sy helios schreef :
de voetpomp bedienen en douchen
hoe zie je dat voor je?
maar vogelmans heeft natuurlijk geen douche..
Dat zou je verbazen, praatjesmaker.
De Southerly 28 heeft namelijk wel een douche. Het pleetje heeft een wasbakje. Daarboven hangt geen kraantje, maar een handdouche aan een uittrekbare slang. Het voetpompje zit onder het wasbakje en staande in het wc-hokje en voor het wasbakje zou je jezelf, met vooraf inzepen, met een paar trappen op het pompje kunnen afspoelen, terwijl je de handdouche boven je lijf houdt. Als je op één been kan staan, tenminste. Ik kan dat; jij ook? Dus ik zie dat wel voor me.
Vrijwel alles in dat hokje is van polyester, behalve de deur, die van gelakt hout is. in de vloer zit een afvoerputje naar de bilge, met een houten roostertje. Daar sta je op, tijdens het douchen..
Indien gewenst zet ik het geheel voor je op de foto..
Practisch gesproken weken we onszelf in zout water en spoelen we ons daarna op het voordek af onder de douche aan de zwarte zak. Is het daarvoor te koud, dan douchen we gewoon in de haven.
Ik bedoel: je kan het allemaal moeilijker maken dan nodig is, maar hoe simpeler, hoe minder kans op problemen, hoe minder onderhoud en hoe minder kosten.
Maar goed; jij hebt warm water en een thermopanische kraan, natuurlijk, SY Helios? En is het zo'n massagedouche? Want na zo'n misprijzend geluid verwacht ik bij jou vanzelfsprekend wel het toppunt van luxe..