Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuw stopper-plan Etap 22

Nieuw stopper-plan Etap 22 15 juli 2017 19:32 #852760

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4953
Soms sla ik al de goed bedoelde adviezen af, en ga ik mijn eigen weg.
Het staat er op, met bergen sikafex ertussen, afstandsbussen tussen dak en plafond.
Contra-strippen 30/3 alu en voor de lier een contra-plaat, allen dik in de sikaflex.
Alle bouten en moeren in rvs.
Rekening gehouden met toekomstige buiskap, en de lier ook zo geplaatst dat de hendel
rond kan onder de kap. De lier staat ook redelijk ver weg van de stoppers.
De krachten op een 22 voeter zijn niet vergelijkbaar met een jacht van 12 meter,
daarbij heb ik deze setup gezeild op een Class 850 en dat beviel goed.

Was een beetje verdwaald met al dat schuim, komt door mn vorige bootje.
Een platbodem met een bijna buisvormig dak, waarvoor iedere lier of stopper een
bodemplaat nodig had.
Het schuim ga ik nu gebruiken om aan de binnenkant de moeren af te schermen tegen
het pleister-scenario. Grote gaten boren in het schuim zodat alles er af kan, maar geen
hoofd stoten tegen de moeren.





Morgen al het overtollige draadeind er af flexxen, en een tijdelijke bescherming aanbrengen.
Dan een volgorde uitzoeken voor alle lijnen. En al het oude beslag er af.
De suggestie om een selftailing lier te plaatsen vind ik hier niet op zijn plek omdat de stoppers
al " selftailing" zijn.

Groet, André
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 15 juli 2017 21:39 #852776

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 918
Selftailing lieren en stoppers hebben niets met elkaar van doen betreft de bediening. Nu heb je met je non selftailing lier 1 hand nodig voor de lijn en een voor de handel. Bij een selftailing lier gebruik je twee handen op de hendel wat je veel sneller laat werken.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 15 juli 2017 23:30 #852781

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4953
blommie schreef :
Selftailing lieren en stoppers hebben niets met elkaar van doen betreft de bediening. Nu heb je met je non selftailing lier 1 hand nodig voor de lijn en een voor de handel. Bij een selftailing lier gebruik je twee handen op de hendel wat je veel sneller laat werken.

Niet mee eens, de originele winches van de Etap 22 hebben een slag van ongeveer 110 graden en
een vaste positie. Daarbij is het aantal klemmen en hun positie op het dek niet meer van deze tijd.
Ben geen wedstrijdzeiler, maar wil gewoon lekker zeilen en lijnen bedienen vanuit één positie.
Heb nu neerhouder, rif 1, rif 2, kraanlijn, Gz val, Fok val en Spi val op één lier onder de buiskap.
Lekker beschut te bedienen en sneller dan de originele set-up.
Op een 22 voeter trek ik sowieso alle lijnen op de hand door en span ik pas de laatste 70 cm aan met
de lier..

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 17 juli 2017 11:30 #853063

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
Heb je ook foto's van hoe het er binnen bij het dak uitziet? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw stopper-plan Etap 22 17 juli 2017 11:38 #853066

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
@AdB, self tailing is de beste oplossing, ik heb 5 jaar op mijn 22 met de setup gevaren. Onderdanks dat de stoppers 'dichtbij' zitten, is en positie niet ideaal. Als je een val aanzet met ST, kan je even kijken en slacken wanneer nodig is.. Ook als het even misgaat, makkelijk om om de winch te laten zitten..

Lieren met een volle slag is met buiskap op ook heel erg onhandig. Eigenlijk is een buiskap onhandig :-) Maar bijna een noodzaak op 22, anders wordt het met regenachtig weer erg nat :-)

@XanderB, op mijn eerder gepostte filmpje zie je de oplossing op mijn 22, had dopmoeren... Nooit mijn hoofd gestoten :-)
Laatst bewerkt: 17 juli 2017 11:40 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl