Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie?

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 20:25 #1514870

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Nachtvlinder schreef :
hnrts schreef :
Wanneer je op zee in sterke stroming de verkeerde kant op gaat…

…dan heb je verkeerd getimed, moet je geduld of meer wind hebben en brengt een zwaardere motor je boot óók niet boven rompsnelheid.

hnrts schreef :
met een storm aan lager wal op de kant kan worden geblazen is een zwaardere motor handiger…

Ik zou geen boot willen hebben die voor haar loefwaardigheid van een overbemeten motor afhankelijk is! Zorg voor goede stormzeilen (zie ook het lopende draadje over slecht werkende stormfok-voeringen)

Het is een extra hulpmiddel. Als je de PK's niet hebt, kan je er ook niks mee. Ik ken voorbeelden uit de praktijk waar juist die extra PK's het verschil maakten. Je kan niet alles plannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 20:31 #1514871

40 pk dan!? Kan je maar nét nodig hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 20:37 #1514875

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Onze boot heeft dezelfde maten als een O34 en heeft een VP 2030 met 27 pk aan boord. Ik vind dat net aan, 5 pk meer had ik lekkerder gevonden. Gezeur over "het is een zeilboot ja of nee" ten spijt.
De pk's met de krappe reserve gebruiken we ook zeker en veel vaker dan je denkt.
We willen weer op tijd binnen zijn en zeilen is geen heilig moeten daarbij. We varen niet of nauwelijks op binnenwater en zeilen geen rondje op de plas net na het eten. Doe je dat wel dan kan het een stuk minder natuurlijk.
Voor mij is die boot met een 20 pk'tje er in een instap/budget/uitgeklede winkeldochter aanbieding ;)
Laatst bewerkt: 06 okt 2023 20:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 20:40 #1514877

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Nachtvlinder schreef :
40 pk dan!? Kan je maar nét nodig hebben ;)

Vaak is in deze categorie de lichtere motor 20 PK en de zwaardere motor 30 PK.

Merken als HR hebben voor zover mij bekend alleen een zwaardere motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 20:42 #1514879

Ik zou er geen problemen mee hebben. Als er een alternatief precies gelijk aanbod ligt maar met zwaardere motor: waarom niet… Maar als dit aanbod verder heel gunstig is, dan zou ik dit niet hierom afwijzen.

Maar smaken en vaarstijlen verschillen…

Hier ben je ook vóór het slechte weer mee binnen - werd ook zo gepromoot :lol:

Laatst bewerkt: 06 okt 2023 20:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 20:59 #1514882

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Heb net een rondje van 3.500 mijl achter de rug. En er zijn momenten geweest dat ik erg blij was met mijn sterke motor (MD22, 4 cilinders, 57 pk, 3-blads maxprop).

Bijvoorbeeld ri Oban met 40 knopen wind op de kop (niet voorspeld) en twee knopen stroom mee (gepland). Dan zoek ik net naar dat toerental en snelheid waarmee ik het fijnst door de golven ga.

Of van Ierland naar Land’s End. Veel snellere tocht dan verwacht waardoor ik met tegenlopend tij Land’s End ‘moet’ ronden. 30-40 knopen wind tegen, 3-4 knopen stroom. Tuurlijk, ik had ook naar Brest kunnen zeilen of een paar grote slagen kunnen maken om uiteindelijk Newlyn aan te lopen. Maar ‘binnen zijn’ is dan ook fijn. En een motor die stevig doorzet dan ook.

Aanlopen Fair Isle ook zoiets. Ik vertrek een uur eerder van Lerwick dan een collega solozeiler. Hij blijft continu een uur of wat achter me. Ik lig om 18u aan de kade, hij om 22.30u. Hij kwam op de motor niet door ‘de wasmachine’ tussen de vuurtoren en het haventje.

Met mijn ervaringen zou ik nooit zo’n rondreis aangaan met een lichte motor. Oceanis 34 met 20 pk zou voor mij dus niet de boot zijn.

Voor andere tochten of iemand die altijd alles zeilend oplost kan dat anders zijn.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 21:19 #1514885

TS wil van een Dehler 34 naar een Oceanis 34; zijn plannen daarmee weten we niet; ik neem niet aan voor een wereldreis?

Bijna 60 pk voor een 36 voeter lijkt mij wel het andere uiterste…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 21:30 #1514886

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Nachtvlinder schreef :
TS wil van een Dehler 34 naar een Oceanis 34; zijn plannen daarmee weten we niet; ik neem niet aan voor een wereldreis?

Daarom is de bijdrage van hnrts ook zo zinvol. Die plaatst de vraag in het perspectief met wat je er mee wil…. Mijn bijdrage was bedoeld als voorbeeld van situaties waarin ik in ieder geval blij was met mijn sterke motor.

Enne…. meestal zeil ik. En dán maakt het weinig uit of je motor 21 of 57 PK levert… Behalve het gewicht dan.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 21:36 #1514887

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Nachtvlinder schreef :
TS wil van een Dehler 34 naar een Oceanis 34; zijn plannen daarmee weten we niet; ik neem niet aan voor een wereldreis?

Bijna 60 pk voor een 36 voeter lijkt mij wel het andere uiterste…

UK en Ierland zijn niet direct een wereldreis. In het algemeen zou ik bij zeezeilen nooit voor de lichtere motor kiezen. Voor plassenzeilen zal het in veel gevallen wel voldoende zijn. Dus afhankelijk van de vaarplannen van TS.

Voor een 36 voeter is 60 PK de zwaardere motor. Kijk maar eens wat je in bijvoorbeeld een HR van die afmetingen tegenkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 21:45 #1514888

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
hnrts schreef :

Voor een 36 voeter is 60 PK de zwaardere motor. Kijk maar eens wat je in bijvoorbeeld een HR van die afmetingen tegenkomt.

Een MD22 van 57 PK dus! ;)
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 06 okt 2023 23:13 #1514892

Ik zou meteen 200pk kiezen. Om zeker te zijn.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 05:28 #1514897

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
Only Fools Rush in schreef :
Ik zou meteen 200pk kiezen. Om zeker te zijn.

Voordat de discussie nodeloos verzuurt: het lijkt me, zoals Nachtvlinder al suggereert, een kwestie van keuzes.

Wie in alle omstandigheden, desnoods tegen wind en stroom in, zíjn doel wil bereiken, heeft motorvermogen nodig. Hoewel, zoals we weten, zeilen bij zwaar weer eigenlijk altijd de meer comfortabele manier van varen is.
Als je het toch te ruw vindt, òf opkruisen duurt te lang, dan moet je met minder motorvermogen eerder afhaken.
Het is ook vaak een kwestie van weather windows kiezen, rekening houdend met je motorvermogen.
Fel en snel manoeuvreren gaat ook beter met een knap motorvermogen. Als je tenminste met dat vermogen weet om te gaan.

Deze overwegingen moet TS meenemen bij zijn keuze, denk ik.
Het kan best met de boot die hij op het oog heeft, maar hij moet kunnen leven met de eventuele beperkingen ervan. Ook als je ermee op wereldreis gaat.
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 05:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 06:25 #1514900

+1
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 07:07 #1514905

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
holtere schreef :
Onze boot heeft dezelfde maten als een O34 en heeft een VP 2030 met 27 pk aan boord. Ik vind dat net aan, 5 pk meer had ik lekkerder gevonden.

...

De pk's met de krappe reserve gebruiken we ook zeker en veel vaker dan je denkt.
...

Voor mij is die boot met een 20 pk'tje er in een instap/budget/uitgeklede winkeldochter aanbieding ;)

Moest het opzoeken, maar blijkbaar hadden wij in onze 34 van 5+ ton een 28pk liggen.
Persoonlijk vond ik het altijd ruim voldoende! Ook stroomopwaarts op de Rhône, bv.

Nu ben ik niet zo gek van snel op motor varen: bij 5.5kts is het welletjes.

Met minder vermogen zal je wellicht meer moeten anticiperen.

Waar ik zo terug voor zou kiezen is een vaanstand driebladsschroef. Wij hadden J-prop.
Geweldig!
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 07:09 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 09:57 #1514920

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
Voor het halen van (bijna) je rompsnelheid is meestal niet zoveel nodig. Wil je er overheen dan kost dat relatief meer energie omdat je eigen golfweerstand de curve extra veel steiler maakt. Daarvoor hebben we gen- en spinnakers en plots hebben we 2-3 keer zoveel zeil en gaan we een beetje harder. De meeste toerboten (=volledig interieur) komen niet voorbij het “planeerpunt” en blijven gevangen in het begin van het steile gedeelte. Bij onze snelheden maakt dat extra wel een groot verschil in tijd.

We hebben het niet over 2-3 keer meer zeilvermogen maar over 1/3 meer motorvermogen en dat is relatief weinig in golfweerstands-zin.

Waar kan je dat wel zinvol voor gebruiken: bij extra weerstand die niet door je eigen snelheid wordt bepaald.
Dus voor (vlakwater-)stroming niet!
Wel voor wind en (wind)golven die niet door jouw eigen snelheid worden opgewerkt. Dus typisch de situaties van wind-tegen (wind en golven) en dan meestal met stroming tegen.
Had je namelijk de stroom mee gehad dan zou je opkruisen en zou er geen wind zijn dan zou je gewoon tegen de stroom in motoren of niet uitgevaren zijn.

In de weerstand en vermogensberekening heet dat de weerreserve. Het motor- en schroefvermogen dat je tov je snelheid extra in het water kan brengen om die additionele weerstand te overbruggen en toch de gewenste ontwerpsnelheid te kunnen blijven halen.

En je kan het gebruiken voor manoeuvreren op de schroef: nauwelijks snelheid, maar wel thrust, propwash en roeraanstroming. Dus handig voor manoeuvreren (eigen snelheid 0-1kn) bij onhandig veel wind en, hier wel, onhandige stroming.

Zover in zevenmijlslaarsen door de theorie.

Ik heb nu 7pk op 1400kg 4,5kn, max 5kn en voorheen 55pk op 11ton 7kn, max bijna 8kn; beide op toertocht-vulling.
Niet te vergelijken, maar toch wel een illustratief vergelijk.
De motor gaat nu alleen aan in de haven, als de wind weg is en een enkele keer tegen wind en tegen stroming en geen voortgang op zeil als de keuze voor het alternatief te ver en voorbij is. Van Harwich naar Southwold kwam ik niet meer verder. 3 uur motoren met 2-3kn voortgang. Op Max. Kan ik meer vermogen hebben: nee, dan had ik nog schuiner op de golven moeten varen. Eigenlijk was het plan wat te veel voor dit weer in dit bootje. Kwam ik er; ja.

Vroeger ging de motor aan als we zeilend onder de (4-) 5kn kwamen; vaak dus. Grote tank, veel comfort, plan was alles, iedereen blij: belangrijk.
Maar in de wind tegen situatie nooit op max. Dat gaf veel te grote klappen in de golven. Voor de zekerheid deden we een beetje minder. Kon ik meer vermogen hebben: nee, de kleinere 39pk was hiervoor toereikend geweest, behalve voor de Max vlakwatersnelheid (0,5kn minder) en vooral bij de verkoop.
Zoals je ook hier in de reacties kan lezen! Doe daar je voordeel mee. Op jouw bedenking, haakt dus 90pct af en dat moet je dus terugzien in de uiteindelijke prijs!

Je huidige boot heeft ongeveer dezelfde maat?
Vaar je ooit op Max tegen de golven en wind in of neem je een beetje terug en projecteer dat op je keuze:

Hoe lang moet je zoeken naar een boot met een grotere motor in dezelfde staat voor hetzelfde geld (of een beetje meer) en wat levert dat afwachten vaartechnisch op behalve langer en gratis zeilbootspeuren vermaak?
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 10:03 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 10:41 #1514928

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
Ik citeer Olav Cox:
.Even voor het idee: ons stalen bootje van 33 voet, leeg gewicht 6.5 ton, volgeladen gewicht voor wereldomzeiling ca. 9,5 ton, heeft een 22 pk motortje aan boord. Prima bij weinig wind, en sterk genoeg om je indien het met de wind niet lukt ergens tegen de golven in naar binnen te drukken. Goede motivatie om veel te zeilen, gebruikt weinig diesel, mag als die draait lekker aan het werk. En het zou van mij ook best een 30 pk motortje mogen zijn geweest, maar het wat mindere vermogen heeft voor ons nog nooit een beperking gevormd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 12:08 #1514952

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Only Fools Rush in schreef :
Ik zou meteen 200pk kiezen. Om zeker te zijn.

Dat vaart prima! B) In onze LM 30 zat 36pk, heerlijk, nooit tekort.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 12:12 #1514953

Dat is een wel erg minimale motorisering voor een motorboot met hulpzeil :lol:

Ieder zijn meug; Wadloper legt het netjes neutraal uit.

Ik heb sowiezo het idee dat dit een inflatore ontwikkeling is. Op de weg moet het blijkbaar ook steeds groter, zwaarder, sterker…
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 12:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 12:26 #1514958

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Ilex schreef :
Ik citeer Olav Cox:
.Even voor het idee: ons stalen bootje van 33 voet, leeg gewicht 6.5 ton, volgeladen gewicht voor wereldomzeiling ca. 9,5 ton, heeft een 22 pk motortje aan boord. Prima bij weinig wind, en sterk genoeg om je indien het met de wind niet lukt ergens tegen de golven in naar binnen te drukken. Goede motivatie om veel te zeilen, gebruikt weinig diesel, mag als die draait lekker aan het werk. En het zou van mij ook best een 30 pk motortje mogen zijn geweest, maar het wat mindere vermogen heeft voor ons nog nooit een beperking gevormd.

precies... En bij 40 knopen met je zeilboot op de motor de zee op.... Kendu heeft een bijzondere interpretatie van het begrip weather window...
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 12:27 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 12:38 #1514959

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
groom schreef :

precies... En bij 40 knopen met je zeilboot op de motor de zee op.... Kendu heeft een bijzondere interpretatie van het begrip weather window...

Ik ga niet met 40 knopen wind op de motor de zee op. Maar soms bén je er gewoon als zich dat voordoet. Een ruim bezeilde koers is prima met 40 knopen…
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 12:39 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 12:47 #1514960

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Kendu schreef :
groom schreef :

precies... En bij 40 knopen met je zeilboot op de motor de zee op.... Kendu heeft een bijzondere interpretatie van het begrip weather window...

Ik ga niet met 40 knopen wind op de motor de zee op. Maar soms bén je er gewoon als zich dat voordoet. Een ruim bezeilde koers is prima met 40 knopen…

Ik lees:





Heb ik dan een taalgebrek....
Die 30-40 knopen kwamen niet uit de "lucht" vallen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 12:49 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 13:11 #1514969

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
groom schreef :
Kendu schreef :
groom schreef :

precies... En bij 40 knopen met je zeilboot op de motor de zee op.... Kendu heeft een bijzondere interpretatie van het begrip weather window...

Ik ga niet met 40 knopen wind op de motor de zee op. Maar soms bén je er gewoon als zich dat voordoet. Een ruim bezeilde koers is prima met 40 knopen…

Ik lees:





Heb ik dan een taalgebrek....
Die 30-40 knopen kwamen niet uit de "lucht" vallen.

Jeetje, wat een heerlijke communicatiestijl heb je.

Ik denk niet dat je een taalgebrek hebt. Ik heb het waarschijnlijk niet duidelijk genoeg voor je uitgelegd. Bij deze een uitgebreidere poging.

Ik ging maandagochtend net na 9:00 weg uit Kilmore Quay, Ierland. Oostnoordoosten wind. Heerlijk halve tot ruime wind. Afstand over de grond 140 mijl. Ik reken altijd met 6 knopen snelheid op zee. Dus ik verwachtte er ongeveer 24 uur over te doen. Ik liep echter steeds rond de 7 knoop of meer. Vanaf een uur of 8 de volgende dag, dat is dinsdagochtend, zou de stroom kenteren naar het oosten bij Land's End. Eveneens werd er daar voor diezelfde ochtend 30 knopen oosten wind verwacht.

Ik was er echter behoorlijk eerder dan verwacht, daarom niet het laatste restje stroom tegen en dan mee, maar de volle stroom tegen. Bovendien was de wind ruim 30 knopen met heel regelmatige uitschieters tot boven de 40. Dat waren pittigere omstandigheden dan verwacht.

En dan, in zo'n situatie ben ik blij dat ik behalve de optie om een andere bestemming aan te zeilen of langdurig tegen de stroom in te kruisen ik ook de optie heb om mijn motorvermogen te gebruiken om tegen de wind en golven in te beuken.

Als je meer wilt lezen over de tocht kun je mijn blog zeilbelevenissen.nl/grote-stappen/ lezen.

De situatie rondom Oban heb ik beschreven in zeilbelevenissen.nl/troubles/

Als je meer wilt lezen over hoe ik het verschil tussen 40 en 50+ knopen TWS op zee heb ervaren dan kun je zeilbelevenissen.nl/bang/ lezen. Voor mij het verschil tussen 'Oké' en 'Angstig'.

Graag gedaan.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 13:45 #1514976

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9950
Prima, Jij voelde het als verantwoord en dat zal het voor jou dan ook geweest zijn. Ik had een ander window afgewacht. Bij windkracht 7-8 varen wij niet uit.
Laatst bewerkt: 07 okt 2023 13:47 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 13:53 #1514977

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Je maakt op zee ook wel eens iets mee dat niet in de planning zat. Wel handig om er dan op te kunnen anticiperen. Is verder allemaal goed gegaan.

Laatst bewerkt: 07 okt 2023 13:55 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oceanis 34 met 21 PK Yanmar voldoende motorisatie? 07 okt 2023 13:56 #1514978

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
groom schreef :
Prima, Jij voelde het als verantwoord en dat zal het voor jou dan ook geweest zijn. Ik had een ander window afgewacht. Bij windkracht 7-8 varen wij niet uit.

Bij harde wind is voor mij de windrichting erg bepalend of ik wil gaan zeilen of niet. 6 Bft aan de wind op zee heb ik al geen zin in en blijf ik doorgaans binnen. 8 Bft ruime wind past mijn boot prima.

Op binnenwater (Zeeland) mag het allemaal nog wel wat harder. Wind is niet het probleem. Golven wel.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl