Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koeling via saildrive of apart?

Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 12:36 #350595

Hallo allen,

ik heb pas een ander motor op mijn boot gekregen, waarbij de koeling via de saildrive loopt. Nu zit deze echter op een rotplek waar ik slecht bij kan.
Is het ook mogelijk om het koelwater weer gewoon via de rompdoorvoer te laten lopen in plaats van via de saildrive? Daar kan ik tenminste bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 12:50 #350602

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Welk merk /type saildrive ? Normaal gesproken is het geen probleem, ik zou wel de afsluiter in de saildrive vervangen door een degelijke stop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 13:50 #350617

  • Nereus
  • Nereus's Profielfoto
Fijn van koeling via de saildrive is:

- Zit dieper dus mogelijk minder vuil.
- de kleine gaatjes van de saildrive laat grote stukken niet toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 15:28 #350645

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Het antwoord is dus: de inlaat van de koeling gewoon via de saildrive laten lopen. De afsluiter kan je echter demonteren en er een slang op maken, zodat de (kogel)afsluiter op een plaats gezet kan worden waar je er handig bji kunt. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee, dus hoe makkelijk of lastig het is om de afsluiter op de saildrive te vervangen door een slangtule kan ik je niet zeggen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 15:33 #350649

ilCigno schreef :
Het antwoord is dus: de inlaat van de koeling gewoon via de saildrive laten lopen. De afsluiter kan je echter demonteren en er een slang op maken, zodat de (kogel)afsluiter op een plaats gezet kan worden waar je er handig bji kunt. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee, dus hoe makkelijk of lastig het is om de afsluiter op de saildrive te vervangen door een slangtule kan ik je niet zeggen.

Nou , ik zou in ieder geval die afsluiter op de saildrive ook laten zitten.
Dan kun je die tenminste dichtzetten als je langere tijd van boord gaat.
Een slang kan gaan lekken en ook als dat onderweg gebeurd is die afsluiter cruciaal! :ohmy:
Wat je kunt doen is er een kogel;afsluiter op zetten ( als die er niet al op zit) en die met een bedieningskabel zoals voor de saildrive zelf wordt gebruikt afstand bedienbaar maken.
Met stangetjes wil niet want de saildrive beweegt nogal bij het motoren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 16:04 #350655

  • Nereus
  • Nereus's Profielfoto
ilCigno schreef :
Het antwoord is dus: de inlaat van de koeling gewoon via de saildrive laten lopen. De afsluiter kan je echter demonteren en er een slang op maken, zodat de (kogel)afsluiter op een plaats gezet kan worden waar je er handig bji kunt. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee, dus hoe makkelijk of lastig het is om de afsluiter op de saildrive te vervangen door een slangtule kan ik je niet zeggen.

Zo simpel is het dus ook niet.
Ik zou de afsluiter zeker niet demonteren en op een slang vertrouwen. De hele functie van een afsluiter haal je zo weg. Maar een tweede zou kunnen zie alleen dan niet de nut ervan, de tweede afsluiter beschermt dan alles na de alsuiter dus naar de pomp, die wwarschijnlijk toch al boven de waterlijn zit :).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 24 dec 2012 18:26 #350677

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ZuiderZeiler schreef :
Hallo allen,

ik heb pas een ander motor op mijn boot gekregen, waarbij de koeling via de saildrive loopt. Nu zit deze echter op een rotplek waar ik slecht bij kan.
Is het ook mogelijk om het koelwater weer gewoon via de rompdoorvoer te laten lopen in plaats van via de saildrive? Daar kan ik tenminste bij.

Ja dat kan maar vraag me af of dit wel beter is zoals andere al aangaven zit de inlaad er diep en komt er maar weinig rotzooi mee.

Ik zou een ander afsluiter bij plaatsen op een punt waar je er gemakkelijk bij kan en de huidige open laten staat, niet verwijderen deze kan je voor nood gevallen nodig hebben.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 06:05 #350720

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Ik heb dit op mijn schip juist terug veranderd.

De opmerkingen:

1: het water dat aangezogen wordt door de saildrive is er ook om de saildive zelf te koelen.
2: ALTIJD een kraan voor de slangen. Slangen zijn niet betrouwbaar. En moeten dus afgesloten kunnen worden.
3: let op met de schroefdraad: in pijpen en buizen land zijn 2 systemen gangbaar: Gasdraad (aangeduid met BSP, G, Rc etc) en amerikaans (NPT, NPS etc) allebei zijn het inch maten, maar de diameters, spoed en schroefdraad profiel zijn anders. Wees dus voorzichtig met indraaien van onbekende (nieuwe) spullen voor je de draad in de saildrive beschadigd hebt.
4: de maat wordt aangeduid met de normale BINNENdiameter voor buis. Dus: NPT1/4" of G1/4" gaat over draad voor een buis met een binnendiameter van 1/4". Dat zegt dus niks over de buitendiameter. Die moet je in tabellen opzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 08:10 #350739

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Zou het voorstel van Fer uitvoeren. De afsluiter op de saildrive zeker niet verwijderen.
Met bedieningskabel en stangetjes kan vast wel maar ik wil graag zelf zien/voelen dat een afsluiter ook echt dicht staat. Als je dit met gebruik van een bedieningskabel wel goed kan waarnemen is het mogelijk een optie. Maar voelen doe je het dan niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 08:31 #350747

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je nog een afsluiter gaat platen voorkom scherpe bochten.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 08:36 #350748

Joop66 schreef :
Ik heb dit op mijn schip juist terug veranderd.

De opmerkingen:

1: het water dat aangezogen wordt door de saildrive is er ook om de saildive zelf te koelen.

Dat moet je toch eens uitleggen.
Bij mij , en ik dacht eigenlijk bij alle saildrives , zit het deel waar het koelwater doorloopt altijd onder water hoor... :lol:
En zoveel warmte ( door wrijving) wordt daar echt niet ontwikkeld dat je er een gedwongen koeling voor nodig hebt.
Bovendien zitten de meeste draaiende delen die warmte ontwikkelen ( de koppeling zelf bijv. ) boven in het ongekoelde stuk. Trouwens , waarom denk je dat de Volvo Penta saildrives vaak koelribben hebben op het bovenste deel?
Zou ook niet best zijn want dan kost dat aandrijf vermogen. En de meeste keerkoppelingen zijn ook niet gekoeld en worden dus warmer als een saildrive.Er bestaan trouwens zelfs saildrives die het water niet door het staartstuk aanvoeren.( bijv. : www.sillette.co.uk/documents/SonicSailDriveMk1.pdf ) Al zie je die niet vaak.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 09:17 #350767

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Nereus schreef :
Fijn van koeling via de saildrive is:

- Zit dieper dus mogelijk minder vuil.
- de kleine gaatjes van de saildrive laat grote stukken niet toe.

Daar wil ik wel wat aantoevoegen: de kleine gaatjes gaan ook snel(ler) verstopt zitten !

Er zijn genoeg voorbeelden die daar last van hebben gehad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 09:33 #350774

De saildrive is een Volvo 120S. Vuil ben ik niet zo bang voor, omdat ik op de andere doorvoer ook een filter heb zitten.

Overigens voor de grap net even zitten kijken: Ik zou eventueel ook nog deze kunnen gebruiken: Elektrische afsluiter
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 09:34 door ZuiderZeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 09:52 #350775

Toxiq schreef :

Daar wil ik wel wat aantoevoegen: de kleine gaatjes gaan ook snel(ler) verstopt zitten !

Er zijn genoeg voorbeelden die daar last van hebben gehad

Nou ja , de sleufjes in de bekende koelwateraanzuig schelpen zijn ook niet echt groter.
:evil:
Overigens , die kleine gaatjes helpen niet eens altijd tegen "rommel".
Bij mij kwam er bij het doorspoelen van bovenaf op de kant een hele kinderschaar mosselschelpjes uit . kennelijk daar binnen tot ontwikkeling gekomen. Reden dat ikdat deed was de aanwezigheid van die dingen aan de buitenkant.
Daarom kan een tweede directe koelwateraanvoer met bijv. een driewegafsluiter een mooie back-up zijn.
Zit er in ieder geval wel over te denken hoewel ik nog nooit koelproblemen door dat soort verstoppingen heb gehad.
Ad
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 09:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 09:53 #350778

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Ik zou die andere zeewaterinlaat gebruiken als je daar beter bij kunt. Dat vervuiling daar meer voorkomt is niet de praktijk hoor, maar puur theoretisch. Die afsluiter op je saildrive lekker laten zitten en gewoon dichtzetten.Elektrisch bediend is ook een optie maar wat duurder en kan storing geven.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 10:06 #350784

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zelf ben oog geen voorstander om een elektrische afsluiter te gebruiken omdat dit zoals jutter al aangaf storingen kan geven,ten ten zijn je onderhoud piekfijn in orden is, dit geld ook voor een verstopping van een saildrive.

De saildrive bij de winterstop elke keer door prikker met een stuk staf of verlengde flessen boender zorgt er voor dat je dit probleem niet hebt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 10:10 #350786

Ik heb er trouwens bij mijn vorige boot een keer een paling(kje) in gehad. :ohmy:
Kwam er bij het takelen bij gebrek aan water uit kruipen!
Jammer genoeg had ik toen geen camera bij me.
Ad
Laatst bewerkt: 25 dec 2012 10:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 10:13 #350789

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
lekker opgegeten Ad :laugh:

Maar hoe groot is de kans dat dit gebeurt, waarschijnlijk net zo groot dat me schoonouders niet komen vandaag zucht


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 11:51 #350823

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik heb om al eerder genoemde redenen een aparte waterschep in de romp gemonteerd, op een plek die wel goed bereikbaar is. Daar vaar ik nu al weer een jaar of zes mee rond, naar volle tevredenheid. Enigste fout die ik gemaakt heb is dat ik de aanstroomkant in de vaarrichting heb zitten. Dit schijnt voor zeiljachten fout te zijn want dan kan het koelsysteem door de drukopbouw volgedrukt worden. Maar ook daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad dus dat zal ook wel wat meevallen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koeling via saildrive of apart? 25 dec 2012 16:55 #350856

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Waarom een extra gat in je romp maken terwijl een gat altijd een potentieel risico is ? Als de fabrikant dat nodig had geacht had hij het wel gedaan toch ?
Het komt overigens bij alle waterinlaten voor dat mosselzaad door de gaatjes/spleten gaat en zich vast hecht en lekker gaat groeien, dus al heb je 10 water inlaten doet hier niets aan af. Het is meer afhankelijk van vaargebied en hoeveel je vaart of stilligt.
Ik persoonlijk heb absoluut geen last van vuil wat door mijn 120S komt , al controleer ik altijd wel bij gelegenheid of ik vuil kan zien bij zowel saildrive als motor.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling via saildrive of apart? 27 mei 2015 21:02 #629464

De koeling van de Volvo Penta aan boord van de Aquarii vertoond kuren. Bij stationair of weinig vermogen/toeren tot plm 1600 t. is er koelwater en blijft de motor goed op temperatuur.
Echter, als ik meer vermogen vraag en tegen wind en golven (Bf 5-6) in moet varen valt de totale koelwatervoorziening stil. P{as nadat ik achteruit ga nvaren en minder toeren maak komt het koelwater weer op gang.
Alles is gecontroleerd. De pomp is goed, er komt een straal water door de afsluiter van de saildrive, het wierfilter is goed vacuum afgesloten.
De monteur zegt dat er mogelijk schelpjes in de koelwatertoevoer van de saildrive zijn.
De opties zijn; a. een kostbare operatie, motor los en de saildrive er uit om schoon te maken. b. Vloeistof in het systeem laten lopen die de scheljes oplossen en daar na met druk naspoelen en snel het schip weer het water in om het systeem te spoelen. c. Een nieuwe waterkoeler doorvoer maken.
Wat is wijsheid.
Wie heeft er ervaring met dit probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling via saildrive of apart? 27 mei 2015 21:27 #629473

Bij mij zaten schelpjes vlak voor het schroefdraad van de afsluiter. Kun je alleen bekijken en schoonmaken als de boot uit het water is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling via saildrive of apart? 28 mei 2015 05:54 #629519

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Probeer met de drinkwaterslang op de afsluiter van de saildrive het systeem flink terug te spoelen. Misschien raak je de obstructies zo kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling via saildrive of apart? 28 mei 2015 07:25 #629550

Een mogelijkheid om probemen onderweg direct te kunenn oplossen als zoiets optreedt is niet "via saildrive of apart"
maar "via saildrive EN apart" .
Dan kun je in het geval van slechte wateraanvoer de zaak omzetten en later schoonmaken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koeling via saildrive of apart? 28 mei 2015 13:46 #629712

Alle vast bedankt voor adviezen. Inmiddels een bijpas aangelegd, helaas blijft het probleem van te weinig koelwater bestaan. Technische dienst Flevo Marina gevraagd wat het probleem is. Pomp geeft voldoende capaciteit, maar kan het water niet kwijt aan het koelsysteem in de motor. Probleem ligt dus nu bij een verstopping in het koelsysteem.Moeten de boel helemaal open maken om te zien waar en wat de verstopping is. Heb vast 4 liter schoonmaakazijn in het systeem gepompt. Misschien dat dat helpt.
Wordt vervolgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl