer klaar voor de winter
in het voorjaar even bijplekken en klaar voor de zomer

groeten
Frank
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 06:32 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 07:01 #669431

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279


De aangroei bij jou valt nog mee hoe het bij mij was. :laugh:

Voorgheen had ik nooit erg last van aangroei, maar met de aanschaf van een andere boot kwam er veel aangroei op de schroef. Ik had in de zomer een maand of 2 niet gevaren en de hele schroef zal vol met mossels. Gevolg dat ik nauwelijks meer vooruit kwam.
Sinds dien smeer ik mn schroef ook in met AF dit werkt prima. Geen last meer met aangroei.

Ik gebruik hempel AF in 5 l verplakking. werkt goed en is relatief goedkoop (ca e 130 voor 5L)

Oja ik lig op op zout water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 07:18 #669440

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Ik zet er gewoon AF op, er zitten ook 5 lagen gelshield op. Schroef is aluminium, gaat al 5 jaar goed op zout. AF is ook van Hempel.




Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 07:23 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 07:20 #669442

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
pantaleimon schreef :
heb je al aan coppercoat gedacht, je kan toch droogvallen om de boot schoon te houden
ik smeer altijd lijnolie op de schroef(de schroef met wel perfect schoon zijn en gepolijst).onze boot blijft 3 maanden per jaar in het water en het werkt voor die tijd prima
ik heb interspeed ultra eu (ook hard)erop en ik ben er tevreden over.
na 3 maanden even met een zachte(autowas borstel) erover en weer klaar voor de winter
in het voorjaar even bijplekken en klaar voor de zomer.

Coppercoat zou inderdaad een overweging kunnen zijn, maar vereist nogal wat werk. Ook niks voor komend seizoen, want ik blijf deze winter in het water en ga er volgend één of twee weken uit voor klussen aan het onderwaterschip.

De lijnolie-tip is een aardige. Simpel en baat het niet niet, schaadt het niet. Ga ik proberen.

Interspeed ultra zie ik staan bij de produkten van International, maar wordt het in Nederland verkocht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 07:24 #669443

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Faran schreef :
Ik zou ook een kabel naar het motorblok aanleggen, als ik jou was. Dan ontlast je de (dure) anode aan je schroefas, denk ik zo. Leuke proef, lijkt me voor de komende tijd.

Denk dan ook aan door aarding van de schroefaskoppeling.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 07:30 #669446

sorry, ik weet niet of de ulra eu in nederland verkocht word (ik dacht dat EU voor Europa staat)
het is ook niet voor zeilboten maar voor snelle motorboten
ik heb voor harde gekozen omdat het niet afgeeft als je het met een borstel schoonmaakt

ons bootje ligt in Griekenland,daar is het gewoon in de winkel te koop

ik zou niet voor zachte AF gaan ivm het droogvallen(na een paar keer droogvallen is je AF weg)

de lijn olie op de schroef zet ik er iedere dag een dun laagje op tot het er niet meer intrekt(een dag of 5)

groeten
Fank
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 07:32 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 08:21 #669462

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
CMO schreef :

De aangroei bij jou valt nog mee hoe het bij mij was. :laugh:

Wat er op mijn foto te zien is van ongeveer 6 weken, denk ik. Eind augustus had ik de schroef al eens kaal gekrabt op gevoel (de schroef zat onder water).
Sindsdien smeer ik mn schroef ook in met AF dit werkt prima. Geen last meer met aangroei.

Toen ik de boot kocht stond de schroef ook in de AF. Ik ben echter bang dat de AF, omdat het relatief dikke verf is, de vorm van de schroefbladen verpest.
Ik gebruik hempel AF in 5 l verplakking. werkt goed en is relatief goedkoop (ca e 130 voor 5L)

Is dat harde AF?
Laatst bewerkt: 05 okt 2015 08:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 08:24 #669464

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Jutter schreef :
Ik zet er gewoon AF op, er zitten ook 5 lagen gelshield op. Schroef is aluminium, gaat al 5 jaar goed op zout. AF is ook van Hempel.

Zoals ik al schreef: ik twijfel een beetje over AF op de schroef.
Op een aluminium schroef moet het in ieder geval geen koperhoudende AF zijn, lijkt mij. Dan gaat je schroef er aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 08:39 #669467

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
pantaleimon schreef :
sorry, ik weet niet of de ulra eu in nederland verkocht word (ik dacht dat EU voor Europa staat)
het is ook niet voor zeilboten maar voor snelle motorboten
ik heb voor harde gekozen omdat het niet afgeeft als je het met een borstel schoonmaakt.

Wat dat laatste betreft: dat is ook mijn reden om voor harde AF te kiezen. Plus het feit dat ik regelmatig droogval. Hoewel de romp dan feitelijk op zijn kielen staat en dus alleen aan de onderkant daarvan de AF eraf zou 'slijpen'
ons bootje ligt in Griekenland,daar is het gewoon in de winkel te koop

Lucky you. In Nederland zie ik het nergens te koop staan. Dus waarschijnlijk niet op de lijst van toegelaten middelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 11:34 #669537

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Niet iedereen heeft goeie ervaring met Coppercoat op zout.

Zelf lig ik op zoet water, gaat uitstekend met coppercoating. Ik meen dat forumlid Philip op zout heeft gelegen en niet zo tevreden was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 18:08 #669659

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
koko schreef :
Niet iedereen heeft goeie ervaring met Coppercoat op zout.

Zelf lig ik op zoet water, gaat uitstekend met coppercoating. Ik meen dat forumlid Philip op zout heeft gelegen en niet zo tevreden was.

We moeten dan geloof ik wel constateren dat er 2 soorten coppercoat zijn. De ene is de originele formulering die tegen een aanzienlijke prijs wordt verkocht. De tweede is de zelfgemaakte coppercoat met behulp van epoxyhars en los ingekochte koperkorrels.

Ik dacht ook te hebben gelezen dat hij spijt heeft van zijn zelfgemaakte coppercoat en als ie het nog eens voor de keus zou staan zou kiezen voor de originele formulering..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 05 okt 2015 20:09 #669713

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
ik heb de originele coppercoat en na 3 seizoenen alleen een gel achtige laag eraf moeten spuiten, was in 15 minuten klaar. ik lig op zoet en vaar regelmatig op zout, in de zomer 4-6 weken zout. nu is de boot uit het water en moet de coppercoat opgeschuurd worden, om weer actief te worden. ik ben dik tevreden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aangroei op schroef en op Anode 06 okt 2015 07:49 #669799

lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
Niet iedereen heeft goeie ervaring met Coppercoat op zout.

Zelf lig ik op zoet water, gaat uitstekend met coppercoating. Ik meen dat forumlid Philip op zout heeft gelegen en niet zo tevreden was.

We moeten dan geloof ik wel constateren dat er 2 soorten coppercoat zijn. De ene is de originele formulering die tegen een aanzienlijke prijs wordt verkocht. De tweede is de zelfgemaakte coppercoat met behulp van epoxyhars en los ingekochte koperkorrels.

Ik dacht ook te hebben gelezen dat hij spijt heeft van zijn zelfgemaakte coppercoat en als ie het nog eens voor de keus zou staan zou kiezen voor de originele formulering..

Welsiwaar niet echt DHZ maar als je de samenstelling van de echte coppercoat vergelijkt met bijv. die van Mr Boat valt op dat er in de laatste een stuk minder koper zit.
In de echte copeprcoat is de verhouding : 1 deel epoxy 1 deel harder en o,9 deel koper .Maar dat is dan wel volumeverhouding!!coppercoat.com/wp-content/uplo...oduct-Data-Sheet.pdf
Als ik dat omreken betekent dat 79% koper op gewicht want koper heeft immers een soortelijk gewicht van 8,9 en epoxy heeft een s.g. van ca. 1,12 (harder van 1,0).
Kijk ik bij Mr Boat (www.mrboat.nl/kopercoat/set-kopercoat-ca-10-m2/) dan bevat een set Kopercoat maar 1,2 KG koper op een totaal van 2,7 KG wat dus slechts 63% koper is.
Ook bij het recept op dit forum ( www.zeilersforum.nl/index.php/...oppercoat-zelf-maken) kom ik maar op 66%.
Mogelijk is dat de reden van het verschil in performance :unsure:
Kan het zijn dat iemand volume en gewichts gehaltes door elkaar heeft gehaald?
Ad
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl