Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brandstoftank vernieuwen?

Brandstoftank vernieuwen? 21 nov 2016 12:06 #786155

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
1 van de winterklussen is het vernieuwen van alle meer dan 40 jaar oude brandstof slangen. Dit heb ik bijna gedaan enkel het slangetje van tank naar afsluiter nog. Hiervoor moet ik de tank natuurlijk geheel leeg maken (ca 60L), de tank heeft een aansluiting aan de onderzijde.

Nu dacht ik als de tank dan toch leeg is om dan gelijk de ruim 40 jaar oude stalen tank te vervangen voor bijv een kunststoftank.
Maar zie eigenlijk alleen tanks met een boven aansluiting, heeft dit voor of nadelen?
Ik weet niet of mijn pomp genoeg aanzuigt om de brandstof via bovenzijde uit de tank te halen. De tank hangt ook flink hoger dan de brandstofpomp. Of totaal niet van belang?

En heeft iemand toevallig, of weet iemand waar ik voor weinig een paar flinke (20L?) jerrycans kan halen?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 21 nov 2016 12:24 #786162

Arthur,

Ik heb 2 st a 20 ltr staan die je van de winter kan lenen van me. Ik denk zelfs dat ik 3 a 4 kannen van 20 ltr heb staan... stuur maar een PBtje.

gr.
Pim

PS
je ligt bij hellius ?.....ik vaar daar ze winterraces samen met Andre Koster. Kan de kannen wel een keer meenenemen op een zondag als er weer gevaren wordt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 21 nov 2016 12:41 #786165

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Als je tank verder nog OK is, lekker laten zitten. Ik ben wel benieuwd of je ongerechtigheden tegenkomt bij het leeghalen. Pas als er sprake is van ernstige inwendige corrosie, vervangen.

De nieuwe CE voorschriften geven aan dat de aanzuigleiding als stijgbuis vanaf boven in de tank tot op enige hoogte boven de tankbodem geplaatst dient te worden. Niet doen! Niemand in de zeilerswereld begrijpt dit voorschrift, het leidt ertoe dat zich troep op de tankbodem kan verzamelen, die in zeegang plotseling in de stijgbuis opgezogen kan worden en je filter(s) kan verstoppen. Bij aanzuigen vanaf de onderzijde wordt je in de waterafscheider direct opmerkzaam gemaakt op ongerechtigheden, en kun je bijtijds reageren.
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 12:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 21 nov 2016 12:52 #786168

Bij een kunststoftank wordt dat wel moeilijk te realiseren en de vraag is of je zo'n aansluiting wel geheel dicht krijgt.
Je kunt ook net zo goed de aanzuigbuis tot op de bodem van de tank laten lopen en onderaan onder ca. 45 graden schuin afzagen zodat hij niet tegen de bodem af kan sluiten.
Die aanzuig moet je sowieso nieuw aanleggen want in de algemeen verkrijgbare kunststof tanks zit dat nog niet gemonteerd en moet je een speciale aansluitset aanschaffen.
Overigesn maakt het voor het kunnen aanzuigen van de diesel door de opvoerpomp op de motor niet uit of de leiding van onderaf of met een dippijp geinstallerd wordt ( wet communicerende vaten , weet je wel ;) ).In feite werkt dan de aanzuigleiding als hevel.
Alleen moet je bij het groffilter , wat bij voorkeur ongeveer net o laag zit als de motor , wel een handpompje plaatsen anders wort het aanzuigen van diesel uit de tank die helemaal leeg is geweest een zeer langdurige zaak .
Erg handig is een groffilter/waterafscheider met speciaal daarvoor een opgebouwd pompje.dieseldokter.nl/?product=delph...eider-met-opvoerpomp
Overigens , rubber slangen tussen tank en motor zijn in de CE regels ook niet toegestaan, behalve het laatste stukje tussen vaste leiding en motor .
Ad
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 12:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 21 nov 2016 13:52 #786179

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Voordeel van een kunststof tank is wel dat je nauwelijks last heb van condens en dat voorkomt slurrie.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 21 nov 2016 14:05 #786183

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Condensatie in de tank zal niet gauw optreden, wel in de vuldop als deze buiten gemonteerd zit.

zie www.zeilersforum.nl/index.php/...gno?start=100#659936

edit : zie ook hier : www.yachtsurvey.com/myth_of_co...on_in_fuel_tanks.htm
Laatst bewerkt: 21 nov 2016 14:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 23 nov 2016 22:47 #786980

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Vooralsnog geen lekkage aan de tank, op wat vliegroest na aan de buitenzijde ziet hij er eigenlijk nog verrassend goed uit na 43 jaar. Inderdaad staat er nergens een kunstoftank met onder aansluiting, een setje met standpijp e.d. drijft de kosten ook weer verder omhoog.
En ik vermoed nu dat een rvs tank in zelfde model laten maken met een onder aansluiting eigenlijk de beste optie zou zijn. Ook hoeft er dan geen geheel nieuwe draag constructie voor de tank gemaakt te worden..

Denk dat toch nog maar in ieder geval weer een jaartje laat zitten, en het zit al ruim 40 jaar zo dus vervangen voor gewoon weer slang daar voel ik me prima bij.. ;) CE keur?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 24 nov 2016 08:37 #787022

CeesS schreef :
Als je tank verder nog OK is, lekker laten zitten. Ik ben wel benieuwd of je ongerechtigheden tegenkomt bij het leeghalen. Pas als er sprake is van ernstige inwendige corrosie, vervangen.

De nieuwe CE voorschriften geven aan dat de aanzuigleiding als stijgbuis vanaf boven in de tank tot op enige hoogte boven de tankbodem geplaatst dient te worden. Niet doen! Niemand in de zeilerswereld begrijpt dit voorschrift, het leidt ertoe dat zich troep op de tankbodem kan verzamelen, die in zeegang plotseling in de stijgbuis opgezogen kan worden en je filter(s) kan verstoppen. Bij aanzuigen vanaf de onderzijde wordt je in de waterafscheider direct opmerkzaam gemaakt op ongerechtigheden, en kun je bijtijds reageren.

Bij mijn dieseltank zitten de aanzuigleidingen (motor en kachel) als stijgbuizen vanaf boven in de tank tot op enige hoogte boven de tankbodem net als de retourleiding.

Beide leidingen hebben een schuin kantje op het einde.
Eventuele rommel tap ik liever af via de waterzak.
Door het regelmatige aftappen kan ik de tankinhoud controleren en blijven de dieselfilters schoon. :)




Laatst bewerkt: 24 nov 2016 08:48 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brandstoftank vernieuwen? 24 nov 2016 09:24 #787047

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Denk ook eens aan brandveiligheid bij vervangen. Rubberslang onder aan tank zonder afsluiter???
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl