Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuw stopper-plan Etap 22

Nieuw stopper-plan Etap 22 04 juli 2017 14:27 #849287

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
Hoera!!
Mijn valstoppers zijn gearriveerd.




Vanavond van corecell grondplaten maken,
welke het kajuitsdak volgen.
Het weekend werken en maandag aan de slag.
Eindelijk een ordelijk kajuitsdak, met alleen dit erop.
En die middelste herken je wel, omega ? ;)

Grt, André
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 04 juli 2017 14:32 #849288

Mooi hoor, maar zet het zo beter niet op je kajuitdak.

De lijn komt niet haaks maar tangent van de trommel. Batterijen met stoppers staan dus nooit symmetrisch met de lier.

Behoudens de vraag waar je in friemelsnaam zoveel stoppers voor wil bij een 22 voeter, kun je de zwaarstbelaste lijnen dus beter in de stoppers scheren die zo recht mogelijk t.o.v. de uitgaande lijn van de lier staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 04 juli 2017 14:37 #849289

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
1- Grootzeilval
2- Fokkeval
3- Genuaval
4- Spival
5- Rif 1
6- Rif 2
7- Neerhouder

De zwaarst belaste lijnen komen in het midden en
de lier zo ver mogelijk van de stoppers.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 14:39 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 04 juli 2017 14:52 #849296

Ok....

Maar je moet dan dus wel óf de stoppers óf de lier verplaatsen zodat de middelste stopper tangent aan de trommel staat.

Persoonlijk zou ik voor curryklemmen zijn gegaan, eventueel met her en der een 1:2 vertraging.

Waarom wel bedienbare reven maar geen onderlijkstrekker?

En waarom een aparte fokke- en genuaval? Gebruik je die echt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 04 juli 2017 22:07 #849448

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
boarderbas schreef :
Ok....

Maar je moet dan dus wel óf de stoppers óf de lier verplaatsen zodat de middelste stopper tangent aan de trommel staat.

Persoonlijk zou ik voor curryklemmen zijn gegaan, eventueel met her en der een 1:2 vertraging.

Waarom wel bedienbare reven maar geen onderlijkstrekker?

En waarom een aparte fokke- en genuaval? Gebruik je die echt?

Ga de zwaarst belaste lijnen zoveel mogelijk tangent aan de lier plaatsen,
denk hier aan grootzeilval, rif 2, rif 1, fokkeval, in deze volgorde.
De neerhouder is al 4:1 en komt aan de buitenste stopper, deze span ik
eigenlijk altijd met de hand aan.
De andere buitenste stopper wordt hoogstwaarschijnlijk de kraanlijn,
ook met de hand te bedienen.

Bedienbare reven omdat ik het Harken 1-lijns systeem aan het kopiëren ben.
Geen onderlijkstrekker omdat dat bij de Etap werkt met een Rvs draadeind
aan de giek bij de mast. Zonder rif moet ik dus nog naar voren om te trimmen,
maar dat is dan in licht weer.

Omdat er 2 fok/genua-vallen standaard in de mast zitten, tot nu toe altijd
maar ééntje gebruikt. Misschien dat ik de overgebleven stopper dan ga
gebruiken voor de kraanlijn, deze is echt dramatisch geplaatst op het moment.

Zag dit systeem op wat miniracers in Frankrijk en vond het erg "clean".
Momenteel is het kajuitsdak een zooitje met 2 oude lieren en een hoop
klemmen, allemaal verschillend.
Als het klaar is, kan ik bijna alles vanuit de kuip en is het dek een stuk
opgeruimder.

Groet, André
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 22:13 door AdB. Reden: stijl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 06:52 #849484

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
AdB schreef :
Hoera!!
Mijn valstoppers zijn gearriveerd.

En die middelste herken je wel, omega ? ;)

Grt, André

Haha, dat is de mooiste :laugh:

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 07:12 #849490

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
Ik heb op mijn Etap 22 wel een onderlijkstrekker gemaakt door achterop de giek een blokje te monteren, zodat die net als een rif in een valstopper zit.

Hoe monteer jij deze valstoppers op het dek? Op corecell grondplaten lees ik. Hoe bevestig je die dan weer aan het dek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 10:21 #849539

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
XanderB schreef :
Hoe monteer jij deze valstoppers op het dek? Op corecell grondplaten lees ik. Hoe bevestig je die dan weer aan het dek?

Ik ga de corecell grondplaten eerst met een rasp zo maken dat ze de glooiing van
het dek volgen.
Daarna verlijm ik de platen op het dek met epoxy.
Uiteraard nog een glasmat en topcoat voor de afwerking.
Lier en stoppers worden daarna door de platen en het dek gebout(?) .
in het dek afstandsbussen zodat deze niet in elkaar geknepen wordt.
Aan de binnenzijde een contraplaat of strip.
Deze manier komt van Polyarc, de oud importeur van Etap.
Gevonden op de website van de Etapclub.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 11:04 #849553

AdB schreef :
Zag dit systeem op wat miniracers in Frankrijk...

Herkenbaar, ik had er ook één. De krachten zijn daar significant hoger dan op jouw boot. Qua layout zou ik eerder kijken naar een J22...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 12:17 #849568

Ik weet niet hoor....
Het lijkt me nogal een heftige verbouwing als ik het zo lees.
Wordt het gebruiksgemak er echt beter van?
Het meeste wat door van de Stadt bedacht en ontworpen is is nauwelijks voor verbetering vatbaar is mijn ervaring.
Ben met je eens dat de originele klemmen wel een stuk beter kunnen, ik denk zelf ook aan aanpassing.
Waarom geen dubbele valstoppers of curryklemmen op de plaats van de origine klemmen, L, R en midden?
Bij dubbele valstoppers is de invloed van de bolling van het kajuitsdak minimaal en heb je ook geen onderleg plaat nodig.
En voor de lier: een dikke contraplaat met uitstekende bouten aan de binnenzijde van de kajuit, recht achter de kajuitsingang lijkt me niet zo praktisch; leg de pleisters maar vast klaar.....
Zelf denk ik aan 3 stuks van deze, de dubbele uitvoering.
Lijkt me meer dan voldoende voor 'onze' Etap22:

www.georgekniest.nl/catalogus/...ck-sua-mini-stopper/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 15:00 #849602

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
Heb een aantal jaren geleden in Frankrijk een weekje meegevaren op een Class 850.
Deze had dit systeem en het beviel mij uitstekend. Alles bedienbaar vanuit één veilige, centrale plek.
De contraplaten voor de stoppers en de lier worden rvs of alu strip. In de kajuitingang zal daar idd hoofdbescherming op aangebracht moeten worden. Deze zal hooguit 7mm headroom in beslag nemen.
Daarbij houd ik wel van een verbouwing.

A

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 16:32 #849625

Ik zou voor twee liertjes gaan en de zaak verdelen over SB en BB. Bijvoorbeeld alles voor je grootzeil SB en alles voor je voorzeilen BB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 16:45 #849627

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
gerwinhaaijema schreef :
Wordt het gebruiksgemak er echt beter van?
Het meeste wat door van de Stadt bedacht en ontworpen is is nauwelijks voor verbetering vatbaar is mijn ervaring.

Binnen de mogelijkheden van toen, ja.

Maar t is geen 1978 meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 05 juli 2017 19:40 #849677

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
Joop66 schreef :
gerwinhaaijema schreef :
Wordt het gebruiksgemak er echt beter van?
Het meeste wat door van de Stadt bedacht en ontworpen is is nauwelijks voor verbetering vatbaar is mijn ervaring.

Binnen de mogelijkheden van toen, ja.

Maar t is geen 1978 meer.

Daarom, helemaal mee eens. beetje gezonde vernieuwing.
En zo'n grote verbouwing is het niet.
Lijkt me fijn als het werkt.
Nu even wat met North Sea Jazz, en dan maandag middag
verder.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 10 juli 2017 20:38 #851208

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
North Sea Jazz duurde dagje langer, en ik moest uitslapen.
Vandaag corecell op maat gesneden.

Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 10 juli 2017 20:38 #851209

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
North Sea Jazz duurde dagje langer, en ik moest uitslapen.
Vandaag corecell op maat gesneden.

Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 10 juli 2017 20:39 #851211

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
Sorry dubbel
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 10 juli 2017 20:40 #851213

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948


Staat nu in de schuur met epoxy te drogen
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 10 juli 2017 20:43 #851215

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4948
Heb de corecell ruim genomen, zodat ik de lier redelijk recht
tegenover de stoppers kan plaatsen.




Hierna schaven en plakken op de boot.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 10 juli 2017 23:41 #851250

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Waarom al die corecell, nergens voor nodig..gewoon een contraplaat van binnen...

Je kan beter ook voor een self tailing winch gaan, werkt lekker. Ik had er ook twee op de zijkant

Eerst 10 sec zie je net winch / stopper (en binnen contra plaat moet moeren),op 31 sec ST op zijkant

vimeo.com/124192954
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 11 juli 2017 08:11 #851316

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
AdB schreef :
Heb de corecell ruim genomen, zodat ik de lier redelijk recht
tegenover de stoppers kan plaatsen.




Hierna schaven en plakken op de boot.

A

Mocht je dit aan het plannen zijn, raad ik je aan de stoppers te draaien. Ik verwacht dat ze andersom beter werken :whistle:
Laatst bewerkt: 11 juli 2017 08:12 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 11 juli 2017 08:22 #851321

De lijn hoort schuin vanaf onder naar de lier te gaan om vastlopen te voorkomen!
Zoals op de foto is het niet genoeg.
Laatst bewerkt: 11 juli 2017 08:23 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 11 juli 2017 08:59 #851331

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5487
Niet bang dat je dat schuim kapot gaat drukken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 11 juli 2017 10:04 #851344

Ik zie dit nog niet gaan werken.
a. zoals gezegd als de hoek tussen de hartlijn van de stopper en de lijn te groot wordt dan zal de wrijving zo groot worden dat het effect van de lier nul of negatief zal zijn.
b. hoe krijg je die zeven lijnen voor de stoppers/piano uitgelijnd? Ook hier geldt dat de lijn in lijn met de hartlijn van de stopper moet lopen. Verder geven lijnen die elkaar raken wrijving/slijtage.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de gehele layout...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 11 juli 2017 10:56 #851368

Lier moet op de zelfde hoogte als stoppers, inderdaad om de aanloophoek hoed te krijgen. Die moet 5-10 graden zijn.

Hoe verder je de lier van de stoppers krijgt, hoe beter en de de zijkant van de trommel uitlijnen met het midden van je stopperbank. Niet symmetrisch plaatsen dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl