Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Slechte onvangst marifoon

Slechte onvangst marifoon 21 mei 2016 21:12 #737280

  • wim52
  • wim52's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Goedendag,

Ik heb sinds kort de marifoonantenne verplaatst van bovenin de mast (13 meter hoogte) naar een plek achterop op 3 meter hoogte. Dit vanwege de beperkte doorvaart hoogte van een niet beweegbare brug die ik telkens moet passeren.
Ik weet dat dit gevolgen heeft voor het ontvangst/zendbereik. Maar gaat dit ook ten koste van de kwaliteit? Ik merk nu dat kanaal 1 (centrale meldpost IJsselmeer Lelystad)slecht te ontvangen is met veel ruis enz. Bijvoorbeeld toen ik laatst in Volendam lag. Dat vind ik vreemd omdat er overal steunzenders staan of heb ik nu meer "last" van bebouwing en bomen omdat de antenne lager is geplaatst? :unsure:

Wie heeft hier ervaring mee?

Mvg Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 21 mei 2016 21:19 #737288

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Volgens mij geef je zelf het antwoord al. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 21 mei 2016 21:30 #737291

  • wim52
  • wim52's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hallo Faran,

Bedankt voor je reactie. Hoe zit het dan met motorboten? Die hebben toch ook een marifoon aan boord?
Mvg Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 21 mei 2016 21:31 #737292

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
VHF zenden en ontvangst is afhankelijk van vermogen, kwaliteit van de antenne etc en VOORAL; line of sight.
dus met het op 3 meter zetten snap je wel wat er nu aan de hand is....(?)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 21 mei 2016 21:54 #737298

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb helaas :S geen ervaring met motorboten.

Misschien zou je nog iets kunnen winnen met installatie van H155 coax ipv RG58 en een goede antenne.
Hierover is al veel geschreven op dit forum. Gebruik de zoekknop rechtsboven.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 21 mei 2016 22:03 #737300

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
wim52 schreef :
Hallo Faran,

Bedankt voor je reactie. Hoe zit het dan met motorboten? Die hebben toch ook een marifoon aan boord?
Mvg Wim

dat kan wel zijn, maar wil niet zeggen dat die een 30-40NM bereik hebben.
bovendien wat moeten die er mee?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 03:58 #737308

Tussen bebouwing heb je geen marifoon nodig. Daar gebruik je een FM radio, 4G of WiFi ;)

Line of sight wordt wel minder bij lagere antenne aan zender en/of ontvanger kant, maar bij 3m us dat niet heel dramatisch, als de andere kant niet ook zo laag staat,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 05:08 #737310

wim52 schreef :
Goedendag,
Ik merk nu dat kanaal 1 (centrale meldpost IJsselmeer Lelystad)slecht te ontvangen is met veel ruis enz. Bijvoorbeeld toen ik laatst in Volendam lag. Dat vind ik vreemd omdat er overal steunzenders staan

Juist omdat er overal steunzenders staan, interferentie enzo...is CMIJ VHF 1 niet echt het juiste kanaal om je marifoon op ontvangen te testen. Hoe zit het met de andere kanalen waarop je uitluistert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 06:26 #737313

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Op het IJsselmeer zou je de CMIJ gewoon fatsoenlijk moeten ontvangen. Tenslotte kan dat ook met een simpel porto'tje, staand aan dek. Dan zit je antenne nog anderhalve meter lager...
Ik denk aan een installatiefout: heb je opnieuw kabel getrokken, koppelingen niet goed aangezet oid? Of de kabel ergens beschadigd, sterk geknikt oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 07:45 #737334

Faran schreef :
Ik heb helaas :S geen ervaring met motorboten.

Misschien zou je nog iets kunnen winnen met installatie van H155 coax ipv RG58 en een goede antenne.
Hierover is al veel geschreven op dit forum. Gebruik de zoekknop rechtsboven.

Ik kan me nauwelijks voorsteleln dat dat , bij een antenne op een paal van 3 meter achterop de boot, veel uit zal maken.
Zo lang zal die kabel niet zijn.
Het zou wel kunnen dat er bij het omzetten en met name het opnieuw aanleggen van de antenenkabel een verbinding van een van de stekkers niet 10% is gemaakt of dat er ergens op een verborgen plekje een (letterlijke) knik in de kabel is gekomen wat ook een hoop extra verlies oplevert.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 10:52 #737417

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Het probleem is minimaal 2-ledig:

1e - op 3 meter antenne hoogte is je radio horizon slechts 3,86 mijl. Op 13 meter hoogte was dat 8 mijl.
Dat zal dus wel degelijk een invloed hebben.

2e - De CMIJ zend tegenwoordig met alle steunzenders tegelijk uit, omdat je enkele steunzenders kennelijk min of meer met gelijke sterkte ontvangt, zullen z.g. fase verschillen er voor zorgen dat je de uitzending soms nauwelijks kan verstaan. Het radio signaal dooft dus uit. Deze techniek heet co-chanelling en wordt verkocht door de KPN. De werking is aantoonbaar erg omstreden om de eerder genoemde verschijnselen.

Hoe meer steunzenders met gelijke sterkte ontvangen worden, hoe beroerder het is. Zodra je maar 1 zender ontvangt of veel sterker ontvangt dan de rest, is CMIIJ duidelijk. Dat verklaart ook dat mensen met een porto vaak wel goede verstaanbaarheid hebben, daar is de ontvangst zo slecht dat ze maar één steunzender ontvangen.
Bovenin je mast was kennelijk ook 1 steunzender duidelijk harder, waardoor je het probleem niet had.
1 meter positie verschil van de antenne kan het al oplossen.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 11:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 10:57 #737419

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Je hebt toch Geen kroonsteentje gebruikt om de antennekabel te verlengen? :evil:
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 11:16 door zapp. Reden: een moet Geen zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 11:11 #737425

WADnWIND schreef :
Het probleem is minimaal 2-ledig:

1e - op 3 meter antenne hoogte is je radio horizon slechts 3,86 mijl. Op 13 meter hoogte was dat 8 mijl.
Dat zal dus wel degelijk een invloed hebben.

Helemaal zo weinig zal het niet gauw zijn want dat geldt alleen als de andere antenne op zeeniveau zit.
Zit die bijv. ook op 3 meter wordt het al 7,62 zeemijl en bij de CMIJ die denk ik best wel op een meter of 50 zal zitten al 19,4 zeemijl.
Wat inderdaad wel vervelend kan zijn is bebouwing of bijvoorbeeld een dijk want daar komt een UKW signaal natuurlijk niet door.

Ad
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 11:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 11:12 #737426

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
zapp schreef :
Je hebt toch een kroonsteentje gebruikt om de antennekabel te verlengen? :evil:

Daar heb je het al....... ;)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 22 mei 2016 20:26 #737656

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Het probleem is minimaal 2-ledig:

1e - op 3 meter antenne hoogte is je radio horizon slechts 3,86 mijl. Op 13 meter hoogte was dat 8 mijl.
Dat zal dus wel degelijk een invloed hebben.

Helemaal zo weinig zal het niet gauw zijn want dat geldt alleen als de andere antenne op zeeniveau zit.
Zit die bijv. ook op 3 meter wordt het al 7,62 zeemijl en bij de CMIJ die denk ik best wel op een meter of 50 zal zitten al 19,4 zeemijl.
Wat inderdaad wel vervelend kan zijn is bebouwing of bijvoorbeeld een dijk want daar komt een UKW signaal natuurlijk niet door.

Ad

De steunzenders zitten op 15-30 meter hoogte. Die 3,86 mijl is om inzicht te geven dat 3 meter hoogte weinig zinvol is op open water.(net als een portofoon)
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 08:04 #737779

  • wim52
  • wim52's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga in ieder geval de installatie nog eens nalopen en de kroonsteentjes ;) verwijderen. Weet iemand waar die steunzenders precies staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 08:07 #737781

wim52 schreef :
Weet iemand waar die steunzenders precies staan?

Jawel, maar wij weten niet wie die iemand is!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 11:42 #737887

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
wim52 schreef :
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga in ieder geval de installatie nog eens nalopen en de kroonsteentjes ;) verwijderen. Weet iemand waar die steunzenders precies staan?

Stavoren
Wezep
Lelystad
IJdoorn
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 11:51 #737889

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
WADnWIND schreef :
wim52 schreef :
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga in ieder geval de installatie nog eens nalopen en de kroonsteentjes ;) verwijderen. Weet iemand waar die steunzenders precies staan?

Stavoren
Wezep
Lelystad
IJdoorn

IJdoorn? Bij zaanstad? waarom dáár. Wezep kan ik me nog voorstellen voor de randmeren
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 12:13 #737894

Dacht dat er ook nog een op de Ketelbrug was?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 12:49 #737911

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
It Paradyske schreef :
Dacht dat er ook nog een op de Ketelbrug was?

Wezep ligt bij Kampen, dus dat lijkt me niet nodig.
In tegenstelling tot Weesp. ;)
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 23 mei 2016 12:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 12:52 #737912

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
MvN schreef :
WADnWIND schreef :
wim52 schreef :
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ga in ieder geval de installatie nog eens nalopen en de kroonsteentjes ;) verwijderen. Weet iemand waar die steunzenders precies staan?

Stavoren
Wezep
Lelystad
IJdoorn

IJdoorn? Bij zaanstad? waarom dáár. Wezep kan ik me nog voorstellen voor de randmeren

nl.wikipedia.org/wiki/Wezep
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 13:19 #737921

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik weet waar Wezep ligt en je dekt vanaf die locatie ook een deel van de randmeren, plus Ketelmeer

Ik snap alleen zaanstad niet.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 13:33 #737926

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
MvN schreef :
Ik weet waar Wezep ligt en je dekt vanaf die locatie ook een deel van de randmeren, plus Ketelmeer

Ik snap alleen zaanstad niet.

nl.wikipedia.org/wiki/IJdoorn

Ik snap jou zaanstad ook niet??? maar ook het verband niet??
De ijdoorn is voor het zuidelijk ijsselmeer.
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 23 mei 2016 13:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte onvangst marifoon 23 mei 2016 13:41 #737931

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Omdat google maps een IJdoorn geeft in Zaanstad en jij een link naar Durgerdam. Durgerdam snap ik als locatie natuurlijk volkomen...

Overigens zit ik net even in het antenne register te kijken. Geen mast te bekennen daar.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl