Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Drinkwaterpomp luidruchtig

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 10:40 #801578

  • Ixion
  • Ixion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Sinds vorig seizoen heb ik een nieuwe drinkwaterpomp gemonteerd (Jabsco Par Max 1,9). Het valt op dat deze behoorlijk luidruchtig is, ook nadat ik de aan- en afvoerleidingen heb vervangen door flexibele slang (circa 1,5 meter aan beide kanten).

De pomp maakt in een (ideale) proefopstelling alleen een rustig zoemend geluid, na montage in de boot worden de trillingen akoestisch versterkt (montage in een ruimte onder de zitbank, die functioneert dan natuurlijk ook nog als klankkast). Zowel tegen een opstaand schot als op een vlakke bodemplaat doet het probleem zich voor.

Op zich is dit natuurlijk geen groot probleem (de pomp zelf functioneert prima) maar bij gebruik is het toch vervelend voor 'langslapers' of buren. ;)

Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en met welke oplossingen dit eventueel is te verhelpen.

Alvast bedankt.

Frank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 10:45 #801581

staat die op rubber trillingsdempers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 10:50 #801582

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Ja, dat herken ik wel degelijk maar de korte tijd dat hij even aanspringt, ervaar ik niet als overlast.
Ik heb meer van "ha hij doet het nog" en slaap weer verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 10:51 #801583

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
ik heb een veel grotere maat en deze heb ik d.m.v. met canvas versterkte rubberen stroken min. 10cm lang opgehangen.
is stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 11:01 #801589

Dat probleem met af en toe even aanspringen kan komen door enigszins doorlatende kleppen in de pomp ( in de zuig en de pers zit een rubber klepje) of door een miniscuul lek ergens in de persleiding.
Vaak lastig te vinden inderdaad.
Ik heb dat probleem opgelost door de pluskabel langs de kraan te laten lopen en daar een (verlichte) drukschakelaar te plaatsen waarmee je de pomp kunt aanzetten als je die bijv. 'snachts nodig hebt.

Nog een opmerking bij het plaatsen op rubbes. Let er wel op dat de boutjes niet door de rubbers heen gaan en zo toch nog een verbinding vormen met de ondergrond anders hebben de rubbers niet veel nut meer.
Merkwaardig genoeg gaan de meegeleverde bevestigingsboutjes door de rubber buffers heen ( zie foto). Weliswaar zit er nog een dun laagje rubber tussen de pompvoet en de boutjes maar ik vind dit toch echt geen fraaie dempende constructie.
Veel beter zijn de dempers van foto 2 . Die zijn er vanaf 15mm doorsnede.
Ad


Laatst bewerkt: 20 jan 2017 11:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 11:09 #801595

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Hadden wij ook.
Probleem opgelost met zo een drukgestuurde toerengeregelde flojet pomp en ik wil nooit meer wat anders. Wat een weelde...Een laag gebrom is alles wat je hoort.

Maar die kosten wel een paar centen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 11:19 #801602

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Het kan ook zijn dat je filter in de zuigleiding (als je er eentje hebt) bijna verstopt zit. Gaat de pomp ook meer herrie van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 12:39 #801620

Op mijn boot kan ik zeggen dat ik de situatie nu wel onder controle heb. Er is alleen een heel zacht geluid hoorbaar. Je moet er wel even wat voor doen.
Allereerst is een accumulator tankje een must. Dat is een soort balon die de druk opvangt en zorgt dat de pomp rustig loopt en niet steeds aanslaat. Daarnaast heb ik de pomp in een half open kastje gebouwd met piepschuim isolatie en met de rubberdemping bouten van de foto van Ad bevestigt. Dat zit weer vast op de wand waartussen ook piepschuim zit. Het trillingsgeluid is nu nagenoeg nul. Het omgevingsgeluid hoor je nog maar echt zachtjes.
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 13:23 #801628

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9251
Om exact deze reden heb ik deze gemonteerd:

www.georgekniest.nl/catalogus/...le-drinkwaterpompen/

De dompel variant.

Fluisterstil. Geen kraan ook. Alleen een schakelaar voor de pomp.

Maar ja, geen chique druksysteem, met "echte" kranen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 20 jan 2017 13:30 #801630

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
En geen twee drinkwatertanks mogelijk. Tenminste: het wordt complex om dat wel te willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 21 jan 2017 07:40 #801793

  • Ixion
  • Ixion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Kijk, dat zijn suggesties waar ik wat mee kan.

Overigens is het voorfilter schoon en heb ik ook geen last van het onverklaarbaar 'aanslaan' van de pomp. Het systeem heeft dus alleen drukverlies (en maakt lawaai) als er water wordt gevraagd.

Jullie tips variëren van:
- kastje omheen bouwen,
- accumulator tussen zetten,
- andere rubbers gebruiken.

Allemaal zinvolle suggesties.

Ik zal eerst eens de rubberen trillingdempers vervangen (altijd weer.. die verdraaide rubbertjes) en kijken wat het effect daarvan is.

Bedankt voor de reacties.

Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 23 jan 2017 20:11 #802596

Mijn pomp maakte ook zo'n herrie.
De rubbers zoals Yellow Boat beschreef en nagenoeg geen herrie meer.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 27 apr 2017 20:56 #830170

  • Ixion
  • Ixion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
De rubberen trillingdempers (zie reactie van Ad) in combinatie met isolatiebuis om de aan- en afvoerslang (stuk van 1 meter elk) hebben het trilling- en geluidsniveau sterk teruggebracht, waardoor het ongemak nu is verholpen.

Dank voor de tips.

Frank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 27 apr 2017 22:27 #830196

  • WindVector
  • WindVector's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Veel beter zijn de dempers van foto 2 . Die zijn er vanaf 15mm doorsnede.


Heeft er iemand een linkje?
En montage instructies? Of wijst dat zich vanzelf?
Laatst bewerkt: 27 apr 2017 22:27 door WindVector.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 05:30 #830207

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Tip; als je trillingsdempers gebruikt, altijd de rubbers die sl bij/op de pomp zaten, eraf halrn. Het dempingseffect wordt anders teniet gedaan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 05:53 #830209

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5080
WindVector schreef :
Yellow Boat schreef :
Veel beter zijn de dempers van foto 2 . Die zijn er vanaf 15mm doorsnede.


Heeft er iemand een linkje?

www.fabory.com/nl/bevestigings...xtMCFQ-3GwodtKUD_A#3 (vanaf pagina 4)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 06:08 #830211

  • Ixion
  • Ixion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Ikzelf heb ze hier vandaan (en ben daar meer dan tevreden over).

www.rubbermagazijn.nl/collecti...emper%20type%20a%20f

Officiële benaming: 'tailledemper'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 06:46 #830222

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Monteer ook meteen een accumulator of drukvat. Gisteren zelf de A20 van Fiamma gemonteerd en dat scheelt echt een heel stuk. Je bent het pulseren van de pomp helemaal kwijt.



Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 06:59 #830223



Ik heb deze er in staan.
Gemonteerd op een HH plank 15 mm en deze via 4 rubbers aan de zijkant van de bank gemonteerd.
Nagenoeg geluidloos.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 07:21 #830232

  • Ixion
  • Ixion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Dat is een hele mooie oplossing, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.

Anders wordt het toch een versie zoals Omega heeft, of in mijn geval deze:



Volstaat indien je weinig tegelijk aftapt, bijv. om even de handen te wassen, waarmee je voorkomt dat de pomp weer aanslaat (wat me nu echter wel weer als muziek in de oren klinkt :) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 07:23 #830233

Ixion schreef :
Ikzelf heb ze hier vandaan (en ben daar meer dan tevreden over).

www.rubbermagazijn.nl/collecti...emper%20type%20a%20f

Officiële benaming: 'tailledemper'.

En het plaatje kwam hier(hoe verzinnen ze het :lol: ) vandaan: www.trillingsdemper.com/ ( zie link van het plaatje ;) )
Ad
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 07:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 28 apr 2017 07:45 #830243

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2465
Ixion schreef :
Dat is een hele mooie oplossing, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.

Anders wordt het toch een versie zoals Omega heeft, of in mijn geval deze:



Volstaat indien je weinig tegelijk aftapt, bijv. om even de handen te wassen, waarmee je voorkomt dat de pomp weer aanslaat (wat me nu echter wel weer als muziek in de oren klinkt :) ).

Ik heb staan twijfelen tussen jouw model, veel goedkoper, en het drukvat van Fiamma.
Er werd mij verteld dat je jouw vat alleen vertikaal kunt monteren en de Fiamma in elke willekeurige stand.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 01 mei 2017 13:31 #831079

Ondanks dat mooie accumulator tankje slaat mijn drinkwaterpomp heel vaak aan. En vervelender hij slaat soms niet meer af.

Afgelopen zaterdag tijdens de tewaterlating stapelde dit probleem zich op tot een kleine crisis.
Ik had een week ervoor niet de accu hoofdschakelaar uitgedaan. Door een te volle waterzak vloog een verbinding in de waterleidingen los. De waterpomp bleef een hele week staan pompen.
Toen de boot net in het water getakeld was zag ik de hele bilge tot net onder de vlonders vol staan. Ik meteen de Blige pomp aanzetten. Maar de accu was dus leeg en ik wist nog niet waar het water vandaan kwam. Dus de schrik sloeg me behoorlijk om het hart. Ik dacht dat we ah zinken waren.
Meteen de motorgestart, die laadde de accu weer op. Met de hand wat gehoosd en de pomp deed gelukkig al snel zijn werk weer. En daarna ontdekte ik dus de lege waterzak. Geen lek.
Probleem opgelost.

Maar ook nu alle leidingen weer dicht zitten en de waterzak half vol is, blijft die pomp zachtjes geluid maken.
Heeft iemand enig idee waarom die pomp niet gewoon af slaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 01 mei 2017 13:43 #831083

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Eerlijk gezegd begrijp ik sowieso niet waarom de wateraanvoer electrisch geregeld zou moeten worden. Moet nu echt alles precies zijn als thuis? Kraan open: water?
Nu heb ik op mijn bescheiden pieremachochel slechts twee tapuiten, maar die worden beiden bedient door zo'n simplistisch voetpompje.

Willen de opvarenden water? Laat ze zelf pompen. Scheelt ook nog in het watergebruik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drinkwaterpomp luidruchtig 01 mei 2017 13:47 #831086

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Tapuiten zijn vogels. Zo zie je maar weer; waar het hart vol van is, loopt het telefoon-woordenboek van over.

Bedoeld werd natuurlijk: tappunten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl