Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gereedschapkist met overgewicht

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 17:21 #1103242

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 809
De gereedschapkist op mijn boot is nogal zwaar. Steeksleutel, ringsleutels, een enkel pijpsleutel, hamer, rasp, vijlen, beitels, schroevendraaiers, setje bitjes, baco, striptang, waterpomptang, nijptang, griptang, imbussleutels, rolmaat, etc. En dan heb ik het elektrisch spul, soldeerbout, krimptang, multimeter, etc nog apart. Dat moet ook anders kunnen, minder zwaar.
Wat vinden jullie dat er in je gereedschapskist zou moeten zitten? Wat laat je thuis?
(Ik heb een woodcore boot met inboord diesel.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 17:28 #1103244

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2529
Ik zou de diesel thuislaten :whistle: (dan heb je die gereedschapskist waarschijnlijk ook niet meer nodig :silly: )
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 17:44 #1103246

Aswin schreef :
De gereedschapkist op mijn boot is nogal zwaar. Steeksleutel, ringsleutels, een enkel pijpsleutel, hamer, rasp, vijlen, beitels, schroevendraaiers, setje bitjes, baco, striptang, waterpomptang, nijptang, griptang, imbussleutels, rolmaat, etc. En dan heb ik het elektrisch spul, soldeerbout, krimptang, multimeter, etc nog apart. Dat moet ook anders kunnen, minder zwaar.
Wat vinden jullie dat er in je gereedschapskist zou moeten zitten? Wat laat je thuis?
(Ik heb een woodcore boot met inboord diesel.)

Je zou alle gereedschap zoals steeksleutels, ringsleutels, schroevendraaiers en inbussleutels kunnen beperken tot de moeren, schroeven en inbusbouten die daadwerkelijk op de boot zitten. Baco altijd handig als je toch nog een maat mist of icm dezelfde maat steeksleutel. Ringsleutels zou ik thuislaten als je toch steeksleutels hebt..

Striptang is niet persé nodig met een stanleymes. Geen idee waarom je een assortiment raspen, beitels (veel hout aan de boot?) en tangen permanent aan boord hebt. Aan boord probeer ik alles te hebben wat nodig is voor regulier onderhoud, kleine probleempjes en trimmen van het tuig. Als ik grotere of uitgebreidere klussen ga doen gaan een aanvullende gereedschapskist van thuis mee.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 17:49 #1103247

je hebt nooit te veel mee. heb zelfs lijmtangen mee.
kan het meeste herstellen onderweg.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 17:57 #1103250

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18843
Beter gereedschap aan boord dan thuis, mooi zo houden dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 18:09 #1103252

helmsman 38 schreef :
je hebt nooit te veel mee. heb zelfs lijmtangen mee.
kan het meeste herstellen onderweg.
holtere schreef :
Beter gereedschap aan boord dan thuis, mooi zo houden dus :)

Met beide heren helemaal eens als je genoeg bergruimte aan boord hebt. Maar dat is anders dan op mijn 26 voeter.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 18:23 #1103255

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
koenijn schreef :
helmsman 38 schreef :
je hebt nooit te veel mee. heb zelfs lijmtangen mee.
kan het meeste herstellen onderweg.
holtere schreef :
Beter gereedschap aan boord dan thuis, mooi zo houden dus :)

Met beide heren helemaal eens als je genoeg bergruimte aan boord hebt. Maar dat is anders dan op mijn 26 voeter.
Dus geldt onder de 30(?)voet de invulling van koenijn.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 19:12 #1103270

Opsplitsen in twee gereedschap kisten. Eentje waar je standaard schroevendraaiers, tangetjes en steeksleutels etc. in zitten voor snelle reparaties. En eentje voor de verbouwingen en aanpassingen voor je boot. Die gebruik je niet zo vaak en dan hoef je niet voor ieder klusje een zware kist mee te slepen waarvan je al weet dat je 90% niet gaat gebruiken voor dat klusje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 19:16 #1103272

Aswin schreef :
De gereedschapkist op mijn boot is nogal zwaar. Steeksleutel, ringsleutels, een enkel pijpsleutel, hamer, rasp, vijlen, beitels, schroevendraaiers, setje bitjes, baco, striptang, waterpomptang, nijptang, griptang, imbussleutels, rolmaat, etc. En dan heb ik het elektrisch spul, soldeerbout, krimptang, multimeter, etc nog apart. Dat moet ook anders kunnen, minder zwaar.
Wat vinden jullie dat er in je gereedschapskist zou moeten zitten? Wat laat je thuis?
(Ik heb een woodcore boot met inboord diesel.)

Ik heb nog veel meer aan boord.....dat wil je niet weten.............en meestal voor een ander.
Het kan bij mij wel aan boord.......een ruime 35-er.

En dan nog te zwijgen over de reserve onderdelen..............zeker voor de motor.
Alle filters, impellor, V-snaar, thermostaat, PPPffff.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 19:23 #1103273

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Heb een beste partij gereedschap aan boord.
Steek, ring, en dopsleutels etc. etc.
Grijp eigenlijk nooit mis.
Daarbij ook nog het nodige elektrische gereedschap en zowat alles om de elektra te repareren.
Het weegt zwaar maar ik wil er niets van achterlaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 19:29 #1103276

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3577
Ik weet van een kolibri waar een zware bankschroef in lag. De eigenaar zei, oh dat is toch zo gemakkelijk als er iets kapot gaat onderweg :laugh: makkelijk maar veel te zwaar improviseer met een waterpomptang in zo een geval scheelt je kilo's.

Ik denk dat dit heel erg afhangt van wat je doet met de boot. Kan me zo voorstellen dat je wanneer je op binnenwater een middagje zeilt met een noodgereedschapssetje van een buitenboordmotor en een multitool je eigenlijk al kan redden.
Hoe verder je weg gaat hoe meer je zelfredzaamheid op de proef word gesteld hoe meer er mee moet. Bij zee of lange afstand wil je toch zelf een reparatie aan de motor uit kunnen voeren indien nodig.
Ik denk dat vertrekkers gewoon een volle gereedschapskist, een accutol, een flinke set boren, bouten moeren zelftappers en draad tappers en enig reserve materiaal/plaatmateriaal en mogelijk zelfs die bankschroef :laugh: ergens in de boot weg stuwen maar die gaan ook vaak met grote boten.
Voor wedstrijdgebruik zit je weer aan het andere eind van het spectrum wil je natuurlijk minimaal gewicht aan boord dan alleen het hoognodige mee voor je motor en het afstellen van je tuigage.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 20:15 #1103282

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Ruimte is op ons kleine bootje beperkt maar je wilt voor noodgevallen toch gereedschap meenemen. Wij hebben veel "combi" gereedschap. Doppendoos met zowel doppen als schroevedraaier bitjes. Geen set steeksleutels maar een baco. Geen tang maar een Leatherman waar nog van alles anders aan zit. Alleen speciaal gereedschap dat niet met een combisetje te doen is.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 20:22 #1103286

omega schreef :
Ruimte is op ons kleine bootje beperkt maar je wilt voor noodgevallen toch gereedschap meenemen. Wij hebben veel "combi" gereedschap. Doppendoos met zowel doppen als schroevedraaier bitjes. Geen set steeksleutels maar een baco. Geen tang maar een Leatherman waar nog van alles anders aan zit. Alleen speciaal gereedschap dat niet met een combisetje te doen is.

Grt Hans

Als je een bout of moer los wil draaien, is een bahco een slecht middel.
Draai je zo de kop kapot/dol.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 20:23 #1103287

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Hier ook een kist vol en zou niet zonder willen. Het meerendeel gebruik je zelden Idd, maar als ik misgrijp dan gaat het van: grrrrr. Of eigenlijk GRRRRR
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 20:32 #1103291

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
FriendlySailor schreef :
omega schreef :
Ruimte is op ons kleine bootje beperkt maar je wilt voor noodgevallen toch gereedschap meenemen. Wij hebben veel "combi" gereedschap. Doppendoos met zowel doppen als schroevedraaier bitjes. Geen set steeksleutels maar een baco. Geen tang maar een Leatherman waar nog van alles anders aan zit. Alleen speciaal gereedschap dat niet met een combisetje te doen is.

Grt Hans

Als je een bout of moer los wil draaien, is een bahco een slecht middel.
Draai je zo de kop kapot/dol.

Zulke zware bouten/ moeren heb ik niet hoor ;)
Wel 2 ringsleutels 17 mee voor het roerbeslag en een pijpsleutel voor de bougie van de BBM.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 21:05 #1103302

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
Ik zat meer met het probleem dat ik thuis misgreep als de spullen op de boot lagen en andersom. Ik best duur gereedschap dus dubbel vind ik zonde. Ik heb zo'n Stanley Fatmax rugzak gekocht. Bevalt mij prima. Maar die zit, net als bij TS goed vol.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 21:06 #1103303

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
In mijn boot van 25 voet heb ik twee kisten: een zware met ongeveer dezelfde inhoud als die van Aswin en een met electrospullen waaronder een multimeter. Ook nog een tas met 2 soorten zeiltape, elastieken, takelgaren, naalden, schaar en losse touwtjes. De accuboormachine c.a. Neem ik mee van thuis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 21:21 #1103305

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Voor werken aan de motor wil ik alleen goed passende sleutels, dus geen baco.
En aangezien het bijna altijd in beperkte ruimte onder een hoek zonder zicht moet, liefst ringsleutels.
Zou nog kunnen beperken door alleen die sleutels mee te nemen die op de motor en verder aan boord in gebruik zijn, de andere weg te laten.
1 set schroevendraaiers ( goedkoop merk )
Hamer, beitel, handmetaalzaag, en een set veilen.
Krimpkous, tape en zelf vulcaniserende tape, setje wagoklemmetjes.

Nu heb ik 2 werkkoffers, een basic, en een uitgebreide, maar aangezien ik nu nog veel klussen moet uitvoeren ook de uitgebreide.
Ik probeer het aantal elektrische tools beperkt te houden, die neem ik wel mee afhankelijk van wat ik van plan ben uit te voeren.
In mijn rugzak als ik aan boord ga zit verder Multimeter, gassoldeerbout en tin dat laat ik niet aan boord liggen, denk steeds dat ik dat thuis ook nodig kan hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 21:52 #1103307

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Uhhh... toen we een nieuwe motor inbouwden hoefde ik eigenlijk geen gereedschap van huis mee te nemen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 22:53 #1103318

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
Mijn basis: Bahco, waterpomptang,steekringsetje,mini torch en de Leatherman.
Wat soldeersrinksleeves voor de draadjes, wat rvs ringen, boutjes en moertjes.
Inbouwklussen komt er gereedschap van huis zoals powertools,hamer,zagen etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 23:12 #1103319

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Helaas bestaan er geen uitgekiende ring- , steek en dopsleutel sets, je zeult feitelijk meer dan de helft onnodig mee met maten die toch niet voorkomen, dat zou al een hele besparing zijn in gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 23:15 #1103320

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
ik schat totaal iets van 200kg'
en ik noem het geen overgewicht
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 23 nov 2019 23:16 #1103321

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1395
Ik sluit me aan bij de twee-koffers-aanhangers :P ... in een bakje in de navigatietafel wat veelgebruikt spul (kruiskop en kleine normale schroevendraaier, 2-3 ringsleutels tot 13 mm, Leatherman, kniptangetje, inbussetje, dat werk).
Dan onder handbereik (bakskist) klein gereedschapskoffertje, wat grotere schroevendraaiers en ringsleutels, bahco, waterpomptang, schroefjes / boutjes, wat splitpennetjes, kleine harpjes. In de praktijk kan ik hier 90% van de klusjes mee doen.
Groter gereedschap, reservespullen, electrische boormachine, soldeerbout, in een grote gereedschapskist. Dan gesorteerd naar soort nog wat Curver opbergdoosjes (motor: filters, V-snaar, impeller enzo), electraspullen, splisnaalden en zeilspullen.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 24 nov 2019 00:56 #1103329

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Ook opgesplitst, voor het kleinere (vaak gebruikte) gereedschap heb ik een gereedschapstas gekocht. Die neemt stuk minder plek in beslag en is wat handelbaarder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gereedschapkist met overgewicht 24 nov 2019 08:10 #1103340

En ik heb aan boord een heel leger van die plastic bakken van b.v. Xenos, AC-tion, noem maar op.
Gevuld met :
1 met div. houten pluggen;
2 met een hele risk met div. soorten rubbertjes voor b.v. de toilet, ook div. soorten pakkingpapier;
3 met een hele zooi allerhande RVS slangenklemmen, Sluitingen;
4 met van alles om zeil te herstellen, tape, naaigaren, Sticher, naalden, een lederen handpalm, allerlei Telltales;
5. een wat kleiner doosje met allerlei RVS bouten van 3 mm tot ong 8-10 mm;
6 en een zelfde doosje met RVS moeren en ringen;
7 een doos met AA en AAA batterijen;
8 dan voor elk reddingsvest reserve onderdelen patronen en zouttabletten;
En die passen precies in de ruimte onder onze bedden in het achteronder. Het is soms wel ff graven, maar dan heb je ook wat.

En ik heb een grote sorteerdoos, met een hele boel AMP klemmen, splitpennen, boortjes, tapjes, allerlei bitjes, een heel handig doosje met alle maten torx, zekeringen, doppen voor de ratel
..............te veel om op te noemen.
En niet te vergeten een doodordinaire spanband.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl