Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 09:32 #1544567

Hallo allemaal!

Ik heb een Jeanneau Sun Fizz 40 met een hydraulische kiel. Heel handig, maarrrr... het hydraulische systeem werkt niet. Er zit een pompje onder een kajuitbank verstopt en met (ik geloof) 15 keer pompen zou de kiel helemaal omhoog moeten staan (1,35m diepgang). Momenteel hangt de kiel naar beneden (2,05m diepgang).

Momenteel ligt de boot in het water en kan ik niet bij de kiel. Het hydraulische systeem zit onder een ijzeren plaat die met grote bouten dicht zit. Die kan ik pas openmaken als de boot op de kant staat, dat is waarschijnlijk in april.

Heeft iemand een goede tip om met dit probleem om te gaan? Zijn er vaak voorkomende problemen met een hydraulische kiel? Ik kan me voorstellen dat de hydraulische cilinder kapot is of lek, maar dan heb ik ook geen idee wat ik er mee aan zou moeten. Is er een bedrijf/persoon bekend die expertise heeft o.g.v. hydraulische kielsystemen?

Ik hoor graag jullie advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 09:58 #1544578

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 970
Zit er niet ergens een punt waar je het niveau van de hydrauliek olie kunt checken? En eventueel bijvullen?
Als de kiel lange tijd niet heeft bewogen zit hij misschien vast door schelpen en andere aangroei. Dan zul je hem eerst vrij moeten maken.

Bedrijven met verstand van hydrauliek zijn overal te vinden. Bedrijven met specifieke kennis van hydraulische kielsystemen zijn dunner gezaaid. Kijk eens in Makkum, bijv. bij de KM werf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 10:44 #1544595

jou systeem is heel erg basic.....pomp en cilinder dus veel meer dan keeringen zal het niet zijn.
Je cilinder(s) en pomp demonteren en laten voorzien van nieuwe keeringen zal het probleem oplossen.

Vooropgesteld dat je geen olie lekkages in de boot hebt,..dan kunnen het ook nog slangen en wartels zijn.
Hoef je geen olie bij te vullen (systeem blijft gevuld) maar je blijft pompen zonder dat er iets gebeurt,..dan loopt je olie(druk) intern van kamer A naar B en dat zijn zuiger afdichtingen
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 10:46 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 11:33 #1544607

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 12:41 #1544626

is een draadje over de ophangingen en Xray oogjes. geeft geen indicatie over pompen en heffen....
Ook al zou de bevestigingsogen of andere constructies het begeven hebben, dan nog zul je verhoogde tegendruk voelen als de zuiger in zijn eindstand is aangekomen. De olie moet dan via by pass kanalen gaan lopen tenzij je manchetten versleten zijn en de olie van kamer A naar B kan lopen langs de manchetten van je zuiger (zowel pomp als cilinder...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 12:45 #1544627

Verder lezen ;)

TS' hydraulisch systeem ziet er waarschijnlijk zo uit:



Enkelwerkende cylinder kan de kiel alléén omhoog bewegen. Naar beneden door ventiel in de retour te openen: zwaartekracht drukt de zuigerstang dan terug in de cylinder en olie gaat retour naar het reservoir. Overdrukventiel is om de boel te beschermen als je te lang door zou pompen en de kiel ís al omhoog.

Als je pompt, maar de kiel beweegt niet, dan kan de zuigerafdichting lek zijn (je moet dan olie uit het reservoir verliezen).

Ook kan de pomp defect zijn, waardoor deze geen druk kan opbouwen; waarschijnlijk zijn beide éénrichtingsverntielen in jouw pomp geïntegreerd. Deze zouden vervuild of beschadigd kunnen zijn door corrosie. De pomp zélf heeft ook een zuiger en terugslagventiel; die kunnen ook intern doorlaten.

Verder kan het overdrukvertiel geheel of te vroeg doorlaten of het ventiel in de retourleiding doorlaten. Dan verlies je géén olie. Vocht in de olie kan deze onderdelen laten corroderen; ook kan vuil in de olie voor interne lekkage zorgen.

Tenslotte kan er een slangkoppeling lekken of een slang gebarsten zijn. Ook dan verlies je olie uit het reservoir.

Ik denk niet dat jouw systeem een pers- of retourfilter heeft; de reinheidseissen aan de olie zullen ook niet heel erg hoog zijn.

Hoe oud is dit systeem? Er wordt aangeraden een paar keer per jaar te bedienen, om met name de cylinder schoon te houden en te voorkomen dat de boel vast gaat zitten (corrosie zuigerstang -zou zeewaterbestendig moeten zijn) of corrosie op de cylinderwand geen kans te geven de zuigerafdichtingen te beschadigen.

Misschien gewoon eens de boel laten vervangen anders, als er nooit onderhoud gepleegd is en het systeem te weinig gebruikt is.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 13:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 18:54 #1544704

Dank allen voor de heldere antwoorden!

@Nachtvlinder: het systeem is heel oud denk ik. Misschien wel net zo oud als de boot (40 jaar). Wat bedoel je met de hele boel vervangen? De olie? Of het hele hydraulieksysteem? En hoe zou je het aanpakken? Kun je dat in een gemiddelde scheepswerf gewoon vragen of ze dat voor je doen? Of is er een specialist voor nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 19:15 #1544709

Ik zou eerst uitzoeken waar het probleem zit.

Als je de pomp loskoppelt van de cylinder, na de pers afdopt en daarin een manometer plaatst, kun je zien of dat deel goed werkt of dat de pomp onvoldoende druk levert.

Is dat goed, dan zal het waarschijnlijk de cylinder zijn. Het type dat mijn boot gebruikte was dichtgelast (de cylinderkop kon er dus niet af tbv revisie). Eerdere eigenaar had de deze cylinders wél laten “repareren”, wat dus niet goed gegaan is, aangezien door het opnieuw dichtlassen de boel minimaal vervormd was en weer was gaan lekken. Ik heb toen nieuwe laten maken; je moet daarvoor de inbouwmaat (afstand tussen montageogen/vorken in ingeschoven toestand) en slaglengte opmeten. Verder diameter zuigerstang en cylinder. Ik heb voor “foodgrade” cylinders met duplex zuigerstang gekozen.

Handpomp is, als die kapot is, waarschijnlijk eenvoudiger te verkrijgen. Ook minder kritisch, zolang deze de gewenste druk maar kan leveren en in je boot past. Of je nu 15 of 30 slagen moet maken, zal je niet veel uitmaken, denk ik.

Eerst de boel opmeten, veel foto’s maken en leidinglengtes bepalen. Ik zou alles aan één leverancier uitbesteden en hem vragen (mocht je alles gaan vervangen) het nieuwe systeem buiten de boot aan te sluiten en te demonstreren; dan weet je zeker dat je dat alles past, qua koppelingen (meestal metaal-op-metaal JIC koppelingen). Je moet voorkomen dat dat een (jouw…) puzzel wordt tussen JIC, SAE, BSP etc. Hele pakket dan bij een werf afleveren om in de boot te monteren (of zelf doen, als je dat leuk vindt en geen speciale gereedschappen vergt.

Ik heb het zelf ingebouwd, nadat Modus mijn kielen had geconserveerd en teruggeplaatst had. Of dat bij jouw boot ook mogelijk is, weet ik niet.

Hier ben ik destijds geholpen (bedrijf zit in Hengelo, ben daar vaak ik de buurt en eens langsgegaan)

Reviseren zal bij deze kleine systemen niet snel uitkunnen

hollandmotiongroup.com/nl/hydr...rvs-componenten-ssh/

Spul is kostbaar, hierbij mijn complete systeem dat >25 jaar oud was, niet onderhouden, te weinig gebruikt en voldoende gaar was. Manuren zijn voor testen systeem en calibreren overdrukventielen. Jij komt wss. een stuk voordeliger uit.










PS: de kiel zélf zou ook nog geblokkeerd kunnen zijn (aangroei, zand of schade aan scharnier). Kun je op de kant/in de kraan testen met potkrik oid. Gaat het om een zwaard of echt een geballaste kiel?
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 19:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 19:50 #1544719

Ik heb zelf een schip met een (verticale) elektrisch-hydraulische liftkiel, weliswaar dus een ander systeem, maar het bericht triggerde mij. Ik vond op een jeanneau forum een kort Frans handbook (19 pag) met een schema van het hydraulisch lift systeem van een Sun Fizz 40. Het is inderdaad een eenvoudig enkelvoudig systeem. Meest waarschijnlijk lijkt mij een hangende klep waardoor de olie telkens terug stroomt.




Nr 8 = huiddoorvoerbuis in afdichtingsbuis
Nr 9 = cilinder
Nr 10 = handbediende pomp
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 19:58 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 20:27 #1544726

Goed gevonden!

Geen geballaste kiel dus, maar een zwaard.

Cylinder heeft dus ook een (drukvrije) aansluiting naar het reservoir. Persleiding doet zuiger inschuiven niet uitschuiven. Als zuiger lekt is er dus alléén interne lekkage en verlies je geen olie. Als zuigerstang afdichting lekt verlies je wél olie.

Wat zou (1) zijn op de tekening? Lijkt iets om zwaard in opgehaalde stand te blokkeren? Hoe werkt dat; zit allemaal onder de waterlijn…

Heeft de cylinder een flens en is dat tevens het afdichtingsvlak? Of is de cilinder in een buis geplaatst en heeft die buis een flens?

(2) Moet dan de “ijzeren plaat die met grote bouten dicht zit” uit de openingspost zijn.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2024 20:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 21:09 #1544728

Nachtvlinder schreef :
Goed gevonden!

Geen geballaste kiel dus, maar een zwaard.

Cylinder heeft dus ook een (drukvrije) aansluiting naar het reservoir. Persleiding doet zuiger inschuiven niet uitschuiven. Als zuiger lekt is er dus alléén interne lekkage en verlies je geen olie. Als zuigerstang afdichting lekt verlies je wél olie.

Wat zou (1) zijn op de tekening? Lijkt iets om zwaard in opgehaalde stand te blokkeren? Hoe werkt dat; zit allemaal onder de waterlijn…

Heeft de cylinder een flens en is dat tevens het afdichtingsvlak? Of is de cilinder in een buis geplaatst en heeft die buis een flens?

(2) Moet dan de “ijzeren plaat die met grote bouten dicht zit” uit de openingspost zijn.

Volgens mij is nr 1 inderdaad een vergrendeling. De vertaling van Google is: drift-ontlastklep. bevestig hiervoor de meegeleverde groene buis.

De vraag is of nr 8: afdichtingsbuis door de romp ook betekent dat het deel met de cilinder en pomp droog zijn en dus ook toegankelijk met een schip dat in het water ligt.
Lijkt me dat TS dit het beste op een Jeanneau (Sun Fizz 40) forum of bij de importeur kan navragen.
Dit issue zal zéker vaker voorkomen.

In het algemeen is het zaak een liftkeel regelmatig te gebruiken en nooit volledig opgetrokken te laten, zodat het in principe altijd nog in beide richtingen kan worden bewogen om het systeem weer gangbaar te maken.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 04 mrt 2024 21:11 #1544729

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
(1) Vanne de déblocage de dérive. Een "vanne" is een afsluiter, hier om het zwaard vrij te maken. Ik neem aan door er met een staaf of zoiets tegen te duwen. Wel eerst de meegeleverde groene slang monteren ...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 05 mrt 2024 04:17 #1544740

Sjetonneke schreef :
De vraag is of nr 8: afdichtingsbuis door de romp ook betekent dat het deel met de cilinder en pomp droog zijn en dus ook toegankelijk met een schip dat in het water ligt.

Bij mijn boot zaten de cylinders in RVS buizen die met flenzen afdichtten op de “kielkopkasten”. Nét boven de waterlijn maar zal regelmatig een slok water inkomen. Dat zal bij TS (mocht dit principe gebruikt zijn…) in elk geval ónder de waterlijn zijn! Doorvoeren hydrauliek slangen met wartels:



Het kan ook zijn dat bij TS' boot de cyclinder zélf afdicht met een flens:

...maar omdat in het Franse stuk van een "buis" gesproken wordt, denk ik dat dezelfde constructie als bij mijn boot is toegepast.

TS’ pomp zal in elk geval in een droog gedeelte zitten, onder de waterlijn maar (mss) wel toegankelijk. In de tekening lijkt de pompunit (vaak met geïntegreerd reservoir) in een kajuitbank te zijn geplaatst. Pomp zal tenslotte ook bediend moeten kunnen worden (hendel).

Wat foto’s zou helpen

PS: katrol zou ook stuk kunnen zijn gelopen (of de lijn tussen schijf en wangen klemgetrokken). Maar dat zou TS wél weerstand moeten kunnen voelen, en dat voelt ie niet.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2024 04:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 05 mrt 2024 04:48 #1544741

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2327
Ik lees in bovenstaande verhalen dat de kiel kan zakken door een ventiel open te draaien. Deze staat nu dicht?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 05 mrt 2024 06:57 #1544745

De afgebeelde cilinder in het laatste bericht van Nachtvlinder is een dubbelwerkende cilinder. Ts heeft een enkelwerkende want door zijn kraantje open te draaien zakt de kiel dmv de zwaartekracht (als het naar behoren werkt).
Het is een super simpel systeem. Maar na 40 jaar kan er natuurlijk wel eens wat aan gaan mankeren. En wat dat dan is daar komt ts alleen achter door zijn boot op het droge te zetten. En het lijkt me dan raadzaam dat hij het hele systeem aan een revisie onderwerpt. Dan kan hij daarna wellicht weer 40 jaar vooruit.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 05 mrt 2024 06:59 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 05 mrt 2024 08:19 #1544749

SimondeDanser schreef :
De afgebeelde cilinder in het laatste bericht van Nachtvlinder is een dubbelwerkende cilinder. Ts heeft een enkelwerkende want door zijn kraantje open te draaien zakt de kiel dmv de zwaartekracht

Klopt, al is de drukloze poort van TS' cylinder wel op het reservoir aangesloten, zodat de cylinder, wanneer de drukzijde van de cylinder opengezet wordt naar het reservoir en de kiel naar beneden zakt, olie opgezogen teruggezogen wordt vanuit het reservoir. Beide zijden van de zuiger zijn dus altijd gevuld met olie, al ziet slechts één zijde druk (bij het omhoog pompen, waarbij de zuiger naar binnen beweegt). Je ziet in de Franse tekening ook twéé slangen getekend.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2024 08:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 07 mrt 2024 12:54 #1545228

Nachtvlinder schreef :
SimondeDanser schreef :
De afgebeelde cilinder in het laatste bericht van Nachtvlinder is een dubbelwerkende cilinder. Ts heeft een enkelwerkende want door zijn kraantje open te draaien zakt de kiel dmv de zwaartekracht

Klopt, al is de drukloze poort van TS' cylinder wel op het reservoir aangesloten, zodat de cylinder, wanneer de drukzijde van de cylinder opengezet wordt naar het reservoir en de kiel naar beneden zakt, olie opgezogen teruggezogen wordt vanuit het reservoir. Beide zijden van de zuiger zijn dus altijd gevuld met olie, al ziet slechts één zijde druk (bij het omhoog pompen, waarbij de zuiger naar binnen beweegt). Je ziet in de Franse tekening ook twéé slangen getekend.

Mijn systeem heeft ook een enkelwerkend hydraulisch zuiger (verticaal en in de kiel), maar toch zitten er twee slangen op. Eén drukslang en één olie-retourslang. Deze laatste is er voor om olie dat onvehoopt langs de zuiger loopt terug te voeren naar reservoir. Normaal loopt de olie via de geopende de klep via de drukleiding weer naar het reservoir.





In de onderstaande foto is de zuiger nog maar half uitgeschoven. Het is dus een forse paal

Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 06:04 #1545397

Sjetonneke schreef :
In de onderstaande foto is de zuiger nog maar half uitgeschoven. Het is dus een forse paal
Zo, dat is zeker een forse paal zeg. Je hebt dan ook zo te zien niet voor niets een electrische pomp en geen handpomp.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 10:53 #1545464

Dank allen voor de behulpzame antwoorden! Ik ga inderdaad de boot op het droge zetten, de afdichting naar de binnenkant van het kielmidzwaard openen en kijken wat ik tegenkom. Hopelijk kom ik eruit!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 11:01 #1545465

Je zou nu al de pomp kunnen controleren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 11:13 #1545467

SimondeDanser schreef :
Sjetonneke schreef :
In de onderstaande foto is de zuiger nog maar half uitgeschoven. Het is dus een forse paal
Zo, dat is zeker een forse paal zeg. Je hebt dan ook zo te zien niet voor niets een electrische pomp en geen handpomp.

Mvg Felix

De pomp kan óók handmatig bediend worden, maar dan zijn er wel meer dan 100 slagen nodig om de holle, watergevulde rvs kiel met loden vleugel van 1200 kg op te trekken van 1,88m tot 0,64m.
Gelukkig hebt ik deze optie nog niet nodig gehad.

Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 11:21 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 11:20 #1545468

Mooi spul hé, hydrauliek :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 12:07 #1545475

@Nachtvlinder: Welke stappen zou je dan doorlopen? (Ik ben niet ál te technisch aangelegd..)
Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 12:08 door Dufour1800.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 12:59 #1545489

Afgedopt T-stukje met manometer (0-200 bar) zetten op de uitgang van de pomp (de slangaansluiting aan de pomp die nu naar de cylinder gaat). Dat is in het schema daar waar de doorgetrokken lijn het gestippelde vierkant verlaat. In dit schema is het gestippelde vierkant één samengesteld apparaat, de "pompunit".

Ik zou iemand aan boord laten komen om die connectie te identificeren en dit te leveren; spul hgeeft ie waarschijnlijk gewoon in z'n busje liggen en kan het meteen voor je opbouwen. Als de pomp met afgedopte pers géén druk opbouwt, weet je dat het waarschijnlijk daaraan ligt en hoeft je boot niet uit het water (tenzij er in de cylinder óók iets mis zou zijn). Met die persoon kun je dan een vervolgplan maken (nieuwe pomp als het daar aan ligt, anders nieuwe cylinder en kraansfspraak maken.

Wat foto's zouden nog steeds helpen!


Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 13:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie hydraulische kiel Jeanneau Sun Fizz 40 08 mrt 2024 19:37 #1545550

Dank! Hier een paar foto’s van de pomp. Er staat druk op als ik de pomp gebruik. Verder hoor ik de kiel “vallen” als ik het draaiknopje onderaan de pomp tegen de klok indraai. Ik heb dus het idee dat de kiel wel een heel klein beetje omhoog komt bij het pompen..
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 08 mrt 2024 19:40 door Dufour1800.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.350 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl