Bedankt voor tips en ervaringen.
Voor kleinere boten zit je ankergewicht inderdaad meestal in de 6-12kg range en dat is lastig. Ik heb het idee dat je toch een soort minimum gewicht nodig hebt va zo'n 10kg om een anker vlot te laten pakken.
In het verleden had ik ook met de alu Fortress de ervaring dat de aanbevolen 6-7kg ankers planerend aan de loodlijn achter je aan kwamen als je niet 100% stil lag terwijl een oversized model va 10kg wel wat vlotter zonk. Met ketting ging het beter, maar daarmee vervalt voor mij het nut van een licht anker. De 16kg Delta die ik daarna had zat ook zonder ketting steeds vlot vast.
Die Kobra is zeker interessant, vooral ook omdat er een 8kg variant is die op mijn 8mtr 2.5 ton bootje goed zou kunnen voldoen. Klapmechanisme <10kg ben ik dan weer minder fan van ivm kwetsbaarheid (?)
Bugel past net als Rocna ook slecht op mijn boegroller. Ik heb natuurlijk een relatief slank klassiekertje, origineel zonder boegrol en ankerbak. Ik wil daar niet te veel aan verpesten met uitgebouwde rollers. Nu zit er een nette rol op, waar veel ankers wel op passen.
Danfort of Fortress zijn zonder ankerbak nogal onhandig omdat ze niet in de rol liggen.
Waterplanten zijn overigens niet een hoofdprobleem op het Hollands Diep of Haringvliet; er groeit wel wat, maar getoonde 10kg Bruce pakt eigenlijk ook altijd wel. Daarmee is de houdkracht echter beperkt (klein oppervlak).
Er lijkt nog niet veel ervaring met die Lewmar Epsilon hier (?) Lijkt me toch een redelijk doordacht modern anker en is met rond 250€ voor de gegalvaniseerde 10kg niet extreem duur.