hnrts schreef :
Apae schreef :
Ondertussen heeft TS al een tijdje geleden zijn blik vooral op polyester gevestigd, dus misschien moeten we deze ontsporing hier maar stoppen...
Heel verstandig van TS om naar polyester te kijken.
Berghout-2 schreef :
Ik geef je geen advies.
Maar ik zeg wel: ik heb zóveel verstand van houten boten dat ikzelf een stalen heb.
Mijn wat ongenuanceerde uitspraak van hierboven zal ik toch wat nuanceren
Ik heb wel degelijk houten boten gehad, een vrijheid (lattenbouw) en daarvoor een prachtige Deense Junior.
Die Junior was van vurenhout (!) overnaads gebouwd bij De Hudson in Rotterdam in 1954, ik kocht 'm rond 2000 dus ongeveer 45 jaar oud. Hij was puntgaaf.
In het najaar, als hij op het droge ging, spoot ik 'm af met de hogedrukspuit (beetje voorzichtig, dat wel), haalde hem helemaal leeg en maakte hem binnen heel goed schoon. Een paar uren werk.
In het voorjaar, vlak voor de tewaterlating, even met een schuurkurkje alles opslissen en 1 laagje verf (lichtblauw natuurlijk) erover, het gelakte hout opslissen en 1x in de Perkoleum.
Het onderwaterschip liep ik vlot na, in de naden een heel dun rupsje bitumenkit om zinken direct na de tewaterlating te voorkomen, en dan alles in de Hempatex chloorrubberverf.
Bij elkaar een middagje werk.
Gedurende het seizoen steeds een kleed erover, en na het varen vlonders openleggen en eronder schoonmaken.
Slechts 1 maal heb ik er meer werk aan gehad, nadat de giek van de hijskraan op de boot was gevallen. Toen heb ik het kajuitopbouwtje vervangen (mahonie) en meteen ook het dek, want het triplex daarvan was al aan het delamineren.
De Vrijheid gaf net zo weinig werk.
Een houten boot vraagt dus niet per definitie meer werk dan een plastic boot. Maar het is wel nodig om consequent te ventileren en schoon te maken. Als je een half jaar (of langer) niet naar je boot omkijkt, kan dat voor een houten exemplaar al grote gevolgen hebben. Daarom heb ik nu een stalen boot