Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Nieuwe elektra voor een oude HR 312

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 21:10 #1505409

Wat is de reden om je zonnepaneel op de startaccu te zetten?
Je startaccu is als het goed is al snel weer vol als de motor draait.

Onze serviceaccu houdt de koelkast draaiende tijdens het zeilen. Op mooie dagen geeft ons 50w paneeltje net genoeg aan de serviceaccu om dat verbruik bij te houden (en op minder mooie dagen helpt het ook), zodat b.v. overnachten op een plaats zonder walstroom geen probleem is (en meer dan 1 nacht is dan dus ook mogelijk).
Als ik het goed zie, werkt dat niet zo bij jouw installatie?

Edit: ik zie nu dat het voor compensatie zelfontlading is. Maar met regelmatig wat varen en walstroom is dat niet nodig, lijkt mij.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 21:13 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 21:17 #1505411

Klopt, paneeltje was al gelijmd op het dek; vond ik zonde te slopen (zou ook schade geven). Nodig is het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 21:20 #1505412

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Hoe doe je dat met je dynamo ? Ik zie wel dat de plus naar je busbar gaat maar niet de andere aansluitingen van bv contactslot.

B+ gaat naar de accu en wordt niet gebruikt , maar de rest ?

De B+ hangt altijd aan de startaccu. De rest van het motorcircuit kan ingeval van lege startaccu alternatief gevoed worden vanuit de service accu. Dat is het instumentenpaneel, startmotor en D+

Hoofdstroom naar startmotor en B+ achterop de dynamo zijn dus niet, zoals meestal gedaan wordt, direct doorgelust.

Dat snap ik , maar als je startaccu defect is en volgens mij kan die nooit leeg zijn omdat de start accu alleen een eenzaam betaan heeft.

Ik heb bij de startaccu een "nato" stekker leger kwaliteit ooerdegelijk die of aan de startaccu kan of in de service bank, er valt dus niks fout te doen.

Maar ik heb dan wel weer de dynamo in action .

In mijn ogen bespaar je daar veel bekabeling en sleutels etc etc mee en werkt het dus omdat de dynamo mee doet veel beter.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 21:37 #1505415

Ik wil mijn LiFePO4 accu nooit rechtstreeks aan mijn dynamo hebben!

Maar er zijn inderdaad meer oplossingen mogelijk; een startkabel zal ook wel voldoen als minimum. Dan stáán ze maar even parallel; in zo’n geval is de prio vaak om je motor aan te krijgen.

Afgelopen zomer een akkefietje met de motor en startaccu gehad tussen de pieren van Blankenberge. Binnen 10 s kunnen starten op de service accu toen terwijl men buiten al een aanleg onder zeil aan het voorbereiden was. Geeft wel extra complexiteit, kosten en ruimte. Kosten vielen echt tegen: alles waar koper in zit is duur, een busbar is een lijntje in het schema, maar kost eur 70 bijvoorbeeld…

Als ik het opnieuw zou doen, zou ik de crossover weglaten en het “BMS met bypass” ook weglaten. Heb laatst, na anderhalf seizoen met labvoeding de cellen eens gebalanceerd: met 5 minuten tijdverschil tussen “vol” van de verschillende cellen was er nauwelijks onbalans…
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 21:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 21:49 #1505418

Nachtvlinder schreef :
Ik wil mijn LiFePO4 accu nooit rechtstreeks aan mijn dynamo hebben!

Maar er zijn inderdaad meer oplossingen mogelijk; een startkabel zal ook wel voldoen als minimum. Dan stáán ze maar even parallel; in zo’n geval is de prio vaak om je motor aan te krijgen.

Afgelopen zomer een akkefietje met de motor en startaccu gehad tussen de pieren van Blankenberge. Binnen 10 s kunnen starten op de service accu toen terwijl men buiten al een aanleg onder zeil aan het voorbereiden was. Geeft wel extra complexiteit, kosten en ruimte. Kosten vielen echt tegen: alles waar koper in zit is duur, een busbar is een lijntje in het schema, maar kost eur 70 bijvoorbeeld…

Als ik het opnieuw zou doen, zou ik de crossover weglaten en het “BMS met bypass” ook weglaten. Heb laatst, na anderhalf seizoen met labvoeding de cellen eens gebalanceerd: met 5 minuten tijdverschil tussen “vol” van de verschillende cellen was er nauwelijks onbalans…

Ik heb mijn dynamo ook met nato stekker niet rechtstreeks aan de LFP anders heb ik binnen 10 minuten geen dynamo meer ;)

Een back up moet wel voor mij KISS zijn met zo min mogelijk zooi en volledig bruikbaar.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 22:06 #1505421

Eens. In de praktijk is voor mij het “3 schakelaar 2 sleutel systeem” KISS. Weinig complex of gevoelige delen aan. Aan TS de keuze waar hij blij van wordt!

Zonder dit draadje te willen kapen een teaser betreft zekeren: waarom is de linker kabel wel gezekerd, en de rechter niet?

Laatst bewerkt: 27 aug 2023 22:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 22:21 #1505424

Geen idee ?

Multiplus 25mm2 zal omvormer voeding zijn
6 mm2 zal lader zijn ?

Maar verder ?
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 27 aug 2023 22:28 #1505425

De Multiplus is intern gezekerd, het gaat hier om het beveiligen tegen kortsluitstroom vanuit de accu’s.

Niemand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 05:51 #1505435

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
De 25 mm2 draad is gezekerd aan de accu. De 16 mm2 draad moet afzonderlijk gezekerd worden met een kleinere zekering.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 05:54 #1505436

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Nachtvlinder schreef :
Doejong schreef :
Er is dan geen accuscheiding, tenzij de accuschakelaar van de startaccu open wordt gezet als de motor niet draait. Of detecteert de DCDC lader dat de dynamo laadt? En/of het zonnepaneel?

De accu’s zijn juist altijd en volledig gescheiden! (tenzij je de derde verstopte accu sleutel gebruikt en de crossover schakelaar sluit terwijl de andere schakelaars ook gesloten zijn). Ze zien elkaar niet en voeden andere systemen. Ik volg je niet helemaal…

De DCDC converter ziet wanneer de motor draait (trillingssensor én laadspanning)
Als de DCDC lader alleen werkt als de motor draait is er inderdaad accuscheiding. Dan kan de startaccu niet ontladen worden door de service-accu's.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 06:10 #1505439

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
Doejong schreef :
Nachtvlinder schreef :
Doejong schreef :
Er is dan geen accuscheiding, tenzij de accuschakelaar van de startaccu open wordt gezet als de motor niet draait. Of detecteert de DCDC lader dat de dynamo laadt? En/of het zonnepaneel?

De accu’s zijn juist altijd en volledig gescheiden! (tenzij je de derde verstopte accu sleutel gebruikt en de crossover schakelaar sluit terwijl de andere schakelaars ook gesloten zijn). Ze zien elkaar niet en voeden andere systemen. Ik volg je niet helemaal…

De DCDC converter ziet wanneer de motor draait (trillingssensor én laadspanning)
Als de DCDC lader alleen werkt als de motor draait is er inderdaad accuscheiding. Dan kan de startaccu niet ontladen worden door de service-accu's.

DC-DC's zijn vaak galvanisch gescheiden. Dat betekend dat er geen verbinding is van de min pool.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 09:33 #1505466

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4272
Nachtvlinder schreef :
Maar er zijn inderdaad meer oplossingen mogelijk; een startkabel zal ook wel voldoen als minimum. Dan stáán ze maar even parallel; in zo’n geval is de prio vaak om je motor aan te krijgen.

Afgelopen zomer een akkefietje met de motor en startaccu gehad tussen de pieren van Blankenberge. Binnen 10 s kunnen starten op de service accu toen terwijl men buiten al een aanleg onder zeil aan het voorbereiden was. Geeft wel extra complexiteit, kosten en ruimte.

Die accukeuzeschakelaar is er bij ons om diezelfde reden gekomen: snel kunnen starten met een alternatieve stroombron als de startaccu om wat voor reden dan ook uitvalt.

Bij ons wat dat een exploderende startaccu in de voorhaven van Scheveningen. Uiteraard in niet-optimale condities: stijve 7Bft N met draaiwinden rondom de bebouwing daar. Gelukkig lukte het om de pieren vrij te zeilen. Vervolgens op een hobbelige zee het accuzuur opgedweild, aansluitingen startaccu losgehaald en met geïmproviseerde startkabel de service accu's gebruikt om (bij de Scheldemonding) de motor weer te starten. Dat had nog wel wat voeten in de aarde; er moest iets van 5-6 meter overbrugd worden. Uiteindelijk wel gelukt, maar ik heb me toen voorgenomen om die alternatieve startoptie in één handomdraai beschikbaar te maken. Met kabels binnendoor, dus veel korter. En sneller dan een losse startkabel. Hoewel die met accu's dicht bij elkaar en in ok condities ook voldoet, standaard geen montageruimte inneemt èn de goedkoopste optie is. Mocht de startaccu sluiting maken dan kun je die voordat je de startkabel naar de service accu's aansluit nog afkoppelen, hoewel daar ook wel weer tijd mee verloren gaat.

Worst case scenario's [ Click to expand ]

Als noodstroomvoorziening hebben we een DC-DC converter, die voor accuscheiding zorgt, bij draaiende motor de LFP-accu's van de juiste laadstroom voorziet (en de alternator beschermt) maar ook een stabiele spanning op het boordnet houdt als de servicebank mocht uitvallen. Het schema in deze post is - op een extra keuzeschakelaar tussen MPPT en servicebank c.q. startaccu na - nog steeds van toepassing. We testen binnenkort een noodstroom optie voor als de motor niet loopt, daarover t.z.t. meer in een afzonderlijk project draadje.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 14:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 10:40 #1505489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27265
RobertWalter1 schreef :
Ik heb een startkabel klaarliggen om de accu’s te verbinden (de plus-polen, de min zit structureel aan elkaar verbonden).. Niet zo snel, maar wel simpel te realiseren (als je accu’s niet ver weg geborgen zijn).

Zo kan ik het ook realiseren als het moet, kabel ligt in de buurt, ik kan er erg makkelijk bij.
Ook kan ik in geval van nood een mespatroon verplaatsten van de startaccu naar de licht accu, dan zit de motor (tijdelijk verbonden aan de licht accu), en kan daar ook erg makkelijk bij. Het kan dus nooit per ongeluk de een koppelschakelaar bedienen.
Lekker KISS.

Ik kan me wel vinden in HansV, maar dat is voor later.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 10:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 11:35 #1505505

Het enige wat ik heb moeten aanpassen was omdat ik de service bank van AGM naar LFP had vervangen, is omdat de kans ongeveer 99% was dat de smart BMS de dynamo los zou koppelen van de LFP , dat doet ie als de LFP vol is . Dat is normaal geen probleem want dan hangt ie nog steeds aan de start accu.

Een klein doorlusje in de stekker maakt dat er verbinding wordt gemaakt met een DC DC omvormertje die net genoeg stroom doorlaat <1A dat de dynamo B+ niet ineens zwevend is en dus stuk gaat.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 11:55 #1505516

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Ik ga zeker geen LFP doen. Lood is KISS, om te ontwerpen in elk geval. Het gebruik is misschien minder KISS, je kan ze makkelijk kapot maken, loodaccu's. Dus wie weet, in de toekomst.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 28 aug 2023 12:03 #1505520

Doejong schreef :
Ik ga zeker geen LFP doen. Lood is KISS, om te ontwerpen in elk geval. Het gebruik is misschien minder KISS, je kan ze makkelijk kapot maken, loodaccu's. Dus wie weet, in de toekomst.

Dat heb je zeker gelijk in , LFP is mooi maar brengt ook veel randzaken met zich mee !
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:03 #1505856

  • Moutarde
  • Moutarde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Zeer interessant draadje wat ik op de voet ga volgen want dit is exact hetzelfde probleem en dilemma waar ik al tijden tegenan hik voor onze Beneteau Idylle 1050 uit 1985. De open en bloot montage, spagetti, al of niet gezekerde bedrading/verbruikers, maar vooral een goed idee hebben hoe e.e.a. zit en hoe iets erbij te plaatsen. En het is een rotklus (vrijwel alles of niks) om te doen. Anyway, succes en kijk uit naar je oplossingen, keuzes en ontwikkeling.
Heeft een Beneteau Idylle 1050 | Doet graag dingen zelf | Handeld naar eer en geweten | Weet ook niet alles | Maakt soms fouten en hoopt er wijzer van te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:27 #1505869

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
Dank je. En hardop meedenken mag :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:35 #1505876

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2186
3Noreen schreef :
DC-DC's zijn vaak galvanisch gescheiden. Dat betekend dat er geen verbinding is van de min pool.
Hm, ik zit bij wijze van voorbeeld eens te kijken naar de Victron OrionTr DC-DC acculaders geïsoleerd en niet-geïsoleerd. Het verschil is dat de geïsoleerde een aparte massa-aansluiting heeft voor ingang en uitgang. Dat lijkt me toch niet nuttig/nodig als start- en dienstaccu een gemeenschappelijke massa hebben (het motorblok). Of zie ik iets over het hoofd?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:35 #1505877

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27265
Jeroen-Pion schreef :
Doejong schreef :
Ik ga zeker geen LFP doen. Lood is KISS, om te ontwerpen in elk geval. Het gebruik is misschien minder KISS, je kan ze makkelijk kapot maken, loodaccu's. Dus wie weet, in de toekomst.

Dat heb je zeker gelijk in , LFP is mooi maar brengt ook veel randzaken met zich mee !

Ik wilde in dit draadje juist LFP vermijden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:42 #1505879

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
Doejong schreef :
Ik ga zeker geen LFP doen. Lood is KISS, om te ontwerpen in elk geval. Het gebruik is misschien minder KISS, je kan ze makkelijk kapot maken, loodaccu's. Dus wie weet, in de toekomst.

Onbekend maakt onbemind. Maar wat we in ieder geval zeker weten is dat loodaccu's zeer snel door verkeerde behandeling stuk gaan. Loodaccu's hebben ook een zeer ingewikkelde complexe manier van laden nodig waarbij veel energie verloren gaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 11:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:48 #1505880

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
Doejong schreef :
3Noreen schreef :
DC-DC's zijn vaak galvanisch gescheiden. Dat betekend dat er geen verbinding is van de min pool.
Hm, ik zit bij wijze van voorbeeld eens te kijken naar de Victron OrionTr DC-DC acculaders geïsoleerd en niet-geïsoleerd. Het verschil is dat de geïsoleerde een aparte massa-aansluiting heeft voor ingang en uitgang. Dat lijkt me toch niet nuttig/nodig als start- en dienstaccu een gemeenschappelijke massa hebben (het motorblok). Of zie ik iets over het hoofd?

Bij een dc-dc oplossing is het niet vanzelfsprekend dat je een gemeenschappelijke massa punt hebt die voldoende zwaar is uitgevoerd dat daar de start stroom doorheen kan gaan.
Galvanisch geïsoleerd huis installatie heeft voordelen. Veiliger en minder kans op galvanische corrosie.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 11:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 11:59 #1505882

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27265
3Noreen schreef :
minder kans op galvanische corrosie.

Op een polyester boot.... :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 12:02 #1505883

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
minder kans op galvanische corrosie.

Op een polyester boot.... :whistle:

Met een plastic schroef en schroefas. Synthetische verstaging met carbon puttingen enz. Neem ik dan maar aan. Dan komt het wel goed. :unsure:
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 12:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe elektra voor een oude HR 312 29 aug 2023 12:04 #1505884

Nog even een niemand durft ubehaupt nog een accu aan boord te nemen .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl