Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 05 dec 2023 10:43 #1526494

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Philip schreef :
Maar goed, aan gemiddeldes heb je niet zoveel. Op dit moment met 0,5 graden buiten, moet de wp op zijn minimale stand (400 watt electrisch) af en toe stoppen omdat het binnen te warm wordt.

Met een COP van 3,8 komt dat neer op een warmteverlies van ± 76W/C0
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 05 dec 2023 10:51 #1526496

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Ja als hij continue zou blijven lopen, maar dat doet ie nu niet. In schat dat hij van de afgelopen twee uur de helft gedraait heeft.

Voor de huidige situatie zou een kleinere warmtepomp (of eentje die nog verder kan terug moduleren) nog beter zou zijn. Als straks BG klaar is, liggen de kaarten weer anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 05 dec 2023 11:34 #1526505

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13453
Philip schreef :
Ja als hij continue zou blijven lopen, maar dat doet ie nu niet. In schat dat hij van de afgelopen twee uur de helft gedraait heeft.

Voor de huidige situatie zou een kleinere warmtepomp (of eentje die nog verder kan terug moduleren) nog beter zou zijn. Als straks BG klaar is, liggen de kaarten weer anders.

Dat zou dan de helft zijn. 38W/Co

Ter vergelijking een cubes van 6x6x6 meter zonder ramen instraling ventilatie enz met een U waarde van 0,2 (muur passief huis) heeft een warmte debiet van 43,2 W/o
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 16:10 #1533357

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Mijn ervaringen tot nog toe
Victron Multiplus met 16x Envision 305Ah cellen, en een raspberry pi.
Half december zijn de spullen geleverd, 6 dozen ivm het gewicht. Omdat de Victron Multiplus 32 kg woog 'had ik nog mazzel dat ie bezorgd werd' aldus GLS. Voordat eea draait ben je (ik) toch wel even bezig.
- de kastplank boog toch iets teveel door -> steviger plank fabriceren met houtlijm toch weer paar dagen
- omvormer ophangen zonder hulp, dan is 32 kg toch wel een dingetje
- 16 draadjes van oogjes voorzien, 221 houdertjes printen, krimpen krimpen krimpen
- paar keer naar Vrolijk fietsen vanwege toch verkeerd geteld (kabelogen)
- omvormer aan -> stoppen door, terwijl ik toch een knop met vermogensweerstand had tbv de inrush current.
- accucellen netjes 2x8 neergezet, alle draadjes op maat, toen alleen nog koppelen. Bleek dat + en - aan tussen 8 en 9 niet uitkwamen. Stom maar hersteld door wat te herschikken
Bleek de BMS weliswaar aan te staan maar stonden CHARGE en DISCHARGE nog uit :S
- heel veel controles (temperatuur met infrarood thermometer)
- Victron software is heel mooi, maar heeft een flinke leercurve, Garmin is er niks bij vergeleken:
-- VE.configure
-- Venus OS op rpi3B+
--- MK3-USB adapter
--- JK RS485/CAN adapter + RS485 > USB
-- nodeRED
-- serialBattery
- Off-grid garage: veel van geleerd, niet alles overgenomen maar wel veel.
- Dimensionering kabels: omdat het maar over hele korte stukjes gaat, de BMS 2x 11 mm2 heeft, en beschikbaarheid van eea heb ik na lang wikken en wegen gekozen voor:
-- +: victron - 50 mm2 - 200A zekering - 35 mm2 - accu
-- -: victron - 50 mm2 - busbarretje - BMS - busbarretje - 35 mm2 - accu
- ESS aan, DVCC on (Shared Voltage Sense on), BMS bestuurt het spulletje
- ESS assistant VE.Configure: CutOffVoltage: 4 x 48V anders gaat de multiplus continue in de lowvoltage-fout. Sustain 50V. ESS en BMS zorgen wel voor de voltage-protect.

Conclusies tot nog toe:
- multiplus (48/5000) maakt $%#-veel herrie op vol vermogen, gelukkig in de garage
- Venus OS (large!) is erg leuk, met NodeRED en MQTT out-of-the-box denk ik alles wel te kunnen doen
- Envision 304Ah B-grade van NKON blijven mooi in balans en niet duur (~75 euro/stuk)
- gridmeter: een P1 lezer op de slimme meter. De sensorbox van SmartEVSE, iets aangepast om alle waardes door te geven, en deze waardes (in JSON) haalt nodeRED op via een http-call (GET <ipadres>/settings).
-- virtuele gridmeter geconfigureerd mbv dbus-mqtt-devices: github.com/freakent/dbus-mqtt-devices

Eerste echte run:

NodeRED
Dit is toch wel heel aardig, vooral omdat je alle waardes kan lezen. Wel omslachtig vanwege het low-code gebeuren, maar het werkt mooi. De warmtepomp (500W bij verwarming 1000-1500 bij warm water) en de EV-lader (16A = ca 3800W) zitten op dezelfde fase, en ik kon daarom al vrij snel bepalen of ze aanstaan:



Wat plaatjes:







Laatst bewerkt: 07 jan 2024 16:11 door Johan22. Reden: Foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 17:35 #1533373

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
ik vind het er vrij slordig uitzien allemaal en ook de kabels lijken mij (vooral van de BMS, 2x 11mm2 ?) enorm onderbemeten , vooral omdat je de inverter op vol vermogen laat draaien ?

200A / 48v geeft een spanningsval van 0.35v op 25mm2 en veel warmte ontwikkeling , ik zou ook voor de bms verbinding voor minimaal 50mm2 gaan

ook mis ik de cel compressie , of in ieder geval een goed passende 'doos' waardoor ze niet (veel) kunnen uitzetten

welke afmetingen kabel heb je voor de 230v kant genomen ? het lijkt me ook erg dun (2.5mm2?)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 17:38 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:15 #1533397

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Thnx René ;)
Het bms is van JK, max 150A, en de kabels van 7AWG zitten er aan vast, dus valt weinig aan te veranderen. In principe blijft de stroom onder de 100A (5000W) en bij mij zelfs onder de 75W (automaat 16A AC ~= 75A DC).
De 200A is wat overbemeten misschien maar zal eerder doorbranden dan de kabels.
Slordig: ik heb goed mijn best gedaan op de dc en ac kant, de rpi, mk3, display en canbus-adapter liggen er inderdaad nogal test-opstelling bij.
Compressie: daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wilde dat eerst wel doen maar het is een statische opstelling thuis, vond het verhaal van offgridgrarage wel goed (en hij was niet de enige) en het maakte eea ook wel een stuk makkelijker :p



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:23 #1533400

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
AC YMVK 2,5 mm2. Max 16A en ruggelings aan de meterkast. De laadpaal is vanwege de afstand wat dikker (4 of 6 dacht ik).



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:34 #1533403

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
Johan22 schreef :
Thnx René ;)
Het bms is van JK, max 150A, en de kabels van 7AWG zitten er aan vast, dus valt weinig aan te veranderen. In principe blijft de stroom onder de 100A (5000W) en bij mij zelfs onder de 75W (automaat 16A AC ~= 75A DC).
De 200A is wat overbemeten misschien maar zal eerder doorbranden dan de kabels.
Slordig: ik heb goed mijn best gedaan op de dc en ac kant, de rpi, mk3, display en canbus-adapter liggen er inderdaad nogal test-opstelling bij.
Compressie: daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wilde dat eerst wel doen maar het is een statische opstelling thuis, vond het verhaal van offgridgrarage wel goed (en hij was niet de enige) en het maakte eea ook wel een stuk makkelijker :p



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

het multiplus manual verteld al 70mm2 voor deze inverter tussen de 0 en 5 meter , en ik weet niet hoe je aan maximaal 100A komt maar 5000w / 48v = 200A ? dus je bent zeker niet 'overbemeten' maar ik denk onderbemeten , ik zou ook de max 150A bms er uit gooien want hier ga je met deze inverter ruim overheen en die 2x 11mm2 zijn een brandgevaar

vwb de AC kant , 5000w / 230v = 21A , dus ook hier is de bekabeling en automaat onderbemeten m helemaal als je power assist gaat gebruiken

als je geen compressie wilt toepassen zorg er dan iig voor dat ze niet kunnen gaan uitzetten door ze op te sluiten
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 18:37 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:40 #1533408

ReneK schreef :
Johan22 schreef :
Thnx René ;)
Het bms is van JK, max 150A, en de kabels van 7AWG zitten er aan vast, dus valt weinig aan te veranderen. In principe blijft de stroom onder de 100A (5000W) en bij mij zelfs onder de 75W (automaat 16A AC ~= 75A DC).
De 200A is wat overbemeten misschien maar zal eerder doorbranden dan de kabels.
Slordig: ik heb goed mijn best gedaan op de dc en ac kant, de rpi, mk3, display en canbus-adapter liggen er inderdaad nogal test-opstelling bij.
Compressie: daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wilde dat eerst wel doen maar het is een statische opstelling thuis, vond het verhaal van offgridgrarage wel goed (en hij was niet de enige) en het maakte eea ook wel een stuk makkelijker :p



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

het multiplus manual verteld al 70mm2 voor deze inverter tussen de 0 en 5 meter , en ik weet niet hoe je aan maximaal 100A komt maar 5000w / 48v = 200A ? dus je bent zeker niet 'overbemeten' maar ik denk onderbemeten , ik zou ook de max 150A bms er uit gooien want hier ga je met deze inverter ruim overheen en die 2x 11mm2 zijn een brandgevaar

vwb de AC kant , 5000w / 230v = 21A , dus ook hier is de bekabeling en automaat onderbemeten m helemaal als je power assist gaat gebruiken

als je geen compressie wilt toepassen zorg er dan iig voor dat ze niet kunnen gaan uitzetten door ze op te sluiten

Rene je telemachine heeft een roll over of een jetlag :P 5000 / 48 = 104,166666666666667 A om precies te zijn :)

En het is een 5000VA niet Watt .............
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 18:42 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:51 #1533411

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4339
Jeroen-Pion schreef :
ReneK schreef :
Johan22 schreef :
Thnx René ;)
Het bms is van JK, max 150A, en de kabels van 7AWG zitten er aan vast, dus valt weinig aan te veranderen. In principe blijft de stroom onder de 100A (5000W) en bij mij zelfs onder de 75W (automaat 16A AC ~= 75A DC).
De 200A is wat overbemeten misschien maar zal eerder doorbranden dan de kabels.
Slordig: ik heb goed mijn best gedaan op de dc en ac kant, de rpi, mk3, display en canbus-adapter liggen er inderdaad nogal test-opstelling bij.
Compressie: daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wilde dat eerst wel doen maar het is een statische opstelling thuis, vond het verhaal van offgridgrarage wel goed (en hij was niet de enige) en het maakte eea ook wel een stuk makkelijker :p



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

het multiplus manual verteld al 70mm2 voor deze inverter tussen de 0 en 5 meter , en ik weet niet hoe je aan maximaal 100A komt maar 5000w / 48v = 200A ? dus je bent zeker niet 'overbemeten' maar ik denk onderbemeten , ik zou ook de max 150A bms er uit gooien want hier ga je met deze inverter ruim overheen en die 2x 11mm2 zijn een brandgevaar

vwb de AC kant , 5000w / 230v = 21A , dus ook hier is de bekabeling en automaat onderbemeten m helemaal als je power assist gaat gebruiken

als je geen compressie wilt toepassen zorg er dan iig voor dat ze niet kunnen gaan uitzetten door ze op te sluiten

Rene je telemachine heeft een roll over of een jetlag :P 5000 / 48 = 104,166666666666667 A om precies te zijn :)

En het is een 5000VA niet Watt .............

oops .. sorry , 105A idd maar dan vind ik het nog steeds onderbemeten ;) vooral met de 50A transfer switch mogelijkheid en evt power assist

victron zelf geeft al 70mm2 aan voor de dc kabel
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:54 #1533412

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Die 70mm2 wordt inderdaad geadviseerd maar dus vanwege de mm2 door de BMS en de korte afstand (2x5 meter 70mm2 vs 2x50 cm 50mm2) en de beperking tot 16A in de multiplus en dat 50mm2 150A continu en kortstondig 200+ aankan durfde ik het wel aan. Gestaafd door temperatuur metingen.

Ymvk installatiekabel 3 x 2,5 mm2: 230V, max 25 A / 5750 W. Bij langere lengtes zou ik wel dikker gaan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 18:54 #1533413

Dat ben ik met je eens :)

ik heb hem ook braaf met 70mm2 aangesloten hoewel ze een meter zijn ongeveer (2 meter totaal dus) ik ben zo eigenwijs dat ik nooit afwijk van het manual :laugh:
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 19:18 #1533424

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
ReneK schreef :

En het is een 5000VA niet Watt .............
oops .. sorry , 105A idd maar dan vind ik het nog steeds onderbemeten vooral met de 50A transfer switch mogelijkheid en evt power assist

De AC zekeringen zijn bepaald op 16 A, dus meer kan ie niet trekken/leveren. Powerassist en dergelijke zit niet in de planning. Wel de UPS functie, op AC-out1, maar ook 16A max. De 50A kan ie misschien aan maar ga ik zeker niet aanspreken.

Vanuit een opzet zoals jij en Jeroen hebben is het (denk ik) anders: de accu en omvormer zijn de primaire stroombron en leveren voor de hele boot, en dan ga je soms de grenzen opzoeken (inductie, boegschroef). Ik heb een net-gekoppeld systeem, waarbij primair het net de stroomvoorziening verzorgt, met daarnaast het thuis-batterij-systeem (incl Victron) dat prima kan en moet onderpresteren.

Overigens dank voor de op- en aanmerkingen, ik heb echt flink zitten rekenen, googlen, navragen en zweten maar desondanks een vergissing is zo gemaakt.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 19:21 #1533428

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Jeroen-Pion schreef :
Dat ben ik met je eens 

ik heb hem ook braaf met 70mm2 aangesloten hoewel ze een meter zijn ongeveer (2 meter totaal dus) ik ben zo eigenwijs dat ik nooit afwijk van het manual 
Ja zeg het dubbele. Snap ik.
Hoeveel ampere AC/DC haal jij er max uit?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 19:21 #1533429

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27154
Alles is relatief.
2x1 meter met 100A is 70mm2 ruim voldoende. 50mm2 ook.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 19:26 #1533431

Johan22 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Dat ben ik met je eens 

ik heb hem ook braaf met 70mm2 aangesloten hoewel ze een meter zijn ongeveer (2 meter totaal dus) ik ben zo eigenwijs dat ik nooit afwijk van het manual 
Ja zeg het dubbele. Snap ik.
Hoeveel ampere AC/DC haal jij er max uit?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik zit op 12V dus loopt wat meer stroom dan bij jou , dat is het mooie van 48V :)

Proefje gedaan met koken , ik kook tegenwoordig elektrisch , dan loopt er een stroom van een slordige 225 / 250 A . Maar normaal iets minder want dan draait het aggregaat even mee om de piepers gaar te krijgen .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 19:26 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 19:50 #1533441

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Dat scheelt nogal inderdaad, dacht eerst ik begin klein met 12 of 24V maar die stroomsterktes... En de multiplus is (logisch) voor 48V ook wat goedkoper.
Terzijde en niet om lullig te doen maar voor jouw setje staat toch 2x50 mm2 (4x dus) voorgeschreven?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 20:47 #1533461

Dat is dus 2x 70mm2 geworden , eigenlijk is dat voor 5 - 10 meter .

Maar omdat ik eerste een normale omvormer had , gewoon los ding en de bekabeling daar nog van had , is het 2 x70 mm2 geworden . Die kabel had ik dus nog compleet , om dan 2 x 50 mm2 te kopen en schoenen aan te persen zou wat vreemd zijn .

Vandaar , anders was het beslist 2 x 50mm2 zijn geworden

Als ik het helemaal overnieuw zou moeten doen zou ik tenminste op 24volt gaan zitten ! :)

Deels heb ik 24v (koelkast / kachel / toilet ... ) nu met een dc dc 12 - 24
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 20:50 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on &amp; off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 21:01 #1533467

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Gelukkig maar, ben weer gerustgesteld :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

on & off grid PV voor thuis victron en LiFePo4 07 jan 2024 21:12 #1533474

Uiteraard heb ik overwogen om 1x 70mm2 te nemen gezien de lengte , dat zeg ik er wel even eerlijk bij hoor ;)

Maar victron overdrijft eigenlijk nooit en ze adviseren degelijk , dus als ik zie 0 - 5 meter 2x 50 mm2 tja dan is 1 x 70 ......

Vandaar :)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl