Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Trilenzz ervaringen op klein jachtje

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 13:04 #1528404

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Als vervolg op voorgaand onderwerp: zeilersforum.nl/index.php/foru...der-icm-handheld-vhf

Op een kleine zeilboot met bbm blijft het lastig kiezen welke zichtbaarheid/veiligheids middelen je aan boord moet hebben op druk beroeps binnenwater en incidentele kust tochtjes. In mijn geval gaat het om een Marieholm IF en vaargebied Hollands Diep /Zeeuwse Wateren en incidentele uitstapjes langs de kust richting IJsselmeer/Waddenzee.
Goede handmarifoon is aanwezig (geen DSC)

In voorgaand topic speelde ik met het idee een stand-alone AIS transponder te gebruiken tbv de zichtbaarheid en een permanente radarreflector achterwege te laten.
Intussen kom ik er wel achter dat je voor optimaal gebruik van AIS, dit eigenlijk wel moet combineren met een vaste DSC marifoon. Dat kan heel compact, maar blijft een complete installatie met SODTMA transducer, masttop VHF antenne, splitter en waterdichte DSC Marifoon in de kajuitopening.
Perfect op zee, maar niet helemaal gericht op mijn thuis/binnenwater waar bv DSC geen nut heeft en alles zich vaak op zichtafstand < 5M afspeelt......daar lijkt een goede radar-reflector eigenlijk nuttiger (?)

Een simpele RORC achthoek is eigenlijk geen echt nette optie op een Marieholm, maar een 12" Trilenzz zou wel kunnen.
kokwatersport.nl/product/trile...ief-2-brackets/38002
Als ik deze net boven de zalingen aan de voorzijde van de mast monteer zit hij op ongeveer 5mtr hoogte; 2 1/2 kg op die plek kan nog wel, windvang is beperkt en voorzeilen kunnen er netjes langsglijden bij overstag. Kosten en installatie zijn tov een AIS transponder beperkt ( <400€) en het kost geen stroom (ook niet onbelangrijk met slechts een BBM en alleen walstroom lader)

Voor zover ik kan vinden is de Trilens in vrijwel alle testen een goede ( de beste?) reflector en zou deze icm een handheld 6W marifoon zichtbaarheid en communicatie <5M moeten kunnen waarborgen.

Gaat zo'n Trilenzz (nieuwe versie) op 5mtr hoogte voldoende werken en blijven de ervaringen met deze nieuwere versie even goed?
Wat zou de beste keuze zijn voor zichtbaarheid: simpele stand-alone AIS transponder of Trilenzz radar-refector?
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 14 dec 2023 13:13 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 13:12 #1528408

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Is er nog verschil tussen de (oude) Trilens en de nieuwe Trilenzz? Behalve dat hij nu grijs is dus...
De grotere versie komt als goed uit de bus in de meeste testen, de kleine versie is aardig, maar in de testen doorgaans nog steeds onvoldoende. Ik heb, aan boord van m'n 6,5 mtr boot voor incidentele installatie, zo'n octaedron/regenvanger model aan boord, die ik dan hijs. Bij een andere boot, zelfde maat, zeegaand, ehbben we vast zo'n 12 inch trilens en AIS-transponder. Goed zichtbaar op radar op de momenten dat we 't nagevraagd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 13:19 #1528409

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Voor zover ik kan vinden zijn beiden technisch gelijk ? Het zou gaan om de 12" versie. Er is een kleinere en nog grotere, maar de 12" is de bekendste goed gekeurde versie
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 14 dec 2023 13:22 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 13:47 #1528417

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Oh, wij hebben de mini dan denk ik. Als ik google kom ik op dit draadje uit, waarin ik zelf de onderzoeken aanhaal en weet te melden dat de mini 'medium' resultaat geeft en de normale 'goed': zeilersforum.nl/index.php/foru...lens-of-mini-trilens

Bij ons zit ie op 9 meter of zo en ik moet zeggen dat ik het best een zwaar ding vond om daar te monteren
Laatst bewerkt: 14 dec 2023 13:48 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 14:35 #1528423

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Die "medium" 12" is ongeveer 30x30cm en 15cm hoog. Weegt 2.5 kg. Niet iets dat ik graag bovenin de masttop zou hebben op een Marieholm, maar op zalinghoogte valt het misschien wel mee kwa gewicht en hoe het eruit ziet.
Blijft een beetje twijfelgeval; een simpele AIS transponder weegt niks en zie je niet, maar kost stroom en kan kapot/uit.
Zo'n Trilens doet het altijd.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 14:35 #1528424

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
In het andere draadje en eerder heb ik mijn mening gegeven:
Ik gebruik mijn radarreflector niet omdat wie serieus radar heeft ook AIS heeft.
AIS wordt altijd ontvangen en bij een lage reflector loop je in slecht weer toch nog de kans onder de golfruis te blijven.

Op mijn vorige boot had ik een trillens bovenop de mast. Is erg zwaar. Te zwaar voor mijn huidige 24ft/1200kg boot.
Heb ook een actieve reflector (Seame oid) overwogen, maar brengt niets tov AIS.

Ik overweeg alsnog de kleinste “pvc-pijp” bovenin de achterstag te hangen om een boete te besparen. Niet voor het effect.

(Ik ben voor een reflector ontheffing bij het voeren van AIS (die aan staat!), maar ik weet dat dat hier vooralsnog niet unaniem ondersteund wordt).
Laatst bewerkt: 14 dec 2023 14:37 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 16:53 #1528455

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Het is een lastig probleem, ook ik heb een kleine boot (22ft).
Je valt sowieso al minder op door je afmeting. Plaats is een probleem en al die apparaten eten stroom en plek voor accu´s en zonnepanelen is zeer beperkt.

Wat is m.i een redelijke oplossing:

Vaste marifoon met DSC en AIS ontvanger (scherm is stuk, dit terzijde, zie topic hierover) en dat helpt enorm op ruim water met (grote) binnenvaart. Is het rustig dan alleen de handmarifoon aan.
Je kunt met een AIS ontvanger goed zien wat op je afkomt en hoe je best achterlangs kunt gaan. Ook op zee is dit erg fijn. Mijn idee is altijd; ruim baan geven en achter langs, ook al heb ik op zee misschien ¨voorrang¨. Mijn koerswijziging kost niets en een containerschip misschien vele liters diesel. Opvallend hoe een 22ft boot wegvalt tegen een containerschip....
Alhoewel minimale ervaring in een TSS zie ik ze mooi komen, zie de snelheid. koers etc en kan er mooi achterlangs. Ik kan ze ook oproepen obv hun naam / mmsi.
Dus; als een transponder niet past, extra stroom kost en omdat ze idioot duur zijn, next best thing, zo´n AIS ontvanger.

Een radarreflector, achtvlakkig, 21x21 dus 3m2 op 5 meter hoogte in de achterstag in regenvangpositie. Hangt er standaard en oa op het Noordzeekanaal kunnen ze er mij prima mee volgen. Ding hangt er altijd.
Een keer tot 2 meter golven 4 mijl voor IJmuiden riep ik ze op, zag de ingang niiet en dus geen eventueel verkeer. Op de AIS kijken zat er ff niet in. Pfff.. en ze zagen mij af en toe op de radar. Op basis van mijn marifoonsignaal konden ze mij wel peilen, dus dat pleit ook voor een marifoon aan boord. Op de handmarifoon was dat nooit gelukt.

Ik heb nog een loze lijn naar de masttop en sindsdien hang ik een grote reflector (40cm) in die lijn bijna tot de top. Door de lijn aan de reling vast te maken hangt ie iets van de mast af. Ik heb nog geen kans gezien te vragen of ik gezien wordt, maar het geeft mij een veilig gevoel.

Voor wat betreft overige pleziervaart heb ik mij hier al eens beklaagd over gebrek aan kennis van regels. Dus wat je ook doet, soms kloot men maar wat aan.
Het varen op AIS zonder een deugdelijke uitkijk is m.i ook zorgelijk, en dan verwacht je dat ze reageren op een marifoonoproep maar vaak gebeurt dat niet.
Zeevaart met radarontvanger stellen vaak alarmen in, zodat als er een target in dat gebied komt er een signaal klinkt.
Een AIS ontvanger doet niks als er geen zender is, zoals bij mij.
Dus AIS kan nooit radar vervangen.

De trilens ken ik wel maar wordt wel een fors ding aan je mast.
Duur ook.
Vandaar mijn suggestie twee achtvlakkige op te hangen.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 14 dec 2023 18:22 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 18:43 #1528483

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
@H700
Een AIS receiver heeft natuurlijk nut bij navigatie (actief) maar garandeert niet dat ik (passief) word gezien bv in de mist of door een verkeerspost. Zo'n 8hoek radarreflector helpt daarbij wel, maar gaat bij mij met trimbare hekstag lastig en zal waarschijnlijk in de praktijk weinig worden gebruikt. Een dure/zware vaste Trilenzz en/of AIS transmitter garandeert wel beter de zichtbaarheid.
NB: ik had in mijn vorige "zeewaardige" Victoire 28 uiteindelijk een 8hoek reflector in de achterstag en AIS antenne op "paaltje" bij de hekstoel (3,5 -4.0 mtr hoog) gecombineerd met AIS transponder, plotter en DSC marifoon met mast antenne. Dat werkte uitstekend....maar is wel erg veel "gedoe" voor een boot waarmee ik nauwelijks op zee kom.

Als ik zeker weet dat ik gezien word, red ik het wel met een handheld en navigatie-app op mijn gsm.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 19:05 #1528489

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
@Booty 24
Ik zie zeker het nut van AIS transponder tov een Radarreflector, maar een Trilenzz van 400€ halverwege de mast voldoet waarschijnlijk wel. Alternatief is een simpele "blinde" SODTMA transponder met vhf antenne (700€) op hekstoel. "blind" zonder schermpje.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 19:48 #1528499

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
Op vorige boot zat de Trilens op 20m. Het mag de beste zijn maar ik had wisselende respons over zichtbaarheid op zee.
Sowieso wordt je alleen gezien door een serieus radar: dwz bemand.
Het lijkt passief maar is ook een onderdeel van een electronisch systeem elders.

AIS wordt ontvangen door iedereen die AIS heeft en gezien door iedereen die dat op zijn scherm heeft. Dat zijn er meer dan die radar hebben en dat zijn meer schermen die bemand zijn. Want iedereen heeft navigatie voor zijn neus.

Het plastic van de Trilens ging na 10 jaar stuk door veroudering. Was toen niet meer te koop en is vervangen door een “legale buis”.
De AIS transponder uit 2008 zit bij de nieuwe eigenaar nog aan boord en werkt nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 19:50 #1528500

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Hoe weet je Trilenzz dezelfde prestaties levert als de Trilens? Ik heb van de kloon nog nooit een fatsoenlijk testrapport gezien.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 20:17 #1528501

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Doejong schreef :
Hoe weet je Trilenzz dezelfde prestaties levert als de Trilens? Ik heb van de kloon nog nooit een fatsoenlijk testrapport gezien.

Dat was ook een van mijn vragen in de openings post aan evt gebruikers hier.

EDIT: ik kwam deze test tegen die niet heel overtuigend is.

Marieholm IF
Laatst bewerkt: 14 dec 2023 22:33 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 14 dec 2023 22:52 #1528528

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2160
Als geld geen probleem is zou ik het zeker doen. Ik heb er ook een en die bevalt goed (heb wel eens een verkeersdienst in slecht weer opgeroepen en ze zagen me prima op de radar)

Echter, als geld wel een rol speelt zou ik een model regenvanger in de achterstag hangen samen met een goedkope AIS transponder van marktplaats. Maak je niet zo druk om SODTMA. Tuurlijk, dat is beter, maar hoe vaak vaar je in hele drukke gebieden waar je het risico loopt weggefilterd te worden? Er staat nu een transponder op marktplaats die je waarschijnlijk voor niet al te veel mee kunt nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 05:58 #1528531

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Wat Xander zegt.

Ik had de kleine trilens. Met golven van 2-2.5m werd die niet gezien door de Maasmons en ook niet door een uitgaande zeevaart.

Dat was voor mij reden om te gaan zoeken naar de grote. Die werd toen niet meer gemaakt.

Dus een goedkope transponder en een grote regenvanger. Nu is 30ft flink meer dan 22ft. Dat realiseer ik me terdege.

Een GROOT voordeel van een transponder: VCs kunne je naam zien en je correct oproepen. Dus: Zeiljacht Sister Moon, ipv dat jacht vlak voor de boeg van die zeevaart. Die laatste ben ik niet want ik heb goede uitlijk gehouden. Dacht ik. Dit voordeel vind ik ontzettend groot. En t stroom verbruik, en de plek... Als je toch al een ontvanger gepland hebt, maakt dit ook niet meer veel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 09:51 #1528566

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Joop, je hebt natuurlijk gelijk. Een Ais transponder is te prefereren boven een reflector.
Maar Ais transponder of niet, een reflector moet je toch hebben. Al is het maar als back-up.

Dan geef ik de voorkeur aan een simpele achtvlakkige. Liefst twee.
De test van de Trilenz is niet overtuigend en de prijs is hoog. Het gewicht ter hoogte van de zaling heeft effect, een achtvlakkige weegt niks.
Geld voor een Trilenz kun je beter in een transponder steken.

Wel zitten klein-jacht eigenaren met het probleem van stroomopslag, verbruik en opwekking van stroom.
Marifoon, transponder, stuurautomaat en nog wat grut en het gaat allemaal best snel, zeker bij somber weer en winterzeilen.
Ook moet dit nog ingebouwd worden, waarbij de inbouw aan eisen moet voldoen zoals bv afstand tot antenne, gps ontvangst etc. Lastig!

Net als Watermaat denk ik na over een blinde Sotma + antenne op uitschuifbare alu mast van 3 meter aan het RVS hek, dan zit ik 4 meter boven wateroppervlak. De Ais ontvangst via de marifoon Ais ontvanger. Dat is wel weg te bouwen in de motorbun, zou misschien bij een IF ook kunnen.
V van 4 =2 * 2,5 zou 5 mijl zendbereik opleveren aangenomen dat de ontvanger op zeeniveau is. Veel verder (circa 8 mijl) als de ontvanger de antenne op 15 meter of zo heeft.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 15 dec 2023 10:03 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 10:39 #1528587

Het vaargebied maakt veel uit.
Op zee verdwijn je op een radarscherm al gauw in de sea clutter. Daar zou ik dus onvoorwaardelijk voor een goede AIS installatie + vhf kiezen.
Maar Watermaat omschrijft in zijn openingspost zijn vaargebied: binnenwateren waar hij waarschijnlijk nooit zal varen bij golven van een halve meter of meer.
Bovendien bevolkt door schepen met een rivierradars die een veel beter beeld geven dan zeeradars. DSC wordt op de binnenwateren nauwelijks gebruikt.
In Watermaats omstandigheden zou ik niet kiezen voor AIS, maar voor een goede reflector. Hoeft niet heel hoog te hangen, op een bezemsteel op de spiegel kan ook. Het gaat om een zichtbaarheid over max. 3 km, he.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 10:52 #1528592

H700 schreef :
De test van de Trilenz is niet overtuigend

De Trilenz ís toch nog niet getest!? Je bedoelt de voorganger, of heb je nieuws waar een aantal mensen op zit te wachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 11:09 #1528598

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
De test van de Trilenz is niet overtuigend

De Trilenz ís toch nog niet getest!? Je bedoelt de voorganger, of heb je nieuws waar een aantal mensen op zit te wachten?

Ik doelde op dit filmpje waar de grijze Trilenzz mee doet in een praktijk testje.

Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 11:33 #1528600

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1148
Ik ook. Filmpje.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 11:42 #1528602

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
Accu:
Ik gebruik 40-60Ah op een lange dagtocht.
90Ah op een overtocht van 20 uur. Alles aan; alles op de automaat.
LFP accu is de oplossing. 280Ah is even groot (wel in iets hogere doos) en zwaar als de loodaccu die deze verving en 8x meer nuttig gebruik.
160Ah had ook gekund, maar de besparing is bij zelfbouw gering. Gekozen om de startaccu weg te doen, dus nu half gewicht.
En nu kan de warmte-onderdeken ook nog aan!

Antenne:
Antenne in de mast op een omkeerbare steun (stekker hoeft dan niet los) mbv een tussenplaatje is de oplossing.
Ik heb nu een Celmar antenne op aanraden van oa Calidris. Maar als doorvaarthoogte het probleem is kan ik melden dat mijn vorige antenne, een “halve hoogte Scout”, ook werkt en dat een “mini Scout” is gemonteerd op het volgende bouwnummer van mijn boot. Beide op een Carbon mast zonder de stalen grondplaat die eigenlijk nodig is.
Bereik is minder op zee, maar de “halve” heeft meer bereik dan jij voorrekent voor een laaggeplaatste antenne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 11:47 #1528606

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Fijne tips en comnentaren, daar kan ik wat mee.

Wat betreft de radarreflector: een achthoek op kort paalje achterop is zeker een betaalbaar alternatief, maar ook gewoon een lelijk ding. Als ik zo'n 375€ Trilenzz op de door hen aanbevolen 5mtr hoogte aan de mast hang ben ik in ieder geval voorzien van een "legale" reflector en ook zichtbaar als de accu plat ligt.
NB: ik probeer op mijn IF mezelf ook stroomloos te kunnen redden. Dat gaat met helmstok vastzetter, handstartende BBM en opgeladen Handmarifoon vrij goed.
Ik heb zo'n 2.5kg 30x30x15 cm Trilenzz nog niet in handen gehad maar op ruim 4mtr boven dek op 2250kg s-spant zou dat toch moeten kunnen (?)

Aan de andere kant: een AIS transponder zou een 5W SODTMA EmTrack met AIS antenne (725€) ook goed kunnen worden ingebouwd. Ook op de binnenvaart is AIS verplicht, dus zal de zichtbaarheid wel oke zijn. Op incidenteel zee-tochtje ben je dan zeker ruim zichtbaar. Ik vraag me zelfs af of een AIS schermpje wel "noodzaak" is? Ik ben oproepbaar op mijn handmarifoon en kan zelf algemene oproepen doen, DSC wordt inderdaad niet gebruikt op binnenwater.

Met Emtrak plus Trilenzz zit ik natuurlijk wat betreft zichtbaarheid helemaal goed voor rond de 1100€ (800€ icm 8hoek op paaltje)........keuzes....keuzes ..... ;)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 12:13 #1528611

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
Emtrak, Icom, plastic buisje en een PLB1 (voor het geld van de Trilenzz)?
Dan ben je ook gedekt als ook de accu van de icom leeg is en er toch wat gebeurt.
Laatst bewerkt: 15 dec 2023 12:15 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 22:38 #1528741

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Booty24 schreef :
Emtrak, Icom, plastic buisje en een PLB1 (voor het geld van de Trilenzz)?
Dan ben je ook gedekt als ook de accu van de icom leeg is en er toch wat gebeurt.

Als ik in de dikke mist zit heb ik toch liever dat de beroepsvaart me ziet net voordat ik die PLB1 wil aktiveren :)
Zo'n plastic buisreflector doet echt niks op radar, dan moet je toch zo'n 8hoek of grote witte bak ophangen (laatste is net zo duur als Trilenzz)

Zo'n PLB1 zou ik misschien eerder als alternatief voor een vaste DSC marifoon zien in noodsituaties (naast een handmarifoon), maar ik wil eigenlijk vooral dat scheepvaart me goed ziet om zodoende noodsituaties voorkomen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 15 dec 2023 23:06 #1528744

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
Eens. Een plastic buisje is alleen een boete-afvanger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Trilenzz ervaringen op klein jachtje 16 dec 2023 09:00 #1528752

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2182
Watermaat schreef :
Doejong schreef :
Hoe weet je Trilenzz dezelfde prestaties levert als de Trilens? Ik heb van de kloon nog nooit een fatsoenlijk testrapport gezien.

Dat was ook een van mijn vragen in de openings post aan evt gebruikers hier.

EDIT: ik kwam deze test tegen die niet heel overtuigend is.
Inderdaad een teleurstellend resultaat. De opblaasbare Echomax 230i kwam er wel goed uit. Vast prijzig. Groot oppervlak, doet onder helling en (volgens de website) op de S-band ook nog wat.
Als geld geen rol speelt is dat een mogelijkheid voor een kleine boot: hijsen onder de zaling als het nodig is, met minder mastschaduw, stand aan te passen aan de helling van de boot op lange rakken.

Voor mijn boot zou ik denk ik een vaste Echomax 230 kiezen. Maar ik heb een oude Lensref, waar ik zuinig op ga zijn.

Die buisreflectoren zouden verboden moeten worden. BPR art. 9.04 lid 6: "Op de in bijlage 15, onder b, genoemde vaarwegen moeten een varend en een geankerd klein schip bij slecht zicht een goed functionerende radarreflector voeren." Een buisreflector werkt bewezen niet, zodat je niet hoeft te denken dat je daarmee aan de regels voldoet. Als dat al de beste motivatie is om een radarreflector te voeren.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 16 dec 2023 09:01 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl