Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stuurautomaat vraag, gaat dit werken?

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 07:19 #860830

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Hier een vraag van een newby op draadjes gebied. Ik ben er eentje van plug and play, en ben dan ook blij dat mijn stuurautomaat het lang (20 jaar) heeft uitgehouden (ST 4000 Weel Drive). De hendel waarmee je de riem vast zet is echter kapot, hij 'klikt' niet meer vast. Een elastiek houdt hem nu tijdelijk op zijn plek dus dit jaar zeilen we er nog even mee door.

Zijn opvolger, de grijze versie, had ik al als reserve op zolder liggen. Tweedehands gekocht 10 jaar terug voor een lange reis. Gelukkig onderweg nooit nodig gehad want die blijkt kapot te zijn. Het motortje wat in die cilinder geschroefd zit is bij het schroefdraad gebroken en valt er gewoon uit. Niet goed gekeken bij de aankoop zeg maar. Mijn vermoeden is wel dat ik van 2 weer 1 nieuwe kan (laten) maken, maar voordat ik een keuze maak loop ik ook andere opties eerst door.

Onderdeks zou ideaal zijn, dat vraagt echter om het openmaken van wat ik even noem de hennegatskoker om bij de roeras te komen. Daar heb ik nog geen voorbeeld van kunnen vinden dus daarvoor houdt ik mij aanbevolen.

Een ander idee is de volgende: Ik heb een noodhelmstok die ik bovenop de roerkoning kan plaatsen. Die is door de aanwezigheid van de stuurstand vrij kort. Nu vroeg ik mij af hoe kort de 'arm' mag zijn om een Tiller versie nog goed te laten werken. Die optie maakt dat er niets meer aan het stuurwiel zit en alle (geringe) weerstand bij het sturen daar verdwijnt.

Dat is dus als eerste mijn vraag, hoe lang moet die noodhelmstok minimaal zijn om effectief te kunnen werken?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 07:46 #860839

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
In de installation-manual van Raymarine staat dat de afstand as roer naar het pennetje van de Tillerdrive Q047 (ST4000) 460mm zou moeten zijn.
Als het lukt zo'n tillerdrive te monteren zou het moeten werken denk ik.


Laatst bewerkt: 11 aug 2017 07:48 door KoertM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:03 #860849

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
En je hoeft die helmstok niet perse naar voren te laten steken. Als het beter uitkomt kan naar achteren of dwars ook. Als die drive er maar haaks op staat.
(Dat wordt natuurlijk lastiger met tillerpilot met ingebouwd kompas zoals de ST2000, maar dat bedoel je niet geloof ik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:12 #860853

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Die ruimte (46 cm) heb ik denk ik wel. Achterstevoren had ik ook al bedacht, dan zit de hele boel onder de achterklep. Droog, goed bereikbaar, makkelijk te installeren, uit het zicht en makkelijk weg te halen als het moet. Het enige wat ik daar niet heb is die 62 cm dwars. Dan zou er een gat moeten komen ergens en dat is dan weer een min.

In ieder geval bedankt voor je hulp. Ik ga eens meten en wat foto's maken.

Van de winter eerst maar eens van beide versies weer 1 werkende proberen maken. Daar moet ik nog een adres voor zoeken. Dat is de snelste en wellicht meest economische optie. Heb ik in ieder geval weer een reserve voor als ik een nieuwe koop. De rest onderzoek ik om een stap omhoog te maken in stuurgedrag. Die St4000 is leuk, maar als het erop aankomt (wat steeds vaker voorkomt) is die gewoon onder de maat.

Gr Michel
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 08:13 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:20 #860855

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Beauty schreef :
Die ruimte (46 cm) heb ik denk ik wel. Achterstevoren had ik ook al bedacht, dan zit de hele boel onder de achterklep. Droog, goed bereikbaar, makkelijk te installeren, uit het zicht en makkelijk weg te halen als het moet. Het enige wat ik daar niet heb is die 62 cm dwars. Dan zou er een gat moeten komen ergens en dat is dan weer een min.

In ieder geval bedankt voor je hulp. Ik ga eens meten en wat foto's maken.

Van de winter eerst maar eens van beide versies weer 1 werkende proberen maken. Daar moet ik nog een adres voor zoeken. Dat is de snelste en wellicht meest economische optie. Heb ik in ieder geval weer een reserve voor als ik een nieuwe koop. De rest onderzoek ik om een stap omhoog te maken in stuurgedrag. Die St4000 is leuk, maar als het erop aankomt (wat steeds vaker voorkomt) is die gewoon onder de maat.

Gr Michel

Graag gedaan. Denk eraan dat je er wel heel makkelijk bij moet kunnen. De enige manier om te ontkoppelen is door echt fysiek de drive van het pennetje te tillen (anders dan stuurwielpilot). Het ding heeft geen vrijloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:25 #860859

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Dan is achterstevoren geen optie. In de haven gaat alles makkelijk, met zwaar even de automaat erop zetten moet een simpele handeling zijn en dat is het dan niet.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:34 #860864

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Een ander idee is de volgende: Ik heb een noodhelmstok die ik bovenop de roerkoning kan plaatsen. Die is door de aanwezigheid van de stuurstand vrij kort. Nu vroeg ik mij af hoe kort de 'arm' mag zijn om een Tiller versie nog goed te laten werken. Die optie maakt dat er niets meer aan het stuurwiel zit en alle (geringe) weerstand bij het sturen daar verdwijnt.

Dat is dus als eerste mijn vraag, hoe lang moet die noodhelmstok minimaal zijn om effectief te kunnen werken?

Gr Michel
Ik denk niet dat dit goed gaat werken. Er is een hele grote kracht nodig om het stuurwielmechaniek meet te laten draaien.
Probeer maar eens roer te geven met je noodhelmstok,terwijl het stuurwiel nog gekoppelde zit aan het roer. Zwaar, heel zwaar. Ik denk dus dat een liniaire stuurautomaat dit niet goed trekt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 08:35 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:35 #860865

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Als ik het zo lees zou voor jou een onderdekse automaat wel veel beter zijn. Doorgaans worden die aangesloten op het kwadrant. Je schrijft dat je de hennegatskoker moet openmaken om bij de roerkoning te komen. Kan je dat toelichten? Je hebt toch al een kwadrant?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:43 #860869

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Bij mijn Dehler sta je op de kuipvloer achter het roer net voor en boven het kwadrant, die zit tussen 2 schalen in. Alles is mogelijk, maar om daar wat te fabriceren 'onderdeks' moet je die schalen doorbreken en ik ben al blij dat die waterdicht zijn.

Ik heb ooit foto's gezien van een D34 die onderdeks zijn roeras deels heeft blootgelegd en daar een aansluiting heeft gemaakt met een stuurautomaat. Daar zit ik niet op te wachten.

- Onderdeks is het mooist maar daar zit geen kwadrant
- Het kwadrant zit niet onder en niet bovendeks maar in de ruimte onder de kuilvloer namelijk tussen die kuipvloer en de binnenschaal. Hier is weinig ruimte en moet waterdicht zijn
- Een tiller versie heeft geen vrijloop (dom, niet aan gedacht) dus omgekeerd onder de klep gaat niet
- Een tiller versie op de noodhelmstok gaat volgens feedback überhaupt te zwaar

Dan blijft slechts de wheel drive optie over,..... hmmm
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 08:44 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 08:54 #860874

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
hoe is de overbrenging van stuurwiel naar roer?

Is dat echt een kwadrant met kabels of een enkele arm met starre as?
In het laatste geval is er misschien iets op de as te fabrieken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:20 #860888

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Beauty,
paar vragen;
-wat gaat er fout bij het vergrendelen van de 4000 wieldrive?
is er iets van de handel afgebroken?
kan je een foto plaatsen?
- je kan de spanning van de riem instellen, als deze te strak staat werkt de inschakel vergrendeling niet goed (springt terug)
maak hem open er zit naast de handel een instel boutje, dit drukt een loopwieltje tegen de riem.
tot ca. 1/2 aandrukken handel moet hij nog net vrijlopen.

die grijze met afgebroken "asje" is best te repareren.

rechtstreeks op een nood helmstok monteren lijkt mij niet verstandig i.v.m. te grote kracht nodig.
de meeste stuurwielen hebben een vertragingsoverbrenging, zodat de 4000W veel minder kracht nodig heeft.
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 09:23 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:21 #860889

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Foto's zijn veel makkelijker. Na het weekeind heb ik die. Er is zeker iets op het kwadrant te maken. Dan moet ik echter (zo vermoed ik) gaten gaan maken in de 'tussenruimte' die zit onder de kuipvloer en de binnenschaal en die moet waterdicht blijven. Ik vraag echter niet voor niks hulp, foto's komen er en dan praat het makkelijker.

Het repareren van de 'grijze' ST 4000 gaat denk ik in ieder geval al lukken. Daar zijn zelfs reserve onderdelen voor te krijgen. De brug naar nieuw is dan een stap naar een totale upgrade inclusief andere (rand)apparatuur.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:30 #860891

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
@ Zeilhaas

Het is de oudere zwarte van 20 jaar oud die kapot is en er nu op zit. Die hendel ontmoet aan het eind als je hem vast zet een soort van weerstand (tegendruk van de interne riem) en als je die daardoor heen druk zit ie 'vast'. Nu kan ik de riem nog wel aandrukken maar intern is er iets afgebroken waardoor de hendel steeds terugschiet uit zijn 'in het werk' positie. Dat voorkom ik nu eenvoudig met een elastiekje.

Ik heb al genoeg video's gevonden over de St 4000, alles is te repareren. Mijn besluit is om in ieder geval

- De grijze opvolger wakker te schudden en die te installeren, die past 1 op 1 op dit systeem
- Dan moet ik daar ook wat van repareren, foto volgt, maar dat heb ik denk ik al gevonden bij raymarine
- De bedieningsunit van de nieuwe te gaan gebruiken. Bij de oude is de verlichting stuk en nog wat zaken.

Ik weet het, foto's foto's etc. Mijn initiële vraag is in ieder geval beantwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:37 #860898

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
wel even kijken of de aansluiting van de drive twee of driedraads is.
Volgens mij waren de oude driedraads en de nieuwe tweedraads.

Andersom is erger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:41 #860901

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
HPV schreef :
wel even kijken of de aansluiting van de drive twee of driedraads is.
Volgens mij waren de oude driedraads en de nieuwe tweedraads.

Andersom is erger...

ik heb de oude ST4000W met de grote kast met ingebouwd kompas.
de motor is tweedraads aansluiting.
hij werkt nog prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:42 #860902

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Met de drive bedoel je neem ik aan dat ding (aandrijving) achter de ring naast je stuurkolom. Die heeft zowel bij de oude als de nieuwe (ligt naast me) een aansluiting met 2 contacten (mannetje). Raymarine biedt die grijze ook aan als vervanger van een kapotte oude ST4000, zou 1 op 1 te koppelen zijn.
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 09:43 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:45 #860904

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Beauty schreef :
@ Zeilhaas

Het is de oudere zwarte van 20 jaar oud die kapot is en er nu op zit. Die hendel ontmoet aan het eind als je hem vast zet een soort van weerstand (tegendruk van de interne riem) en als je die daardoor heen druk zit ie 'vast'. Nu kan ik de riem nog wel aandrukken maar intern is er iets afgebroken waardoor de hendel steeds terugschiet uit zijn 'in het werk' positie. Dat voorkom ik nu eenvoudig met een elastiekje.

Ik heb al genoeg video's gevonden over de St 4000, alles is te repareren. Mijn besluit is om in ieder geval

- De grijze opvolger wakker te schudden en die te installeren, die past 1 op 1 op dit systeem
- Dan moet ik daar ook wat van repareren, foto volgt, maar dat heb ik denk ik al gevonden bij raymarine
- De bedieningsunit van de nieuwe te gaan gebruiken. Bij de oude is de verlichting stuk en nog wat zaken.

Ik weet het, foto's foto's etc. Mijn initiële vraag is in ieder geval beantwoord.

maak de trommel even open , gaat simpel.
kijk of de riem niet te strak staat, dan springt hij uit de vergrendeling.
er hoeft dus niets afgebroken te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:47 #860906

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Hoe kan na 20 jaar die riem ineens te strak staan? Dat is het naar mijn vermoeden echt niet. Mogelijk ken je dat apparaat. Als je de hendel erop zet voel je aan het eind steeds meer weerstand komen en dan opeens is die weerstand weg en staat de zaak in zijn werk. Alsof je een heuvel op rijdt en aan het eind een klein stukje naar beneden en je staat midden op de top.

Het is dus niet zo dat hij weer terug over dat dode punt schiet, ik haal dat dode punt niet meer.

Edit, open maken gaan we hem zeker doen, afgebroken hoeft er inderdaad niets te zijn, het is meer een manier om hier uit te leggen wat ik ervaar. Het is anders zo verdraaid lastig om een probleem op afstand uit de doeken te doen.
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 09:48 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:52 #860908

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
Hmm. Is t niet handiger om de wheeldrive gewoon te fixen? Dat kan niet zo duur en zoveel werk zijn als wat je nu van plan bent.

Als t handeltje niet meer klikt, moet daar relatief eenvoudig iets aan te doen zijn. Nieuw handeltje, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:57 #860914

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Beauty schreef :
Hoe kan na 20 jaar die riem ineens te strak staan? Dat is het naar mijn vermoeden echt niet. Mogelijk ken je dat apparaat. Als je de hendel erop zet voel je aan het eind steeds meer weerstand komen en dan opeens is die weerstand weg en staat de zaak in zijn werk. Alsof je een heuvel op rijdt en aan het eind een klein stukje naar beneden en je staat midden op de top.

Het is dus niet zo dat hij weer terug over dat dode punt schiet, ik haal dat dode punt niet meer.

Edit, open maken gaan we hem zeker doen, afgebroken hoeft er inderdaad niets te zijn, het is meer een manier om hier uit te leggen wat ik ervaar. Het is anders zo verdraaid lastig om een probleem op afstand uit de doeken te doen.

ik heb de zelfde aan boord en weet hier veel vanaf.
de uitleg "net over dode punt gaan" klopt.
dat je het dode punt niet haalt is raar.
bij open maken zal het euvel best te vinden zijn, omdat hij zeer simpel in elkaar zit en goed te zien is wat er bij inschakelen gebeurt.

2 jaar geleden kocht ik via MP een complete set voor €30,00 incl. opsturen.
er stond bij de advertentie "defect de trommel springt in de vrij stand open".
was niets mis mee, alleen de snaar stond veel te strak afgesteld.
1 jaar later had hij de handleiding nog gevonden en die kreeg ik nog nagestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 09:58 #860915

Hier heb je de service manual van de ST4000, staat alles in.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...ZUk/view?usp=sharing
En in deze service manual vind je de handleiding voor de andere , grijze stuurwielaandrijving:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...Z3c/view?usp=sharing
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 10:03 #860917

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
dit is de autohelm 4000+
ik heb de 4000 is nog ouder.
het gaat bij de drive om nr. 11 bediening en nr. 12 spanrol.
handel nr. 9 zit op nr. 11 misschien is hier iets niet in orde
Laatst bewerkt: 11 aug 2017 10:06 door zeilhaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 10:55 #860939

Voor zover ik weet is de (zwarte) wheeldrive van de 4000 en 4000+ dezelfde.
Kun je trouwens genoeg van googelen hoor bijv.:
www.google.nl/search?biw=1376&....yaCcKIGO7XM#imgrc=_

Daar kun je ook de ST4000 service manual downloaden o.a. hier: www.scribd.com/doc/82507349/Ra...000-ST-Repair-Manual
Maar aan het plaatje te zien is het exact hetzelfde.
Wat er mis is is niet zo makkelijk te zeggen. Kwestie van voorzichtig demonteren en kijken.
En maak bij voorkeur bij elke stap een foto , dan wordt het teugbouwen makkelijker.
Er staan trouwens ook wel videos over dat ding in YT : www.youtube.com/results?search...y=st4000+wheel+drive
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 11:09 #860942

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Die grijze afsluitring is kapot van mijn minst oude St 4000.




Bij het goed bekijken van dat ding (na 10 jaar 2e hands gekocht te hebben) valt die zomaar uit elkaar.




Ontvetten en super nagellijm van mijn dochter doet wonderen

Laatst bewerkt: 11 aug 2017 11:10 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat vraag, gaat dit werken? 11 aug 2017 11:11 #860943

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Ik heb denk ik toch een andere uitvoering dan die ik tot nu toe gevonden heb in de manual.

Hier het basis tandwiel vanaf de motor . aandrijving


beetje vaag, maar dat tandwiel valt precies tussen 3 andere kleine tandwieltjes in. Dat herken ik niet in de manual.

Laatst bewerkt: 11 aug 2017 11:14 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl