Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Roerlager vervangen Dehler 28

Roerlager vervangen Dehler 28 14 aug 2017 16:09 #861879

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hallo,

Het roer van mijn Dehler 28S was enkele weken geleden enorm stroef te bedienen. Dit gebeurde op een redelijk korte periode (en neen: niet vastgelopen of niks geraakt...). De boot werd gelicht en het roer gedemonteerd, waarna de werf dacht kosten te besparen door de lagers en de roerkoning op te schuren en alles in te vetten. Spijts alle goeie bedoelingen is het 6 weken later minstens weer even erg als voorheen. Zou de onderste bus uitgezet zijn?

Dus aanstaande maandag weer op het droge (onder coulance van de werf) om de bus(sen) dan maar te vervangen.

Is het aan te raden om bij Dehler de POM bussen te bestellen, tesamen met de pasbussen dewelke op de koning worden gelijmd met epoxy? Of het alternatief: bussen laten draaien (omgeving Zeeland)?

De kostprijs bij Dehler zou, incl verzendkosten, 400 euro zijn voor onder- + bovenlager en beide pasbussen.

Vast bedankt, ook voor de morele steun ;)
Alle bijkomend advies eveneens welkom.

Z.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 14 aug 2017 20:01 #862012

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
De uitvoering bij een 28S is bij mij niet bekend maar ik ga dan van een optima 101 uit.
Als de roerkoning van aluminium is kan deze ingesleten zijn.
Voor een rvs pas bus en twee pom (delrin) lagers is het acceptabele prijs.
Ik heb deze handelingen ook gedaan en zit al jaren.
Wel het boven lager wat meer vervangen.
Laatst bewerkt: 14 aug 2017 20:04 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 05:39 #862097

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Als je er speciaal voor het water uit moet dan is een 'fit & go' oplossing wel zo fijn natuurlijk. 400,-- is niet bepaald gratis natuurlijk, maar te doen in mijn ogen. Alleen met meer tijd kan het goedkoper, maar dan moet je het combineren met winterstalling. En dan nog is het verwijderen van een roer een listig ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 06:42 #862105

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Ok, dank zover.

Betreffende de oorzaak: op een Engels forum las ik dat POM bussen niet mogen ingevet worden omdat het water de smering verzekerd. Vet in combi met zeewater zouden afgeraden worden.

Klopt dit vehaal?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 06:55 #862110

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Ook hier gaat het om een samengesteld glijlagermateriaal. POM-FR-010 behoeft praktisch geen
onderhoud. Smering bij montage is in de regel voldoende. Geschikt zijn lithium verzeepte vetten zonder
MoS
2
toevoegingen. Aanbevolen wordt bijvoorbeeld het AKN vet MTCP2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 08:06 #862139

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
POM, Delrin, hoeft niet gesmeerd te worden.

Vet, olie, liever niet, omdat het voor verschillende vetten en olien super allergisch is.

www.calpaclab.com/acetal-polyo...compatibility-chart/

Er zullen ook vetten zijn die wel kunnen, maar uiterste voorzichtigheid is geboden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 08:29 #862156

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Joop66 schreef :
POM, Delrin, hoeft niet gesmeerd te worden.

Vet, olie, liever niet, omdat het voor verschillende vetten en olien super allergisch is.

www.calpaclab.com/acetal-polyo...compatibility-chart/

Er zullen ook vetten zijn die wel kunnen, maar uiterste voorzichtigheid is geboden.


Zou het (door de werf verkeerd gekozen) vet de boosdoener kunnen zijn dewelke zich reeds na enkele weken manifesteert?

Ben nu een beetje in dubio: ontvetten en weer de plomp in, of het onderste lager vervangen met pasbus op de roerkoning... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 08:47 #862172

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Het probleem is, dat je niks kan zien. Dus t is gokken.

De meest efficiente oplossing kost je tijd op de wal.

Dus als je zeker en snel wilt, kost t je geld aan onderdelen. Voorbereiden op t ergste. Standaardonderdelen klaar hebben, maar zo dat je ze weer kunt terugsturen.

Dit is, midden in het seizoen beslist een vervelende beslissing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 08:55 #862176

dehler schreef :
Als de roerkoning van aluminium is kan deze ingesleten zijn.
Voor een rvs pas bus en twee pom (delrin) lagers is het acceptabele prijs.

Een rvs bus om een aluminium roerkoning kan ik i.v.m. het risico van galvanische corrosie niet echt verstandig vinden.
Beter lijkt me die pasbus ook weer van aluminium te maken , beter nog van een extra slijftvaste soort ( bijv. een aluminium silicium legering).
Misschien ook die pasbus van Pom maken ? Geeft waarschijnlijk nog minder wrijving dan Pom op metaal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 09:12 #862182

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
In 1993-1994 heb ik de rvs bus verlijmd met epoxy dus door de epoxy geen contact met het aluminium en kan geen enkele invloed hiervan zien.
Roerkoning is er afgelopen winter nog uit geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 09:14 #862185

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Dit is typisch zo'n klusje dat je of goed moet doen of helemaal niet moet doen. Er is eigenlijk geen tussenweg. In die zin zou ik dus zeker de lagers en de rvs bussen vervangen, zeker nu de werf een (gedeelte?) onder coulance wil uitvoeren. Het is een precies klusje en de lagers en bussen moeten goed uitgelijnd zitten, anders krijg je het niet gemonteerd of hou je zwaar draaien. De constructie moet niet ingevet worden en hoort altijd een lichte speling te hebben. Als lagers en bussen beide nieuw zijn en door Dehler (Marina Team?) geleverd zou je exact de juiste speling moeten hebben. Je hebt er dan nooit meer omkijken naar. En de volgende eigenaar van je boot ook niet.
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 09:19 door Amazone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 14:29 #862348

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Tja, Dehler Marina Team in Duitsland meldt net dat ze geen onderdelen terugnemen. Ik kan dus niet anders dan te wachten tot het roer gedemonteerd is. Ik kan moeilijk de pasbussen mee bestellen met de lagers aangezien de kans reëel is dat de bussen er reeds opzitten (boot van 1993...).

Bummer!

Of is er ergens een verDehler ( B) ) in Nederland?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 14:47 #862354

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16019
Dit jaar mijn lagers vervangen. Hoewel het qua handeling (bij mijn boot in elk geval) simpel was, bleek het advies de lagers ruimer te passen dan ik in gedachte had meer dan waardevol. Delrin zet niet veel, maar wel iets uit eenmaal onder water. En daar was ik mooi de mist mee in gegaan als dat advies er niet geweest was.

Werken vanuit de echte meetgegevens is denk ik wel de beste optie. Dat kost een paar dagen op de kant, maar meer zekerheid dat het goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 14:56 #862356

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Koko,

Dank voor het meedenken, maar indien Dehler pasbus én lager levert mag ik er toch vanuit gaan dat de speling is zoals het moet zijn?

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 15:56 #862377

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Zeppos, als het een beetje speling is kan je dan wachten tot de winterberging?
Dat is er zo weer, nog een paar maanden.
Dan kan je in alle rust de roerkoning bekijken en meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 16:45 #862415

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Dehler,

Het roer loopt zeer stroef... Was het maar speling.

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 15 aug 2017 19:44 #862509

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4103
Maak wat foto's en zet deze op het forum.
Is er een klem om de roer koning vast te zetten cq stroef lopend!
Die zit bij mij onder de dwarsbalk van aluminium.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nylon lagers gebruikt zijn.
Waar de roerkoning in de vloer verdwijnt, is dit een open verbinding?
kan er wat invallen?
Zwaar lopen is iets wat ik nog niet heb mee gemaakt.
Ben je een keer vast gelopen of met het roer ergens tegen aan achter uit varend?

Misschien is de roer koning niet helemaal recht meer.
Laatst bewerkt: 15 aug 2017 19:46 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 16 aug 2017 05:33 #862575

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Dehler,

Ik heb geen foto's bij de hand maar zoals vermeld: er is nergens tegenaan gevaren, de rem staat los en er kan niets in de hennegatskoker vallen.
Struinend op het internet vind ik wel enkele lotgenoten die ooit hetzelfde probleem hebben aangekaart (D, UK...).

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 16 aug 2017 08:11 #862616

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Als ik het zo lees is het wellicht sterk te prefereren om zelfinstellende lagers toe te passen. Die zijn ongetwijfeld duurder dan POM glijlagers, maar je weet dan wel 100% zeker dat je problemen opgelost zijn en je een blijvend zeer soepel draaiend roer hebt.

De lagers van Jefa hebben een zeer goede reputatie en zij hebben voor veel merken 1:1 vervangingslagers.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 16 aug 2017 10:33 #862656

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Dag ilCigno,

Die Jefa lagers zien er inderdaad juicy uit... Jammergenoeg heb ik met de huidige hennegatkoker geen ruimte genoeg: die is 70mm doormeter terwijl een Jefa lager 89 mm is. De nodige aanpassing vind ik momenteel té ingrijpend.

Groet,

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 16 aug 2017 12:09 #862693

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
ok,

Mijn (voorlopig) 'Plan of Attack' ziet er als volgt uit:

- maandagochtend: op de wal
- roer demonteren + het zaakje evalueren (focus op het onderste lager)
- onderste lager uitbreken
- pasbus(sen) + (onderste) lager(s) + epoxy bestellen bij Dehler Marina
- pasbus(sen) thuis in alle rust op de roerkoning monteren met epoxy

Nadien op de werf:
- onderste lager monteren met epoxy
- alvorens uit te laten harden: roer monteren teneinde een perfecte uitlijning te waarborgen

Zo, dit laat ik nog even sudderen. Bijkomende tips en tricks zijn altijd welkom!

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 16 aug 2017 17:00 #862775

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik denk niet dat de lagers met epoxy of iets anders in de hennegatskoker gelijmd zitten, doorgaans is het gewoon een klempassing of is het lager opgesloten met een vastgeboute ring. Het zijn onderdelen die vervangen moeten kunnen worden, dus verlijmen is erg onlogisch. Je zult misschien wel een stok of buis nodig hebben om ze er uit te tikken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 17 aug 2017 10:44 #863023

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
ilCigno schreef :
Ik denk niet dat de lagers met epoxy of iets anders in de hennegatskoker gelijmd zitten, doorgaans is het gewoon een klempassing of is het lager opgesloten met een vastgeboute ring. Het zijn onderdelen die vervangen moeten kunnen worden, dus verlijmen is erg onlogisch. Je zult misschien wel een stok of buis nodig hebben om ze er uit te tikken.

Toch wel: zie bijlage. Is het raadzaam om het roer onmiddellijk te monteren nadat het lager wordt geplaatst?

Z
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 17 aug 2017 10:57 #863028

Ik heb dit seizoen op mijn Optima 101 mijn roer onder handen laten nemen. Kokers laten plaatsen (want op diverse plaatsen flink ingesleten) en lagers laten maken.
Ik zal binnenkort mijn ervaringen posten. Misschien zinvol voor de TS?
Was overigens geen goedkope operatie...

Groet, Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerlager vervangen Dehler 28 17 aug 2017 13:00 #863067

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Zeppos schreef :
ilCigno schreef :
Ik denk niet dat de lagers met epoxy of iets anders in de hennegatskoker gelijmd zitten, doorgaans is het gewoon een klempassing of is het lager opgesloten met een vastgeboute ring. Het zijn onderdelen die vervangen moeten kunnen worden, dus verlijmen is erg onlogisch. Je zult misschien wel een stok of buis nodig hebben om ze er uit te tikken.

Toch wel: zie bijlage. Is het raadzaam om het roer onmiddellijk te monteren nadat het lager wordt geplaatst?

Z

Heel formeel staat er dat het lager met epoxy gemonteerd dient te worden. Niet dat het dat nu is.

Maar goed. Hiermee is ook dat wel vrij waarschijnljk.

Als je kunt garanderen dat er geen epoxy tussen je lager en je roerkoning loopt, is het zelfs een idee om de lagerring op de roerkoning te zetten, de epoxy aan te brengen en de hele handel op zijn plek te zetten.

Als je dat niet kunt garanderen: niet doen. Je lijmt maar zo je roerkoning vast aan het lager. Dan beweegtie niet eens meer zwaar, maar gewoon niet.
Laatst bewerkt: 17 aug 2017 13:01 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl